Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Lütfi Elvan, Başbakan Ahmet Davutoğlu ile birlikte 3. Havalimanı inşaat sahasında incelemelerde bulundu. Başbakan Davutoğlu, gazetecilerin yeni havalimanına ve gündeme ilişkin sorularını cevapladı.
Başbakan Davutoğlu, bir gazetecinin, "Döviz kurlarındaki artışın bunun gibi mega projelerdeki maliyeti artırdığı ve bu maliyetlerin yeniden gözden geçirilmesi gerektiği söyleniyor. Burada da böyle bir durum söz konusu mu?" sorusu üzerine, şunları söyledi:
"İçeride bunu da ele aldık bütün diğer konular gibi. Böyle bir gözden geçirmeye ihtiyaç yok zaten bütün bu planlamalar, avro bazında yapıldı. Avro bazında bu anlamda bir kayıp ya da yeniden değerlendirmeyi gerektiren bir tablo söz konusu değil. Firmalarımıza detaylı olarak özellikle bu 3 bin iş aracının nasıl temin edildiği ve bu konuda doğabilecek herhangi bir sıkıntı olup olmadığını da sordum. Firmalarımız herhangi bir sıkıntı olmadığını, bu kurda yaşanan oynamaların işi de etkilemediğini, finansman açısından da bir sıkıntı doğurmadığını ifade ettiler."
Havalimanının ismi ve Atatürk Havalimanı'nın alanı
Bir gazetecinin, "Yeni havalimanının adı ne olacak ve Atatürk Havalimanı ne olarak kullanılacak?" sorusuna Davutoğlu, "Bunlar istişare edilir. İstanbul'a yakışan bir isim üzerinde çalışılır ama önemli olan ilk önce bebeğimizin dünyaya gelmesi. Öyle denir ya. Öncelikle onun ortaya çıkması, hepimizi gururlandıracak şekilde dünyaya takdim edilmesi gerekiyor. İsimlendirme en sonunda en uygun bir şekilde yapılır" karşılığını verdi.
Başbakan Davutoğlu, Atatürk Havalimanı ile ilgili Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan'ın da Başbakanlığı döneminde açıklamaları olduğunu anımsatarak, şunları kaydetti:
"Prensipte bunlar konuşulur ancak İstanbul'un master, gelecek planlaması içinde, ki İstanbul kadim şehir olması bakımında itina ile korunması gereken ancak küresel bir merkez olması bakımından da yine itina ile geliştirilmesi gereken bir şehir. Bir taraftan korunacak. Dünyanın en güzel doğal çevresine sahip şehirlerden biri. Geçen olağan kongremizde de söyledim. İnsanın, kainatın varoluşu itibarıyla 4 ana unsurdan bahsedilir; ateş, su, hava, toprak. Bu unsurların dünyada İstanbul kadar iyi buluştuğu başka bir şehir yoktur. Onun için gurup ve şafak vakitleri, İstanbul'da dünyanın en güzel vakitleridir. Çünkü ateş 7 tepeyle, su Boğaziçi ile buluşur. Boğaziçi dünyanın en güzel suyudur, çünkü toprakla sürekli bir raks halindedir. Roma'da da 7 tepe vardır ancak İstanbul'un 7 tepesi farklıdır. İstanbul'un 7 tepesi sema ile buluşur. Bunu neden zikrediyorum çünkü o doğal çevrenin, tarihi dokunun korunması bizim en asli görevimizdir ama dünyanın en büyük havalimanının bu dokuyu zedelemeyecek ve bu topoğrafiyi koruyacak tedbirleri almak suretiyle yapılması da bizim geleceğin İstanbulu'na taahhüdümüz. O dengeyi korumamız lazım."
Atatürk Havalimanı'nın da yeni konumunun da bu dokuyu koruyacak şekilde olacağını aktaran Davutoğlu, "şehrin içinde kaldığı için zaten havalimanı şehir dışına taşınıyor ama birçok şehirde olduğu gibi daha küçük ölçekli ve özel inişler için tanzim edilebilir bir alan. Diğer alanı da Sayın Cumhurbaşkanı'nın daha önce bir çok kez vurguladığı gibi üzerinde de Büyükşehir Belediye Başkanımızın çalışma yürüttüğü gibi yeşil alan haline dönüştürülebilir. Bunlar istişare ile geliştirilecek hususlar" ifadelerini kullandı.
