Taşımacılık ve lojistik sektöründe, mesleği ile ilgili eğitim almış olsa da iç hizmet eğitimi büyük önem taşımakta, bunun yararlı örneklerini de kargo şirketlerinde görmekteyiz.
2012'yi geride bıraktık. 2013 yılında, ülkemize, sektörümüze, tüm çalışanlara ve işverenlere her istediklerinin gerçekleşeceği, sağlık ve mutlulukla dolu günler diliyorum. Yeni yılın ilk yazısında, yıllardır gönül verdiğimiz, düşlediğimiz, sektörümüzde eğitim konusuna ve özellikle kargo işletmelerinde eğitim uygulamaları ile ilgili tespitlerimize yer vereceğiz.
Uzun süreler sektör için nitelikli personel bulmada yaşanan sorunlar, taşımacılık ve lojistik sektörü için kalifiye eleman yetiştirilmesi için eğitimden bahsettik. Geriye doğru baktığımızda üniversitelerimizin bir çoğunda lojistik bölümlerinin açıldığını, önceleri 2 yıllık meslek yüksekokulu olarak ön lisans ile başlayan, kısa sürede 4 yıllık lisans eğitimlerinin verilir hale geldiğini gördük.
Lojistik ve taşımacılık eğitimlerinde kaynak temininde sıkıntılar yaşandı, benim de uzun yıllar Yönetim Kurulu Üyesi olmaktan onur duyduğum UTİKAD (Uluslararası Taşımacılık ve Lojistik Hizmet Üretenler Derneği) bu alanda yaşanan sıkıntılara büyük ölçüde çözüm olan eserlerle kaynak sıkıntısına destek oldu.
Daha önceki yazılarımızda da değindiğimiz üzere teorik olarak verilen bilgiler dışında taşımacılık ve lojistik sektörü için nitelikli personel yetiştirilmesinde saha eğitiminin, uygulamaların daha fazla süreleri kapsamasının istenen seviyede eleman teminine yarar sağlayacağını ifade ettik.
Taşımacılık ve lojistik sektörünün nitelikli personel ihtiyacının karşılanması için saha eğitiminin önemine değindikten sonra, lojistik olgusunun en önemli halkalarından birini teşkil eden ve ürünün nihai tüketicisine ulaşmasında en önemli halkayı oluşturan, özellikle hızla gelişen e-ticaret için olmazsa olmaz niteliği taşıyan kargo şirketlerinde eğitim uygulamalarından ana hatları sunmaya çalışacağız. Lojistik ve taşımacılık eğitimi veren eğitim kurumlarında genel anlamda tüm taşımacılık modları ve lojistik uygulamaları konusunda eğitim verilmekle birlikte kargo işletmeleri olarak tanımladığımız hızlı taşımacılık yapan ve dünyada örneği bulunmayan kısaca "Kargo Şirketi" olarak adlandırdığımız işletmelerin çalışmaları konusunda yeterli eğitim verilememektedir.
Yaşamımızın tüm kesitlerini gözden geçirdiğimizde bu işletmelerin izlerini hemen her gün yüzlerce örnekle detaylandırabiliriz. Küçük bir dosyadan, küçük bir pakete, internetten satın aldığınız oyuncaktan, cep telefonuna, bilgisayara, TV'ye, buzdolabına kadar binlerce örnekleyeceğimiz ihtiyaç maddelerinin büyük çoğunluğu detayları konusunda pek de değerlendirmediğimiz kargo şirketlerince yerine getiriliyor.
Kargo işletmelerini pek çok kişi sadece kargosunu teslim ettiği, bankoların bulunduğu, çalışanların bilgisayarlarda fatura veya taşıma irsaliyesi düzenlediği bir küçük işletme olarak değerlendirir. Aslında kargo şubesine verilen en küçüğünden en büyüğüne kadar her ürün, sizin tesliminizden sonra detaylı ve hassas çalışmalarla operasyona tabi tutularak teslim anından, teslim edilinceye kadar en az on beş işlemden geçer, ölçüm tartımından varış noktasına kadar yapılacak hizmetlerin (adres alımdan adrese teslime, sigortaya v.b hizmetlere) bedellerinin de belirlendiği, barkod etiketinin üretildiği, gönderi ile etiketin eşleştirildiği, varış noktalarına göre şubeden başlayıp aktarma merkezlerindeki tasniflerine ve hatlara göre araçlara yükleme kuralları göz önünde tutularak yüklenip varış yerinde aktarma merkezinde tekrar ayrıma tabi tutularak çalışma alanlarına göre alıcısına teslim edecek şubeye gönderilmesine kadar pek çok işlem yapılmaktadır.
Bütün bu aşamaların yeni işe başlayan bir personele öğretilmesi, çalışacak personelin üstleneceği göreve göre farklı süreler kapsar. Sektörün önde gelen kargo şirketleri, bölgelere göre bazı şubeleri eğitim şubeleri olarak seçmişler ve eğitim uzmanları nezaretinde teorik eğitim yanında pratik eğitimle de personeli üstleneceği göreve göre en az 15 gün, en fazla 30 gün yoğun eğitimle yetişmiş personel haline getirmektedirler. Bu eğitimlerde şirketlerin tanıtımı ve personelin aidiyet duygusunun gelişmesine de büyük ölçüde önem verilmektedir.
Taşımacılık ve lojistik sektöründe, mesleği ile ilgili eğitim almış olsa da iç hizmet eğitimi büyük önem taşımakta, bunun yararlı örneklerini de kargo şirketlerinde görmekteyiz.
Selahattin Doğan / Transport