Anasayfa / Sektörel / Sektör Haberleri / Gündem / SAMSUN-KAVKAZ TREN FERİ HATTI AÇILDI

SAMSUN-KAVKAZ TREN FERİ HATTI AÇILDI

SAMSUN-KAVKAZ TREN FERİ HATTI AÇILDI20.02.2013

Samsun üzerinden Rusya’dan Orta Asya ve Orta Doğu’ya kombine yük taşımacılığı yapılmasını sağlayacak, 10 milyon TL’ye mal olan Samsun- Kavkaz Tren Feri Hattı, düzenlenen törenle açıldı.


Samsun üzerinden Rusya’dan Orta Asya ve Orta Doğu’ya kombine yük taşımacılığı yapılmasını sağlayacak, 10 milyon TL’ye mal olan Samsun- Kavkaz Tren Feri Hattı, düzenlenen törenle açıldı.

Rusya’dan Orta Asya ve Orta Doğu’ya kombine yük taşımacılığının Türkiye üzerinden yapılmasını sağlayan Samsun-Kavkaz Tren Feri Hattı resmi açılış töreni Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Binalı Yıldırım ve Rusya Federasyonu Ulaştırma Bakanı Maxim Sokolov’un katılımlarıyla Samsun Limanı Sanayi Rıhtımı’nda yapıldı. Açılış töreni folklor gösterisi ile Rus ve İstiklal Marşı’nın okunmasıyla başladı.

Açılış öncesi konuşan TCDD Genel Müdürü Süleyman Karaman, “Bu hattın iki ülke kombine taşımacılık sektörüne Samsun’a ve Kavkaz’a, Türkiye ve Rusya Federasyonuna hayırlı olsun. Bugün açılışını yaptığımız Türkiye-Rusya tren feri hattı kombine taşımacılık modeli açısından olduğu kadar kuzey güney ulaşım koridoru oluşturması açısından da bir ilk olma özelliğine sahiptir” dedi.

Samsun’a Kavkas feri hattıyla birlikte yeni bir bağlantı kurulduğunu belirten Samsun Büyükşehir Belediye Başkanı Yusuf Ziya Yılmaz, “Sibirya’nın bir şehrinden hareket eden bir tren vagonu hiçbir engele rastlamaksızın Samsun’da sadece 1 saatlik boji değiştirme işleminden sonra Çin’e kadar gidebilecek hale geliyor” diye konuştu.

Projenin Samsun için Türkiye için çok önemli bir proje olduğunu ifade eden Samsun Valisi Hüseyin Aksoy, “Samsun Türkiye’nin orta Karadeniz bölgesinde en önemli şehirlerinden bir tanesidir. Özellik Samsun Türkiye Cumhuriyeti’nin kuruluşunun 100 yılında kendisine hedef koyduğu 500 milyar dolar ihracat hedefine ulaşmada önemli merkezlerden olma yolunda bu çalışmada önemli bir katkı sağlayacaktır. Samsun gümrüğünde son 5 yıl içersinde her yıl yüzde yaklaşık olarak yüzde 50 artışla ihracat ve ithalat rakamlarımız artmaktadır. 2012 yılı içersinde 1 milyar 142 milyon TL’lik ihracat, 2.2 milyarlık bir ithalat Samsun gümrüğünden gerçekleştirilmiştir” şeklinde konuştu.

“DOSTLUK İLİŞKİLERİMİZİN DE GELİŞTİĞİNİN BİR GÖSTERGESİDİR BU”

Bu proje ile ticaret hacminin 100 milyar dolara ulaşılması hedefinin konulduğunu belirten Rusya Federasyonu Ulaştırma Bakanı Maxim Sokolov, “Bizler ulaştırmacılar olarak gerçekten bunu yapmamız gerekiyor. Bunu yeni koridorlar, yeni hatlar açarak bu yük kalkımını sağlamak yöntemiyle bunu yapabileceğiz. Bu projenin daha başarılı işlemesi için gerçekten bizler bu hattın işletmesine yönelik bir kurul kuruldu. Bu kurul gerçekten bu hattın çalışmasıyla ilgili olarak ve katılımcıların arttırılmasıyla ilgili olarak bu hattın kullanımın arttırılmasıyla ilgili olarak çok ciddi çalışmalar yapılacak diye düşünüyorum. Hem demiryollarında hem deniz ulaşımlarında konşimentoların daha da basitleştirilmesi ve belgelerin düzenlenmesinde kolaylıkların sağlanması yönünde çalışmalar yapılacaktır. Bugün burada olmaktan dolayı memnuniyetlik duyuyorum. Gerçekten sadece komşuluk ilişkilerimiz değil, dostluk ilişkilerimizin de geliştiğinin bir göstergesidir bu. Türkiye ile Rusya arasındaki ilişkilerin gelişmesinin bir tarihi gösteriyor ki ilişkilerimiz çok iyi. Gerçekten bu hattı bizim planlarımızı ve hedeflerimize ulaşmak için gereğini yaptığımızı gösteriyor. Bu kolay bir yol değil ama gerçekten başarıya ulaşılacağından eminim” ifadelerini kullandı.
Samsun’da güzel ve önemli bir gün yaşandığını ifade eden Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Binali Yıldırım, şunları söyledi:

“2 dost ülkeyi birbirine bağlayacak demiryolu, denizyolu kombine taşımacılığı başlangıcını bugün Samsun limanında resmen başlatıyoruz. Kavkas Samsun demiryolu feribot hattı uzun ve titiz bir çalışmanın sonucudur. Meslektaşımın da ifade ettiği gibi bu çalışmalar 2005 yılında başlamış ve nihayet 2010 yılında resmi sözleşmelerin imzalanmasıyla deneme seferlerine geçilmiştir. 2010’dan bu yana yapılan deneme seferleri de hattın sorunsuz bir şekilde çalışacağını ortaya koymuş ve bundan böyle daha etkin ve verimli bir şekilde bu hat iki ülke arasında taşımalarda kullanılabilecektir. Karadeniz iki ülkenin ortak sınırını oluşturuyor. Tarih boyunca Karadeniz Rusya Federasyonu ile Türkiye arasında hep ticaretin gelişmesi için görev yapmış, bugünde bu görevini Rusya Türkiye ilişkilerinin gelişmesine paralel olarak aynı şekilde ifa etmektedir. Özellikle son yıllarda Türkiye ile Rusya Federasyonu arasında artarak devam edene ilişkilerimiz başta devlet başkanları, başbakanlar düzeyindeki üst düzeyli stratejik iş birliği çalışmalarını esas alarak ortaya koyan hedefler sonucunda günden güne gelişiyor, ticaretimiz, taşımacılığımız ve ilişkilerimiz artmaya devam ediyor. 33 milyar dolar civarında olan toplam ticaretimizin önümüzdeki birkaç yıl içersinde 2015 yılında 100 milyar dolara çıkarılması hedefi her iki ülkenin devlet başkanları ve başbakanları seviyesinde kararlaştırılmıştır. Ticaretimiz bu kadar kısa süre içersinde arttırılması için mutlaka taşımacılığımızı çeşitlendirmemiz yeni yeni alternatifleri de devreye sokmamız kaçınılmazdır. Bugün itibariyle Rusya’ya karayolu ve denizyolu kombine taşımacılığı ile seferler yapılmakta. Ayrıca havayolu ile tarifeli ve tarifesiz birçok sefer gerçekleşmektedir. Bugün resmen hizmete alacağımız bu hatla birlikte demiryolu denizyolu kombine taşımacılığını da böylece başlatmış oluyoruz. Rusya ile Türkiye’deki ray açıklıklarının ölçüleri birbirinden farklı. Bunun hiçbir zaman bir sorun olarak görmedik. Samsun limanında bir boji değiştirme istasyonunu bu projeyi hayata geçirmek için yapmaya karar verdik. Artık Rusya Federasyonundan Karadeniz’in kuzeyinden gelen vagonlar kısa sürede boji değiştirilerek Türkiye Cumhuriyeti demiryolu ağına rahatlıkla adapte olabiliyor ve buradan çıkan vagonlar Anadolu’ya ülkenin güneyine, batısına ve doğusuna her tarafına gidebiliyor. Bu taşımacılık sadece Türkiye ile Rusya Federasyonu arasında bir taşımacılık değildir. Aynı zamanda traseca hattı dediğimiz Balkanlardan tüm Anadolu topraklarını geçerek Orta Asya ve Uzak Doğuya giden ana ulaşım koridorlarını da kullanabilecek önemli bir hattıdır. Bunun yanı sıra Türkiye üzerinden Orta Doğu’ya, Rusya üzerinden ülkenin iç kısımlarına batısına ve doğusuna da mevcut demiryolu hattına entegre olabilecek şekilde geliştirilmiş ve gelecek yıllarda taşımacılığımızı önemli ölçüde gelişen ticaret hattımız ile birlikte sorunsuz bir şekilde karşılayacak çok önemli bir projedir. Projenin 2005 yılında başlatılması esnasında o dönem Rusya Federasyonundaki Ulaştırma Bakanı ciddi gayretler gösterdi.”

