Tehlikeli Mal ve Kombine Taşımacılık Düzenleme Genel Müdürü M. Mehdi Gönülalçak: 1 Ocak 2014 tarihinden itibaren tehlikeli madde taşımak üzere üretilen yeni araçlar ADR sertifikalı olacak.
Mevcut araçlar ise bakanlıkça belirlenecek bir zaman periyodu içerisinde tedricen (aşama aşama) uygun hale getirilecek. Tehlikeli madde taşıyan tüm araçların 2018 yılına kadar ADR sertifikalı olması hedefleniyor. Ayrıca tehlikeli maddelerin taşınmasında kullanılacak güzergahlar da yeniden belirlenecek.
Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı bünyesinde oluşturulan Tehlikeli Mal ve Kombine Taşımacılık Düzenleme Genel Müdürlüğü, Türkiye’de tehlikeli maddelerin taşınması ve depolanmasını düzenleyen en üst kurum. Karayolu, denizyolu, demiryolu ve havayoluyla yapılan tehlikeli madde taşımacılığının tümünden sorumlu olan Genel Müdürlük 1 Ocak 2014 tarihinden itibaren uygulanacak ADR yönetmeliği için de çalışmalarını hızlandırdı. Son gelişmeleri Tehlikeli Mal ve Kombine Taşımacılık Düzenleme Genel Müdürü M. Mehdi Gönülalçak Transmedya Dergisi’ne açıkladı.
İşe eğitimden başlandı
Tehlikeli maddelerin uluslararası taşınmasında gerekli kuralların uygulandığını ancak ulusal taşımalarda kuralların tam olarak uygulanmadığını belirten Mehdi Gönülalçak, ilk olarak eğitim konusunu ele aldıklarını söyledi. Gönülalçak, yapılanları şöyle açıkladı: “İlk tespitlerimiz eğitici kuruluşların eğitici eksikleri olduğu yönündeydi. Öncelikle bu konu üzerinde durduk. Sürücülere verilen ADR eğitimlerini düzenledik. ADR eğitimlerini biz takip ediyoruz. Yetkilendirilmiş 15 eğitim kuruluşumuz var. Bugüne kadar eğiticiler sertifikalarını yurtdışından alıyorlardı. Şimdi Genel Müdürlük bünyesinde eğitimlerini ve sertifikasyonları nı yapıyoruz. Eğitim seminerlerini düzenlemeye devam ediyoruz. Denizcilik ve karayolunda yaptık. Sırada havacılık var.
TSE ile protokol yapıldı
Tehlikeli maddelerin taşınmasında kullanılan ambalaj, tank ve kapların test, sertifikalandırma ve muayenelerinin yapılması konusunda TSE ile protokol yaptıklarını dile getiren Gönülalçak, “TSE’nin Gebze, Ankara, İzmir tesisle¬rinde incelemelerde bulunduk. TSE’nin 20 milyon TL’lik yatırım programı var. TSE, gerekli fiziki ve beşeri yetkinliklere sahip” dedi. Tip onaylarının TSE tarafından yapıldığını, tip onayları sonrası ADR uygunluk belgelendirmelerinin de TSE tarafından yapılacağını belirten Gönülalçak, TSE’nin konuyla ilgili iş ve işlemleri kendi tesislerinde yapacağını, gerektiği takdirde, ulusal ve uluslararası akredite kuruluşların imkanlarının da kullanılabileceğini ifade etti.
Haziran’da yol haritası belirlenecek
Mehdi Gönülalçak, TSE’nin yapacağı sertifi- kasyonlarla ilgili uygulamaların nasıl olacağına dair talimatın Haziran ayına kadar hazır olacağını belirtti. “2014’ü milat olarak kabul ediyoruz. Yeni üretilen ve tehlikeli madde taşımacılığında kullanılan araçlar ADR sertifikalı olacak.” diyen Gönülalçak, daha önce üretilmiş olan araçlar için de çalışma yaptıklarını dile getirerek şunla¬rı söyledi: “Avrupa ülkeleri bu geçiş döneminde neler yapmış onları inceledik. Başta TREDER olmak üzere ilgili kuruluşlar ve STK’larla bir araya geldik. Görüş alışverişinde bulunduk. Yapılacak çalışmalar neticesinde mevcut bütün araçlar da sertifikalı hale gelecektir.”
Geçiş nasıl olacak?
Gönülalçak, geçişin nasıl sağlanacağı ile ilgili de şunları söyledi:
“Bu geçişi sağlamak için tabi denetim mekanizmalarını iyi oluşturmanız gerekecek. Denetim istasyonları, emniyet güçlerini, belediye zabıtalarını bu konuda eğiteceğiz. Mevcut araçların ADR’ye uygunluğu için araçların eksikliklerini ve yapılması gerekenleri belirleyeceğiz ve yetkilendirilen kuruluşlara başvurmasını isteyeceğiz. Eğer denetlemelerde ADR’ye uygun değilse cezai müeyyideler devreye girecek. Mevcut araçlar ile ilgili yapılacaklar hususunda çalışma yapacağız. Burada yaşlara göre sınıflandırabiliriz.” Kurallara uygun taşımacılık yapılırsa can ve mal güvenliğinin sağlanacağını belirten Gönülalçak, araçların ve sürücülerin kurallara uygun olacağını vurguladı.
Güzergahlari belirleyeceğiz
Bütün modlar içerisinde dönüşüm en çok karayolunda kendisini göstereceğini dile getiren Gönülalçak, “Çünkü Türkiye’de dahili taşımacılık büyük oranda karayoluyla yapılmakta. Eğer taşımalarımızı demir ve deniz yoluna kaydırabilirsek buradaki sorunu da hafifletmiş olacağız.” Ayrıca tehlikeli maddelerin taşınmasında kullanılan yolların, tünellerin, köprülerin belirlenmesi yönünde de bir çalışma yaptıklarını dile getiren Gönülalçak, depolama konusunda da yakın zamanda yönetmelik olmasa da talimat hazırladıklarını açıkladı.
Kaynak:Trans Medya