ARKAS YEŞİLLENİYOR

ARKAS YEŞİLLENİYOR06.08.2013
Yeşil Lojistik / Lojistik, gemi filosu, armatörlük ve liman işletmeciliği hizmeti veren Arkas Holding, uzun vadeli hedefler doğrultusunda yeşil lojistik uygulamalarını hayata geçiriyor.

Türkiye’de ilk kabotaj konteyner taşımalarına imza atan Arkas Holding, Türkiye’nin en büyük konteyner gemi filosu ile bu alanda hizmet veriyor. Kara nakliyesinde kullandığı araçları yenileyerek Euro 5 araç yatırımı yapan şirket, gemilerini ekonomik hızda kullanarak 20 ton yakıt tasarrufu sağladı. Yeşil konteyner, yeşil BT, Arkas Ormanı gibi çeşitli alanlarda çevreci uygulamaları da hayata geçiren şirket,  gelecekte ise limanlarda atıkların kaynağında azaltılması,  ayrıca elektrik ,yakıt tüketimi sonucu oluşan karbon emisyonunun azaltılması ve küresel ısınmayla mücadele için yeni projeler geliştirmeyi amaçlıyor.

Arkas Lojistik- Kabotaj taşımaları

Türkiye’de ilk defa konteynerle kabotaj taşıması yapan şirket olan Arkas, kabotaj taşımaları sayesinde hem Türk limanları birbirine bağlanıyor, hem de nispeten ana limanlara uzak olan küçük limanların hinterlandında bulunan üreticilere de uygun maliyetle yurtdışı  limanlarına ulaşma imkanı sağlıyor. İstanbul, Bursa, İzmir, Mersin, Adana, Kıbrıs ve Gaziantep’teki müşterilerinin fabrikasından alınan yükler limanlar arasında taşınarak karayolu ve demiryoluyla istenilen noktalara ulaştırılıyor. İstanbul- Gemlik –Izmir-Mersin limanları arasında kabotaj dahilinde haftalık düzenli konteyner hatları servis veriyor. Böylelilikle karbon salınımı minimuma indirilirken, hem çevreye duyarlı hemde trafikteki araç sıklığı azaltılarak can ve mal güvenliğine de önemli katkı sağlanıyor.

Arkas Deniz Ticaret Filosu

Türkiye’nin en büyük konteyner gemi filosu olan Arkas Deniz Ticaret Filosu, gemilerinin harcadığı yakıt ve enerji tüketimi konularında tasarruf yöntemleri uyguluyor. Arkas Deniz Ticaret filosunda kendine ait Türk bayraklı 27 konteyner gemisi, 5 yakıt ikmal tankeri bulunuyor. Tüm gemiler tasarım ve inşa durumuna, surat, seyir veya liman süreleri, karaya bağlı veya demirde kalma süreleri, taşıyacağı yük, ticaret yapılan rotalar ve bakım tutum geçmişi gibi belirli işletim profillerine göre belirli miktarlarda enerji tüketiyorlar.

Bu nedenle Dünya’da denizciliği yöneten Uluslararası Denizcilik Teşkilatı (IMO), 1 Ocak 2013’ten itibaren uygulanmaya başlanan “Energy Efficient” yönetmeliğini açıkladı. Gemilerde enerjinin verimli kullanılmasını ve karbondioksit salınımının azaltılmasını hedefleyen Energy Efficiency kuralları gereği Arkas Deniz Ticaret Filosu iş süreçlerine uygun olan yöntemleri seçerek uygulamaya başladı.

Arkas Deniz Ticaret Filosu’nun tüm gemilerine Shipboard Energy Efficiency Management Plan (Gemi Enerji Verimliliği Yönetim Planı) hazırlanıp gönderildi. Bu plana uygun olarak tüm gemi ve tankerlerde belirli periyodlarda sualtı tekne ve pervane temizlikleri yapılıyor. Pervane ve tekne yüzey dirençleri enerji verimliliğini olumsuz etkileyecek faktörlerdir. Pervane temizlikleri sayesinde, pervane üzerinde oluşan karşı direncin azaltılması, aynı güç ile gemilerin daha hızlı gitmesi ve bu sayede yakıt tasarrufu sağlanıyor.

