Anasayfa / Sektörel / Sektör Haberleri / Gümrük / YETKİLENDİRİLMİŞ YÜKÜMLÜ UYGULAMASI BAŞLADI

YETKİLENDİRİLMİŞ YÜKÜMLÜ UYGULAMASI BAŞLADI

YETKİLENDİRİLMİŞ YÜKÜMLÜ UYGULAMASI  BAŞLADI11.01.2013
Gümrük ve Ticaret Bakanı Hayati Yazıcı, Yetkilendirilmiş Yükümlü statüsünün, firmaların güvenilirliğin devlet tarafından onaylanması olduğunu belirterek, ''Biz firmalardan kurallara uymalarını ve kendi kendilerini kontrol altında tutmalarını isterken, karşılığında da onlara güven duyuyor, işlemlerini hızlı ve kolay yapmalarını sağlıyoruz'' dedi.

Yazıcı, ihracata katkı sağlayacak olan ''Yetkilendirilmiş Yükümlü Uygulaması'' ve ticareti kolaylaştıracak yeni projelerin tanıtım toplantısında yaptığı konuşmada, Bakanlık olarak Türkiye'nin, ticaretin en kolay ve güvenli yapıldığı ülke olmasını sağlamayı hedeflediklerini belirterek, Türkiye'deki 3 milyonu aşkın ticari işletmenin 1 trilyon doların üzerinde mal ve hizmet ürettiğini, 400 milyar dolara yaklaşan dış ticaretin gümrük kapılarından geçtiğini kaydetti.

Bütün bunlarla ilgili tüm işlemler ve süreçlerin, takip edildiğini, güvenli ve kolay ticaretin yol alacağı kanalların hızla ve büyük bir titizlikle inşa edildiği ifade eden Yazıcı, şunları kaydetti:
''Gümrük ve Ticaret Bakanlığı iç ticaretin tüm yönlerini ve gümrükler aracılığıyla da dış ticaretin tüm akışını düzenlemektedir. Gelişen teknolojinin ve buna bağlı olarak değişen ticaretin şartlarını bu değişim ve gelişmelere göre yeniliyoruz. Ticaretin her alanda daha kolay ve güvenli yapılması için yeni enstrümanlar geliştiriyoruz. Var olan sistemlerin işleyişini düzenliyor, varsa aksaklıkları ortadan kaldırıyoruz. Bu çerçevede bir yandan mevzuat düzenlemeleri yapıyor, diğer yandan iç ve dış ticaretin işleyişini kolaylaştıracak, bürokrasiyi azaltacak yeni projeler geliştiriyor ve uyguluyoruz. 2012 yılı, gümrüklerde ve iç ticarette büyük bir yenilenmenin ve değişimin hızla devam ettiği bir yıl olmuştur. 2013 yılı ise bu çalışmaların uygulamaya dönüştüğü ve sonuçlarının görülmeye başlandığı bir yıl olacaktır.''
Yazıcı, dış ticaret erbabının gümrüklerdeki işlemlerini kolaylaştıracak, işlem sürelerini kısaltacak ve dolayısıyla maliyetleri düşürecek yeni bir uygulamayı daha başlatmaktan büyük mutluluk duyduğunu aktararak, şunları anlattı:

''Bugün burada 'gümrüklerde devrim' olarak nitelendirilebilecek ve iş dünyamızın heyecanla beklediği 'Yetkilendirilmiş Yükümlü Uygulaması' ile birlikte 'İhracatta Yerinde Gümrükleme' ve 'İzinli Gönderici' uygulamalarını anlatmak istiyorum. 150 yıllık tarihe sahip olan ülkemiz gümrüklerinde şu anda hepimiz tarihi bir ana tanıklık ediyoruz. Günümüzde ticaretin kolaylaştırılması, ekonomik kalkınma için hayati önem arz etmektedir. Ürünlerin piyasaya daha hızlı, güvenli ve ekonomik olarak taşınması için işlem maliyetlerini düşürüyor ve ticareti destekleyen yeni uygulamalar geliştiriyoruz. Böylece dış ticaret erbabımızın ihracattaki rekabet gücünü destekliyoruz. Ulaşımın yani eşyanın taşınma hızı ticaretteki maliyetleri belirleyen önemli etkenlerden biridir. Yapılan araştırmalar lojistik performansının artırılmasının ticaret hacmini artırdığını göstermektedir. Özellikle düşük gelirli ülkelerde bu etki yüzde 15 civarındadır. Daha iyi lojistiğe sahip ülkeler daha hızlı büyümekte, daha rekabetçi olmakta ve yatırımlarını artırmaktadır.''

