Gündem

NUSAYBİN GÜMRÜK KAPISININ TEMELİ ATILDINUSAYBİN GÜMRÜK KAPISININ TEMELİ ATILDI

Temeli atılan Nusaybin yeni gümrük kapısı için 31 milyon lira harcanacak. Şu an yılda 16 bin araç ve 200 bin yolcuya hizmet veriliyor. Modernizasyon sonrasında kapasite 500 bin araç ve 2,5 milyon yolcuya çıkacak

 
TOBB Başkanı Rifat Hisarcıklıoğlu, dün (26 Şubat 2011) Nusaybin Sınır Kapısı temel atma töreninde bir konuşma yaptı. Aynen yayımlıyoruz:
 
“Dünya’da ilk kez yapılan bir uygulama başlattık. Yap-İşlet-Devret modeliyle kamu’ya hiçbir yük getirmeden 6 sınır kapsının modernizasyonunu gerçekleştirdik. Gurur ve sevinç içindeyiz…
 
Elbette bu başarılı projelerde, kamu idaremizin gösterdiği çağdaş vizyonun hakkını da vermeliyiz ve takdir etmeliyiz. Bugün yine bir ilk gerçekleştiriyoruz. Nusaybin Gümrük Kapısının yanında, komşumuz Suriye’nin sınır kapısını da modernize ediyoruz. Bir hedefimiz var. İpek Yolu boyunca bütün kapıları modernize etmek istiyoruz. Neden?  
 
Tüm ülkeler dünya ekonomisinden daha fazla pay alma yarışında. 1990’da 1 trilyon dolar olan ticaret hacmi, geçen sene 16 trilyon dolara yükseldi. Biz bölge olarak pastadan aldığımız payı arttırmak zorundayız. Ticaret, refah ve zenginlik getiriyor. Refah ve zenginlik insanın insanca yaşamasını sağlıyor. Biz bu gerçeği son 10 yılda çok net bir şekilde gördük.
 
Türkiye ekonomisi de, son dönemde yeni bir rota çizdi. Özel sektöre dayalı olarak çarpıcı bir büyüme performansı sergilendi. Son 10 yılda, biri yerel, biri küresel iki kriz yaşamamıza rağmen, milli gelirimiz, toplamda yüzde 45 oranında büyüdü.
 
Ekonomimiz büyüdükçe, vizyonumuz da, hedeflerimiz de büyüdü. Bakış açımız değişti. Artık tüm dünyada iş yapabilen, rekabet edebilen bir girişimci kapasiteye sahibiz. Bu sayede dünyanın en büyük 10 ekonomisi arasına girme, 500 milyar dolar ihracat yapma hedeflerini telaffuz ediyoruz. Bu hedefler bize uzak gelmiyor.
 
Ünlü politikacı Hanibal’ın dediği gibi “Ya bir yol bulacaksın, ya bir açacaksın” Biz bir yol bulduk; o da ticaretle zenginleşmek. Şimdi yeni bir yol açıyoruz. Şimdi Türkiye’yi bir sanayi devi yapmanın yanında, bir transit geçiş ve lojistik devi yapmaktan bahsediyoruz. Tarihi ipek yolunu yeniden canlandırmanın planlarını yapıyoruz. 
 
İşte TOBB olarak üstlendiğimiz Gümrük Kapılarının modernizasyonu projelerine, bu vizyonla yaklaşıyoruz. Son yıllarda hükümetimizin komşu ülkelerle geliştirdiği ilişkiler, ekonomik alana da çok hızlı yansıdı. Özel sektörümüz, bölgesinin en önemli tedarikçisi haline geldi. Öte yandan karayolu taşımacılığındaysa Avrupa’nın en büyük filosuna sahibiz. Bütün bunlar, gümrük kapılarımızı etkin ve verimli hale getirmenin, ülke ekonomisi ve tanıtımı açısından ne kadar önemli olduğunu gösteriyor.
 
