Anasayfa / Sektörel / Sektör Haberleri / Gündem / ULAŞTIRMA 120 MİLYAR DOLARA KOŞUYOR

ULAŞTIRMA 120 MİLYAR DOLARA KOŞUYOR

ULAŞTIRMA 120 MİLYAR DOLARA KOŞUYOR02.01.2013

Coğrafi konumuyla dünyanın en büyük köprüsü olan Türkiye’de 2023 Ulaştırma Ana Plan Stratejisine göre 300 milyar dolarlık yatırım yapılacak. Yıllık 120 milyar dolarlık hacme ulaşmayı hedefleyen sektörde 1.5 milyon kişiye iş yaratılması planlanıyor.

Hükümetin 2023’te 1.2 trilyon dolarlık dış ticaret hedefini açıklamasından bu yana lojistik sektörü bakanlık, sivil toplum kuruluşları ve özel sektörle birlikte hummalı bir çalışma içinde. Ulaşım olmadan bir dış ticaretten söz edilemeyeceğinin bilincinde olan sektör yetkilileri, bu rakamın en azından yüzde 10’luk bölümüne imza atmak için bir strateji planı hazırladı. Ulaştırma, Denizcilik Bakanlığı’nın liderliğinde hazırlanan bu plan hayata geçirildiğinde sektör bugünkünün 3 katı büyüklüğe ulaşacak. Bu da istihdamdan filoya, otoyol uzunluğundan demiryollarındaki yatırımların artırılması ve hava taşımacılığının geliştirilmesine kadar geniş bir alanı etkileyecek.

300 MİLYAR DOLARLIK YATIRIM

Yaklaşık 3 bin şirket ve 400 bin çalışanla hizmet veren lojistik sektörünün 2023’te 1.5 milyon kişiye ekmek vermesi planlanıyor. Uluslararası Taşımacılık ve Lojistik Hizmet Üretenleri Derneği (UTİKAD) Başkanı Turgut Erkeskin, sektörü 2023’e taşıyacak stratejinin en önemli ayağını altyapı yatırımlarının oluşturduğunu belirtiyor. Önemli projeler üzerinde çalışıldığını ve dış ticaret hedeflerini taşıyabilmek için bu projelerin bir an önce bitirilmesini beklediklerini söylüyor. Erkeskin’in verdiği bilgilere göre sektörün hedeflerine ulaşabilmesi için 2023’e kadar 300 milyar dolarlık yatırım yapılması planlanıyor.
Ulaştırma Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı'nın gündeminde bu süreçte, bölünmüş yolların 32bin, toplam karayolu uzunluğunun ise 67 bin kilometreye ulaştırılmasıyla otoyol ve köprüler dahil karayollarına toplam 110 milyar dolarlık yatırım yapılması var. Demiryolu ağlarının uzatılarak, YHT’ye 80, deniz limanlarına ise 34 milyar dolarlık yatırım bütçesi ayrılmış durumda.
 

Bu kapsamda, deniz taşımacılığında modern liman yatırımları, havayolu taşımacılığında ise bölgesel havaalanları, kargo havaalanları, transit kargo merkezleri, gümrüksüz entegre tesisler ve lojistik merkezlere yönelik önemli sayıda pek çok yatırım projesinin hayata geçirilmesi hedefleniyor.
 

Son 9 yılda 140 milyar dolarlık yatırım yapan bakanlık, 3 bin 668 proje üzerinde çalışıyor. Bakanlığın önümüzdeki yıl 112 yeni projeye start vereceğini belirten Turgut Erkeskin, “Sektör temsilcileri olarak bizler de üstümüze yapıyoruz. Önümüzdeki yıllarda iş hacmimiz ve üretim verilerimizin de artacağına inanıyoruz. Bu da daha fazla iş, daha fazla proje ve yatırım, daha fazla başarı ve yeni hedefler demek” diyor.