Türkiye'nin, 2010 yılı uluslararası Lojistik Performans Endeksi genel sıralamasında 3,22 puanla 39'uncu sırada yer aldığını anımsatan Yazıcı, şunları söyledi:

''2012'de ülkemizin puanı 3,51'e yükselmiş ve ülke olarak lojistik performansımız, Çin'in ardından 27'nci sıraya çıkmıştır. Bu endeks kapsamında yapılan değerlendirmeler, ithalatta, liman ve havalimanı tedarik zincirlerindeki teslim sürelerinin; düşük performans gösteren ülkelerde yüksek performans gösteren ülkelere göre 3,5 kat fazla olduğunu göstermektedir. Karayolu tedarik zincirlerinde ise bu fark 3 kata ulaşmaktadır. Uluslararası araştırmalar gösteriyor ki; temel gümrük işlemleri, tüm ülke gruplarında birbirine oldukça yakındır. Ancak gümrükte geçen süre eşyalar fiziki kontrole tabi tutulduklarında ciddi şekilde uzamaktadır.

Fiziksel kontroller, hatta farklı kurumlar tarafından aynı sevkıyatın defalarca kontrolü gibi durumlar ülkeler arasındaki farklılığı oluşturmaktadır.

Yine Lojistik Performans Endeksi'nde Türkiye 'Gümrük İşlemlerinin Verimliliği' alanında; 2010'a göre on dört sıra yükselerek 3,16 puanla 155 ülke arasında 32'inci sırada yer almaktadır. Hedefimiz uluslararası değerlendirmelerde ülkemizin gümrük işlemleri bakımından da çok daha üst sıralarda olmasını sağlamaktır.''
-''2013 gümrüklerde büyük değişimin yaşanacağı yıl olacak''-

Yazıcı, bugün başlattıkları ''Yetkilendirilmiş Yükümlü'' uygulaması ile gümrüklerde bekleme süresini daha da azaltacaklarını belirterek, şunları kaydetti:

''Gümrük ve Ticaret Bakanlığı olarak 2023'e giden yolda büyük ve güvenli adımlar atıyoruz. Bugüne kadar uygulanan sistemde büyük değişiklikler yapıyoruz. Zihinlerimizdeki kalıpları kırıyor, olaylara daha önce belki hiç düşünülmeyen yönlerden yaklaşıyoruz. Bizim yaptığımız işle ilgili sorumluluk alanlarımızla ilgili büyük hayallerimiz dolayısıyla büyük hedeflerimiz var.
Firmalarımızın siparişini alır almaz mallarını tırlara yükleyip hiç zaman kaybetmeden doğrudan sınırı aşarak yurt dışındaki müşterilerine ulaştırabildiği, tırların gümrüklere gitmediği, gümrüklerde tır kuyruklarının olmadığı, işlemlerin bürokrasiye takılıp yavaşlamadığı, ihracatçımızın gümrük işlemlerini kendi tesislerinde yaptığı bir Türkiye hedefliyoruz. Bakanlık olarak 'En Kolay, En Güvenli Ticaret' vizyonu doğrultusunda; 'Kolay Ticaret, Büyük Türkiye' projelerimizi hayata geçiriyoruz. 2013 yılı, gümrüklerde çok büyük değişimin yaşanacağı yıl olacak.''

