“2012’ye göre 2013’te taşıdığımız kilo bazında yüzde 50 büyüme gösterdik. Hedefimiz her yıl kargoda yüzde 25’in üzerinde büyüme gerçekleştirmek. 2014 yılında 10 milyon kilo kargo taşımayı hedefliyoruz.”
Aydın Alpa, 8 yıldır Pegasus’un Kargo Direktörlüğü görevini üstlenmekte. Babasının işi nedeniyle 5 yaşında ABD’ye taşınan Alpa, 25 yıl bu ülkede yaşıyor. Daha üniversitede öğrenciyken havacılık sektöründe çalışmaya başlayan Aydın Alpa, sektöre yer hizmetlerinde çalışarak başlıyor.
“Üniversitede öğrenciyken JFK New York’ta yer hizmetlerinde işçi olarak çalışmaya başladım. Sabahları okula gidiyordum, öğleden sonra havalimanında çalışıyordum” diyen Alpa, bir süre sonra Pan-Am Havayolları’na transfer oluyor. Böylece havacılığın misafir tarafı ile de tanışmış oluyor. Kısa sürede Pan-Am’da çalıştığı departmanın şefi olan Alpa’nın bir yandan da üniversitedeki öğrenciliği devam ediyor. Yani Alpa, başarılı öğrencilik döneminin yanında hem iş hayatına transfer olmayı hem de bulunduğu departmanın şefi olmayı başarıyor.
ALPA, 1992 YILINDA TÜRKİYE’YE DÖNÜYOR
Aydın Alpa, üniversitedeki eğitimini tamamlayınca havacılıktan farklı bir sektörde çalışmaya karar veriyor. Yeni iş girişimleri deniyor ancak bu işler beklentilerini karşılamayınca tekrar havacılığa geri dönüyor ve New York JFK havalimanında yer hizmetleri firmasında “Ramp Müdürü” olarak işe başlıyor. Daha sonra da Türk Hava Yolları’nda (THY) çalışmaya devam ediyor. THY’nin New York’taki kargo şefi olarak uzun yıllar çalışan Alpa, 1992 yılında Türkiye’ye dönmeye karar veriyor.
"İŞ HAYATINDA KURUMSALLIK ÇOK ÖNEMLİ"
Türkiye’ye geldikten sonra bir süre adaptasyon sorunu yaşadığını söyleyen Aydın Alpa, yaşadığı bu adaptasyon sorununun nedenini iki ülke arasındaki çalışma şekli ve anlayışının farklılığına bağlıyor. “O yılların Türkiye’sinde belli başlı şirketler hariç kurumsallık yoktu ve fazla da bilinmiyordu. Türkye’nin aksine ABD’deki iş dünyasında kurumsallık hakimdi. Herkesin görevi ve yeri net olarak belliydi” diyen Alpa, ‘Bugünün Türkiye’sinde kurumsallığın ne durumda’ olduğuna ilişkin sorumuza ise şu cevabı veriyor: “1992 yılında Türkiye’ye geldiğimde belli başlı şirketler hariç kurumsallık yoktu. Oysa bugün orta ölçekte bir şirkette dahi kurumsallık var. Bence iş hayatında kurumsallık çok önemli.”
ARBY’S VE LITTLE CAESARS’IN TÜRKİYE’YE GETİRİLMESİNDE ÖNEMLİ ROL OYNUYOR
Türkiye’ye döndüğünde Çelebi Holding’de çalışmaya başlayan Alpa, dünyanın en büyük roastbeef restoran zinciri olan Arby’s ve dünyanın büyük pizza zincirlerinden biri olan Little Caesars markalarının Türkiye’ye getirilmesinde önemli rol oynuyor. Çelebi’den sonra Ulusoy’a geçiyor ve Ulusoy Holding’te Hava Kargo Şirketi’nin Genel Müdürü ve Ulusoy Holding Yönetim Kurulu Danışmanı olarak görev yapıyor. Bu görevden sonra çocuklarının eğitimi için tekrar ABD’ye dönen ve orada da ABD’li bir şirkette hava kargo sektörü üzerine çalışan Alpa, 2006’da yani 8 yıl önce Türkiye’ye dönerek Pegasus’ta Kargo Müdürü olarak çalışmaya başlıyor ve sonrasında Kargo Direktörlüğüne terfi ediyor.
2006’DA PEGASUS KARGO’NUN BAŞINA GEÇİYOR
“Pegasus’un yeni kurulduğu bu dönemde yani 2006’lı yıllarda henüz şirkette kargo birimi dahi yoktu. Skyline firması Pegasus’un kargo genel satış acenteliğini yapıyordu” diyen Alpa, hemen kolları sıvadıklarını ve ne yapabiliriz, ne satabiliriz sorularına cevap bulmaya çalıştıklarını anlatıyor. Zamanla şirketin kargo birimi oluşturuluyor ve 8 yıl gibi kısa sayılabilecek bir sürede Pegasus Kargo, çok önemli bir yükseliş kaydediyor. Alpa, bunda filodaki uçak sayılarının ve uçtukları nokta sayısının artmasının da çok önemli etken olduğunun altını çiziyor.
