Anasayfa / Sektörel / Sektör Haberleri / Havayolu / İSTANBUL YENİ HAVALİMANI İÇİN İMZALAR ATILDI

İSTANBUL YENİ HAVALİMANI İÇİN İMZALAR ATILDI

 İSTANBUL YENİ HAVALİMANI İÇİN İMZALAR ATILDI21.05.2013
İstanbul`a yapılacak 3. havalimanında sözleşmenin ön imzaları atıldı. Karayolları Genel Müdürlüğünde düzenlenen imza töreninde, Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Binali Yıldırım, Devlet Hava Meydanları İşletmesi Genel Müdürü Orhan Birdal, Genel Müdür Yardımcısı Funda Ocak, Limak adına Nihat Özdemir, Kalyon İnşaat adına Cemal Kalyoncu, Kolin İnşaat adına Naci Koloğlu, Cengiz İnşaat adına Mehmet Cengiz, Mapa İnşaat adına Mehmet Nazif Günal sözleşmeyi imzaladı.

Bundan sonraki aşamada söz konusu sözleşme Bakan Yıldırım onayına sunulacak. Bakan Yıldırım`ın onayının ardından ihaleyi kazanan Limak, Cengiz, Kolin, Kalyon ve Mapa ortak Girişim Grubu, havalimanının yapımı için kuracağı şirketi ticari sicile kaydettirecek ve sonrasında şirketle uygulama sözleşmesi imzalanarak yer teslimi yapılacak.

Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Binali Yıldırım, 3. Havalimanı projesiyle ilgili, "Bu havalimanı projesi Türkiye`nin bütün göstergelerini değiştiren de bir milat olmuştur" dedi.
Bakan Yıldırım, Karayolları Genel Müdürlüğü`nde düzenlenen imza töreninde, çok önemli bir anlaşmayı paraflayacaklarını söyledi. 3 Mayıs`ta İstanbul`un yeni havalimanının ihalesini gerçekleştirdiklerini hatırlatan Yıldırım, havalimanının yapımına ilişkin 2. adımı da bugün attıklarını belirterek, "Bu havalimanı projesi Türkiye`nin bütün göstergelerini değiştiren de bir milat olmuştur" dedi. İhale sonrasında yaptığı değerlendirmede, "Bu ihale Türkiye`ye not artışı olarak dönecektir" dediğini hatırlatan Yıldırım, bunun 10 gün sonra gerçekleştiğini, Türkiye`nin yatırım yapılabilir ülkeler arasında yerini aldığını söyledi. Türkiye`nin zaten yatırım yapılabilir ülkeler arasında olduğunu ancak söz konusu notu veren "hocaların" bunu görmezden geldiğini ifade eden Yıldırım, "Bu projeden sonra mazeretleri kalmadı, hakkımızı teslim ettiler" diye konuştu.   

Türkiye`nin her geçen gün büyüdüğünü, geliştiğini ifade eden Yıldırım, Türkiye`nin sadece kendi vatandaşlarına değil, bölgesindeki ülkelere de hizmet verecek önemli projeleri hayata geçirdiğini belirtti.     

"İSTANBUL, TRANSFER MERKEZİ HALİNE GELİYOR"   
    
Küresel krizle birlikte dünyanın ekseninin batıdan doğuya kaydığına işaret eden Yıldırım, bununla birlikte Afrika, Asya ve Avrupa`nın tam ortasında olan Anadolu topraklarının ve İstanbul`un önceden olduğu gibi tarihi görevini ifa etmeye hazırlandığını kaydetti. İstanbul`un her geçen gün transfer merkezi olma özelliğini daha da öne çıkardığının altını çizen Yıldırım, 2002`de 1 milyonun altında olan İstanbul`u kullanan transfer yolcu sayısının, 2012 sonu itibarıyla bu sayının 13 milyona ulaştığını söyledi. Bakan Yıldırım, bunun sonucu yeni bir adım atmaya karar verdiklerini anlattı. Atatürk Havalimanı`nın 1953`ten bu yana görevinin layıkıyla yaptığını ifade eden Yıldırım, şunları kaydetti:
 
 "Havacılığımızın yayılması da buradan oldu, ama artık o doygunluğa erişti. Bunun yanı sıra tanımlanan kapasitenin yüzde 50`den fazlasını kullanır hale geldi. Havcılıkta bu gelişmeler yaşanırken `idare edelim, yeter` gibi düşüncelerin miyopluktan başka bir ifadesi yoktur. Şehrin göbeğindeki bir havalimanını 10-20-30 yıllık projeksiyonları dikkate alarak büyütmezseniz gelen hava trafiğini da havada seyredersiniz. Biz seyreden tarafta değil, hizmet eden tarafta olmayı tercih ettik ve böyle bir kararı verdik. İki yıl boyunca etütlerimizi yaptık. Bunu yaparken bunu yabancı uzmanları, havayolu şirketlerini çağırdık ve konuştuk. Ortak akılla yeni bir havalimanına ihtiyaç olduğu kanaatine vardık ve süreci başlattık."
İhaleden sonra çok şey söylendiğini, bunların konuşulmaya devam edeceğini belirten Yıldırım, "Biz 10 senedir bunlarla uğraşıyoruz. Hayırlı bir iş yaptığınızda kafayı sağdan soldan uzatan çok olur" dedi.    

