Türkiye
Odalar ve Borsalar Birliği’nde (TOBB) düzenlenen 8. Türkiye Sektörel Ekonomi
Şurası’nda 60 farklı sektörün temsilcisi kendi sektörleri ile ilgili sorunları
ve çözüm önerilerini hükümet ile paylaştı. Şura’da Türkiye Ulaştırma ve
Lojistik Meclisi de sektörlerinde yaşanan 5 önemli sorunu ve bu 5 önemli soruna
yönelik çözüm önerilerini anlattılar. İşte ulaştırma ve lojistik sektöründe
yaşanan 5 önemli sorun ve bu sorunların çözümüne yönelik 5 çözüm önerisi…
SORUN
1: Yoğun kara gümrükleri, sınır ve iç tren gar gümrüklerindeki uygulamalar
AÇIKLAMA:
Bahse konu gümrüklerin 7/24 esasına göre çalışmaması, fazla mesai, yolluk
ücretinin hizmet alandan tahsili, sınır garlarında komşu ülkelerle ortak ve tek
gümrük kontrolü oluşturulmamış olması maliyetleri önemli ölçüde artırmaktadır.
ÇÖZÜM
ÖNERİSİ:
4458
sayılı Gümrük Kanunu’nun 35., 220. ve 221. maddeleri, Türkiye Gümrük Bölgesine
giriş/çıkış ile iç gümrük idarelerindeki her türlü gümrük işlemlerinin 7/24
esasına göre, fazla mesai ve yollukları ise Gümrük ve Ticaret Bakanlığı ve bağlı
kuruluşlarınca karşılanıp hizmet alana rücu edilmeyecek şekilde düzenlenmeli,
Sınır
garlarındaki gümrük işlemlerinin mübadele/değişim garında, komşu ülkelerdeki
gümrük işlemlerini de kapsayacak şekilde, ortak ve tek noktadan yapılması
sağlanmalıdır.
SORUN
2: 6475 sayılı Posta Hizmetleri Kanunu’nun rekabete aykırı hükümler içermesi
AÇIKLAMA: Anılan Kanun ile 30 senedir serbest piyasa
koşullarında çalışan bir piyasada, posta tekeli oluşturulmakta, evrensel hizmet
yükümlülüğü tekel imtiyazı ile birlikte PTT’ye verilmektedir. Ayrıca hizmet
sağlayıcılarından karşılanmak üzere Bakanlar Kurulunun iki katına kadar
artırmaya yetkili olduğu yüzde 2 fon kesintisi mevcuttur. Diğer yandan
firmalara, net satışlarının yüzde 3’ü gibi astronomik düzeyde para cezası kesilebilecek
ve bu cezalar, firmaları kapanma noktasına getirebilecektir.
ÇÖZÜM
ÖNERİSİ:
Posta
hizmetlerinde tekel sınırlaması kaldırılarak rekabet ortamı sağlanmalı,
Evrensel
hizmet yükümlülüğü ihale ile belirlenmeli, rekabete aykırı olan tekel hakkı ile
fon kesintisi hakkı bir işletmeye verilmemeli, yüzde 2 olan Evrensel Hizmet
Fonu kesintisi yarıya indirilerek yüzde 1 olarak uygulanmalı,
Firmaların
net satışlarının yüzde 3’üne endekslenen cezaların miktarı makul seviyeye
indirilmeli ve maktu olarak belirlenmelidir.
SORUN
3: Gümrük Mevzuatı değişiklikleri nedeniyle karşılaşılan sorunlar
AÇIKLAMA:
• 02/12/2014 tarihli Gümrük Yönetmeliği’nde yapılan değişiklikle, Türkiye
Gümrük Bölgesine denizyoluyla getirilen dolu konteynerlerin, denize iskele
bağlantısı olmayan geçici depolama yerlerine alınmasına, Gümrük ve Ticaret
Bakanlığı tarafından belirlenecek zorunlu haller dışında izin verilmemesi;
özellikle İstanbul Ambarlı Liman Bölgesi içinde kalan terminallerde
sıkışıklıklar, beklemeler yaşanmasına, ihracat tesliminde gecikmelere ve ek
ardiye maliyetlerine neden olmaktadır. • 02/12/2014 tarihinde Yetkilendirilmiş
Gümrük Müşavirliği Tebliği’nde yapılan değişiklerle, Yetkilendirilmiş Gümrük
Müşarvirleri (YGM)’lerin yaptığı işlerin büyük kısmı iptal edilerek gümrük
memurlarına devredilmiştir. Değişiklikle, antrepo açılış ve kapanışları gümrük
memuru tarafından yapılmakta ancak yetersiz memur sayısı sebebiyle işlemler
gecikmektedir. Ayrıca, YGM ve gümrük memurlarının giderlerini karşılayan
antrepo işletmecilerinin maliyetleri artmıştır.
ÇÖZÜM
ÖNERİSİ:
Konteynerlerin,
iskele bağlantısı olmayan geçici depolara alınmasına, şarta bağlanmadan izin
verilmeli,
YGM
sisteminin değişiklik öncesi yetkilerle devam etmesi sağlanmalıdır.
SORUN
4: Profesyonel TIR şoförlerinin, “Türkiye-Avrupa Birliği (AB) Vize Serbestisi
Diyaloğu” kapsamında öncelikli muafiyet kategorisine alınmamış olması
AÇIKLAMA:
Türkiye’de kayıtlı profesyonel TIR şoförlerinin ve çalıştıkları firmaların,
Türkiye-AB vize serbestisi kapsamına alınmamış olması, şoförlerin, Schengen
Bölgesi ülkelerinde vize işlemlerinde sıkıntılara ve taşıma yaptıkları bu
ülkelerde olması gerekenden fazla zaman geçirmesine neden olmaktadır. Bu durum,
Türkiye-AB Gümrük Birliğinin işleyişi ve ticaretinin gelişimi açısından ciddi
engel teşkil etmekte ve ek maliyete sebep olmaktadır.
ÇÖZÜM
ÖNERİSİ:
TIR
şoförlerine yönelik uygulanan kısa süreli Schengen vizelerinde, kalış süresi
kısıtlamasının kaldırılması sağlanmalı, • AB tarafından kabul gören
“güvenilirlik ve izlenebilirlik” kriterlerini karşılayan şoförlerin listesinin,
AB Komisyonu’nun Schengen Bölgesi Vize Sistemi’nin yönetiminden sorumlu üst
düzey yetkililerine, Dışişleri Bakanlığı yetkilileri tarafından, Türkiye-AB
Vize Diyaloğu II. Gözden Geçirme Toplantısı kapsamında sunulmalıdır.
SORUN
5: 10. Beş Yıllık Kalkınma Planı kapsamında hedeflenen “Taşımacılıktan
Lojistiğe Dönüşüm” programı kapsamındaki bazı eylemlerin henüz başlatılmamış
olması
AÇIKLAMA:
10. Beş Yıllık Kalkınma Planı kapsamında uygulamaya konan “Taşımacılıktan
Lojistiğe Dö- nüşüm Programı” ile lojistik devlet politikalarına dahil olmuş
ancak hedeflenen eylemlere ilişkin çalışmalara başlanmamıştır.
ÇÖZÜM
ÖNERİSİ:
Plan
kapsamında hedeflenen sektörel dönüşüm süreci başlatılmalı,
Sektöre
ilişkin tüm politikaların ve kurumların eşgüdümü sağlanmalı,
Lojistik
Koordinasyon Kurulu ivedilikle kurulmalı,
Ulaştırma
ve Lojistik Master Planı’nın tamamlanması beklenmeden, sektördeki mevcut
istatistikleri derleyecek ve paylaşıma açacak olan Lojistik İstatistik Portalı
oluşturulmalıdır.
Kaynak
: Yesillojistikciler.com