Yetkilendirilmiş yükümlülüğü ''Kurallara uyan, kayıtları düzenli ve izlenebilir olan, Kendi öz denetimini yapabilen, mali yeterliliğe ve yeterli güvenlik standartlarına sahip firmalar ile gümrük idaresi arasında stratejik bir işbirliği girişimi'' olarak tanımlayan Bakan Yazıcı, sözlerini şöyle sürdürdü:

''Yetkilendirilmiş yükümlü statüsü, güvenilirliğin devlet tarafından onaylanmasıdır. Biz firmalardan kurallara uymalarını, şeffaf olmalarını ve kendi kendilerini kontrol altında tutmalarını istiyoruz. Karşılığında da onlara güven duyuyor, işlemlerini hızlı ve kolay yapmalarını sağlıyoruz. Yetkilendirilmiş yükümlülerin eşyası, diğer firmalara göre gümrük idaresince daha az kontrole tabi tutulacak. Kontrol edilmesi gerektiği durumda da öncelikli olarak kontrol edilecek. Gümrüğe diğer firmalara göre daha az bilgi vereceklerdir. 'Yerinde Gümrükleme' ve 'İzinli Gönderici' haklarından sadece yetkilendirilmiş yükümlüler faydalanacak. Ayrıca halihazırda uygulanan diğer tüm kolaylaştırmalardan da yararlanacaklardır. Yetkilendirilmiş yükümlü statüsünü alan bir firma; güvenilir olduğunu, dürüst iş yaptığını dünyaya ilan ediyor demektir.

Yetkilendirilmiş yükümlü statüsü uluslararası düzeyde tanındığı için, buna sahip olmak yurt dışındaki şirketler tarafından tercih edilmek, özel iş ilişkilerinizin gelişmesi ve itibarınızın artması demektir.''

Yazıcı, bu uygulama ile yurt dışından sipariş alırken müşteriye teslimatın ne zaman yapabileceğinin tam olarak söylenebileceğini ifade ederek, ''Belirsizlik ve bu yüzden ortaya çıkan pazar kayıpları ortadan kalkacak. Taahhütlerinizi zamanında ve kolayca yerine getirebilecek, müşterileriniz nezdinde güven tesis edeceksiniz'' diye konuştu.
-''En az 3 yıl faaliyette bulunan, Türkiye'de yerleşik kuruluşlar bu statüyü alabilecek''-
Yetkilendirilmiş yükümlü uygulamasının gümrük idareleri açısından da birtakım faydalar sağladığını anlatan Yazıcı, şunları aktardı:

''Bu uygulama ile güvenilir firmaların malları gümrüklerimize gelmeyeceği için gümrüklerimizde sadece güvenilir olup olmadığını henüz tam bilmediğimiz diğer firmaların mallarını inceleyeceğiz. Bu sayede güvenilir olmayan firmaları tespit etmemiz çok daha kolay olacak. Kaçakçıları ve devleti kandırmaya çalışanları daha rahat yakalayacağız. Güvenilir firmalarımızı bu tip yasa dışı eylemlerden kaynaklanan haksız rekabetin etkilerinden daha iyi koruyacağız. Yetkilendirilmiş yükümlü statüsüne, güvenilir, ticari kayıtları düzgün izlenebilir olan, mali yapısı taahhütlerini karşılamaya yeterli, emniyet ve güvenlik kriterlerini sağlayan, en az üç yıldır faaliyette bulunan, Türkiye'de yerleşik gerçek ve tüzel kişiler ile kamu kurum ve kuruluşları bu statüyü almaya hak kazanabilecek.''

Yetkilendirilmiş yükümlü sertifikası almak isteyen firmaların, öncelikle Gümrük ve Ticaret Bakanlığına başvuracağını dile getiren Bakan Yazıcı, sözlerine şöyle devam etti:
''Gerekli şartları taşıyıp taşımadıkları önce kağıt üzerinde, verdikleri belgeler nezdinde incelenecektir. Daha sonra firmanın tesislerine gidecek arkadaşlarımızın yapacağı incelemeler ile yaptığı uygulamaların öngördüğümüz standartlara uygun olup olmadığı değerlendirilecek, gerekli şartlara sahip olduğu anlaşılan firmalar sertifikalarını alacak. Sertifika alarak yetkilendirilmiş yükümlü olan firmalar süresiz olarak bu hakka sahip olacak. Bu arada, belgeyi bir kere aldıktan sonra firmalar istediği gibi hareket edecek, kimseye hesap vermeyecek zannedilmesin.

