Anasayfa / Sektörel / Sektör Haberleri / Gündem / TÜRKİYE’NİN LOJİSTİK ALTYAPI PROJELERİNİN MALİYETİ 70 MİLYAR DOLARI GEÇİYOR

TÜRKİYE’NİN LOJİSTİK ALTYAPI PROJELERİNİN MALİYETİ 70 MİLYAR DOLARI GEÇİYOR

TÜRKİYE’NİN LOJİSTİK ALTYAPI PROJELERİNİN MALİYETİ 70 MİLYAR DOLARI GEÇİYOR21.06.2013
Sadece Marmaray, 3. havalimanı, 3. köprü, Kanal İstanbul ve İstanbul – Ankara Hızlı Tren Hattı projelerinin toplam tahmini maliyetleri yaklaşık 72 milyar doları buluyor.

Türkiye'nin çehresini değiştirecek projelerin mali büyüklükleri de dikkati çekiyor. Yakın dönemde Türkiye'nin gündemine gelen 21 mega projenin mali büyüklüğü 138 milyar doları aşıyor.

Bunlar arasında Marmaray, 3. havalimanı, 3. köprü, Kanal İstanbul ve İstanbul – Ankara Hızlı Tren Hattı projelerinin toplam maliyeti yaklaşık 72 milyar doları buluyor.

Kamu ve özel sektör eliyle gerçekleştirilen projelerin toplam maliyeti 130 ülkenin milli gelirini geride bıraktı.

Bu ülkeler arasında milli geliri 127 milyar dolar olan Macaristan, 82 milyar dolar olan Libya, 57 milyar dolar olan Lüksemburg, 51 milyar dolar olan Bulgaristan ve Özbekistan, 49 milyar dolar olan Uruguay, 45 milyar dolar olan Slovenya gibi ülkeler bulunuyor.

İşte Türkiye'nin modern yüzünü dışarıya taşıyan ülke ve dünya ekonomisinde büyük ses getiren çılgın projeler...

Marmaray

2014 yılında İnşaatının tamamlanacağı açıklanan Marmaray'a bağlı hat, 1,4 km. (Tüp tünel) ve 12,2 km. (Delme tünel) TBM boğaz geçişi ve Avrupa yakasında Halkalı-Sirkeci, Anadolu yakasında Gebze-Haydarpaşa arasındaki kısımlar olmak üzere yaklaşık olarak 76 km uzunluğunda olması planlanmaktadır. Farklı kıtalardaki demiryolları İstanbul Boğazı'nın altından batırma tüp tüneller ile birleştirilecektir. Marmaray Projesi 60,46 metre ile, raylı sistemler tarafından kullanılan dünyanın en derin batırma tüneline sahiptir. Projenin kullanım ömrü 100 yıldır.

Toplam maliyeti: 5 milyar dolar

İstanbul'a 3. havalimanı

İhaleyi 22 milyar 152 milyon euro teklif veren Cengiz-Kolin-Limak-Mapa-Kalyon Ortak Girişim Grubu kazandı. YİD modeliyle 25 yıllık işletme hakkı gruba ait olacak.  Köprünün temeli 29 Mayıs 2013’te atıldı. İsminin Yavuz Sultan Selim olması kararlaştırıldı.

Toplam maliyeti 22 milyar 152 milyon dolar

İstanbul’a 3. Köprü

Yeni köprü'nün özellikleri:

Üçüncü köprü üzerinde 10 şerit olacak, araçlar için 8 şerit, tren için de 2 şerit ayrılacak.
Transit geçişler bu köprüden yapılacak. Özellikle yük taşıyan TIR'lar ve kamyonlar 3. köprüden geçecek.

Köprü, 59 metreyle dünyanın en geniş köprüsü olacak. (Diğer iki köprü ise 40'ar metre genişliğinde). Bir ucu Poyrazköy'de diğer ucu ise Sarıyer Garipçe'de yer alacak köprünün uzunluğu ise 1875 metre.

Geçiş ücreti olarak, otomobiller için 3 dolar yani yaklaşık 5 buçuk lira ödenecek. İlk çıkışlar Avrupa Yakası'nda Uskumruköy'de, Anadolu Yakası'nda ise Riva'da olacak. Maliyetin ise, yaklaşık 2 buçuk milyar dolar olması bekleniyor.

Köprü inşaatıyla birlikte bu köprüden geçişi sağlayacak diğer yollar da yapılacak.
Avrupa Yakası'nda Eyüp-Odayeri, Anadolu Yakası'nda Sancaktepe-Paşaköy arasında yer alacak bu yolun uzunluğu yaklaşık 60 kilometre olacak.

Bütün bu projede 9'u köprülü 19 kavşak, yayalar için 45 alt geçit ve 63 üst geçit yer alacak.
Koreliler yapacak.

Toplam maliyeti: 3 milyar dolar

Kanal İstanbul

Proje, Cumhuriyet döneminde ilk kez TÜBİTAK'ın Bilim ve Teknik dergisinde Ağustos 1990 tarihinde yayınlanan bir makalede önerilmiştir. Dönemin Enerji Bakanlığı Müşaviri Yüksel Önem'in kaleme aldığı makalenin başlığı "İstanbul Kanalı'nı Düşünüyorum" idi. Büyükçekmece Gölü'nden başlayıp Terkos Gölü'nün batısından geçecek İstanbul Kanalı, uzunluğu 47 km, su yüzeyindeki genişliği 100 m, derinliği 25m olarak tasarlanmıştır. 1994 yılında Bülent Ecevit İstanbul’un Avrupa yakasında Karadeniz’le Marmara arasında bir kanal açılmasını önermişti. Ve proje "Boğaz ve DSP’nin Kanal Projesi" ismiyle DSP'nin seçim broşürlerinde yer almıştı.

Toplam tahmini maliyeti: 40 milyar dolar

Ankara-İstanbul Yüksek Hızlı Tren (YHT) hattı

Ankara-İstanbul hızlı tren hattı, Ankara ile İstanbul arasında yapılması devam eden ve Ankara-Eskişehir etabının tamamlandığı Yüksek Hızlı Tren hattıdır. 523 km uzunluğundaki hatta yolculuğun 3 saat sürmesi bekleniyor. Hatta çalışacak yüksek hızlı tren 250 km/sa. hızla hareket edecek. Projenin 2013 yılı sonuna yetiştirilmesi hedefleniyor.

10 etapta oluşuyor

Tamamlanan etaplar
Ankara-Sincan : 24 km
Sincan-Esenkent : 15 km
Esenkent-Eskişehir : 206 km
Devam eden etaplar
Ankara-Hızlı Tren Garı
Eskişehir Gar geçişi
Eskişehir-İnönü : 30 km
İnönü-Vezirhan : 54 km  % 65 oranında gerçekleştirildi.
Vezirhan-Köseköy : 104 km  % 70 oranında gerçekleştirildi.
Köseköy-Gebze : 56 km
Gebze-Haydarpaşa : 44 km
Tüm etapların 2015 yılında tamamlanması planlanırken İstanbul – Ankara hattının 2013 yılında bitirilmesi bekleniyor.
Tahmini toplam maliyet: 2 milyar dolar

Kaynak:Lojistik Haber
Gayrettepe Mahallesi, Barbaros Bulvarı Dr. Orhan Birman İş Merkezi No:149/6 Beşiktaş 34349 İstanbul
+90 212 663 08 85 | +90 530 960 84 24
+90 212 663 62 72
utikad@utikad.org.tr