Anasayfa / Sektörel / Sektör Haberleri / Karayolu / SAYISAL TAKOĞRAF UYGULAMASI BAŞLADI

SAYISAL TAKOĞRAF UYGULAMASI BAŞLADI

SAYISAL TAKOĞRAF UYGULAMASI BAŞLADI07.02.2011

Genelgeye göre, sayısal takograf başvuru belgelerini eksiksiz olarak temin eden kişilerin ve firmaların başvuru işlemleri en geç 10 iş günü içerisinde sonuçlandırılarak başvurunun yapıldığı yerel birimlerden kullanıcılara teslim edilecektir. Başvuruların 10 gün içinde sonuçlandırılacağına gerçekten inanmak istiyorum. Ama, özellikle ilk dönemlerde ciddi yığılmalar yaşanacağını ve bu nedenle başvuruların bir aydan önce sonuçlandırılamayacağını görür gibiyim.

Transport Dergisinin 2010 Mart sayısında dile getirdiğimiz gibi, Ulusal Programa göre, 16 Haziran 2010 tarihinde uygulamaya sokulacağı taahhüt edilen "Dijital Takograf" ile ilgili düzenlemenin bu tarihe yetişmeyeceği belliydi. Sayısal takograf düzenlemesi, Ulaştırma Bakanlığı'nın 30 Aralık 2010 tarihli 2011-04 sayılı Genelgesi ile 1 Ocak 2011 tarihi itibariyle yürürlüğe sokuldu.

Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım, getirilen düzenleme konusunda şunları söyledi: ''Şu anda yurt dışı için geçerli. AB ülkeleri, 2011 başından itibaren Avrupa'ya taşımacılık yapan yeni teslim edilmiş araçlara mecburi hale getirdi. Ama bu hem yurt içinde hem de yurt dışında lazım olan bir şey. Yurt içinde de zorunlu hale getirmek için düşüncelerimiz var ama alt yapı lazım, bunun önemini anlatmamız lazım. Çok büyük külfeti de yok. Bir şey kaybetmeyip, kazanacaklarını anlatacağız. İstiyoruz ki bu, sektörün gönüllülükle yapacağı bir şey olsun ama olmazsa sektörün koşullarına bakıp zorunlu hale de getirebiliriz.''

Ulusal otorite olarak görevlendirilen Ulaştırma Bakanlığı ile Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği (TOBB) arasında yapılan "Sayısal Takograf Uygulamasıyla İlgili Bir Kısım İşlerin TOBB Tarafından Yürütülmesi İçin Yetki Devrine İlişkin Protokol" ile TOBB, takograf kartlarına ilişkin başvuruların alınması, değerlendirilmesi, kartların sertifikalandırılması, kartların kişiselleştirilmesi ve sahiplerine dağıtılması sürecindeki iş ve işlemleri üstlendi.

Buna göre TOBB, tüm sayısal takograf kart başvuruları ve bu başvuruların anlık durumunu gösteren ve değerlendiren bir veri tabanı oluşturacaktır. TOBB, internet sitesi üzerinden sayısal takograf kartlarına ilişkin ön başvuruları kabul edecektir. İnternet üzerinden yapılan başvurudan sonra kağıt ortamında talep edilen belgeler ile tekrar fiziki başvuru gerçekleştirilecektir.

İnsan düşünmeden edemiyor: madem ki internet üzerinden başvuru kabul ediliyor, talep edilen belgelerin taranarak hazırlanmış elektronik nüshaları neden internet üzerinden kabul edilmez diye.. İnsanlar, firmalar fiziki olarak başvuruda bulunacaklar ise elektronik ön başvuru ne işe yarar? Üstelik talep edilen belgeler 1930'ların müracaat dosyalarındaki belgelerle neredeyse aynı. Örneğin, sürücü kartı almak isteyen ticari araç sürücülerinin 4, şirket kartı almak isteyen taşımacı firmaların 6, servis kartı almak isteyen takograf atölyelerinin 8 belge ile başvuruda bulunması gerekiyor.

Oysa, vatandaşlık numarasını bildiren kişilerin kimlik bilgileri İçişleri Bakanlığı portalından, oda kayıt belgeleri, TOBB portalından, kart ücretinin yatırıldığı hususu ise Ulaştırma Bakanlığı portalından rahatlıkla teyit edilebilir. Daha vahimi, kart yenileme işlemleri için de ilk başvuruda istenen belgelerin talep edilmesidir. Yani devlet, ilk sayısal kartın ilk alındığı tarih ile yenileme tarihi arasında vatandaşların önemli bir kısmının adının veya soyadının ya da vatandaşlık numarasının değişebileceğine inanmaktadır. Aksi söz konusu olsa neden yenileme sırasında ilk talep edilen belgeler istensin ki?

Genelgeye göre, sayısal takograf başvuru belgelerini eksiksiz olarak temin eden kişilerin ve firmaların başvuru işlemleri en geç 10 iş günü içerisinde sonuçlandırılarak başvurunun yapıldığı yerel birimlerden kullanıcılara teslim edilecektir. Başvuru süreci sonrasında kart almaya hak kazanamayanların kartları alamama gerekçesi ile eksiklikleri gidermeye yönelik hususları içeren bilgiler sisteme işlenecek ve ayrıca bir bilgilendirme mesajı başvuru sahiplerine de gönderilecektir. Başvuruların 10 gün içinde sonuçlandırılacağına gerçekten inanmak istiyorum. Ama, özellikle ilk dönemlerde ciddi yığılmalar yaşanacağını ve bu nedenle başvuruların bir aydan önce sonuçlandırılamayacağını görür gibiyim.

Yenileme süreleri sürücü kartı, servis kartı için 5 yıl, kontrol kartı için 2 ve servis kartı için 1 yıl olarak belirlenmiş. Keza, sürücü kart ücreti kişi başına 50, şirket kart ücreti ve servis kart ücreti 200 TL olarak saptanmış. Kart yenilemeleri için de aynı ücretlerin geçerli olduğu bildirilmiş. Kanımca, insanlar kart ücretlerinden çok, sık aralıklı yenilemelerden ve her yenilemenin getirdiği bürokratik işlemlerden daha fazla şikayet edecektir.

Genelgeye göre, TOBB'un oluşturacağı internet sitesi, sadece başvuruların alındığı değil aynı zamanda, sayısal takograf başvurularına ilişkin tüm bilgilerin yer aldığı ve kart kullanıcılarının sorularını ve sorunlarını kaydedebilmeye imkân sağlayan bir yardım masasını da içerecektir. Sisteme, araç plakalarının, şoför kartı verilerinin, nakliye sorumlusu bilgilerinin, hız kısıtlamalarına ve kesintisiz sürüşlere ilişkin ihlal bilgilerinin yüklenmesi ve verilerin arşivlenmesi gerekecektir.

Böylece, taraf olduğumuz "Uluslararası Karayolu Taşımacılığı Yapan Araç Mürettebatının Çalışmasıyla ilgili Avrupa Anlaşması (AETR)" uyarınca, sayısal takograf uygulamasına geçiş yükümlülüğümüz başlamış oluyor. Dileğimiz, sadece uluslararası taşımalarda değil ulusal taşımalarda da sözleşmenin zorunlu kıldığı tüm düzenlemeleri insanımızı yormadan, firmalarımızı mali yetersizliklere sevk etmeden, kişileri bürokrasiden bezdirmeden uygular ve çağdaş karayolu taşımacılığının temel kilometre taşlarından birisini daha karayolu ağımıza dikmektir.

Kaynak: Transport
Gayrettepe Mahallesi, Barbaros Bulvarı Dr. Orhan Birman İş Merkezi No:149/6 Beşiktaş 34349 İstanbul
+90 212 663 08 85 | +90 530 960 84 24
+90 212 663 62 72
utikad@utikad.org.tr