Bu planda bahsedilen diğer bir uygulama ise trim optimizasyon uygulaması. Filo gemilerinde optimum trimde yakıt tasarrufu sağlanması için gemi tiplerine göre Trim Optimizasyon programları yaptırılıp uygulanmaya başlandı.

Yüklü ya da boş durumda, geminin trimi geminin suda göstereceği direnç üzerinde önemli bir etkiye sahip ve gemi triminin optimum hale getirilmesi önemli yakıt tasarrufu sağlayabiliyor.

Ayrıca ilerleyen dönemde plan kapsamında elektrik sistemler vb. konularda yeni enerji tasarrufu sağlayacak politikalar oluşturulacak. Alınan tedbirlerin etkili ve sürekli şekilde uygulanması için personele gerekli eğitimler veriliyor.

2009 yılında bu yana gemiler “economic speed” denilen hızla çalıştırılıyor. Böylece gemi başına günlük 20 ton yakıt tasarrufu sağlanıyor. Yıllık olarak baktığımızda 25 geminin toplam yakıt tüketimini 182 bin 500 ton azaltılarak karbon salınımının azaltılmasına katkı sağlandı.

Arkas Ulaştırma

Türkiye’nin en buyuk kara nakliye filolarından birine sahip olan Arkas Ulaştırma, atık motor yağlarını cevre ve insan sağlığına zarar vermeyecek şekilde bertaraf edilmesi amacıyla PETDER (Petrol Sanayi Derneği)’e teslim ediyor.

Arkas Ulaştırma, PETDER’in yürüttüğü Atık Motor Yağları’nın toplanması ve bertaraf edilmesi projesine destek veriyor. Proje araç servisleri, akaryakıt istasyonları ve kamuya ait toplu taşıma ve temizlik araçlarından kaynaklanan atık motor yağlarını doğru koşullarda lisanslı ve yetkili ekiplerce toplayarak bakanlıkça lisanslı tesislerde çevre ve insan sağlığına zarar vermeyecek şekilde işlem görmesini sağlamayı amaçlıyor. 410 TIR ile Türkiye’nin en büyük kara filolarından biri sayılan Arkas Ulaştırma’nın filosundaki TIR’lardan çıkan atık motor yağları İstanbul Kıraç’taki Teknik Hizmetler Atölyesi’nde toplanıyor. Bu atölyede bulunan atık deposunda 200 litrelik variller halinde güncel mevzuata uygun olarak Arkas Ulaştırma tarafından depolanıyor.

İstenilen miktara ulaştığında PETDER ile iletişime geçiliyor. PETDER atık motor yağlarını özel atık toplama araçları ile“Ulusal Atık Taşıma Formu” karşılığında teslim alıyor. Toplanan atık motor yağları lisanslı işletmelerce enerji olarak geri kazandırılıyor. Arkas Ulaştırma aylık ortalama 300 litre atık motor yağını PETDER’e teslim ederek çevrenin korunmasına ve enerji geri dönüşünümüne katkı sağlıyor.

DB Schenker Arkas

2020 yılına kadar karbondioksit salınımını yüzde 20 azaltma hedefiyle Eco Program uyguluyor.  Program, yeşil lojistik ağı (green logistics network) ve yeşil tren (green product rail) olmak üzere iki başlıktan oluşuyor. Program kapsamında çevresel risklerin düzenli analizleri, atık yönetimi, araç filolarının değiştirilmesi, personel ve çocuklarına yönelik eğitimler, depolarda çevreci uygulamaların kullanılması gibi birçok proje hayata geçiriliyor.
Arkas Line “Yeşil Konteynerler”

Akdeniz ve Karadeniz limanları arasında konteyner hat taşımacılığı yapan Arkas Line, yaptığı “yeşil” yatırımla soğutuculu(reefer) konteyner filosunu iki katına çıkardı. Ekipman filosuna yeni eklenen PrimeLINE®  üniteleri Arkas’ın gemilerine altyapıda yenileme gerektirmeksizin daha fazla soğutucu konteyner sığdırmasına olanak sağlıyor.

Arkas’ta Yeşil BT

Arkas, kurumsal sosyal sorumluluk bilinci gereği bilgi teknolojileri yatırımlarında da tercihini çevrenin korunmasından yana kullanarak çevreye katkı sağlıyor.

