Anasayfa / Sektörel / Sektör Haberleri / Gündem / TÜKETİM VE LOJİSTİK

TÜKETİM VE LOJİSTİK

TÜKETİM VE LOJİSTİK09.09.2014
Teknoloji hızla gelişiyor, insanların ihtiyaçları da elbette artıyor, tüketime ve konfora olan ilgisi ise daha hızlı artıyor. Değişimin hayatımızın artık farkında olmasak da en önemli unsurlarından birİ olduğunu hepimiz biliyor ve kabul ediyoruz.

Tüm bu değişimlerin yarattığı en önemli sonucun tüketimin artışı olduğunu düşündüğümüzde değişen çağa ayak uydurmak zorunda olan en kritik sektörün de lojistik olduğunu çapraz bulmacadaki anahtar sözcük gibi bulmak neredeyse mümkün. Otuz sene sonra da konuşulacaklar çok farklı olmayacak; yine icatlar sürecek, yine tüketim olanca hızıyla artacak ve mallar bugünkünden daha çok ve daha hızla hareket etmek zorunda olacak. Belki öylesine hızlı hareket etmek zorunda olacak ki, bugünkünden çok daha geniş boyutlu serbest ticaret ve serbest gümrük anlaşmaları yapılacak, veya belki de gümrükler sistemin dışında kalacak. Daha çok konteyner taşıyan, daha hızlı gemiler üretilecek.

Küçük hacimli paketleri dağıtacak şirketlerin sayısı artacak. Yeni uçaklara ve tabi terminallere ihtiyaç duyulacak, demiryollarının miktarı hızla artacak, karayollarındaki araçlar daha da gelişecek ve çoğalacak. Lojistiğin eğitimini almış insanlara ve analitik iş gücüne daha fazla ihtiyaç duyulacak. Çok daha gelişmiş yazılımlarla verimlilik arttırılmaya çalışılacak. Ama şu soru hep aklımızı kurcalayacak: nereye ve ne zamana kadar? Dünyadaki insan sayısı hızla artıyor, yaşam uzuyor, teknoloji ve kredi imkanları olanca hızla gelişiyor, her türlü senaryo insanların daha fazla tüketmesi üzerine kuruluyor. Lojistiğin ayak uyduramadığı, yolların, araçların yeterli olmadığı noktada ise tüketim, lojistiğe ayak uydurmaya başlayacak. Diğer koşullar bir yana insanların istediği her ürüne istediği zaman ve kalitede sahip olabilmesinin yolu ise kesinlikle lojistikten geçiyor.

Patronunun “Ben aslında büyük bir lojistik firması sahibi sayılırım” dediği dünyanın en büyük alışveriş marketleri zinciri Wall Mart’ın memleketi Amerika Birleşik Devletleri’nin tüketim konusunda da krizlerin doğmasında da baş rolde olması tesadüf olmasa gerek ve incelenmesi şart. Yaşam güzel, tüketmek ve konfor güzel, Dünya ve insanlık için duyduğum endişe ise hepimizin ortak duygusu : Tüketirken tükenir miyiz?!!

Saygılarımla;

Hakan Çınar / Dünya Gazetesi