Kural ihlali yapan firmalara müeyyideler uygulayacağız, gerekirse belgelerini iptal edeceğiz. Yetkilendirilmiş yükümlü uygulaması, başta AB üyesi ülkeler, Amerika, Güney Kore ve Japonya olmak üzere dünyanın 46 ülkesinde geçerlidir. Biz de dünyada bu uygulamanın var olduğu ülkeler ile karşılıklı anlaşmalar yaparak, her iki tarafın firmalarının yetkilendirilmiş yükümlü statülerini diğer ülkede de kullanabilmesini sağlayacağız. Böylece Türkiye'de vereceğimiz yetkilendirilmiş yükümlü belgeleri bu uygulamanın yapıldığı diğer ülkelerde geçerli olacak.''
   
Gümrük ve Ticaret Bakanı Hayati Yazıcı, ''Yerinde gümrükleme uygulamasını öncelikli olarak ihracat işlemleri ile başlatıyoruz. İthalatta yerinde gümrükleme uygulamasını da yine bu yıl içinde başlatmayı planlıyoruz'' dedi.

Yazıcı, ihracata katkı sağlayacak olan ''Yetkilendirilmiş Yükümlü Uygulaması'' ve ticareti kolaylaştıracak yeni projelerin tanıtım toplantısında yaptığı konuşmada, uygulamanın getirdiği en büyük yeniliklerden birinin yerinde gümrükleme olduğunu belirterek, ''Yerinde gümrükleme ile öncelik ihracatta olmak üzere, belirlenen kriterlere uygun her tesisi bir gümrük haline getiriyoruz'' diye konuştu.

Avrupa Birliği ülkelerinde bu uygulamanın yaygın olarak kullanıldığını ifade eden Yazıcı, şunları kaydetti:

''Yerinde gümrükleme uygulamasını öncelikli olarak ihracat işlemleri ile başlatıyoruz. İthalatta yerinde gümrükleme uygulamasını da yine bu yıl içinde başlatmayı planlıyoruz. Yerinde gümrükleme güvenilir olduğu onaylanmış firmaların mallarına ilişkin gümrük işlemlerinin, gümrük idaresi yerine firmanın kendi tesislerinde yapılmasıdır. Tabii ki bizim görevlilerimiz yapılan işlemleri zaman zaman kontrol edecekler. Gümrükleme alanıyla ilgili sürekli görüntü kaydının olması gibi güvenlik kriterlerini içeren şartlar getiriyoruz. Ama esas olarak 'Yerinde Gümrükleme' ile ihracatçımız artık gümrük işlemlerini yapmak için gümrüğe gitmeyecek. Kendi işyerini, fabrikasını, deposunu aynı zamanda dış ticarete konu ürünlerinin gümrük işlemlerinin yapıldığı mekan olarak kullanacak. Ürünlerinin gümrüklemesini kendi tesislerinde yaparak doğrudan müşterilerine gönderecek.''

Yazıcı, bir yandan rüşveti, yolsuzluğu, kaçakçılığı önlerken, diğer yandan ticaret erbabının iş ve işlemlerini hızlandırmak için çalıştıklarını anlatarak, ''Bazı gümrük idarelerimiz çok yoğun. Şu anda üzülerek ifade ediyorum ki; Halkalı Gümrük Müdürlüğümüzde bir tırın kuyrukta ortalama bekleme süresi 6 ila 12 saat arasında değişmektedir. Bu sürenin hem maliyetleri yükselttiğini, hem de siparişlerin zamanında teslim edilmesini zorlaştırdığını biliyoruz. İşte 'Yerinde Gümrükleme' bu yığılmaları, beklemeleri önlemek için atılan önemli bir adımdır'' diye konuştu.

