Anasayfa / Sektörel / Sektör Haberleri / Karayolu / YOL YAPMAYA DEVAM

YOL YAPMAYA DEVAM

YOL YAPMAYA DEVAM 19.10.2011

Türkiye 15 bin kilometre bölünmüş yol yapma hedefine ulaştı. 15 bin kilometre yol yapımı için 38 milyar lira harcama yapıldı. Transit karayolu ağı dikkate alınarak, ağırlıklı olarak Doğu-Batı aksında inşa edilen 15 bin kilometre bölünmüş yolla, Türkiye'nin bölünmüş yol uzunluğu 21 bin 122 kilometreye ulaştı.  Türkiye 15 bin kilometre bölünmüş yol yapma hedefine ulaştı. 15 bin kilometre yol yapımı için 38 milyar lira harcama yapıldı. Transit karayolu ağı dikkate alınarak, ağırlıklı olarak Doğu-Batı aksında inşa edilen 15 bin kilometre bölünmüş yolla, Türkiye'nin bölünmüş yol uzunluğu 21 bin 122 kilometreye ulaştı. Böylece 74 şehir bölünmüş yolla birbirine bağlandı. Şimdi hedef Kuzey-Güney aksın bölünmüş yol yaparak Akdeniz ile Karadeniz'i birleştirmek.

2023'TE 36 BİN KİLOMETRE BÖLÜNMÜŞ YOL YAPILACAK

2002 yılında Türkiye'de otoyollarla birlikte 6 bin 100 kilometre bölünmüş yolla 6 şehir birbirine bağlanmıştı. İktidarının ilk günlerinde Başbakan Recep Tayyip Erdoğan tarafından açıklanan Acil Eylem Planı'nın en önemli altyapı yatırımını "15 bin kilometre bölünmüş yol yapacağız" hedefi oluşturuyordu. 15 bin kilometre bölünmüş yol yapma hedefine tutturulmasından sonra şimdi yeni hedefler kondu. Ulaştırma Bakanlığı bölünmüş yol uzunluğunu yılsonuna kadar 21 bin 681, 2015 yılında 26 bin 500, 2019 yılında 31 bin ve 2023 yılında ise 36 bin 500 kilometreye çıkarmayı hedefliyor.

YENİ HEDEF KARADENİZ'İ AKDENİZ'E BAĞLAMAK

Ulaştırma Bakanlığı öncelikle Akdeniz'i Karadeniz'e bağlayacak projeleri gerçekleştirmeyi planlıyor. İskenderun, Mersin, Antalya limanlarını Samsun ve Trabzon limanlarına bağlayacak yeni bölünmüş yollar, aynı zamanda ekonomiye de büyük katkı sağlayacak. Ulaştırma Bakanlığı tarafından 18 ana karayolu güzergahı belirlendi. 11 bin 842 kilometre karayolu yapılacak. Bunun 10 bin 453 kilometresi duble yol, bin 299 kilometresi ise bölünmemiş yol olacak. Ulaştırma Bakanlığı'nın tamamladığı 15 bin kilometre bölünmüş yolla bu koridorların bir bölümünün inşa etmişti. Şimdi bu yolları birbiriyle birleştirecek ve kuzey-güney yönünde kesintisiz karayolu ulaşımını sağlayacak bölümlerin yapımı gerçekleştirilecek. Belirlenen 18 güzergahta 7 bin 419 kilometrelik duble yol hattı tamamlandı. Bin 740 kilometrelik bölümde duble yol inşaatı ise devam ediyor. Bin 384 kilometre yeni duble yol ihalesine çıkılacak. 18 güzergâhta toplam 545 kilometre tek yol bulunurken, 280 kilometre tek yol inşaatı sürüyor. 474 kilometre de ihaleye çıkılacak. Böylece yolların toplam uzunluğu 11 bin 842 kilometreye çıkmış olacak. 18 güzergahta duble yol uzunluğu yaklaşık 8 bin kilometre olacak.

8.7 MİLYAR LİRA TASARRUF

Bugüne kadar inşa edilen 15 bin kilometre bölünmüş yollar 81 ilin 74'ünü birbirine bağlarken, 9 yılda yapılan 15 bin kilometre bölünmüş yol için bugüne kadar yaklaşık 38 milyar lira (22 milyar dolar) harcama yapıldı. Ulaştırma Bakanlığı'nın hazırladığı rapora göre, 15 bin kilometre bölünmüş yol yapımı ile vatandaşlar 160 milyon saat zaman ve 968 milyon litre akaryakıt tasarrufu sağladı. Seyahat süresinin kısalmasıyla 5 milyar 288 milyon lira, akaryakıt tasarrufundan 3 milyar 425 milyon lira olmak üzere toplam 8 milyar 713 milyon lira ekonomik fayda sağlandı.

ÖLÜMLÜ KAZALAR AZALDI

Bölünmüş yolların yapımı ile en önemli kazanım ölümlü kazalardaki azalama oldu. Ulaştırma Bakanlığı'nın hazırladığı raporda, "Bölünmüş yolların hizmete alınması ve trafik güvenliği kapsamında yaptığımız çalışmalar sonucunda, yaralanmalı, ölümlü ve maddi hasarlı kaza sayısında önemli ölçüde azalma olduğu istatistiklere yansıdı" denildi.