34 ÜLKENİN MİLLİ GELİRİNDEN BÜYÜK 
   
Projenin, Birleşmiş Milletler`e (BM) üye 193 ülkenin 103`ünün milli gelirinden, 34`ünün de milli gelirlerinin toplamından daha büyük olduğunu ifade eden Yıldırım, Türkiye`nin bir yıllık cari açığı kadar, IMF`den bugüne kadar alınan borçlar kadar büyük bir proje olduğunu vurguladı.

"Bunun karşılığında ne verdiniz" diye sorular sorulduğunu kaydeden Yıldırım, "Karşılığında bir çukur verdik, 90 milyar lira para alıyoruz. Bunun üstüne de muazzam bir havalimanını 25 sene sonra geri alıyoruz, o da bonus" dedi. 
     
 Başbakan Recep Tayyip Erdoğan`ın talimatıyla havayolunu halkın yolu haline getirdiklerini anlatan Yıldırım, yaptırdıkları bir araştırmaya göre, bugün her bir vatandaşın yılda 4 kez uçağa bindiğinin ortaya çıktığını söyledi. 

Bakan Yıldırım, projenin 100 bin kişiye istihdam imkanı sağlayacağını, bu rakamın söz konusu istihdamdan etkilenecek nüfus da hesaba katıldığında, 1 milyona ulaşacağını kaydetti.

Proje ile ilgili çevre, kuş yolları gibi tüm koşulların hesabının yapıldığını vurgulayan Yıldırım, projede emeği geçenlere teşekkür etti.

Devlet Hava Meydanları İşletmesi (DHMİ) Genel Müdürü Orhan Birdal, İstanbul`a yapılacak yeni havalimanının, İstanbul`u gelecekte turizm ve finans merkezi yapma hedefine büyük katkı sağlayacağını söyledi.   

 Karayolları Genel Müdürlüğünde düzenlenen İstanbul Yeni Havalimanı Uygulama Sözleşmesi Ön İmza Töreninde konuşan Birdal, son istatistiki verilerin, Türkiye`nin giderek küresel havacılığın merkezi haline geldiğini kanıtladığını vurguladı. 

Türkiye`nin coğrafi konumu nedeniyle yolcuda olduğu kadar kargoda da cazip bir aktarma merkezi konumuna geldiğini dile getiren Birdal, hem yolcu hem de kargo taşımacılığının önemli bir bölümünün Avrupa, Afrika, Ortadoğu ve Asya ekseninde cereyan ettiğini söyledi. Bu tablonun, yeni havalimanının önemini ortaya koyduğunu belirten Birdal, şunları kaydetti:
"İstanbul yeni havalimanı projesinin realizesi, tarih boyunca medeniyetlere, kültürlere ev sahipliği yapmış İstanbul`u, gelecekte önemli bir turizm ve finans merkezi yapmak hedefine büyük ölçüde katkı sağlayacak, bu hedefin gerçekleştirilmesi için adeta bir lokomotif görevi görecektir."

Birdal, uygulama sözleşmesinin ön imza aşamasına gelindiğini hatırlatarak, ön imzadan sonra sözleşmenin tekrar Bakan onayına sunulacağını, onayın ardından havalimanını yapmak üzere kurulacak yeni şirket ile sözleşme imzalanacağını kaydetti. Bu süreçten sonra da yer teslimi yapılarak ilk kazmanın vurulacağını dile getiren Birdal, projenin kendi enerjisini üreten, çevreci, doğa dostu, engelsiz ve yeşil havalimanı konseptine uygun olacağını ifade etti.

Cengiz, Kolin, Limak, Kalyon ve Mapa Ortak Girişim Grubu (OGG) adına konuşan Limak Holding Yönetim Kurulu Başkanı Nihat Özdemir de "İstanbul yeni havalimanı projesi, bizim için sadece bir yatırım projesi değil, Türkiye için her yönüyle bir prestij projesidir" dedi.

İnşaat ve altyapı alanlarında bugüne kadar yurt içinde ve yurt dışında elde ettikleri tüm deneyim ve birikimi bu projenin layıkıyla tamamlanması için sarf edeceklerini söyleyen Özdemir, projeye çevre konusunda büyük hassasiyetle yaklaşacaklarının altını çizdi. Çevresel etki değerlendirme (ÇED)raporunu titizlikle incelediklerini bildiren Özdemir, bu çerçevede inşaata başlamadan önce kuş gözlemleriyle ilgili deneyimli bir akademisyen başkanılığında uzman bir ekibin sahada incelemeler yapacağını vurguladı.
Özdemir, şöyle devam etti: 

"Projeyle ilgili tüm Türkiye`nin içi rahat olsun. Ortak girişim grubumuz, Türkiye`nin ve bulunduğumuz coğrafyanın en önde gelen inşaat ve altyapı şirketlerinden oluşmaktadır. İstanbul yeni havalimanı projesi, bizim için sadece bir yatırım projesi değil, Türkiye için her yönüyle bir prestij projesidir. Ayrıca dünyanın en büyük kamu-özel sektör işbirliği projelerinden biri olacaktır. Bu projeyi devletten beş kuruş para almadan inşa edeceğiz, 25 yıl işleteceğiz ve daha sonra tüm havaalanımızı tüm ekleriyle birlikte devredeceğiz."

Kaynak:SHGM