İÇ PAZAR 50 MİLYAR DOLAR

6 trilyon dolarlık küresel hacme ulaşan lojistik sektörünün 2015’te 10-12 trilyon dolara ulaşacağı yönünde tahminler var. Türkiye’de ise kamu ve özel sektörün ulaştırma yatırımlarının ve Türk dış ticaretinin katlanarak artmasına yönelik tahmin ve beklentiler, sektörün gelecekte ulaşacağı boyut hakkında ipuçları veriyor. Türkiye’de lojistik sektörünün iç hacmi şu anda 20 milyar dolara ulaşmış durumda. Bu rakamın 2023’te 50, 2030’da ise 150 milyar dolar olacağı yönünde analiz çalışmaları var. 
 

Pazarın iç ve dış ticaretteki hacminin ise 1.2 trilyon dolarlık dış ticaret hedefine paralel olarak 120 milyar doları aşması planlanıyor.

AVRUPA’NIN EN GENÇ FİLOSU

UTİKAD Başkanı Turgut Erkeskin, son yıllarda ciddi bir atılım sürecine giren Türk lojistikt sektörünün 53 bini aşan TIR’ıyla Avrupa’nın en genç ve en büyük karayolu filosuna sahip ülkesi olduğunu anlatıyor. “Havayolu ile kargo taşımacılığında da çok büyük bir filoya sahibiz. Gerek Türk Hava Yolları gerekse digger özel şirketler muazzam yatırımlarla sektörümüzün kargo taşıma kapasitesini artırdı. Keza deniz yolu taşımacılığında da filomuzun her geçen gün büyüdüğünü ve gençleştiğini görüyoruz” diyen Erkeskin, demiryolu ile eşya taşımacılığına da yatırımların artmaya başladığını vurguluyor. Özel sektörün bir taraftan demiryolunda serbestleşmeyi beklerken diğer taraftan da kendi taşıma kapasitelerine yatırım yapmakta olduğunu söyleyen Turgut Erkeskin, gerek Avrupa’ya gerekse Orta Doğu’ya sürekli yeni servisler açıldığına dikkat çekiyor.
Dünya Bankası Lojistik Performans Endeksi’nde 2011’de 39’ncu sırada olan Türkiye’nin tüm bu çalışmalar sonrasında  bu yıl 12 basamak birden atlayarak, 155 ülke arasından 27’nci sıraya yükselmesi potansiyelini ortaya koyan göstergelerden biri. Erkeskin, “Dernek olarak Türkiye’nin 2023’te dünyanın en büyük 10 ekonomisinden biri olma hedefine paralel şekilde sektörümüzün de bu listenin ilk 10 sırasında yer almasını hedefliyoruz” şeklinde konuşuyor.

MEVZUAT DEĞİŞECEK

Turgut ErkeskinTürkiye’nin 2023 hedeflerine ulaşmasında en büyük aracılardan biri olarak gördükleri lojistik ve taşımacılık sektörünün önünde bazı engeller olduğuna da vurgu yapıyor. UTİKAD Başkanı’na gore bu engellerin aşılması için öncelikli hamle, mevcut gümrük mevzuatları ve uygulamalarının yenilenmesi. “Tüm sorunlara çözüm üretecek, uygulama pratiklerinde yorumlamalara izin vermeyecek, hızı ve kaliteyi artıracak düzenlemeler bekliyoruz” diyen Erkeskin, Türkiye’nin özellikle havalimanları olmak üzere tüm gümrük sınırlarının 24 saat görev yapacak şekilde yeniden yapılandırılması, lojistik firmalarına gümrük müşaviri istihdam etme yetkisi tanınması, e-freight uygulamalarına işlerlik kazandıracak düzenlemelerin yapılması, ülkemiz üzerinden üçüncü ülkeler arası taşımacılığın aksamasına neden olan uygulamaların kaldırılmasıgibi yenilikler beklediklerinin altını çiziyor.

Sektörün 2023’e hazırlanması için bir Lojistik Master Planı’nın oluşturulması gerektiğini ifade eden Erkeskin, bu amaçla Türkiye İhracatçılar Meclisi bünyesinde, UTİKAD’ın da sektör adına önemli görevler üstlendiği bir konsey yapılandırıldığını hatırlatıyor. Bu konsey aynı zamanda, hazırlanacak Lojistik Master Planı’nı destekleyecek ve sektörü yasal bir çerçeve içine alacak Lojistik Kanunu’nun çıkarılmasını da hedefliyor.