Bölünmüş yolların hizmete girdiği bölgelerde kaza şekillerinde değişimin yaşandığına dikkat çekilen raporda şu ifadeler kullanıldı: "Bölünmüş Yolların hizmete açılmasıyla kaza karakterleri değişerek, özellikle hatalı sollamalardan kaynaklanan kafa kafaya çarpma ve yandan çarpışma türündeki kazalarda büyük oranda azalmalar sağlandı. Bölünmüş yol çalışmaları ile yol geometrik yapısındaki kazalara sebebiyet veren düşük yarı çaplı yatay ve düşey geometride yapılan iyileştirmelerle, duruş/görüş mesafeleri artırıldı. Kavşak geometrilerinde yapılan iyileştirmelerle de kavşak alanı içerisindeki belirsiz alanlar giderildi, yanal görüş mesafesi artırılarak kaza şiddetinde azaltmalar sağlandı. Sonuç olarak, trafiğe açılan bölünmüş yollarda yapılan araştırmalarda 2008 yılında trafiğe açılan muhtelif kesimlerdeki bölünmüş yollarımızda 2007-2009 verilerine göre kazalarda yüzde 31.71, ölü sayılarında yüzde 83.33, yaralı sayılarında yüzde 47.50 ve maddi hasarlı araç sayılarında yüzde 41.54 oranında azalma sağlandı. Bu çalışmalar sonucunda, taşıt işletme giderlerinin azalması, ölüm, yaralanma ve maddi hasarlı kazaların minimum seviyeye indirilmesi, seyahat süresinin kısalması ile ülke ekonomisine önemli derecede katkıda bulunuldu."

KARADENİZ'İ AKDENİZ'E BAĞLAYACAK YOLLAR

1-Edirne-Çanakkale-İzmir-Aydın-Muğla: Bin 12 kilometrelik hattın 761 kilometresi tamamlandı. 205 kilometrede inşaat sürüyor. 46 kilometre için ihaleye çıkılacak.
2-Aziziye-Kırklareli-Tekirdağ-Balıkesir-Antalya: 995 kilometrelik hattın 734 kilometresi tamamlandı.
3-Karasu-Sakarya-Kütahya-Afyon-Burdur-Antalya: Bu güzergâh toplam 614 kilometre. 611 kilometresi tamamlandı.
4-Afyonkarahisar-Konya-Karaman-Silifke: Uzunluğu 465 kilometre. 377 kilometrelik kısmı işletmeye açıldı.
5-Zonguldak-Ankara-Aksaray-Mersin: Toplam 797 kilometre uzunluğunda. 748 kilometrelik bölümü tamamlandı.
6-Bartın-Karabük-Gerede: 186 kilometre uzunluğa sahip. Bu güzergâhın 172 kilometrelik bölümü tamamlandı.
7-İnebolu-Kastamonu-Kırıkkale-Konya-Manavgat: 793 kilometre. 469 kilometrelik bölüm tamamlandı.
8-Kırıkkale-Kırşehir-Nevşehir-Niğde-Mersin: 320 kilometre. Bu güzergâhta yol çalışması tamamlandı.
9-Sinop-Çorum-Kayseri-Niğde-Mersin: 621 kilometrelik hatın 471 kilometresi tamamlandı. 105 kilometrelik bölümde inşaat sürüyor. 45 kilometre için ihaleye çıkılacak.
10-Samsun-Çorum-Kırıkkale: 320 km'lik hat tamamlandı.
11-Ünye-Tokat-Adana: 700 kilometrelik hattın 314 kilometresi işletmeye açıldı. 155 kilometre inşaat devam ediyor.
12-Ordu-Sivas-İskenderun: Uzunluğu 797 kilometre olan hattın 533 kilometrelik kısmı tamamlandı.
13-Giresun-Malatya-Adıyaman, Gaziantep-Kilis: 999 kilometre. 460 kilometrelik yol işletmeye açıldı. 14-Trabzon-Gümüşhane-Erzincan-Diyarbakır-Mardin: 841 kilometre. 511 kilometresi hizmete girdi. 177 kilometrelik bölümde inşaat devam ediyor.
15-Rize-Erzurum-Bingöl-Diyarbakır-Mardin: 558 kilometre. 126 kilometresi tamamlandı. 238 kilometresinde inşaat sürüyor. 194 kilometrelik bölüm için ihale açılacak.
16-Artvin-Ardahan-Kars-Erzurum: 516 kilometre uzunluğa sahip. 279 kilometrelik bölümü tamamlandı.
17-Ağrı-Bitlis-Siirt-Şırnak: 571 kilometre. 339 kilometresi tamamlandı. 194 kilometrelik bölümde inşaat sürüyor.
18-Kars-Iğdır-Van-Hakkari: 758 kilometre. 400 kilometresi tamamlandı. 289 kilometrelik bölümde inşaat sürüyor.

Kaynak: Transport

Gayrettepe Mahallesi, Barbaros Bulvarı Dr. Orhan Birman İş Merkezi No:149/6 Beşiktaş 34349 İstanbul
+90 212 663 08 85 | +90 530 960 84 24
+90 212 663 62 72
utikad@utikad.org.tr