Demiryolu hattında bu yılsonunda testler
gerçekleştirilecek. 2015 yılının ikinci yarısında ise üç ülkeyi birbirine
bağlayan hat tam olarak faaliyete geçecek.
Türkiye, Azerbaycan ve Gürcistan
demiryolu ağlarını birleştirecek olan Bakü-Tiflis- Kars Demiryolu Hattı’nda
sona yaklaşılıyor. Yüzde 99’u tamamlanan demiryolu hattında bu yılsonunda
testler gerçekleştirilecek, 2015 yılının ikinci yarısında ise demiryolu tam
olarak faaliyete başlayacak. Proje tamamlandıktan sonra ilk aşamada yıllık 1
milyon yolcu ve 6.5 milyon ton yük taşınabilecek.
Yaklaşık 10 yıl önce gündeme gelen ve
Türkiye ile Gürcistan arasında doğrudan demiryolu bağlantısı kurmayı amaçlayan
Kars-Tifl is-Bakü Demiryolu Projesi’nin yüzde 99’u tamamlandı. Toplam maliyeti
500 milyon doları bulan 105 kilometrelik hattın 295 milyon dolarını Türkiye
karşıladı ve Kars ile Gürcistan sınırı arasındaki 76 kilometrelik kısmı inşa
etti. Türkiye’nin yapımını gerçekleştirdiği bölüm, çift altyapıya uygun, tek
üst yapılı olarak inşa edilirken, Gürcistan ise Azerbaycan’dan aldığı 200
milyon dolarlık krediyle Türkiye sınırından Ahılkelek’e kadar olan yaklaşık 30
kilometre yeni bir hat inşa ediyor ve var olan 160 kilometrelik demiryolunu da
elden geçiriyor.
Azerilerden Lojistik Üs
Projenin tamamlanmasının ardından
Azerbaycan Devleti tarafından Kars’ta uluslararası boyutta hizmet verecek bir
lojistik merkez kurulacak. Azeriler, yeni teşvik sistemi kapsamında Kars’ta 30
hektarlık arazi üzerine lojistik üs kurmayı planlıyor. Azerbaycan’ın Kars’ta
kuracağı dev lojistik merkezde yüzlerce kişi istihdam edilecek. Azerbaycan,
ihtiyacı olan malları, buradaki lojistik merkezi kanalıyla Türkiye’den ithal
edecek.
Transit Taşımacılık Artacak
Proje hayata geçirildiğinde, Orta
Asya’nın Hazar üzerinden Türkiye’ye bağlanması, Avrupa ile Orta Asya arasındaki
yol üzerinden ulaşımın sağlanması, Türkiye- Gürcistan-Azerbaycan-Türkmenistan
üzerinden geçen demiryolu-denizyolu kombine taşımacılığıyla Orta Asya’nın
Akdeniz’e bağlanması ve Orta Asya ile yapılan transit taşımacılığın
geliştirilmesi öngörülüyor. Projenin hayata geçmesiyle 3 ülke arasında enerji
alanındaki işbirliğinin geliştirilmesi sağlanarak, Azerbaycan ve Türkiye,
Gürcistan üzerinden tren yoluyla birleşecek. Merkezi Kars’a kurulması planlanan
lojistik üssü bölgede günü birlik ticaret ile turizmi de canlandıracak. Proje,
Doğu’nun en büyük sorunlarından biri olan lojistik problemine de çözüm
getirecek. Ekonomik anlamda canlılık yaratacak proje bölgeye gelmekten çekinen
veya terk eden yatırımcıyı da çekecek.
Hedef, 3 Milyon Yolcu, 17 Milyon Ton Yük
Bakü-Tiflis-Kars Demiryolu hizmete
girdiğinde, 1 milyon yolcu ve 6.5 milyon ton yük taşınması hedeflenirken, 2034
yılında söz konusu hat üzerinde 3 milyon yolcu ve 17 milyon yük taşıma
kapasitesi olacağı tahmin ediliyor. Birçok ülkeden inanılmaz bir yük talebinin
geleceğinin şimdiden belli olduğunu ifade eden yetkililer, “Hat üzerinde ciddi
bir yük taşınacak. Tabi bu yükler Kars’ta kalacak diye bir şey yok. Bir
lojistik merkezi kurulacak ve burada transit bir hat olacak. Bu hat üzerinden
sevkiyat gerçekleşecek” dedi.
Kaynak: Dünya Gazetesi