Kargo ve kurye taşımacılığı büyümede gaza bastı. 2005’te firmaların 4 bin 225 olan şube sayısı 2 kattan fazla artarak 2012’de 9 bin 700’e ulaştı. İstihdam sayısı 22 binden, 4 kattan fazla artarak 89 bine çıktı.
Kargo ve kurye taşımacılık sektörü hızla büyüyor. Son 7 yılda sektör şirketlerinin şube ve personel sayıları neredeyse ikiye katlandı. 2005 yılında firmaların 4 bin 225 olan şube sayısı 2012’de 9 bin 700’e ulaştı. İki kattan fazla arttı. Yine 2005’te sektördeki istihdam sayısı 21 bin 900 iken bu rakam 4 kattan fazla artarak 2012 yılında 89 bine çıktı. Pazarda en fazla hareketlilik ise 2010-2012 yılları arasında gerçekleşti. Son iki yılda 3 bin 300 yeni şube açıldı, 3 bin 100 araç filoya katıldı, 13 bin kişiye daha istihdam yaratıldı. 2005 yılından bu yana herhangi bir transfer merkezi yatırımı söz konusu değilken 2012’de 20 transfer merkezi açıldı. Sektör temsilcilerine göre; Türkiye ekonomisindeki olumlu gelişmelerin yanı sıra özellikle e-ticaretteki hızlı büyüme, kargo-kurye taşımacılığına büyük ivme kazandırdı. 30 milyar TL’yi aşan e-ticaret kapsamında günde 300 bin teslimat yapılıyor, 182 bin kilometre yol kat ediliyor… Türkiye Kargo, Kurye ve Lojistik İşletmecileri Derneği (KARID) Başkanı Aslan Kut, sektördeki yatırımların 2013 ve önümüzdeki yıllarda artarak devam edeceğini belirtti. Aynı zamanda MNG Kargo Genel Müdürü olan KARID Başkanı Kut, Türkiye’de aslında genç bir sektör olan kargo-kurye taşımacılığının reel sektörün vazgeçilmez çözüm ortağı haline geldiğini söyledi. Türkiye pazarının geneline hizmet veren firmaların başında PTT, Interglobal Cargo, Yurtiçi Kargo, Aras Kargo, MNG Kargo, Sürat Kargo, Kurye Net, Aktif İleti, Kurye Tel, TNT, DHL, UPS ve FedEx geldiğini ifade eden Kut, Türkiye’nin dünya ekonomisindeki hak ettiği yeri alması için kargo, kurye ve lojistik sektörünün kilit rolü olduğunu vurguladı. Kut, “Tüm üyelerimiz son yıllarda bu sorumluluk bilinciyle yatırıma yöneldi. 2023 hedefine ulaşmak için hummalı bir çalışma içine girdi. Dernek üyesi tüm kuruluşlar el ele vererek dünya ile rekabet edebilecek standartları sağlayıp reel sektörün önünü açacak hizmeti vermek için olağanüstü bir çaba sarf ediyoruz. KARİD olarak yaklaşık 90 bin personelin istihdam edildiği bir sektörü temsil ediyoruz. 25 bin araç ile 10 bin yerleşim birimine hizmet götürüyoruz” diye konuştu.
‘Sektör büyüyor, yabancı ilgisi artıyor’
Kargo sektörünün, özellikle son yıllarda e-ticaretin de hızla büyümesiyle önemli bir ivme kazandığını ifade eden Aras Kargo Genel Müdürü Salim Güneş, şöyle konuştu: “Jeopolitik konumumuz ve ekonomik istikrarımız da kargo sektörünün büyümesinde önemli bir itici güç. Sektördeki büyümenin önümüzdeki yıllarda da devam edeceğini düşünüyoruz. Coğrafik konumumuz, genç nüfus avantajımız ve ekonomik istikrarımız birçok sektörde olduğu gibi kargo sektöründe de yabancı yatırımcıyı çekiyor. Geçtiğimiz ay biz de yabancı bir ortak aldık. Yeni oyuncuların pazara girişi de daha çok satın almalar ve ortaklıklarla olacak. Mevcut şirketlerin yatırımlarıyla ve ihtiyaç duyulan yasal düzenlemelerin hayata geçmesiyle önümüzdeki yıllarda sektörün daha da gelişeceğini düşünüyoruz.”