Çevreye duyarlı yaklaşımlarının iş süreçlerinin bir parçası olmasına özen gösteren Arkas, seçtiği her türlü teknolojik ürün ve yazılımı da bu kapsamda değerlendirip tercih yapıyor. Bilgi ve İletişim Teknolojileri sektörünün bir bütün olarak dünyadaki Karbon dioksit (CO2) emisyonlarının yüzde 2’sine neden olduğu ve açığa çıkan CO2 bulutunun Afrika kıtası büyüklüğünde olduğu göz önüne alındığında Yeşil BT’nin önemi daha da artıyor.

Personel sayısı ve IT altyapısı bakımından benzer şirketlerle karşılaştırıldığında, Arkas bünyesinde çok daha az sayıda PC’nin kullanıldığı, düşük işlem gücüyle çalışan bir altyapı mevcut. Microsoft Terminal Server kullanılan IT altyapısı, düşük enerji tüketimi sayesinde dolaylı olarak aynı sayıda PC için gerekli enerji üretiminin ortaya çıkartacağı CO2 salınımını da azaltmış oluyor.

Microsoft Office Communicator kullanımının Ocak ayından bu yana yaygınlaştırılması ile dünya çapındaki tüm Arkas çalışanları mevcut Arkas WAN hatlarından ses ve görüntü transferi ile işlerini yürütebiliyor. Böylelikle hem seyahat ve telefon masrafları düşürülüyor hem de uçuşlardan oluşabilecek CO2 salınımının da azaltılmasına destek oluyor. Arkas, izlediği cevre politikası ve tercih edilen ürünler sayesinde son iki yılda 38 ton daha az karbon salınımı yapılmasını sağladı.

Ayrıca Microsoft SharePoint Server ile yönetilen kurum içi Intranet sayesinde birçok kurumsal belgenin iş akışının elektronik ortamda takibi söz konusu oluyor. Böylece işlemlere 4 kat hız kazandırılarak kırtasiye ve işgücü kullanımından tasarruf ediliyor. Gelecekte bütün resmi yazışmaları elektronik ortamda yapmayı planlayan Arkas, kağıt tüketimini ve gereksiz yazıcı çıktılarını ortadan kaldırarak çevrenin korunmasına katkıda bulunmaya devam edecek.

Arkas Turmepa II Teknesi

Arkas Holding, sosyal sorumluluk bilinciyle Deniz Temiz Derneği’ne (Turmepa) yat, gezi tekneleri gibi küçük tonajlı teknelerden çöp ve sintine atıklarını toplamaları için, ‘’Turmepa II’’ adlı spesifik özelliklere sahip bir tekne hediye etti. Ayrıca işletme masraflarının sponsorluğunu da üstlendi.

Her sene Haziran ayında faaliyetlerine başlayan Turmepa II bugüne kadar Çeşme kıyılarında bulunan teknelerden 420 ton sıvı atık ve 500 torba katı atık toplayarak denizlerimizin temizliğini korumaya katkıda bulunuyor.

Arkas Ormanı 2003

Arkas Holding, sosyal sorumluluk bilinci ve çevreye duyarlılığının bir sonucu olarak, Ege Orman Vakfı öncülüğünde Arkas Ormanı’nı oluşturdu. Çeşme Vali Kutlu Aktaş Baraj havzasında oluşturulan orman için 16 bin adet fidan dikildi.

Yeşil araçlar

Türkiye’nin konteynır kara nakliyesinde en büyük filolarından birine sahip olan Arkas Ulaştırma,  en son yaptığı TIR alımında filosunu 4 yaş daha gençleştirdi. Diğer markalara nazaran ortalama 100 kilometrede 1,9 litre daha az yakıt yaktığı için tercihi Renault Trucks oldu. Ayrıca Euro5 emisyonlu motorlara geçiş ile karbondioksit ve diğer zararlı emisyonların azaltılmasına katkı sağlamaya başladı.

DB Schenker Arkas depo ekipmanlarının yenilenmesi, düzenli bakım onarım planları ile tüm iş makinelerinin en verimli biçimde kullanılması ve elektrik tüketiminde tasarruf sağlanması amacıyla yeni alt yapı çalışmaları yapıyor. Yeni depolama alanlarında tavanların güneş enerjisinden maksimum faydalanılabilecek şekilde cam yapı ile desteklenmesi konusunda hazırlıklar yürütülüyor.

Kaynak:Trans Medya