Anasayfa / Sektörel / Sektör Haberleri / Gündem / OTOMOTİVDE GİDERLERİN YÜZDE 10UNU LOJİSTİK OLUŞTURUYOR

OTOMOTİVDE GİDERLERİN YÜZDE 10UNU LOJİSTİK OLUŞTURUYOR

OTOMOTİVDE GİDERLERİN YÜZDE 10UNU LOJİSTİK OLUŞTURUYOR26.02.2013

OSD tarafından hazırlanan "Yıllık Değerlendirme Raporu"na göre, otomotiv sanayi 2012 yılında pazar, ihracat ve üretim açısından 2011 yılına göre durgun bir yıl geçirdi.


Otomotiv Sanayii Derneği (OSD) 2012 yılına ilişkin rakamsal verilerini ve gelecek dönem beklentilerini düzenlenen basın toplantısı ile açıkladı. OSD'nin hazırladığı "Otomotiv Sanayii Yıllık Değerlendirme Raporu"na göre, 2012 yılında toplam pazar 2011 yılı aynı dönemine göre yüzde 10 oranında azalarak 818 bin adet düzeyinde gerçekleşti. Otomotiv sanayi, 2012 yılında ihracat açısından bir önceki yıla göre, yüzde 8 oranında azaldı ve toplam ihracat 730 bin adet oldu. Üretimde ise, iç ve dış pazarlardaki talep azalması üretime de yansıdı ve 2012 yılında bir önceki yılın aynı dönemine göre, toplam üretim yüzde 10 azaldı ve 1 milyon 73 bin adede geriledi. OSD Yönetim Kurulu Başkanı Kudret Önen ve Genel Sekreteri Ercan Tezer'in katıldığı değerlendirme toplantısında otomotiv üretiminde lojistiğin toplam giderlerin yüzde 10'unu oluşturduğu kaydedildi.

2012 PAZARDA NORMALLEŞME YILI

Türkiye otomotiv sanayinin 2012 yılı rakamları ve beklentileri ile ilgili bilgi veren OSD Başkanı Kudret Önen, "2011 yılında otomotiv pazarında önceki yıllardaki daralmanın üzerine daha uygun koşullar oluşması sebebiyle rekor bir taleple karşılaştık. Ancak 2012 yılında, 2011 yılında yaşanan bu yüksek talebin aksine pazarın son aylarda yatay hale geldiğini ve 2010 yılı düzeyinde seyrederek normalleştiğini görüyoruz. 2010 yılında 793 bin, 2011 yılında 911 bin olarak gerçekleşen otomotiv pazarı 2012 yılında küçülmeye geçti ve normalleşerek 818 bin adet olarak gerçekleşti. İçinde bulunduğumuz olumsuz küresel ekonomik koşullara rağmen, 2013 yılında öngörümüz, Avrupa Birliği'nde (AB) derinleşerek devam eden kriz nedeni ile ihracatın gerilemesi, iç pazarda yatay bir talep hareketi ve buna bağlı olarak üretimin yükselerek 1 milyon ya da 1 milyon 100 bin adet düzeyinde gerçekleşmesi" dedi.

ÖTV ARTIŞI 2023 HEDEFLERİNİ OLUMSUZ ETKİLER

Türkiye otomotiv sanayinin 2012 yılında 19 milyar doları aşan ihracatı ile tüm sektörler arasında yine ihracat şampiyonu olduğunu belirten Kudret Önen, otomotiv sanayinin ihracat açısından kazandığı bu başarının ve sağladığı katma değerin devam edebilmesinin sektördeki sürdürülebilir büyümeye bağlı olduğunu ifade etti. Önen, ÖTV artışlarının kısa vadede 2013 yılının ilk çeyreğini, uzun vadede ise 2023 hedeflerini olumsuz yönde etkileyeceğini savundu.