-''Tırların, gümrüklerde boş yere beklemesi sona eriyor''-

Yazıcı, yerinde gümrükleme ile artık ihracatçının tırlarının, gümrüğe gitmedikleri için katettikleri yolun kısaldığını, tırların gümrüklerde boş yere beklemesinin sona erdiğini belirterek, şunları kaydetti:

''Teslimat daha hızlı yapılabildiği için işlemler hızlanıyor, daha çok sipariş alınabiliyor. Tüm bunlar maliyetleri azaltması doğal olarak ihracatçılarımızın rekabet gücünü artıracaktır. Firmalarımız dünya pazarlarına girerken artık daha avantajlı olacaklardır. Yetkilendirilmiş yükümlü uygulamasının hazırlıkları yapılırken çalışma arkadaşlarımdan bu konuyla ilgili bir araştırma yapmalarını istedim. Onlar da bu konuda kapsamlı bir çalışma gerçekleştirdiler. Yetkilendirilmiş yükümlü uygulaması, gümrükleme işlemleri için firmalarca yapılan ortalama 954 lira masrafın yüzde 90'ını ortadan kaldırmaktadır. Böylece ticaret erbabı sevkıyat başına ortalama 861 lira tasarruf sağlamaktadır. Gümrükleme işlemleri dahil, bir sevkıyatın ortalama maliyeti 4 bin 900 liradır. Yetkilendirilmiş Yükümlü sertifikasına sahip bir firma için bir konteyner ürünün gümrükleme ve nakliyesini ortalama yüzde 17,5 ucuzlatıyoruz. Bu tasarrufun ülke ekonomisine senede yaklaşık 900 milyon lira veya döviz bazında 500 milyon dolar getirisi olacaktır.''

Yazıcı, firmaların, gümrükleme işlemini kendi tesislerinde yapabildikleri için ihraç mallarını günün her saatinde yola çıkartabileceklerini belirterek, şunları kaydetti:

''Herhangi bir iç gümrüğe uğramadan, doğrudan sınıra giden bu araçlar alıcılarına en hızlı biçimde ulaşacaktır. Örnek vermek gerekirse; İstanbul'da akşam saat dokuzda sipariş alan bir ihracatçımız, 7/24 çalışan bu sistem sayesinde, ihraç mallarının yüklü olduğu aracı 5-6 saat içinde Türkiye'den çıkarabilecektir. İhracatçılarımızın sipariş karşılama hızları muazzam oranda artacak, beklemeden kaynaklanan giderler azalacak. Sonuçta, rekabet gücü daha yüksek, daha iyiyi daha ucuza ve hızlı şekilde teslim edebilen ihracatçılarımız Türkiye ekonomisini 2023'e taşıyan lokomotifler olacaklardır. Gümrük idaresinin bir nevi yetkilerini devretmesi gibi düşünülebilecek bu imtiyazlar, güvenilir ve belirli bir ihracat hacmine sahip şirketlere verilecektir. Yerinde gümrükleme yapmak isteyen bir firmanın, 'Yetkilendirilmiş Yükümlü' sertifikasına sahip olması ve en az 5 milyon dolarlık ihracat yapar aktifliği bulunması gerekir.''

-İzinli Gönderici uygulaması-

Yetkilendirilmiş yükümlü olan veya olmayan tüm firmaların dolaylı olarak faydalanabileceği ''izinli gönderici'' uygulamasını da bugün başlattıklarını belirten Yazıcı, şunları kaydetti:
''İzinli Gönderici Statüsü, taşıyıcı firmalarımızın işlemlerini kolaylaştırmak üzere başlattığımız bir uygulamadır. Yerinde Gümrükleme uygulaması ile güvenilir ihracatçıya tanınan kolaylıklar; 'İzinli Gönderici' uygulaması ile güvenilir taşıyıcılara tanınacaktır. Bu statüyü alan taşıyıcılarımız; müşterileri adına taşıdıkları malları kendi tesislerinde toplayacak, burada tırlara yükleyecek ve gümrük işlemlerini hiçbir gümrük görevlisinin nezareti olmadan, tamamen kendileri yapacaklardır. Yetkilendirilmiş yükümlü olsun veya olmasın, herkes ihracat eşyasını izinli göndericiye taşıtabilecek. Bu sayede herkes eşyasını gümrüğe uğramadan taşıtma kolaylığından faydalanabilecektir. Burada en önemli sorumluluk 'İzinli Gönderici' statüsüne sahip taşıyıcı firmalardadır. İhraç edilecek ürünlerin gerekli kontrolleri, izinli gönderici tarafından yapılacak. Normal şartlarda bizim yaptığımız kontrolleri, hiçbir gümrük görevlisinin nezareti olmadan kendileri yapabilecekler. Artık isteyen herkes, bir izinli göndericinin deposuna aldırdığı malın gümrüklemesini burada yaptırabilecek.''