“Sektörde yeni satın almalar olabilir”
Lojistik sektörünün Türkiye için en dinamik ve en hızlı büyüyen sektörler arasında yer aldığına dikkat çeken UPS Türkiye Ülke Müdürü Mike Harrell, şöyle konuştu:
“Bu hızlı büyüme Türkiye’yi her geçen yıl lojistik sektörünün dünya sıralamasında üst basamaklara doğru yükseltiyor. Türkiye’nin 2023 hedefleri doğrultusunda lojistik ihtiyaçları da giderek artıyor. Son yıllardaki başarılı yükselişle de birlikte 2013 ve daha sonraki yılların sektör için olumlu geçeceğini düşünüyoruz. Türkiye ekonomisinin başarılı bir grafik çizmesi yabancı yatırımcıların Türkiye’ye ilgisini artırdı. Sektördeki olumlu gelişmeler göz önüne alındığında pazara yeni oyuncuların girmesi ve sektörde yeni satın almaların mümkün Mevcut şirketler de ekonomi ve sektördeki bu olumlu tablo sonucunda yatırımlarını hızlandırdı.”
UPS’nin Türkiye pazarını çok önemsediğini vurgulayan Harrell, “Türkiye'yi gelişmiş ve gelişmekte olan bir ülke olarak görüyoruz. Gelişmiş, çünkü burada güzel bir pazar büyüklüğü ve iş hacmi mevcut. Otomotiv, tekstil gibi birçok motor sektörler gelişmiş. Aynı zamanda gelişmekte; çünkü Türkiye'de birçok yeni fırsatlar söz konusu. 1 milyonun üzerinde nüfusa sahip olan Gaziantep, Kayseri gibi gelişen şehirleri var. Dolayısıyla Türkiye evet gelişmiş ve gelişiyor. Bizim Türkiye'yi tercih etmemizdeki nedenlerden biri de gelişmekte olan ülkelere coğrafi yakınlığı.”
Aras, 100 milyon liralık yeni yatırım yapacak
Kargo ve kurye firmaları 2013’te de yatırımda hız kesmeyecek. Aras Kargo, 100 milyon TL’lik yeni yatırım planı yapıyor. Genel Müdür Salim Güneş, şu açıklamalarda bulundu: “2012’de yüzde 18 büyüme sağladık. Son yıllarda özellikle teknoloji ve alt yapı için ciddi yatırımlar yaptık. Bugün, 19 bölge müdürlüğümüz, 28 transfer merkezimiz, 821 şubemiz, 3 bin araçlık filomuz ve 9 bin çalışanımız bulunuyor. Önümüzdeki dönemde sektörümüzde faaliyet gösteren uluslararası ve köklü bir kurumla yaptığımız ortaklığın sonucunda da hem mevcut iş alanımıza hem de lojistiğin diğer alanlarına yönelik yatırımlarımız hız kazanacak. 2014 ve 2015 yılları için yatırım öngörümüz 100 milyon TL civarında olacak.”