2011 yılının ardından 2012'nin otomotiv sanayi açısından zor bir yıl olduğunu belirten Önen, 2013 yılının genel olarak 2012'den daha iyi bir yıl olmasını beklediklerini söyledi. Asıl hedeflerinin yeni bir büyümenin öncesinde 2013 yılında otomotiv sanayi olarak geleceğe yatırım yapmak olacağını anlatan Önen, "Sanayimiz başlıca pazarımız konumunda bulunan AB'ndeki krizin olumsuz etkileri ve ihracatın azalması ile alternatif pazarlara yöneldi. AB'ndeki daralma sonucu sanayimizdeki birçok firma Amerikan pazarlarına yöneliyor. Bu bölgeler için yeni ürün geliştirme ve tesis tevsi yatırımı gerçekleştiriyorlar. 2013 yılı sanayimizin teknolojiye, insan gücüne ve inovasyona yaptığı yatırımları artıracağı bir yıl olacak" diye konuştu.

HEDEF, DÜNYADA TOPLAM ÜRETİMDE İLK 10'DA, AB'DE İLK 3'TE YER ALMAK

Türkiye otomotiv sanayinin geleceğe yatırım yapabilmesi için öncelikle 'Türkiye Otomotiv Sektörü Strateji Belgesi ve Eylem Planı'nın uygulamaya geçirilmesi gerektiğini belirten Önen şunları söyledi: "Stratejide genel amaç; otomotiv sanayinin sürdürülebilir küresel rekabet gücünü artırmak ve üretimini ileri teknoloji kullanımının ağırlıklı olduğu katma değeri yüksek bir yapıya dönüştürmek. Bu belge Ar-Ge altyapısının iyileştirilmesi, iç ve dış pazarların geliştirilmesi, tasarım, üretim ve markalaşma beceri ve kapasitesinin artırılması, fiziki altyapının geliştirilmesi ve hukuki ve idari düzenlemelerin iyileştirilmesi için büyük önem taşıyor. Otomotiv sektörünün orta vadedeki hedefi; toplam üretimde dünyada ilk 10, AB'nde ilk 3 ve AB'nde Ar-Ge'de ilk 5 arasında yer almak."

AĞIR TİCARİDE SON 10 YILIN PAZAR ORTALAMASI 36 BİN

Türkiye'nin son 10 yılda ağır ticari araçta 36 bin, hafif ticari araçta 210 bin, otomobilde ise 372 bin adetlik bir pazar ortalamasına sahip olduğunu belirten Önen, bunun yanı sıra kapasitenin 1.6, pazarın 2.1, ihracatın 2.8, üretimin 2 kat arttığını kaydetti. 2023 hedeflerine ulaşmak için iç pazar taleplerini de artırmamız gerektiğinin altını çizen Önen, sanayici için önemli olanın sürdürülebilir bir büyüme olduğunu vurguladı.

"Otomotiv sanayi 2013 yılı için öngörülen 158 milyar dolar ihracat içinde yine yüzde 13-14 pay ile sektörler arasındaki 1'inciliğini sürdürecek" diyen Önen 2023 vizyonu çerçevesinde otomotiv sanayinin de 4 milyon üretim, 3 milyon ihracat hedeflediğini söyledi.

OTOMİTİV ÜRETİMİNDE LOJİSTİĞİN ROLÜ

OSD Genel Sekreteri Ercan Tezer de bir soru üzerine Türkiye'deki otomotiv üretiminde lojistik giderlerinin payının yüzde 10 olduğunu ve otomotiv üretiminde lojistik giderlerinin önemli bir kalemi oluşturduğunu söyleyen Ercan Tezer, otomotiv sektörü olarak lojistik giderlerinin azaltılmasına yönelik birçok projesi olduğunu ifade etti. Tezer, özellikle otomotiv sektörünün yoğunlaştığı Doğu Marmara Bölgesi'nde mümkün olduğunca tedarikçilerin üretim merkezlerine yakın olmasına önem verildiğini kaydetti. Türkiye'nin ağır ticari araç ve otobüs üretiminde çok önemli bir yere sahip olduğunu belirten Tezer, otobüste ithalat oranının yüzde 3, kamyonda ise yüzde 25 olduğunu vurguladı.


Kaynak:Transport