"PEGASUS GELECEKTE KENDİSİNDEN DAHA DA ÇOK SÖZ ETTİRECEK"
“Son birkaç yıldır kargo taşımacılığında ve yolcu da önemli artışlar kaydettik. Büyümeye devam edeceğiz. Filomuza 75 kesin 25 adet opsiyonlu sipariş edilen uçaklar geldiği zaman büyümemizi çok daha yukarılara taşıyacağız” diyen Alpa, Pegasus Kargo’un gelecekte kendisinden çok fazla söz ettireceğini vurguluyor.
“BİZİM AÇIMIZDAN 2013 ÇOK İYİ GEÇTİ”
Geçtiğimiz yılın kendileri açısından çok iyi geçtiğini söyleyen Alpa, her yıl olduğu gibi kargoda bu yıl da kendi rekorlarını kırdıklarını anlatıyor. 2013 yılında 8.2 milyon kilo taşıdıklarını söyleyen Alpa, geçen yıl yaptıkları taşımalarda 2012’ye göre yüzde 50’lik bir büyüme kaydettiklerini belirtiyor Pegasus Kargo’nun aynı dönemde ciroda ise yüzde 43’lük bir artış gösterdiğini anlatan Alpa, “Kargoda her yıl kendi rekorumuzu kırıyoruz. 2012’ye göre 2013’te yüzde 50 büyüme gösterdik. Hedefimiz kargo da her yıl yüzde 25’in üzerinde büyümek. 2014 yılında 10 milyon kilo kargo taşımayı hedefliyoruz” diyor.
“2014 DAHA İYİ OLACAK”
Pegasus Kargo olarak 78 noktaya uçtuklarını ve en yoğun kargo taşımacılığı yaptıkları hatların Hollanda, İngiltere, Almanya, İtalya ve Ortadoğu olduğunu ifade eden Alpa, 2014’ün ellerine geçen ilk rakamlarına göre bu yılı da iyi kapatacaklarının altını çiziyor.
“TÜRKİYE’NİN BÖLGESİNİN HAVA KARGO ÜSSÜ OLMASI GEREKİYOR”
Pegasus’un ve diğer havayollarının geçtiğimiz yıllarda verdiği uçak siparişleri göz önüne alındığında hava kargo sektörüne olan talebin artacağını ve rekabetin de olumlu yönde etkileyeceğini vurgulayan Alpa, stratejik açıdan çok önemli konumda olan Türkiye’nin hava kargo sektöründe pazar payının artacağını kaydediyor. Alpa, “Bence Türkiye’nin hava kargo üssü olması gerekiyor. Bulunduğumuz noktaya baktığımız zaman doğal lojistik merkeziyiz zaten. Ama mutlaka bütün her şeyin lojistik merkez için uygun olması gerekiyor. Nedir bunlar? Lokasyon, gümrük, gümrük kanunları, transit aktarma yerleri ve benzeri kritik çalışmaları organize edebilirsek hava kargo lojistik üssü olabiliriz” diye konuşuyor.
“ŞU AN FİLOMUZDA KARGO UÇAĞINA DA GEREK YOK”
“Şu an bizim uçak sayımız 50 oldu. 75’i kesin 25’i opsiyonlu 100 uçaklık siparişimizin de filoya katılması ile uçak sayısı çok büyük olacak” diyen Alpa’ya filoya kargo uçağı da katma projeniz var mı diye sorduğumuz da şu cevabı veriyor: “Filoya kargo uçağı katma gibi bir düşüncemiz yok. Bence şu an kargo uçağına da gerek yok.”
Uçaklarda yolcunun tam dolu olduğu zaman uçağın yüzde 10-15’ni kargo yükleri için kullandıklarını belirten Alpa, ancak bu oranın genelde yüzde 80 ortalamasında olduğunu ve bu yüzde uçakların yük bölümünün yüzde 25’inde kargo yüklerini taşıdıklarını kaydediyor.
“SABİHA GÖKÇEN HAVALİMANI’NDAKİ KARGO OPERASYONLARI ARTACAK”
Operasyonlarının yüzde 98’ini Sabiha Gökçen Havalimanı’ndan gerçekleştirdiklerini belirten Alpa, Sabiha Gökçen’in gelecekte kargo oparasyonu faaliyetlerinde daha da büyüyeceğini vurguladı. “Sabiha Gökçen’den uçmak ilk yıllarda zor oluyordu ama sabırlıydık. Gümrük komisyoncuları yüzde 99 Atatürk Havalimanı’ndan işlem yapmak istiyorlardı. Uğraştık, ikna ettik. Şimdi daha iyi noktadayız ki, bunu başardık” diyen Alpa, Sabiha Gökçen’in kargo operasyonları için Atatürk Havalimanı’ndan çok daha rahat olduğunun altını çiziyor.
“3.HAVALİMANINDA MUTLAKA KARGO KÖYÜ OLMALI!”
3. havalimanı ile ilgili ise Alpa’nın görüşü şu: “Mevcut uçak sayımıza ve sipariş ettiğimiz uçak sayılarına bakarsanız mutlaka bizim de 3. havalimanında yer almamız gerekiyor. Bence 3. havalimanında mutlaka bir kargo köyü olmalı” diyor.
Kaynak: Yeşil Lojistikçileri