Gündem

DEPODA GÖZLER MİLLİ EMLAKTADEPODA GÖZLER MİLLİ EMLAKTA
Depoda gözler Milli Emlak''ta İstanbul’da artan lojistik faaliyetleri ve arsa kıtlığı depo kira ücretlerini uçurdu. Metrekare başına fiyatın rezidanslarla yarışır hale geldiğini belirten iş adamları, Milli Emlak''ın boş arazileri kiralamasını istiyor.

İstanbul''da artan lojistik faaliyetleri ve arsa kıtlığı depo kira ücretlerini uçurdu. Şehrin dışında 2-3 dolar olan depo metrekare ücreti, İstanbul içinde 6-9 dolarlara çıkarak neredeyse rezidanslarla yarışır hale geldi. Sektör temsilcileri, Milli Emlak''ın boş arazilerinin depo ve garaj yapımı için kiralanmasını istiyor.

Ticaret ve lojistik sektörünün gelişmesine paralel olarak depo ihtiyacı da giderek artıyor. Özellikle Türkiye''nin yıllık lojistik hareketlerinin önemli bir kısmının gerçekleştiği İstanbul’da nitelikli depo alanları ihtiyaçların gerisinde kalıyor. Son yıllarda konut projelerinde dahi problem olan uygun arsa ihtiyacı, yeni depoların kurulmasını zorlaştıran en büyük etkenlerden biri. Bu durum, kaçınılmaz olarak depo ücretlerine de yansıyor. Depo ihtiyacı ve yüksek kiralama ücretleri, İstanbul Ticaret Odası Meclisi''nde de gündeme geldi. İTO Meclis ve Emlak Müşavirleri Meslek Komitesi Üyesi Karabet Hemengül, İstanbul’da depo fiyatlarının aşın yükseldiğine dikkati çekerek, bunun zincirleme etkileri olduğunu vurguladı. İTO üyelerinden ve piyasadan kendilerine iletilen şikayetler üzerine konuyu araştırdıklarım ifade eden Hemengül, "Birçok sektörde firmaların depoya ihtiyacı var. Arsa sıkıntısı, inşası için geniş taban alanına ihtiyaç olan depoların yapılmasını zorlaştırıyor. Bunun sonucunda depolarda kira fiyatları rayicin üstüne çıktı, İstanbul’un hemen dışında depoların metrekare fiyatları 1-2 dolar civarındayken İstanbul içinde bu rakam 7-8 dolarlara çıkıyor. Bugün plazaların 8-10 dolar civarında fiyatla bulunduğu bir ortamda,  depo fiyatlarını normal kabul etmek mümkün değil" dedi.

Dağınıklık Etkiliyor

İmalat sektörünün ve toptancıların dağınık vaziyette olmasının; ayrıca depolama alanlarının da birbirinden uzakta oluşunun sorunu daha kronik hale getirdiğini belirten Hemengül, tüm bunların nakliye maliyetlerinin de yükselmesine sebep olduğunu kaydetti. Milli emlak arazileri Depo sorununun toplumun geniş bir kesimini ilgilendirdiğine dikkat çeken Hemengül, problemin çözümü için önerileri de olduğunu belirtti. Öncelikli olarak ucuz arsa temin edilmesi gerektiğini vurgulayan Karabet Hemengül, şöyle konuştu: "Bu arazilerin üzerine düşük maliyetli depolama alanları inşa edilmeli, işyerlerinin ve sanayinin kümelendiği yerlerde depolar üretilmeli. Konuyla ilgisi olan bütün tarafların, belediyelerden depo alanları için talepte bulunması lazım. Milli Emlak''ın envanterinde araziler var. Orman vasfında bulunmayan bu araziler kiralık olarak verilebilir. Bakanlıkların bu konuda kolaylık sağlamalarım bekliyoruz. Büyük depolama alanları için İstanbul çevresindeki araziler de kullanılabilir. Çorlu gibi kritik noktalarda şimdiden adımlar atılmalı. Arnavutköy ve 3. Havalimanı’nın yakınlarında depo alanları ayrılmalı. Bu şekilde depo inşaat ve kira maliyetlerini düşürebiliriz."