İŞTE 2023 LOJİSTİK HEDEFLERİ

 

• Cumhuriyetin 100’üncü kuruluş yıl dönümüne kadar toplam 5 bin 550 kilometre otoyol ağı kurulacak. Buna göre, finansmanı Yap-İşlet-Devret (YİD) modelli ihalelerle özel sektörden temin edilecek projelerin maliyetinin 80 milyar doları aşması bekleniyor. Bu projelerin hayata geçirilmesiyle Türkiye, 2023 yılında 7 bin 830 kilometre uzunluğunda otoyol ağına sahip olacak.

• 2023 yılı Ulaştırma Ana Plan Stratejisine göre, demiryolu projeleri ve lojistik köyleri tamamlandığında yolcu taşımacılığı pazar payının yüzde 15'e, yük taşımacılığının ise yüzde 20'ye ulaşması bekleniyor. Ulaştırma Ana Plan Stratejisi Türkiye Cumhuriyet Devlet Demir Yollan (TCDD) raporunda yatırımların öncelikleri hatları, Tekirdağ-Muratlı hattı, Ankara-İstanbul yüksek hızlı demiryolu hattı, ArifiyeÇerkezköy-Sınır hattı, Ankara-Sivas (Balışıh-Yozgat-Yıldızeli), Ankara-Konya hızlı tren hattı, Adapazarı-Zonguldak, Zonguldak-Karadeniz Ereğli'si, Ankara-Afyon, Isparta (Burdur)-Antalya, TrabzonTirebolu-Diyarbakır olarak belirlendi.

• Sektör için hazırlanan Strateji Planı kapsamında Türkiye’nin lojistik anlamda SWOT analizi yapılacak. Stratejik planda Türk ihracatçısına avantaj sağlama anlamında lojistikle ilgili yatırımlar söz konusu olacak. 2023 hedefine uygun olarak ihracatın artırılacağı ABD ve Rusya gibi pazarlarda lojistik merkezler kurulacak.

• Küresel anlamda 300 milyar dolarlık katma değer yaratan denizlicilik sektörünün yüzde 30’u Akdeniz Havzası’nda gerçekleşiyor, ancak Türkiye deniz otobanı olma imkanını tam olarak kullanamıyor. Türk denizcilik sektörü 2023’te 40 milyar dolarlık gelir ve 500 bin kişilik istihdam hedefliyor.

• Bu hedefler doğrultusunda dünyanın en büyük 10 limanından birinin Türkiye kıyılarında inşa edilmesi planlanıyor.

• Denizcilikte elleçleme kapasitesinin 2023’e kadar 32 milyon TEU, 500 milyon ton kuru yük, 350 milyon ton sıvı yük ve 15 milyon yolcuya ulaştırılması da stratejik planda yer alıyor. Hedeflere göre yılda 20 milyar dolarlık  navlun geliri elde edilecek.

• Havacılık alanında 2023 hedefleri revise edildi. Buna göre 10 yıl sonra Türkiye havacılıkta 375 milyon insanın uçtuğu bir ülke olacak. 16 milyar dolarlık hacme ulaşan havacılık sektöründe 160 bin kişi istihdam ediliyor. Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım havacılıkta 2023 hedeflerini açıklarken şu ifadeleri kullandı: “İstanbul’a yapılacak yeni havalimanıyla Türkiye’deki uçuşların üçte biri bu bölgeden yapılacak.  2023’te havaalanını kapasiteleri 400 milyonun üzerine çıkacak. Hava aracı sayısı ikiye katlanacak. Ticari hava araçları 2 bin 500’ü bulacak.”

 

Kaynak : Sabah

 

Gayrettepe Mahallesi, Barbaros Bulvarı Dr. Orhan Birman İş Merkezi No:149/6 Beşiktaş 34349 İstanbul
+90 212 663 08 85 | +90 530 960 84 24
+90 212 663 62 72
utikad@utikad.org.tr