Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Lütfi Elvan, "3. Havalimanı sahasının dörtte üçlük bölümü bataklık konumunda, taban zemini çok sağlam olan bir yapıda değil. Zemini sağlamlaştırmak için dünyada da kullanılan Wick Drain tekniği kullanıyoruz" dedi.
3. Havalimanı inşaat alanını gezerek incelemelerde bulunan Elvan, havalimanı'nın yap-işlet-devret çerçevesinde yapım işinin tamamen açık bir ihaleyle yapıldığını hatırlatarak, devlete en yüksek parayı verecek olan konsorsiyuma bu işin verildiğini anımsattı. Bu kapsamda toplam 22 milyar 152 milyon avronun kamunun kasasına gireceğini bildiren Elvan, buna mukabil konsorsiyum tarafından 10 milyar 247 milyon avroluk bir yatırım gerçekleşeceğini, yeni havaalanının 120 bin kişiye iş imkanı sunacağını, katma değerden ise 1,5 milyondan fazla insanın fayda sağlayacağını kaydetti.
Bakan Elvan, 76 milyon metrekarelik alanda kurulacak havalimanının, 350'den fazla destinasyonla dünyanın en büyük ana limanlarından (HUB) biri olacağını, hizmete girdiğinde 150'den fazla havayolu şirketinin limanın hizmetlerinden yararlanacağını, 6 adet bağımsız pistten oluşacak havalimanının 150 milyon yolcu kapasitesine sahip olacağını dile getirdi. Çevre dostu olması açısından havaalanının tüm uluslararası sertifikalara sahip olacağını dile getiren Elvan, toplam apron büyüklüğünün 6,5 milyon metrekare, toplam ticari alanının ise aşağı yukarı 150 bin metrekare olacağını aktardı.
Elvan, şu an Orman Genel Müdürlüğü'nün verdiği geçici izinle konsorsiyumun bu sahada, sondaj, etüt ve zemin çalışmalarını yürüttüğüne işaret ederek şu bilgileri verdi: "Şu ana kadar 750'nin üzerinde sahada sondaj yapıldı. Bu sondajlar yoğun olarak devam ediyor. Sahaya genel olarak baktığımızda, sahanın dörtte üçlük bölümünün bataklık konumunda olduğunu görüyoruz. Bu saha yıllarca kömür ocakları tarafından, kum ocakları işletmeleri tarafından yoğun olarak kullanılmış, aşağı yukarı sahada 70'e yakın açılmış çukur mevcut. Yine bu sahada dışarıdan gelen bazı dolgu malzemeleri de söz konusu. Normalde taban zemini çok sağlam olan bir yapıda değildir. Kum ocakları ve kömür ocaklarının yaptığı dolgular dışında, dışarıdan da dolgu malzemesi buralara getirilmiş ve dökülmüş. Bu havalimanının sağlam bir zemine oturması gerekiyor."
Havaalanının zemin sağlamlığı için dünyanın en büyük firmalarıyla konsorsiyumun çalışmalarını yoğun şekilde yürüttüğü bilgisini veren Elvan, şöyle devam etti: "Bu çalışmalar nedir? Özellikle gerçek zeminin üzerinde dolgu olması nedeniyle, bu dolguların önemli bir kısmı boşaltılacak, bu dolgu malzemeleri çekilecek. Bu malzemelerin bir kısmı çekildikten sonra, aşağı yukarı belki 20-25 metrelik kısmı kalacak. Bu kısma da görmüş olduğunuz, 80-100 santimetre aralıklarla Wick Drain'ler yerleştirilecek. Bunun üzerine ise bir filtre mekanizması oluşturulacak, bu mekanizmanın üzerine dolgu yapılacak, dünyanın değişik havalimanlarında bu uygulama yapılmıştır. Bir taraftan Drain'lerle bataklık olan zeminin içindeki su ve nem dışarı atılacak, diğer taraftan yapılan dolgu özellikle dolgu olan kesime baskı yaptıkça, Drain'den su ve nemli olan ortam dışarı atılacak. Böyle bir mekanizmanın testi şu an da yapılıyor."
Elvan, testlerden şu ana kadar oldukça olumlu sonuçlar alındığını belirterek, "Çalışmalar devam edecek, bu testler neticesinde 2015 yılında inşallah havaalanı yapımına başlayacağız" dedi. Bu kapsamda değişik eleştiriler yapıldığını anımsatan Elvan, kum ocakları ve kömür ocakları tarafından sahanın yıllarca kullanıldığı için tahrip olduğunun altını çizerek, şu değerlendirmelerde bulundu: "Biz buraya havalimanı yapmakla, bir anlamda bu bölgeyi ıslah ediyoruz. Bunu özellikle vurgulamak istiyorum. Dünyanın en büyük havalimanını bu bataklığı ıslah ederek gerçekleştiriyoruz, bu bizim için son derece önemli. Tüm vatandaşlarımızın gurur duyacağı bir havalimanı olacak. Sadece Türkiye'de değil, değişik ülkelerde, değişik kesimler bu havalimanına ilişkin değişik yazılar yazıyorlar, eleştiriler yapıyorlar ama özellikle havacılık sektöründe üçüncü havalimanımız dünyanın merkezi olacak. Her Türk Cumhuriyeti vatandaşı bu havalimanıyla gurur duyacak."
Bakan Elvan, havalimanı yapım çalışmalarının kapsamı konusunda da bilgi verdi. Havalimanındaki şantiyenin dünyanın en büyük şantiyesi olacağını bildiren Elvan, "30 bin işçi çalışıyor olacak, 3 binin üzerinde makine yine bu havalimanında çalışacak. Diğer yandan az önce anlattığım Wick Drain sisteminin ABD'de San Francisco Havaalanı yapımında, Avustralya'da Brisbane Havaalanı yapımında, Singapur Changi Havalimanı'nda kullanıldığını görüyoruz. Dolayısıyla yapılan çalışmalar rayında gidiyor, herhangi bir sıkıntı söz konusu değil" diye konuştu.
Lütfi Elvan, havalimanıyla ilgili tüm mimari tasarımların Türk ve İngiliz firmaları tarafından, statik ve mekanik tasarımların tamamen Türk mühendisler tarafından gerçekleştirildiğini, elektrik tasarımlarının da Türk mühendisler tarafından gerçekleştirileceğini sözlerine ekledi. Wick Drain, yapay drenaj yolları, serbest drenaj su yolları olarak işlev gören plastik fitillerle zemin sağlamlaştırma yöntemi olarak biliniyor.
Kaynak: Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı