Anasayfa / Sektörel / Sektör Haberleri / Denizyolu / İZMİR LİMANI 300 MİLYON DOLARA BÜYÜYECEK

İZMİR LİMANI 300 MİLYON DOLARA BÜYÜYECEK

İZMİR LİMANI 300 MİLYON DOLARA BÜYÜYECEK26.09.2012

İzmir Büyükşehir Belediyesi ve Türkiye Cumhuriyeti Devlet Demiryolları (TCDD) ortaklığında yürütülen “İzmir Körfezi ve Limanı Rehabilitasyon Projesi '' bölgenin kaderini değiştirecek.

Liman büyüyecek, körfezde yüzülecek TCDD ile ortak projelerinin İZBAN hattıyla başladığını ve 80 km. lik Aliağa-Menderes hattını 32 km. daha uzatarak Torbalı ya kadar taşıyacaklarını söyleyen İzmir Büyükşehir Belediye Başkanı Aziz Kocaoğlu, Körfez projesinin önemine değinerek, “8.5 yıldır başkanım. Bu proje üzerinde çok kafa yordum ama 'görevin bittiğinde İzmir e miras olarak bırakıp gideceğin nedir deseler, bir numarası bu projedir '' diye konuştu.
Projenin iki ayaklı olduğunu vurgulayan Başkan Kocaoğlu, “TCDD nin limanı, liman yolunu büyütmesi ve gelirini 3 misli artırma çalışmaları var. Bir de Büyükşehir Belediyesi nin tamamen çevre yatırımlarıyla ilgili bölümü var. Körfez projesi, hem liman sayesinde İzmir in lojistik üs olması hem liman gelirlerinin artmasını hem de İzmir ticaretinin daha da gelişmesi için olmazsa olmaz bir projeydi. Bu büyük işbirliğine ve katkılarından dolayı Sayın Bakan a İzmirli hemşehrilerim adına teşekkür ediyorum '' dedi.

Başkan Kocaoğlu sözlerini şöyle sürdürdü:

“Körfez de kanal açılacak ve su sirkülasyonu sağlanacak. İki kanal birbirini destekleyecek, su kalitesi artacak ve yüzülebilir bir Körfez e ulaşacağız. Ayrıca projeyle biz önemli bir şeyi başaracağız. 8 yılda 24 tane arıtma bitirdik, ama arıtma bitirerek çevre bakımından dünya liginde belli başlı metropoller dışında bir noktaya çıkamıyorsunuz, sadece görevinizi yapıyorsunuz. Dünyanın en güzel körfezlerinden birisini 70 yıl önceki gibi yüzülebilir hale getirirseniz çevre konusunda dünyada bunu başarmış bir kent olarak belki ilk 5 ya da 3. sıraya gireceksiniz. Bu tanıtım, tüm tanıtımlardan kıymetlidir diye düşünüyorum '' .

“Rekabetten İzmir kazansın ''

Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Binali Yıldırım da konuşmasında “güzel bir işbirliği projesi '' ni uyguladıklarını söyleyerek, “Bu proje iki işi birden görecek. İzmir Limanı nın layıkıyla daha iyi kullanılmasını, yeni nesil gemilere hizmet vermesi için bir kanal yapılmasını sağlayacak. Ayrıca 16 dereden akan alüvyonla dolan körfezin tekrar sirkülasyonunu sağlamak suretiyle hem suyunun temizlenmesini, kalitesinin artırılmasını hem de ekolojik yapısının florasını tekrar kazanmasını sağlayacak '' dedi.

Yapılacak çevresel çalışmaların ardından elde edilecek raporlara göre çalışmaların daha da hız kazanacağını söyleyen Bakan Binali Yıldırım şöyle konuştu:

“İzmir Büyükşehir Belediyesi, 16 derenin ağızlarının rehabilitasyonunu, sirkülasyon kanalının açılmasını üstleniyor. TCDD ise 13 km. lik navigasyon kanalının açılması işini üstleniyor. Ayrıca malzemenin istiflenmesi konusunda da işbirliği içindeler. TCDD yi ve İZSU yu tebrik ediyorum. Belediye olarak İzmir Büyükşehir Belediyesi, Bakanlık olarak biz; bu ve buna benzer İzmirlilerin yaşamını kolaylaştıran, şehir kalitesini artıracak projeleri hiçbir siyasi mülahazayı dikkate almadan destek vermeye devam edeceğiz. İzmir bunu hak ediyor. İzmir in kayıp yılları var, telafi etmek için zamanı çok etkin kullanmak gerektiğini hepimiz biliyoruz. İzmir de devam eden birçok proje var. Siyasi rekabet hizmeti de hızlandırıyor. Bu yönüyle de mutluyum. Ara sıra ayarı da kaçırıyoruz, o zaman hizmet biraz sekteye uğruyor. Orada da ölçüyü kaçırmadan, dozunda bırakırsak zararı yok. Yeter ki rekabet olsun, bundan da İzmir kazansın '' .

“Projeyi başarabiliriz ''

TCDD Genel Müdürü Süleyman Karaman, “Biz bu projeyi başarabiliriz diye ümitliyim '' diye konuşarak, “Proje sayesinde hem Liman büyüyecek hem gelirimiz artacak hem de vatandaşlarınız Körfez de yüzecek. Sayın Bakanımız a, İzmir Büyükşehir Belediye Başkanıma çok teşekkür ediyorum. Başlangıcından bugüne kadar kendileri çok önem verdiler '' dedi.

ÇED dosyası hazırlandı

Toplantıda projenin yüklenicisi Yüksel Proje firmasının Proje Müdürü Prof. Dr. Işıkhan Güler, Körfez in rehabilitasyonu konusunda yapılan çalışmalarla ilgili bir sunum gerçekleştirdi. Prof. Dr. Işıkhan Güler konuşmasında, ÇED başvuru dosyasını hazırladıklarını söyleyerek, “İZSU, bu proje için 'gerçek zamanlı gözlem sistemli sayısal ve sediment taşınımı modelleme projesi gerçekleştirildi. Çok önemli bir proje. İzmir Büyükşehir Belediyesi, projenin hayata geçirilmesi için kurulması gereken ölçüm istasyonlarının yapımına başladı ve ilk istasyonu Pasaport a kurdu. Diğer istasyonlarsa Foça, Karaburun, Güzelbahçe ye kurulacak ve Körfez deki akıntının, su seviyesinin, havadaki basıncın, yağmur miktarının, ısının verilerini anında kaydedecek '' dedi.

Bugüne kadar yaptıkları çalışmalarda elde ettikleri sonuçlara da değinen Prof. Dr. Güler, akıntı iyileştirme kanalının zemininde yumuşak kum tespit ettiklerini söyledi. Projedeki en önemli hususlardan birisinin geri kazanım olduğunu ifade eden Prof. Dr. Işıkhan Güler, “Çıkan malzemenin bir kısmının dolguda, bir kısmı da Çiğli de geri kazanım olarak olarak kullanılacak. Tarama malzemeleri, yapı malzemeleri, kıyı beslemesi, tarımsal amaçlı olarak çok farklı alanlarda bu malzeme kullanılabilir '' dedi.

Projede neler yapılacak?

İzmir Büyükşehir Belediyesi ve TCDD ortaklığında yürütülen proje kapsamında yapılacaklar şöyle:
- İzmir Körfezi nin Güney aksı boyunca “yaklaşma kanalı (Navigasyon) '' ve “manevra dairesi '' açılması
- Liman tabanı derinleştirilmesi ve elde edilen malzemeyle yeni bir konteyner depolama alanının oluşturulması (II. kısım konteyner terminal alanı). 550 bin metrekarelik ilave saha açılacak. Bu alan dünyanın ilk 50, Avrupa da ise ilk 20 liman arasında yer alacak.
- İzmir Körfezi nin Kuzey aksı boyunca sirkülasyon kanalı açılması
- Türkiye nin en büyük kruvaziyer limanı yaratılacak.

Proje neler getiriyor?

Proje, yüksek tonajlı gemilerin Liman a gelmesi, Körfez e temiz su girişinin sağlanması ve bu sayede ekolojik hayatın canlanmasını hedefliyor. Ayrıca İzmir Limanı nı canlandıracak olan “liman yaklaşma kanalı '' nın taranması, projenin en önemli adımlarından birini oluşturuyor. Yeni yatırımların maliyetinin 300 milyon dolar olacağı öngörülürken, proje kapsamında oluşturulacak kanallar ile ekolojik açıdan hassas olan Kuzey kıyıları ve Gediz Deltası Sulak Alanı boyunca Körfez e giren temiz su miktarının artması, bölgedeki ekolojik sistemi de canlandıracak.

Bugüne kadar 75 sondaj noktasından 86 örnek alındı ve yapılan incelemelerde, dipten çıkarılan malzemenin zararsız atık olduğu, ağır metal oranlarının düşük olduğu tespit edildi. Proje kapsamında zararsız sınıfına giren tarama malzemeleri, ön işleme tabi tutularak bertaraf edilecek ve malzeme borularla Çiğli Atıksu Arıtma ya taşınarak burada geri dönüşüm işlemine tabi tutulacak. Geri dönüştürülecek malzeme, alanın yeşillendirilmesinde ve seramik gibi bazı endüstriyel malzemelerin üretiminde kullanılabilecek.

Kaynak: Deniz Haber