Uluslararası Taşımacılık ve Lojistik Hizmet Üretenleri Derneği Genel Müdürü Cavit Uğur, “2023’e kadar demiryolunda yüzde 5 olan yük taşımacılık payının yüzde 15’e yükselmesi planlanıyor. Bu hedefe ulaşılması için demiryolu ve intermodal taşımacılığı özendirecek şekilde ağırlık limitleri yeniden düzenlenmeli ve intermodal taşımacılıkta kullanılan 45’lik konteyner dâhil her tür konteynerin, 2 dingilli çeker araç ve 3 dingilli dorselerle, yani toplam 5 dingilli araçlarla ve 44 tonluk katar ağırlığıyla taşınabilmesine yönelik mevzuat değişikliği bir an önce yapılmalıdır. Ayrıca demiryolu ve intermodal taşımacılığı teşvik amacıyla demiryolu yük taşıma tarifeleri uygun hale getirilmeli’’ dedi.
Dünyanın 3. büyük demiryolu fuarı olan EurasiaRail Fuarı’nda sektör temsilcileri, Yolcu ve Yük Taşımacılığındaki Problemler, Çözüm Önerileri ve Gelişme Potansiyeli Konferansı’nda bir araya geldi.
TCDD Yük Dairesi Başkanı İbrahim Çelik, TCDD Yolcu Dairesi Başkan Abdülkadir Gül, UTİKAD Genel Müdürü Cavit Uğur ve BRK Systems Genel Müdürü Valentina Berca’nın konuşmacı olarak yer aldığı oturumda, yük ve yolcu taşımacılığının sorunları, çözüm önerileri ve gelişim alanları konuşuldu.
UTİKAD Genel Müdürü Cavit Uğur konuşmasında, lojistik sektörünün sürdürülebilir bir büyüme gösterebilmesi için tüm taşıma modlarına ihtiyacı olduğunu, bu yüzden birbiriyle bütünleştirilmiş sistemler yaratılması gerektiğini söyledi.
Bu noktada Türkiye’de hızla gelişmekte olan demiryolu taşımacılığının önemini vurgulayan Cavit Uğur, intermodal taşımacılığın özendirilmesi için özellikle karayolunda ağırlık limitlerinin yeniden düzenlenmesi gerektiğini belirterek, “Demiryolu ve kombine taşımacılığını düzenleyici mevzuatlar bir an önce tamamlanmalı ve taşıma ücretlerindeki yüksek fiyatlar da yeniden değerlendirilmelidir” dedi.
“20 Blok Tren Sınırı Kaldırılmalı”
Özel sektörün demiryollarında doğrudan taşımacılık yapabilmesine imkân verecek yasal düzenlemenin tamamlanması ile bu alanda büyük bir hareketlenme olacağına dikkat çeken Cavit Uğur, şöyle konuştu:
“Demiryollarında serbestleşmeye doğru giderken, uluslararası taşımalardaki blok tren işletmeciliğinde de sefer sayılarına ilişkin kısıtlamalar kaldırılmalı. Blok tren işletmeciliği yapmak isteyen firmalara, TCDD tarafından ’50 blok tren yapman gerekiyor’ deniliyordu. Son yapılan sözleşmelerde bu oran 20 blok trene kadar çekilmiş durumda ancak sektör açısından bakıldığı zaman aynı Avrupa’da olduğu gibi böyle bir kısıtlayıcı uygulama olmamalı.”
Yenileme çalışmaları nedeniyle kapanan hatların ve yenileme çalışmalarının gecikmesinin sektör üzerindeki son derece olumsuz etkisine de değinen Uğur, özellikle planlı hatların dışındaki hat kapamalara ilişkin duyuruların kapama gerçekleştikten sonra veya son anda gelmesinin yük trafiğinde kaosa yol açtığını, operasyonel açından en az 15 gün önce bildirimlerin yapılmasını beklediklerini ifade etti.
TCDD Yük Dairesi Başkanı İbrahim Çelik ise yaptığı konuşmada, Avrupa ve Asya'yı raylarla birbirine bağlayan Marmaray Projesi'nde gece saatlerinde yük geçmesi için çalışmaların yapıldığını ama bu hattın daha verimli kullanılabilmesi için öncelikle diğer hatlarla bağlantı çalışmalarının tamamlanması gerektiğini söyledi.
İbrahim Çelik, UTİKAD Genel Müdürü Uğur’un dile getirdiği blok tren işletmeciliğindeki sıkıntıya ilişkin ise sektörün ihtiyaçlarına göre esneklik uygulayabileceklerini belirtti. Çelik, hatların kapanmasına yönelik duyuruları da olabildiğince erken yapmaya çalışacaklarını ifade etti.