-''Güvenilir nakliyeci gümrük idaresinin yerini alacak''-

Bakan Yazıcı, güvenilir nakliyecinin, gümrük idaresinin yerini alacağını anlatarak, şunları söyledi:

''Taşımacının tesisinden ayrılan tırlar doğruca sınıra veya limana yönelecek, herhangi bir iç gümrüğe gitmeyecek, burada beklemeyecek. Bu sayede tırlar şehir içerisinde dolaşmak zorunda kalmadan doğrudan sınıra yönelecek, şehir içindeki tır trafiği azalacak. Dış ticaret erbabımızın iş ve işlemlerini kolaylaştırmak temel hedefimizdir. Ama yasa dışı işler yapmak isteyenler için de hiçbir açık kapı bırakamayız. İzinli gönderici olmayı talep eden bir firmanın, Yetkilendirilmiş Yükümlü statüsüne sahip ve minimum 500 transit beyanı vermiş olan uluslararası bir taşıyıcı olması gerekiyor. Şirketler, hem 'Yerinde Gümrükleme' hem de 'İzinli Gönderici' statülerine sahip olabilmek için, 'Yetkilendirilmiş Yükümlü Statüsü' almak zorundadır. Bir firmaya gümrük idarelerimizin yaptığı işleri devretmek için bu firmaların güvenilir olması gerekiyor.''

-Ortak transit uygulaması-

Hayati Yazıcı, Ortak Transit Sözleşmesine taraf olan ülkeler arasında eşyanın gümrük vergilerinin teminata bağlanarak taşındığı ve bu taşımanın ''Yeni Bilgisayarlı Transit Sistemi'' (NCTS) ile elektronik mesajlar kullanılarak beyan ve takip edildiği bir uygulama olduğunu belirterek, şunları söyledi:

''Ortak Transit Sözleşmesine taraf olan Avrupa Birliği, EFTA ülkelerinden İzlanda, Norveç, İsviçre ile EFTA ülkesi statüsünü kazanan Hırvatistan ve Türkiye'yi kapsamaktadır. Ortak transitin hızlı, kolay, güvenli ve avantajlı gibi 4 alanda hızlandırıcı etkisi bulunmaktadır. Hızlı Transit, elektronikleşme Ortak Transit uygulamasının ilk ve en önemli pratik sonucu transiti hızlandırmasıdır. Transitin hızlandırılması esas olarak işlemlerin elektronik ortama taşınması ile sağlanmaktadır. Halen bir aracın Avrupa'ya ortalama gidiş-dönüş süresi ortalama 12 gündür. Ortak transit uygulaması ile bu süreyi 9 güne düşürüyoruz. Bununla birlikte sınırlardaki geçişlere yönelik gümrük işlemlerini de mümkün olan en az seviyeye çekiyoruz. Transit işlemleri, gümrük idareleri arasında karşılıklı veri transferi yoluyla hızlı bir şekilde zaman kaybına yol açmadan yapılabilmektedir.

Gümrüklerimiz bu sayede, Avrupa'daki yaklaşık 3 bin gümrük idaresi ile doğrudan entegre hale gelmiştir. Ortak Transit uygulaması, tüm taşıma modlarında kullanılabilmektedir.''
Ortak transitin hızlandırıcı etkilerinden olan kolay transite de değinen Yazıcı, sözlerini şöyle sürdürdü:

''Kolay Transit, ortak transitin ikinci pratik sonucudur. Transit işlemlerinde tüm paydaşlara kolaylıklar sağlamasıdır. Transitin kolaylaştırılmasının iki ana çerçevesi bulunmaktadır. Birincisi Ortak Transit mevzuatından kaynaklanan basitleştirmelerdir. Bunlar; kapsamlı teminat veya teminattan vazgeçme, izinli alıcı, izinli gönderici, özel tip mühür ve demiryolu, havayolu ve boru hattı taşımalarıdır. İkincisi ise Ortak Transit uygulamalarının doğasından kaynaklanan basitleştirmelerdir.

