Gündem

ASGARİ ARAÇ KAPASİTELERİ ARTIYORASGARİ ARAÇ KAPASİTELERİ ARTIYOR25.03.2013

Kara Taşıma Yönetmeliğimiz, 13.Maddesinde belge sahiplerinin asgari araç kapasitelerini de belirlemiştir. Kara Taşıma Kanununun bir amacı da verimliliğin artmasını sağlamak için araç filolarının büyütülmesiydi. Aradan geçen zaman içinde, ilk yönetmelikte belirtilen asgari araç kapasiteleri de artmaktadır.19.03.2012 tarihli genelgeyle açıklanan usullere göre; 31.12.2013 tarihine kadar daha önce 300 Ton'luk asgari araç kapasitesi olan C2 belge sahiplerinin kapasitelerini 440 Ton'a yükseltmeleri, 75 Tonluk asgari araç kapasitesine sahip K1 belge sahiplerinin 110 Ton'a çıkmaları, 100 Ton araç filosu olan L1 belge sahiplerinin 145 Ton'a sahip olmaları ve L2 belge sahiplerinin de araç kapasitelerini 150 Ton'dan 220 Tona çıkartmaları istenmiştir. İşe giriş zorlaştırılmış olup mevcut şirketlerin teşvik edilmesi amaçlanmaktadır.


Filolarımızda ölçek büyütülmesi, kara taşıma verimliliğimizin artması, maliyetlerin düşmesi ve hizmet kalitesinin yükselmesi için zorunludur. Gerek kara taşıma kanununun gereği, gerek sektördeki talebin ve ölçeklerin büyümesi, şirket büyümeleri nedenleriyle; Türk kara taşımacılarımızın araç filoları büyümektedir. Bundan 10 yıl önce 100 adetten daha fazla çekicisi olan taşıma firmalarımızın sayısı iki elin parmaklarını geçmezken, şimdi birçok firmanın 1.000 adetten daha fazla çekiciye sahip olduklarını görmekteyiz. Son on yılda filolarını 10 katın üzerinde büyüten başarılı şirketlerimiz oldu.

Öz mal araç sayısının artışına ilave olarak, şirketlerimiz belgelerine kayıt yaptırarak,  çok sayıda aracı da kendi araçları gibi uzun dönemli kiralama sözleşmeleri ile kullanabilmektedir. Filoların büyümesinin birinci nedeni budur. Şirketlerimiz yükün mevsimselliğinde kendilerine yetecek asgari taşıma kapasitesini kendi öz mal araçları ile taşımak istemekteler. Uzun dönemli mevsimsellik içeren veya iş büyümesinde kullanılmak üzere ihtiyaç olunan araçlar da kısa veya uzun dönem kiralama ile sağlanmaktadır. Uç noktalarda oluşacak talepler de spot pazardan temin edilmektedir. Doğru bir uygulamadır.
 
Araç sayısının artması büyüyen ekonomik düzen içinde bir zorunluluktur. Önemli olan bu büyümenin doğru yönetilmesidir. Gelecek 10 yıl içinde en az dört kat artacak bir taşıma potansiyelinin sadece araç sayısını dört kat arttırarak karşılanması mümkün değildir. Doğru olan araçların boşta geçen bekleme, yavaş gitme, kısa süreli kullanım, sürücü dinlenmesi gibi engellerden uzak, daha verimli  kullanılmasıdır.
 
Devlet asgari limitleri daha da arttırmalıdır. Kara taşıma şirketlerimizin birleşmelerine teşvik uygulanmalıdır. Küresel rekabetin birinci faktörü ekonomik ölçeğe ulaşmaktır. Artık Avrupa'ya , Orta Asya ülkelerine ve Arap Ülkelerine açılmamız gerekiyor. Oradaki acenteleri, yerel araçları kullanarak değil. Kendi öz mallarımızı o topraklarda kendi iş yerlerimizde çalıştırmak zorundayız. Bizler gidemezsek gideceklere, geleceklere taşeron olmaktan kaçamayacağız.

Atilla Yıldıztekin/Dünya Gazetesi
Şenlikköy Mahallesi Saçı Sokak, No: 4 / F Florya 34153 Bakırköy İSTANBUL
+90 212 663 62 61
+90 212 663 62 72