TRACECA kapsamında yürütülen Lojistik ve Deniz Otoyolları II projesi kapsamında İpek Rüzgarı Projesi Çalışma Grubu Toplantısı ve Hazar Denizi'nde Ro-Ro Ulaştırması konulu bir toplantı yapıldı.
24-25 Temmuz 2012 tarihinde TRACECA kapsamında yürütülen Lojistik ve Deniz Otoyolları II projesi kapsamında İpek Rüzgarı Projesi Çalışma Grubu Toplantısı ve Hazar Denizi'nde Ro-Ro Ulaştırması konulu bir toplantı yapıldı.
TRACECA Ulusal Sekreter Yardımcısı ve Tehlikeli Madde ve Kombine Taşımacılık Düzenleme Genel Müdür Yardımcısı İzzet Işık’ın başkanlık ettiği heyette TCDD İşletmesi Genel Müdürlüğü, UTIKAD, UND ve UN RoRo’dan temsilciler aldı.
Toplantıda Aktau Limanına teknik bir ziyaret düzenlendi ve liman hakkında bilgi verildi.. Ayrıca toplantıda Aktau Limanı Serbest Bölgesi, Sosyal Üretim Ortaklığı “Caspiy” ve Kazmortransflot tarafından sunumlar yapıldı.
Toplantının ikinci gününde Kazakistan tarafından sunulan İpek Rüzgârı projesi gündeme alındı.. Sözkonusu proje hakkında Kazakistan tarafından hazırlanan taslak MOU ve anlaşma ilgili ülkelerin görüşlerine sunuldu..
Projenin hayata geçirilebilmesi için gereken ortak CIM/SMGS belgesi ve gümrük ve demiryolu işletmeleri arasında EDI kullanımı, Çin’den Türkiye’ye uzanan güzergâh üzerinde rekabet edebilir bir tarife sistemi için yol haritası oluşturulması ele alındı.
Toplantının ikinci oturumu Türkiye’ye ayrıldı ve Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı, UTIKAD, UND ve UN RoRo tarafından sunumlar yapıldı.
Söz konusu gelişmelerle ilgili olarak; TRACECA Ulusal Sekreteri Doktor Barış Tozar, Kazakistan tarafınca sunulan Çin’den Türkiye’ye kesintisiz blok treni öngören “İpek Rüzgarı” Projesinin Türkiye tarafından desteklendiğini ifade ederek, projenin hedeflerini şu şekilde sıraladı:
• Yüksek seviyede yük akışına sahip olan Çin ve Türkiye arasında daha kısa ve daha hızlı direkt bir demiryolu bağlantısı kurulacak,
• Gümrük ve sınır geçişleri prosedürleri kolaylaştırılacak,
• Transit ve yolculuk süresi azalacak ve çevre üzerindeki olumsuz etkiler azalacak.
• Bu proje ile Kazakistan, demiryollarında yatırım yapmayı planlamakta ve mevcut
4688 km’lik demiryolu güzergâhını 3723 km’ye indirmeyi amaçlamaktadır. Bu yatırım ile ortalama 16 gün olan taşıma süresinin 12 güne düşürülmesi öngörülmektedir.
• Çin-Kazakistan-Hazar Denizi-Azerbaycan-Gürcistan-Türkiye İpekyolu güzergahı üzerinde taşımacılık ve ticaret geliştirilecektir
Dr. Tozar Ekim ayında Kazakistan Devlet Başkanının Türkiye’yi ziyaret edeceğini ve bu ziyaret sırasında İpek Rüzgarı için oluşturulan Taslak MOU’nun Türkiye tarafından imzalanmasının öngörüldüğünü ifade etti. Ayrıca Tozar iki ülke arasındaki ilişkilerde TRACECA’nın önemli bir ortak platform olduğunu ve diğer alanlarda da işbirliğine gidileceğini belirtti. Dr. Tozar iki ülke arasında Ulaştırma sektörünün (karayolu, denizyolu, demiryolu ve havacılık) geliştirilmesine, teknik işbirliğine ilişkin bir Memorandumun oluşturulması ve imzalanmasının öngörüldüğünü, Hazar Denizi’ndeki RoRo işletici bir firma ile protokol yapılarak, eğitim, bilgi, değişim konularında işbirliği olanaklarının gündeme alınacağını, havacılık alanında ve deniz güvenliği alanında eğitim imkanlarının da tartışılacağını belirtti. Tozar ayrıca Kazakistan’a taşıma yapan Türk taşımacıların sorunları, Kazak taşımacılarının Türkiye pazarında karşılaştıkları sorunların ele alınacağı bir KUKK toplantısının Eylül ayının sonunda yapılmasının öngörüldüğünü de sözlerine ekledi.
Kaynak:Deniz Haber