Başbakan Ahmet Davutoğlu, havalimanının 29 Ekim 2017'den önce ya da sonra tamamlanma ihtimalinin olup olmadığının sorulması üzerine, şunları aktardı: "Şu anki hedef tarihi; 29 Ekim. Biraz önce içeride brifing esnasında Süleymaniye'nin inşasından örnek verdim. Süleymaniye'nin, o 16. yüzyıl teknolojisi içinde Mimar Sinan'ın mucizevi dehası ile ortaya konurken, esas tesisin yapılması, zeminin oturması için uzun süre bekledikten sonra cami inşasını yapımı söz konusu. Şu bahsettiğimiz coğrafya, bu ocaklar nedeniyle adeta ciğerleri sökülmüş. Bir anlamda çok istisnai bir görünüm kazanmış, doğal niteliğini kaybetmiş. Dolayısıyla zeminin tekrar doğal yerine oturması için bir kere şimdiden başlatılması lazım. Doğal zeminin oturması ve onun üzerine pistin inşa edilmesi lazım. Her uçak inişinin, o pistin üzerinde yaptığı yıpratıcı etki var. Alttaki zemin ki orası da tartışıldı işte 'burası bataklık üzerinde' diye. Yok. Dünyanın her yerinde Singapur, Hong Kong'ta böyle uygulamalar var."
"Havalimanının zemini, uygun bir zemin"
Başbakan Davutoğlu, havalimanının yapıldığı zeminin, uygun bir zemin olduğunu vurgulayarak, şu bilgileri verdi:
"Yeter ki o doğal zemine inecek ve onu takviye edecek bir şekilde düzenleme yapılsın. Şimdi bunları göz önüne aldığımızda hedef tarihimizin içinde bunun gerçekleşmesi önemlidir ancak bir taraftan da bütün bu 20 milyon metrekare alanda aynı anda zeminin birbirine bütünleşmiş şekilde oturması ve tekrar tanzim ve tevsi edilmesi de önemlidir. Dolayısıyla burada önemli olan bir tarih verip ya da tarihi öne çekerek sadece ona ulaşma hedefi değil, aynı zamanda bu topoğrafyanın bu anlamda düzeltilerek, zeminin sağlamlaştırılması ve nihai 4. faz bittiğinde onlarca yıl, 100 yıl bu ülkeye, şehre hizmet yapacak bir yapının oluşması. Dolayısıyla 29 Ekim 2017 tarihinde burayı bitirmek temel önceliğimizdir. Öne çekilebilirse firmalarımız çalışacaklar ama o zeminin tahkim edilmesinden feda ederek öne çekme olmaz. 4. faz tamamlandığında da zeminin ve tesisin bütün resminin görülebilmesi, şimdiden görülebilmesi, planlanması lazım. Tarihi bu bağlamda değerlendirmek lazım."
Başbakan Davutoğlu, 3. havalimanı inşaatında inceleme öncesinde iş adamları Mehmet Cengiz, Mehmet Nazif Günal, Naci Koloğlu ve Mehmet Kalyoncu ile yetkililerden çalışmalar hakkında bilgi aldı. Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Lütfi Elvan, İstanbul Valisi Vasip Şahin, Büyükşehir Belediye Başkanı Kadir Topbaş, İstanbul Emniyet Müdürü Selami Altınok, Türk Hava Yolları Genel Müdürü Temel Kotil, Devlet Havalimanı İşletmesi Genel Müdürü Orhan Birdal ve Karayolları Genel Müdürü Mehmet Cahit Turhan da Başbakan Davutoğlu'na incelemelerinde eşlik etti.
Basın toplantısının ardından Davutoğlu ve beraberindekiler, inşaat alanında incelemelerde bulundu.
Kaynak: Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı