Yılın ilk yedi ayında havayolunda taşınan kargo değeri 2011’in aynı dönemine göre yaklaşık üç kat arttı. Atatürk havalimanının kapasite sorunu giderilirse ihracat ve transitte hava kargo taşımacılığının daha da büyümesi mümkün.
Gümrüklerdeki hızlanma ve Türk Hava Yolları’nın açtığı yeni hatların hava kargo taşımacılığını artıran unsurlar olarak kabul ediliyor. Bölgedeki savaşların da ihracatçıyı havayoluna yönelten bir diğer unsur olduğu belirtiliyor.
Yılın ilk yedi ayında tutar bazında havayoluyla taşınan kargo miktarı 2011’in aynı dönemine göre yaklaşık üç kat arttı. . 2011 yılının tamamında 8.5 milyar dolarlık ihracat havayoluyla taşınırken, bu tutar yılın ilk yedi ayında 11.7 milyar dolara ulaştı. Sektör temsilcilerine göre kapasite sorunu giderilirse ihracat ve transitte hava kargo taşımacılığı daha hızlı büyür. UTİKAD Başkanı Turgut Erkeskin “İlave düzenlemelerle 3. havaalanı devreye girene kadar Atatürk Havaalanı’nın kapasitesini artırmak mümkün” dedi.
Hava kargo taşımacılığı, Atatürk havaalanındaki kapasite yetersizliğine rağmen büyümesini sürdürdü. 225 milyar dolar olarak gerçekleşen yılın ilk yedi ayındaki dış ticaretin tutar bazında yüzde 12’si havayoluyla taşındı. Gümrük sürecinin hızlanması ve bölgedeki savaşların yükleri daha güvenli olan havayoluna kaydırdığı belirtiliyor. Sektör uzmanlarına göre; Türkiye’nin hava kargo taşımacılığında potansiyeli çok daha büyük.Bunu gören bazı havayolu şirketleri İstanbul’a yeni kargo hatları açmak istiyor. Fakat Atatürk Havalimanı artık doymuş durumda. Üçüncü havayoluyla birlikte hava kargo taşımacılığının payının daha da büyüyeceği belirtiliyor.
Türkiye’nin ilk yedi ayında tutar bazında ihracatı artarken ithalatı düşüş gösterdi. Yılın ilk yedi ayındaki ihracat miktarı geçen yılın aynı dönemine göre yaklaşık 10 milyar dolar arttı. Aynı dönemde ithalatta ise 22 milyar dolar düştü. Böylelikle Türkiye’nin dış ticaret hacmi tutar bazında 225 milyar dolara geriledi.
2012 yılının ilk 7 ayında yaklaşık 87 milyar dolar olarak gerçekleştirilen ihracatın tutar bazında yarıdan fazlası deniz yoluyla yapıldı. İhracat taşımalarda havayolu payının hızlı ise artışı dikkat çekti. 2011 yılının tamamında hava yoluyla taşınan 8.5 milyar dolarlık ihracat, 2012'nin ilk yedi ayında 11.7 milyar dolara ulaşırken, aynı dönemde toplam ihracat içindeki hava yolu kullanım oranının yüzde 6,3'ten yüzde 12,7'ye çıktığı görüldü.Ağustos ayında da havayolu yük taşımacılığı artışını sürdürdü ve bir önceki yıla göre yüzde 12,3 artışla 276 bin ton olarak gerçekleşti. Böylelikle ilk sekiz ay itibariyle havayoluyla taşınan kargo, posta ve bagaj miktarı 1.6 milyon tona ulaştı.
UTİKAD: İlave düzenlemelerle kapasiteyi artırmak mümkün
2012 yılının ilk yedi ayında ihracatta hava yolu kullanım oranın artmasının en büyük nedenleri arasında, gümrük işlemlerindeki hızlanma, bölgede devam eden savaşlar gösteriliyor. Uluslararası Taşımacılık ve Lojistik Hizmet Üretenleri Derneği (UTİKAD) Başkanı Turgut Erkeskin ise farklı görüşe sahip. Havayolunun karayoluna alternatif olamayacağını dile getiren Erkeskin, yeni destinasyonlar ve firmaların stok tutmadan hızlı üretim tercihinin hava kargoyu artıran daha önemli unsurlar olduğunu söyledi. THY dışında MNG ve Pegasus gibi özel havayolu şirketlerinin yeni hatlar açarak uçak yatırımı yaptığını ifade eden Erkeskin, hava kargo taşımacılığının daha hızlı büyüme potansiyeli olduğunu kaydetti. Atatürk Havaalanında artık kapasitenin sonuna gelindiğinin altını çizen Erkeskin, kapasiteyi artırmak için ilave düzenlemeler yapılabileceğini belirterek şunları söyledi: “Hava kargo taşımacılığındaki artış sürekliliğini devam ettirebilmek için kapasite sorunun aşılması gerekiyor. Fakat İstanbul’da 3. Havaalanının en erken 2016’da faaliyete geçmesi bekleniyor. Bu nedenle önümüzdeki dört yıl sıkıntı yaşamamak için bazı düzenlemelerin yapılması gerekiyor. Çok büyük havaalanlarında oluğu gibi bizim gümrüklerin de artık 24 saat çalışması gerekiyor. Atatürk havaalanının yanındaki serbest bölgede yük kabulüne başlamalıyız. Forwerderların da artık havayoluyla gönderilecek yükleri kendi depolarında paletleyerek hazırlamalarına izin verilmeli. Böylelikle yükler hazır ve hızlı bir şekilde havaalanlarına gider.”
Başkan Erkeskin, bu düzenlemelerin yapılması halinde İstanbul’un transit yük hareketinin daha hızlı artacağını kaydetti.
Günaydın:‘Bölgedeki savaşlar yükü havayoluna itti’
Havaş Yer Hizmetleri Kargo Koordinatörü Turgay Günaydın’a göre havayolu diğer taşıma mdolarından daha fazla pay alabilir. ‘‘Fakat Türkiye’nin en çok hava kargo taşımalarının gerçekleştiği Atatürk havalimanı artık doymuş durumda’’ diyor Günaydın ve ekliyor: ‘‘İstanbul’a kargo için hat açmak isteyen havayolu şirketleri var. Fakat bunların hepsi artık üçüncü havalimanına kaldı. Çünkü yeni bir uçak geldiğinde sıkıntı oluyor. Öncelik yolcu uçaklarına veriliyor.’’
Transit yük açısından Türk Havayolları’nın imkanlarını doğru kullandığını belirten Günaydın havalanındaki büyümenin nedenlerini şöyle açıklıyor: ‘‘Gümrüklerdeki bir takım bürokratik engellerin kaldırılması hava kargoya talebi artırdı. Bugün müşteri bir iki saatte yükünü gümrükten çekebiliyor. Artık herkes riske atmadan hızlı bir şekilde kargosunu uçakla getirmeye çalışıyor. Eskiden kumaş uçakla gelmezdi. Fakat iç piyasada öyle canlılık varki sanayici kargosunun bir günde gelmesi istiyor.’’
Yükün havayoluna kaymasının bir diğer nedeninin bölgemizdeki iç savaş ve risklerden kaynaklandığının altını çizen Günaydın, ‘‘Yollar güvenli olmadığı için yükler uçakla gönderiliyor. Karayolunu uçağa yönlendirmiş durumda’’ dedi.
3. havalimanı için start verildi
Ulaştırma Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Binali Yıldırım, bugün 9'uncusu düzenlenen Airex Uluslararası Sivil Havacılık ve Havalimanları Fuarı'nın açılışında yaptığı konuşmada“Havacılığımız her türlü küresel olumsuz şartlara rağmen hız kesmeden büyümeye devam ediyor. 3'üncü havalimanı ile ilgili süreci başlattık.Atatürk havalimanını rahatlatacak çalışmaların ilk etabını 2016’da hizmete almayı planlıyoruz. Uluslararası havacılık uzmanları da esasen İstanbul’un konum olarak hava trafiği için en ideal yer olduğunu ifade ediyorlar. Türkiye’de havacılık alanındaki gelişmenin son 10 yılda nereden nereye geldiğini uçak gürültülerinden bile anlıyorsunuz. 8 aylık rakam şu anda 87 milyonu aşmış durumda’’ açıklamasını yaptı.
3. Havaalanı Karadeniz sahilinde olacak
İstanbul’da üçüncü havaalanının Karadeniz sahiline kurulacağı belirtiliyor. 100 milyon yolcu kapasiteli düşünülen havalimanının Arnavutköy-Göktürk-Çatalca yollarının birleştiği kavşaktaki 3.500 hektarlık bölgeye yapılması planlanıyor.
Bakanlık, yap-işlet-devret modeliyle yapmayı planladığı havalimanının ihalesini 2013 yılına kadar yapmayı planlıyor. Yerel seçimlerin altı ay öne çekilerek 2013 son çeyreğine alınması 3. Havaalanını temelinin de atılmasını hızlandıracağa benziyor.
Planlanan havalimanının öne çıkan özellikleri
Havaalanı toplam 3 bin 500 hektarlık alanda kurulacak.
Jumbo-jetlerin iniş ve kalkışlarına uygun olacak ve 6 pist bulunacak.
Uçuş yolları sesi en aza indirgeyecek şekilde konumlanacak.
Terminal binası yeşil ve akıllı bina olarak tasarlandı.
Havalimanının 5 önemli tesisi bulunacak; terminal binası, pistler, aktarma istasyonu, tamir tesisleri ve hangarlar ile hava kargo taşımacılık tesisleri.
Havalimanıyla bağlantılı 1.100 hektarlık ileri teknoloji endüstri ve ticaret alanı bulunacak.
Kaynak: Perşembe Rotası