Anasayfa / Sektörel / Sektör Haberleri / Gündem / LOJİSTİKÇİ, ASYA YAKASINA ODAKLANIYOR

LOJİSTİKÇİ, ASYA YAKASINA ODAKLANIYOR

LOJİSTİKÇİ, ASYA YAKASINA ODAKLANIYOR11.09.2013
Türkiye'de lojistik arzı ağırlıklı olarak ulaşım ve işgücü altyapısı kuvvetli, stratejik konuma sahip liman bölgelerinde ya da önemli dağıtım noktalarında konumlanıyor. Bu kapsamda geliştirme faaliyetinin güçlü olduğu ve talebin Asya yakasında, özellikle Tuzla ve Gebze bölgelerine odaklandığı görülüyor.

Jones Lang LaSalle tarafından hazırlanan ve Türkiye'de perakende, ofis, lojistik ve otel sektörünün değerlendirildiği "Türkiye Gayrimenkul Pazarı Görünümü 2013" ilk yarı raporu açıklandı. "Türkiye Gayrimenkul Pazarı Görünümü 2013" raporunda, gayrimenkul pazarına 2013 yılının ikinci yarısında, yeni ofis binaları, perakendeciler, kullanıcılar, oteller ve alışveriş merkezleri gibi yeni oyuncuların pazara gireceği ve yeni oyuncularla birlikte sektörde bir hareketlilik oluşacağı vurgulanıyor. Rapor ayrıca, mevcut gayrimenkullerin alım-satımı ile perakende yatırım pazarının likiditesini koruyacağı, perakende pazarının hareketliliğinin devam edeceği ve ofis pazarında güçlü bir arz yaşanacağı" belirtiliyor. Raporun lojistik sektörünü ilgilendiren bölümünde ise, "Lojistik pazarındaki kullanıcı taleplerinin oldukça güçlü olduğu görülüyor ve gerçekleşen kiralama işlem hacminin 2011 yılı seviyelerini yakalaması bekleniyor" deniyor.

TÜRKİYE LOJİSTİK PAZARI GÖRÜNÜMÜ

Lojistik pazarı, uzun süreli kira kontratına sahip, arsa sahiplerinin hem geliştirici hem de yatırımcı olarak hareket ettikleri, kullanıcıların amaçlarına uygun geliştirilen projelerce şekilleniyor. Bu kapsamda geliştirme faaliyetinin güçlü olduğu ve talebin Asya yakasında, özellikle Tuzla ve Gebze bölgelerine odaklandığı görülüyor.

TÜRKİYE LOJİSTİK ARZININ YÜZDE 40'I MARMARA BÖLGESİ'NDE YER ALIYOR

İstanbul ve Kocaeli lojistik pazarının incelendiği rapora göre; Türkiye'de lojistik arzı ağırlıklı olarak ulaşım ve işgücü altyapısı güçlü, stratejik konuma sahip liman bölgelerinde ya da önemli dağıtım noktalarında konumlanıyor. Bu kapsamda Türkiye'deki toplam lojistik arzının yüzde 40'lık bölümünü oluşturan Marmara Bölgesi en fazla öne çıkan bölge olarak dikkat çekiyor. Marmara Bölgesi'nde ise İstanbul ve Kocaeli, kullanıcı talepleri ve sundukları nitelikli arza bağlı olarak öne çıkan iller arasında yer alıyor.

Gebze-Tuzla ile Esenyurt-Hadımköy bölgeleri, gelişen altyapı olanaklarına bağlı güçlü ulaşılabilirlikleri ve sundukları nitelikli lojistik projeleri ile İstanbul'da en fazla tercih edilen lojistik alt bölgeleri olmaya devam ediyor.

Lojistik arzı açısından alt bölgeler değerlendirildiğinde, arzın yaklaşık yüzde 67'lik bölümünün İstanbul'un Asya yakasında ve İstanbul'un bir alt bölgesi konumunda olan Kocaeli ilinde yer aldığı görülüyor. Şu an inşaat halinde olan lojistik projelerinin oluşturduğu arzın büyük bölümünün yaklaşık yüzde 55'lik oran ile İstanbul Avrupa yakasında konumlandığı ve bölgenin önümüzdeki dönemde Kocaeli'nden sonra en büyük arza sahip alt bölge olmaya devam edeceği görülüyor.

ASYA YAKASI

A sınıfı birimlerde boşluk oranı yüzde 5 seviyelerinde iken, B sınıfı birimlerde boşluk yüzde 18 seviyelerinde yer alıyor. Alt bölgelerin boşluk alanları değerlendirildiğinde, İstanbul Asya yakası yaklaşık yüzde 16'lık boşluk oranı ile doluluğu en yüksek lojistik alt bölgesi olarak öne çıkıyor.

Lojistik pazarında son dönemde hızlı tüketim malları sunan firmalar ile telekomünikasyon, 3PL, otomotiv ve elektrik ve elektronik alanında faaliyet gösteren şirketlerin en aktif lojistik kullanıcıları olarak öne çıktıkları görülüyor. Ayrıca kullanıcıların ağırlıklı olarak Amerika Ulusal Yangın Koruma Birliği (NFPA) güvenlik standartlarına sahip A sınıfı lojistik depo arayışında oldukları göze çarpıyor.

KİRALAMADA GEBZE

2013 yılı ilk yarıda gerçekleşen kiralama hacmi, yılsonunda 2011 yılı seviyelerinin yakalanabileceği sinyallerini veriyor. İlk yarıda gerçekleşen 10 bin metrekarenin üzerindeki kiralama işlemlerine bakıldığında Gebze'nin en fazla talep gören bölge olduğu görülüyor.

2013 yılında kullanıcı talebi iyileşme gösterse de, bu talebin kira seviyelerine önemli bir etkisi olmadığı raporda belirtiliyor. Mevcut pazar koşulları değerlendirildiğinde, pazardaki kira seviyelerinin mal sahipleri tarafından değil, kiracı talepleri doğrultusunda belirlendiği görülüyor.

2013 ikinci yarısında birincil kira oranı yaklaşık aylık metrekare başına 6-7 dolar düzeyinde sabit kaldığı vurgulanıyor. Daha küçük ve düşük kalite alanlarda ise kira seviyelerinin aylık metrekare başına 4-5 dolar düzeyinde olduğu görülüyor. Alt pazarlar bazında ise, Avrupa yakasının aylık metrekare başına 6-7 dolar olan kira seviyesiyle, aylık metrekare başına 5-5.5 dolar olan Anadolu yakasından daha yüksek kira seviyelerini yakaladığı görülüyor. Ancak, olumlu görünüm sayesinde, orta dönemde kira seviyelerinde bir artış olması beklenmiyor. Raporda, İzmir ve Ankara gibi ikincil lojistik pazarlarında kira seviyeleri, 2013 yılında aylık metrekare başına 5 dolar seviyesinde sabit kaldığının altı çiziliyor.

Kaynak:Transport