UPS, e- ticaret hizmet ağını güçlendirecek
UPS Türkiye Ülke Müdürü Mike Harrell ise önümüzdeki dönemde sektörde özellikle mobilleşme ve e-ticaretin öneminin artacağını belirterek, UPS’nin yatırımlarının da bu alanlarda yoğunlaşacağını söyledi. Harrel, “Her geçen gün daha da dijitalleşen ve mobilleşen bir dünyada, her sektörde olduğu gibi lojistik sektöründe de teknolojik ve özellikle de mobil girişimler ağırlık kazanacak. Sektörün bu ihtiyacını gören firmalar gerekli adımları atmaya başladı. Biz de UPS olarak bir süredir pek çok ülkede var olan UPS Mobil uygulamamızı geçen yıl itibariyle Türkiye’nin de olduğu 35 ülkede daha erişime açtık. Müşterilerimiz artık evinden, ofisinden ya da yolda yürürken tüm gönderi bilgilerine rahatlıkla ulaşabiliyorlar. 2013 itibariyle sektörün odaklanacağı bir diğer konunun ise e-ticaret olacağını düşünüyoruz. E-ticarete özel çözümler sunmak için sürekli kendimizi geliştiriyoruz. Hizmet ağımız ve teknolojik hizmetlerimizle ilgili yatırımlarımız sürüyor. Önümüzdeki 10 yıllık süreçte bu ve bunun gibi yatırımlara imza atarak hizmet verdiğimiz ülkelerdeki büyük, küçük tüm işletmelerin işlerini büyütmelerine yardımcı olmayı hedefliyoruz.”
MNG, 7 bölgede teknoloji merkezi kurdu
MNG Kargo Genel Müdürü Aslan Kut, sektörde bir ilke imza atarak, Ankara, Adana, Bursa, İzmir ve İstanbul’da üç ayrı bölgede 7 Teknolojik Aktarma Merkezi kurduklarını ve benzer yatırımları sürdüreceklerini söyledi. Kut, “MNG Kargo, otomasyon sistemiyle donatılan bu büyük yatırımla kargo işlemleri artık el değmeden otomatik olarak yapılıyor. Sektöründe bir ilk olan bu yatırım sayesinde, kargolar hızlı, tam zamanında, hatasız ve hasarsız teslim ediliyor. Her aktarma merkezinde günde en az 2 saat zaman tasarrufu sağlıyor. En ileri teknolojinin kullanıldığı aktarma merkezleri, günde 1 milyon adet kargo işleme hacmine sahip. MNG Kargo olarak, şirketimizin ve sektörün gelişimini sağlayacak bu tür yatırımlarımızı sürdüreceğiz” şeklinde konuştu.
En büyük sorun ‘yeni posta kanunu’
Sektör temsilcilerine göre 2023’te 500 milyar dolarlık ihracat hedefine ulaşmak için altyapı yatırımlarının hızlandırılması gerekiyor. Gümrüklerde bürokratik işlemlerin kolaylaştırılması gerektiğine de dikkat çeken firma yöneticileri, sektördeki en önemli sorunlardan birinin kısa süre önce yürürlüğe giren Posta Hizmetleri Kanunu olduğunu belirtiyor. Yeni Posta Hizmetleri Kanunu’nun rekabet açısından büyük sıkıntılar yaratabileceğini dile getiren Aras Kargo Genel Müdürü Salim Güneş, şunları kaydetti: “10 Mayıs’ta TBMM’de kabul edilen yeni kanuna göre Bakanlar Kurulu’nun belirleyeceği gramajın altında kalan haberleşme gönderileri asgari 3 yıl için PTT tekelinde olacak. Ayrıca kargo kurye gibi özel sektör şirketleri, Evrensel Posta Fonu için PTT’ye yıllık cirolarının yüzde 2’si kadar pay verecek. Bu aynı sektörde faaliyet gösteren kuruluşlar arasında kaynak transferi anlamına geliyor ve bu rakam mevcut kârların yüzde 20’sini PTT’ye aktarmayı zorunlu kılıyor. Bu örnekler haksız rekabeti beraberinde getirecek. Bu gibi alt maddelerin düzenlemeleri yapıldığı takdirde Posta Hizmetleri Kanunu’yla hem sektörümüz hem de halkımız için verimli sonuçlar elde edebiliriz.”
Kaynak:Dünya Gazetesi