Ardiye ücretlerinin yüksek oluşu hava kargo taşımalarını olumsuz yönde etkilemektedir. Ardiye ücretlerimizi diğer ülkelerle karşılaştırdığımızda inanılmaz farklar çıkıyor. Aslında havalimanında uygulanan antrepo ücretleri hava limanı dışında olan ücretlerle bile karşılaştırsak arada çok bariz farklar olduğunu görüyoruz.
Örnek olarak THY nin İstanbul da uyguladığı ardiye ücretleri ve Frankfurt’ta uyguladığı ardiye ücretleri arasındaki fark hayret verici.
THY İthalat Ambarları ücretleri ( Türkiye )
1-3 gün arası 0,055 Eur/kg/gün
4. gün ve sonraki her gün için 0,10 Eur/kg/gün
THY İthalat Ambarları ücretleri ( Frankfurt )
3,30 EUR 100 Kg /gün ( 10 güne kadar )
3,50 EUR 100 Kg /gün ( 10 günden sonra )
Yani basit bir hesapla 2000 kg kargonuz var. 3 gün istanbul’da beklerse 330 Eur Frankfurt’ta beklerse 198 Eur ödüyorsunuz. Aynı kargo 10 gün beklerse Türkiyede 1400 Eur Frankfurtta beklerse 660 Eur. Arada 2 katdan fazla fark var. Acaba Frankfurt hava limanı çevresi daha mı az değerli bizim havalimanlarımıza gore?
Bu durum ithalatçının ve ihracatçının maliyetini oldukça arttırmakta çünkü aynı durum ihracat için de geçerli. Ayrıca transit ticaret de bu yüzden fazlasıyla pahalıya patlamakta. Antrepo yöneticilerinin ödedikleri yüksek kiralardan yakınması doğal fakat bu durum bir şekilde çözümlenmelidir. Ayrıca antrepoların aralarındaki rekabet sadece havayollarına sundukları fiyat avantajlarıyla kalmakta Antrepo ücretlerinde ise rekabet yerine ortak bir politika belirlemişçesine bu antrepolardan kargolarını çekmek zorunda olan ithalatçı ve ihracatçılara ağır bedeller ödetilmektedir. Antrepoların müşterileri havayollarıdır bu yüzden antrepolar gelirlerini arttırmak istediğinde pek tabi ki en son havayollarını üzmek isteyecektir.
Bu noktada herkes üzerine düşeni yapmalıdır. Devlet hava meydanları antrepolardan aldığı ücretleri gözden geçirmeli antrepolar da uyguladıkları ücretleri en azından avrupada ki ücretlere yakın seviyelere çekmelidir. Müşteriler maliyet hesaplarını yaparken hava yollarının kullandıkları antrepoları da göz önüne almalı ve buna gore karar verip havayollarının müşterilerine uygulanan ardiye ücretleri konusunda Antrepolara baskı yapması sağlanmalıdır.
Yüksek ardiye ücretlerinin yanında ithalat vergi ve kdv hesaplanmasında navlun hesaplanırken gümrüğün Master konşimento üzerinde bulunan fiyatları gerçek navlun bedeli olarak kabul etmesi milyonlarla lira haksız vergi ve kdv oluşması anlamına gelmektedir. IATA kuralarına göre master konşimentolarda kitap fiyatları dediğimiz navlunla ilgisi olmayan rate lerin kullanılmasının bir kural olduğu gümrük memurları tarafından bilinmesi ve navlun tutarı için fatura üzerinde belirtilen cif tutara güvenilmesi FOB durumunda ise navlun faturasına itibar edilmesi gerekmektedir. Diğer ülkelerde bu tip bir problem mevcut olmayıp navlun değeri ya ara konşimentodan ya da faturadan tespit edilip uygulanmaktadır. Ülkemizdeki yöntem problemi navlunları inanılmaz derecede yüksek göstermekte bu da nihai olarak tüketiciye de yansımaktadır.
Ulvi Türkben/Hava Kargo Türkiye