“VİZELERİN KALKMASIYLA KARŞILIKLI YATIRIMLAR 8 MİLYAR DOLARIN ÜZERİNE ÇIKTI”

Bu projenin Rusya Federasyonu Vladimir Putin ile Başbakan Recep Tayyip Erdoğan’ın ortaya koyduğu irade sonucu bu hale geldiğinin altını çizen Bakan Yıldırım, “Her iki ülke arasında yıllar boyunca tarih ve asırlar boyunca devam eden köklü ilişkilerin bu proje ile bir adım daha ileriye götürüleceğine hiçbir şüphemiz yoktur. Biliyoruz ki ulaştırma ülkelerin gelişmesi için ülkelerde dostlukların geliştirilmesi için, ticaret gelişmesi için, karşılıklı refahın gelişmesi olmazsa olmaz bir alt yapı aracıdır. Ulaştırma hizmetlerini hiçbir zaman bir ticaret olarak görmedik. Ulaştırmayı ülkeler arasındaki ticaretin ve dostluğun gelişmesi için daima bir araç olarak gördük. Bu ve buna benzer projelerin daha da verimli bir şekilde çalışması için sınır geçişlerindeki formalitelerin, bürokrasinin daha da azaltılması, geçiş ve seyahat sürelerinin azalttırılarak verimliliğin daha da arttırılarak bundan böyle bizlerin ortak hedefi olacaktır. Gerek Rusya tarafından gerekse Türkiye tarafından gümrüklerde, sınır kapılarında, limanlarda ve kara hudut kapılarındaki yapacağımız basitleştirmeler ve iyileştirmelerle sadece ticaretin gelişmesine katkı sağlamayacağız aynı zamanda iki ülke arasındaki ilişkilerin artarak daha da ileriye götürülmesini temin etmiş olacağız. Bu proje bir başlangıçtır. Son yıllarda özellikle Rusya ile Türkiye arasındaki vizelerin kaldırılmasıyla birlikte önemli ölçüde Rusya - Türkiye arasında gidiş gelişler artmış ve karşılıklı yatırımlar 8 milyar doların üzerine çıkmıştır. Bugün Rusya Federasyonu sınırları içersinde 5 milyar dolarlık Türk yatırımcı mevcuttur. Benzer şekilde Türkiye’de 3 milyar doları aşan Rus yatırımcı uzun vadeli bir çalışma içersine girmiştir. Görüldüğü gibi gelişen, günden güne ileriye giden bu ilişkileri daha da büyütmek ve önümüze konan 100 milyar dolarlık hedefi yakalayabilmenin olmazsa olmazı taşımacılık alt yapımızı gerek havayolunda, gerek karayolunda, gerek karayolu denizyolu, gerek denizyolu demiryolu kombine taşımacılığında daha da ileri noktalara taşımaktır. Bu proje bu hedefe yönelik ilk adımlardan bir tanesidir. Şüphesiz bu projeyi takip edecek yeni projeleri de birlikte geliştireceğiz” dedi.
Konuşmaların ardından Bakanlar birbirlerine çeşitli hediyeler verdiler. Verilen plaketlerden sonra Samsun-Kavkaz Tren Feri hattının açılışı gerçekleşti. Açılış sonrası Bakanlar Samsun’dan Kavkaz’i gitmekte olan yaklaşık 50 vagonun gidişini izlediler. Daha sonra tren vagonların limandaki boji değişimini yerinde izlediler.

Samsun-Kavkaz tren feri hattında 22 Aralık 2010 tarihinden beri yapılan karşılıklı 62 deneme seferinde 2 bin 298 vagonla yaklaşık 63 bin ton yük taşıması gerçekleştirildi. Proje ile hinterlandında yaklaşık 400 milyon nüfus bulunan Türkiye, kuzey-güney ve batı-doğu koridorları üzerinde etkin bir konuma gelecektir. Yatırım maliyeti 10 milyon TL olan ve ilk aşamada yıllık 200 bin ton taşıma yapılması planlanan proje; Türkiye ile Rusya arasında bir kombine taşımacılık sistemi oluşturarak, taşıma maliyetlerinin azaltılmasını ve taşıma sürelerinin kısaltılmasını sağlayacak. Türkiye ve Rusya arasındaki ticaretin gelişimine katkıda bulunacak, Karadeniz limanlarına yapılacak bağlantılarla TRACECA koridorunu geliştirecek. Türkiye ve Rusya üzerinden, Karadeniz'e kıyısı olan ülkeler yani Ukrayna, Romanya, Bulgaristan gibi, Türk Cumhuriyetleri ve İskandinav ülkelerinin Akdeniz, Ortadoğu, Orta Asya, Hindistan ve Çin bağlantısını da sağlayacak.

Kaynak:Deniz Haber