Erkeskin: “Ekonomik Bölgeler Teşvik Edilmeli”

Uluslararası Taşımacılık ve Lojistik Hizmet Üreticileri Derneği (UTİKAD) Başkanı ve İTO Meclisi Üyesi Turgut Erkeskin, depo alanlarının artan ihtiyaçları karşılamadığını söyledi. Son yıllarda İstanbul İmar Planı''nda depolama amaçlı ayrılan bölgelerin aşağıya çekilmesi, depolama yapılan bölgelerde arazi maliyetlerinin yükselmesi gibi unsurların firmaları depo yatırımından çok, kiralama yöntemine yönlendirdiğini belirten Erkeskin, "Böylece firmalar ilk yatırım maliyetinden kurtuluyorlardı. Ancak alan darlığına bir de arazi fiyatlarının yükselmesi ve artan inşaat maliyetleri de eklenince kiralar doğal olarak yükseldi. Metrekare bazında rakamlar 6-9 dolara çıktı" dedi. Erkeskin, bu durumdan sektör temsilcilerinin olumsuz etkilenmemesi için depo yapılabilecek alanların genişletilmesi gerektiğini söyledi. Erkeskin, "Yeni yatırımların arazi maliyetlerinin daha düşük olduğu bölgelere doğru kayması teşvik edilmeli" dedi.

49 yıllığına kiralansın Konu hakkında görüşlerini sorduğumuz İTO Taşımacılık ve Lojistik Hizmetleri Meslek Komitesi Başkanı Halit Özyurt, "Lojistik firmaları sadece depo değil, garaj sıkıntısı da çekiyor. Firmaların çoğunun kendi garajları ve kademeleri yok. Bu nedenle iş düzeni bozuluyor" dedi. Özyurt, en uygun çözüm yolunun, İstanbul’da yeni yapılan gümrük alanları civarındaki bölgelerde devletin Milli Emlak kanalı ile kiralık arsa sunması olduğunu kaydetti. Milli Emlak''ın depo, antrepo veya garaj yapacak firmalara bu arazileri 49 yıllığına kiralamasını isteyen Özyurt, "Devlet bu tür arazileri lojistik firmalarına satabilir. Belediyeleri ise bu işe karıştırmamak lazım diye düşünüyorum" seklinde konuştu.

Çorlu''nun uzak kalacağını ifade eden Özyurt, depo ve garaj alanları için uygun bölgeleri şöyle sıraladı: "Çatalca ile Küçükçekmece arasındaki bölgeler olabilir, inşaatı süren 3. Köprü yoluna yakın bölgeler de seçilebilir. Çatalca, Kızılali, Yassıören, Boyalık, Baklalı, Tayakadın, Balaban, Durusu, Çanakça, Subaşı gibi yerlerden arazi ayarlanabilir. Garaj yeri yapmak için bu bölgeleri gezdim. Saydığım yerlerde çok boş arazi var."

Askeri Alanlar Fırsat

"Hadımköy''de askeriye birçok yeri terk ediyor" diyen Özyurt, sözlerini şöyle sürdürdü: "Buralarda çok ciddi devlet arazileri var. Bu arazilerden de sağlanabilir. Böylelikle istanbul nefes alır, TIR yoğunluğundan kurtulur, imalat bölgelerinin dağınık olmasının yol açtığı dezavantaj da aşılır. Lojistik firmasının rahat bir deposu ve garajı olursa yükü almak ve dağıtmak artık sorun olmaktan çıkar."

Kaynak: Yeşil Lojistikçiler
Şenlikköy Mahallesi Saçı Sokak, No: 4 / F Florya 34153 Bakırköy İSTANBUL
+90 212 663 62 61
+90 212 663 62 72