Bunlar; Araçların Sözleşmeye taraf ülkelerden geçişlerde asgari kontrollere tabi tutulması, uygulanan tek teminat ve bu teminatın düşümlü olarak çalışması ve serbest bırakılmasına ilişkin kolaylıklardır. Güvenli Transit Ortak Transitin üçüncü pratik sonucu ise transitin güvenli bir şekilde gerçekleştirilmesidir. Güvenli transitin en temel unsuru, işlemlerin elektronik ortamda azami güvenlik ilkeleri çerçevesinde gerçekleştirilmesidir. Eşya için yapılması gerekli risk analizleri ve kontroller daha etkin bir şekilde yapılabilmektedir. Uygulanan teminat sistem ile kamu alacağının tamamının garanti altına alınmaktadır. Avantajlı transit Ortak Transitin maliyet düşürücü etkisi de önemli bir kazanımdır. Bu uygulamada bilgisayar ortamındaki işlemler, kağıt üzerinde yapılan işlemlerin yerini almaktadır.''

-57 milyon avroluk tasarruf-

Yazıcı, uygulamaların hem ticaret erbabına hem de kamuya ciddi ölçüde maliyet avantajı sağlayacağını belirterek, şunları söyledi:

''2011'de 1 milyon 129 bin 68 tır karnesi işlem görmüştür. 2012'de işlem gören tır karnesi sayısı ise 1 milyon 128 bin 741'dir. Avrupa'ya tır karnesi yerine elektronik beyan ile yapılacak taşımalardan, yıllık yaklaşık 57 milyon avro tasarruf sağlanmasını hedefliyoruz. Taraf ülke olarak uygulamaya geçirdiğimiz Ortak Transit ile ülkemizde taşımacılığın globalleşmeye paralel, esnek ve proaktif bir yapıya kavuşması ana hedefimizdir. Bu noktada, Ortak Transiti, Bakanlığımızın 'hızlı, kolay ve güvenli ticaret' ilkesini; 'hızlı, kolay ve güvenli transit' ile tamamlayan bir proje olarak ele alıyoruz. Ayrıca Ortak Transit; Avrupa Birliği'ne tam üye olmadan, taşımacılık sektörü açısından AB üyesi bir ülke gibi işlem yapabilecek konuma geldiğimiz tek enstrümandır.''

-Bakanlığın ''En''leri ve ''İlk''leri-

Konuşmaların ardından Bakan Yazıcı, Halkalı Gümrük Müdürlüğüne canlı bağlantı yaparak ortak transit işleminin gerçekleştirilmesini onayladı.

Daha sonra Gümrük ve Ticaret Bakanlığı tarafından ''Enler ve İlkler Ödülleri'' takdim edildi.
''En''ler kategorisinde, En yüksek İşlem Hacmi olan Firma Tüpraş Petrol Rafinerileri AŞ, En çok İhracat yapan Firma Ford Otomotiv, En çok taşımacılık yapan firma TOBB UND Şirketi,En çok İthalat Vergisi Ödeyen Firma BOTAŞ Boru Hatları ile Petrol Taşıma AŞ'ye plaket takdim edildi.

''İlk''ler kategorisinde, Ortak Transit Sisteminden İlk Yararlanan Firma Gençtur, İlk Elektronik Beyanname veren Firma Arçelik, İlk onaylanmış İhracatçı Firma, PETKİM Petrokimya, İlk Onaylanmış İhracatçı Firma Oyak Renault, İlk A Sınıfı OKSB sahibi firma Ortadoğu Rulman, İlk B Sınıfı OKSB sahibi Arfesan Arkan Fren Elemanları AŞ, İlk C Sınıfı OKSB sahibi firma Sarıtaş Çelik AŞ'ye plaket verildi.


Kaynak : TC. Gümrük ve Ticaret Bakanlığı

Gayrettepe Mahallesi, Barbaros Bulvarı Dr. Orhan Birman İş Merkezi No:149/6 Beşiktaş 34349 İstanbul
+90 212 663 08 85 | +90 530 960 84 24
+90 212 663 62 72
utikad@utikad.org.tr