TOBB bu vizyonla hareket ederek, İpsala, Habur, Cilvegözü, Sarp, Kapıkule, Hamzabeyli sınır kapılarının modernizasyonunu tamamlamıştı. Bu gümrük kapılarında ortalama bekleme süresi yarıya indirildi. Araç geçiş kapasiteleriyse 3 katına çıktı. Nusaybin ile birlikte 9 sınır kapısının daha proje çalışmalarına devam etmekteyiz. Gümrük kapılarının modernizasyonu projelerine yaptığımız yatırım tutarı 250 milyon liraya ulaştı. Özetle, bir yandan devletin üzerindeki yatırım yükünü alıyoruz. Diğer yandan modernize edilerek işlem hacmi büyüyen gümrük kapılarından, devletimize daha fazla vergi geliri kazandırıyoruz.
 
Suriye ile ekonomik ve sosyal alanda artan işbirliği, vizelerin kaldırılması, aramızdaki ticareti hızla büyütmüştür. Suriye ile ticaret hacmimiz sadece son 3 yılda 2 katına, araç giriş çıkışlarıysa üç katına çıkmıştır. Bu artışı mevcut kapıların karşılaması artık mümkün değildir.
 
Yap-işlet-devret modeliyle modernize edeceğimiz Nusaybin sınır kapısı, Suriye sınırında modernizasyonu tamamlanan ikinci kapımız olacak. İlk defa bu gümrük kapısında, ülkelerimizin gümrükleri arasında veri akışı sağlanacak, böylelikle işlemler daha hızlı yapılacaktır. Bu yıl içinde bitmesi planlanan Nusaybin yeni gümrük kapısı için 31 milyon lira yatırım yapıyoruz. Böylece yıllık 16 bin araç ve 200 bin yolcuya hizmet verilirken, modernizasyonun sonrasındaki kapasite, 500 bin araç ve 2,5 milyon yolcuya çıkacaktır.
 
Nusaybin kapısı ile Türkiye, Ortadoğu’ya daha da yakınlaşıyor. Ortadoğu ülkelerinin yıllık ithalat hacimleri 600 milyar dolar civarında. Bu hacim içinde bizim aldığımız paysa sadece yüzde 3,5, yani 21 milyar dolar. Daha kolay ulaşımla bu payımızı da artıracağız. Öte yandan burası Irak’a geçişlerde de önemli bir alternatif olacak ve Habur üzerindeki yükü hafifletecektir.  Zira Nusaybin sınır kapısından Suriye’ye girdikten sonra, Suriye-Irak arasındaki El Rabia kapısına sadece 76 kilometrelik bir mesafe bulunuyor. Bu da hem nakliyeciler, hem de ihracatçılar açısından büyük bir avantaj olacaktır.
 
Yeni Nusaybin Gümrük Kapısı, Güneydoğu Anadolu’nun kalkınmasında da önemli bir yol oynayacaktır. Bölgeye ekonomik canlılık getirecektir. Ticaret, refah ve zenginliği getirir. Refah ve zenginlik barış ve huzuru pekiştirir. Eskiden sınır kapılarını, ülkeleri ayıran yerler olarak görürdük. Nusaybin sınır kapısıysa, Türkiye ve Suriye’yi yakınlaştıracaktır. Nusaybin; ticaretin, refahın, dostluğun, kültür bağının ve ortak çıkarın kapısı olacaktır. Bu kapılar hem Türkiye’ye kazandıracak, hem Suriye’ye kazandıracak.
 
Sözlerime son verirken, bu projelerin gerçekleştirilmesinde, en başından itibaren destek veren Sayın Başbakanımıza teşekkürlerimi sunuyorum. Ayrıca, çağdaş bir yönetim vizyonu göstererek, bu çalışmaları yapmamızı sağlayan kıymetli Bakanımız Hayati Yazıcı beye, özverili çalışmalarıyla örnek olan Gümrük Müsteşarımız Sayın Ziya Altunyaldız nezdinde Gümrük Müsteşarlığı’nın değerli bürokratlarına, GTİ Yönetim Kurulu Başkanı Arif Parmaksız’a ve ekibine şükranlarımı sunuyorum. Son olarak ülkelerimizi daha da yakınlaştıran bu adımı birlikte atmamızı sağlayan kardeş Suriye’ye ve değerli Bakan Muhammed el Hüseyin’e teşekkür ediyorum. Çalışmaların iki dost ülkeye hayırlı olmasını diliyorum. Sizleri saygıyla selamlıyorum.”

Kaynak: LH
Şenlikköy Mahallesi Saçı Sokak, No: 4 / F Florya 34153 Bakırköy İSTANBUL
+90 212 663 62 61
+90 212 663 62 72