Uygulamanın navlunu önemli oranda artıracağı ve ihracatçıya
ek yük getireceği belirtiliyor.
Petrol fiyatlarındaki hızlı yükseliş, en büyük gider
kalemleri akaryakıt olan havayolu kargo şirketlerini alarma geçirdi. Navlun ek
ücretlerinde yeni bir uygulamaya geçmeye hazırlanan hava kargocular, yakıt ek
ücretini yükün ağırlığı üzerinden değil hacim ağırlığı üzerinden alacak.
Uygulamanın navlunu artırarak ihracatçıya ek yük getireceği belirtiliyor. TİM
Yönetim Kurulu Üyesi ve Lojistik Konseyi Başkanı Bülent Aymen, “Bu uygulama
direkt ihracatçıya yansıyacak. Zaten şu anda dünya piyasalarında rekabet
etmekte güçlük çekiyoruz. Bir de bu uygulama bizi çok olumsuz etkiler” dedi.
Lufthansa, Emirates, Singapur gibi bazı havayolu kargo
şirketleri, eylül ve ekim aylarından itibaren 'actual weight'
uygulamasından 'chargeable weigt'a
geçeceklerini duyurdu. Petrol fiyatlarındaki artışın taşımayı gerçekleştiren
firmaların hızlı aksiyon almasına neden olduğunu belirten Turkish Cargo
yetkilileri, Türkiye çıkışlı olarak yıllardır uyguladıkları akaryakıt harcı
alma uygulamasında şimdilik bir değişiklik yapmayı düşünmediklerini ancak,
pazarın dinamiklerine bağlı olarak belirli noktalarda 'chargeable weight' üzerinden yakıt harcı
aldıklarını ifade etti. Uluslararası
Taşımacılık ve Lojistik Hizmet Üretenleri Derneği (UTİKAD) yetkilileri ise bu
uygulamanın taşımacılık giderlerini artıracağı ve ihracata zarar vereceği
görüşünde. Uçağın yaktığı yakıtın yükün hacmine değil ağırlığına göre arttığına
dikkat çeken UTİKAD yetkilileri, bu nedenle
'chargeable weight'ın haksız bir uygulama olduğunu vurguladı.
'Türkiye'nin ihracat hedefine zarar verir'
Yabancı uçak şirketlerinin hava kargo taşımalarındaki ek
yakıt ücretinin tartı ağırlığı yerine hacim ağırlığı üzerinden hesap edilmesine
yönelik uygulamaları, UTİKAD yönetimini harekete geçirdi. Sivil Havacılık Genel
Müdürlüğü ile bir araya gelen dernek yöneticileri, firmalarının taşımalarda
farklı yakıt ve güvenlik ücreti hesaplamalarının sektörde karışıklığa neden
olduğu yönündeki görüşlerini iletti. UTİKAD Başkanı Turgut Erkeskin, yakıt ek
ücretinin tartı ağırlığı yerine hacim ağırlığı alınarak hesaplanmasına
itirazları olduğunu dile getirerek, şunları söyledi: “UTİKAD olarak, uçağın harcadığı yakıtın uçaktaki gerçek
ağırlığa göre değişmesinden dolayı yakıt ek ücretinin de tartı ağırlığı
üzerinden alınmasının doğru bir hesaplanma yönetimi olduğunu düşünüyoruz. Ancak
bazı yabancı havayolu şirketlerinin hesaplamaları bu yöntem üzerinden yapmaları
ve diğer havayollarının da ek yakıt ücretlerinde tartı ağırlığı yerine hacim
ağırlığı yöntemini kullanmaya gideceklerine ilişkin açıklamalarının ardından
itirazımızı Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü’ne bildirdik. İtirazımıza kurumdan
yanıt geldi ve konuyla ilgili olarak görüşmek üzere Ankara’ya davet edildik. Bu
uygulamanın yerli uçak şirketlerine örnek teşkil etmesi halinde bu konuda en
büyük zararı ihracatçımız görecek. Yakıt ek ücretinin hacim ağırlık üzerinden
uygulanması, navlun ve ek ücretlerden oluşan hava taşımacılığı maliyetlerini de
artıracak. Bu durum 2023 ihracat hedeflerine odaklanmış ülkemiz ihracatına da
olumsuz yansıyacaktır.” Sivil Havacılık Genel Müdür Yardımcısı Bahri Kesici
ise, söz konusu itirazı yerli havayolu şirketleri ile de bir araya gelerek
değerlendireceklerini ifade etti.
TİM: Uygulama ihracatçıya bir darbe daha vurur
Uygulamanın mevcut problemlerden dolayı zaten rekabet
etmekte zorlanan Türk ihracatçısını iyice sıkıntıya sokacağını dile getiren
Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM) Yönetim Kurulu Üyesi ve Lojistik Konseyi
Başkanı Bülent Aymen şöyle konuştu:
“Navlunlar büyük bir gider kalemi bizim için. Navlunlardaki artış da bizi
önemli ölçüde etkiliyor. Bu sebeplerden dolayı bu uygulama bizi çok olumsuz bir
şekilde etkiler. Şu anda ihracatı orta vadede planlı tutabilmek için elimizden
geleni yapıyoruz. Çevre ülkelerde
Suriye’deki kriz, İran’daki ambargolar, Libya ve Mısır’daki olaylar ihracatı
çok etkiliyor. Biz ihracatımızı düşürmemek için elimizden geleni yapıyoruz ama
navlun ihracatta önemli bir kalem. Bu bizi çok olumsuz bir şekilde etkiler.”
Global rakipler geçti, Turkish Cargo direniyor
Konuyla ilgili Turkish Cargo yetkilileri DÜNYA'ya şu
açıklamayı yaptı: "Hava taşımacılığının en büyük maliyetlerinden biri olan
akaryakıtın, son zamanlarda durağan seyrinden yükselişe geçmesi taşımayı
gerçekleştiren firmaların hızlı aksiyon almasına neden oldu. Pazarın
dinamiklerine bağlı olarak Turkish Cargo', belirli noktalarda 'actual weight'
denilen tartı ağırlığı üzerinden akaryakıt harcı aldığı gibi 'chargeable
weight' denilen hacim ağırlığı üzerinde de akaryakıt harcı alıyor. Türkiye
çıkışlı olarak yıllardır uyguladuğımız akaryakıt harcı alma uygulamasında
şimdilik bir değişiklik yapmayı düşünmüyoruz.
Paydaşlarımızın beklentileri çerçevesinde maliyetimizi doğrudan
ilgilendiren söz konusu makroekonomik göstergeler yakından takip
ediliyor."
Kaynak: Dünya Gazetesi