Anasayfa / Sektörel / Sektör Haberleri / Karayolu / KARADENİZDE HER ZORLUĞA RAĞMEN RO-RO

KARADENİZDE HER ZORLUĞA RAĞMEN RO-RO

KARADENİZDE HER ZORLUĞA RAĞMEN RO-RO01.10.2010

Samsun Limanı'ndan Novorossisk ve Zonguldak Limanı’ndan Skadovsk Limanı’na Türk nakliyecileri taşıyan Karadeniz Ro-Ro’nun en büyük sorunu Rusya’daki ağır işleyen bürokrasi, liman ücretlerinin çok yüksek olması ve hava koşulları.
 
Karadeniz'de her zorluğa rağmen Ro-Ro
Samsun Limanı'ndan Novorossisk ve Zonguldak Limanı’ndan Skadovsk Limanı’na Türk nakliyecileri taşıyan Karadeniz Ro-Ro’nun en büyük sorunu Rusya’daki ağır işleyen bürokrasi, liman ücretlerinin çok yüksek olması ve hava koşulları.

Karadeniz Ro-Ro Genel Müdürü Ali Gülkanat, 16 yıldan bu yana Karadenizli taşımacıların Rusya ve bölge ülkelerine açılmasını sağladıklarını söyledi. Karadeniz Ro-Ro’nun kurulduğu 1994 yılından bu yana Samsun–Novorossisk/Rusya ve Zonguldak –Skadovsk/Ukrayna hatlarında her biri 85 Tır kapasiteli M/V Ulusoy-1 ve M/V Ulusoy-2 isimli Ropax gemileri ile devam ettiğini hatırlatan Gülkanat Zonguldak-Ukrayna hattında ayda 4 sefer, Samsun-Novorossisk hattında ise ayda 5 sefer yapıldığını ifade etti.

Uzun uzun yollar Ro-Ro ile kısalıyor
Karadeniz Ro-Ro’nun Karadeniz’de sınırı bulunan, bu bölgeye yakın olan ve Türkiye’nin yoğun bir şekilde ticaret yaptığı ülkeler olan Rusya, Ukrayna ve Kazakistan’a TIR’lar tarafından taşınan malların zahmetsizce taşınmasını sağladığına dikkat çeken Gülkanat; “Uzun ve zorluklarla dolu olan kara yollarının kısaltılması için Karadeniz çok uygun bir deniz” diyerek rotanın neden kuzeye döndüğünü anlattı.

Son dönemde Novorossisk Limanı’nın kapatılacağı söylentilerinin yoğunlaşmasına rağmen böyle bir beklentileri olmadığını vurgulayan Gülkanat; “Novorossisk Limanı Rusya’nın Karadeniz’deki en önemli ticaret limanı. Hem devlete, hem askeriyeye, hem de özel sektöre ait olan rıhtım, iskele, dolum tesisleri, liman sahaları olan yakıt depolamasının ve ticaretinin yapıldığı her türlü geminin hizmet aldığı tren yolu bağlantılarının olduğu bir ihracat ve ithalat limanıdır. Rusya’nın dağılmasından sonra, Novorossisk Rusya’nın Karadeniz’deki en işlek ve en önemli limanı durumuna geldi. Bu kadar donanımlı hizmet vermekte olan bir limanın alternatifi olmadan kapatılması bizlerden önce Rusya devletini ekonomik olarak olumsuz yönde etkiler. Yine de kapatılması durumunda diğer limanların gerek alt yapı gerekse lojistik bakımdan yetersiz olmaları ithalat ve ihracatı çok olumsuz yönde etkileyecektir.” diye konuştu.

Transit geçiş belgeleri bitmeyen sorun
Karadeniz Ro-Ro Genel Müdürü Ali Gülkanat, Rusya ile bitmeyen sorunlara değinmeden de edemiyor. Öncelikle transit geçiş belgelerinde her zaman bir dorun olduğunu söyleyen Gülkanat, 2010 yılı için Rusya’nın kota vermediğini, araçların ikili belge kullanabilmesi için Rus plakalı bir aracı yüklemesi gerektiğini dile getirdi. Gülkanat, yüklemesi yapılan her Rus aracı için 3 adet geçiş belgesi verilmesine rağmen, Rusya üzeri transit gidecek olan araçlar için sınırsız belge verilmesine rağmen, bu belgenin sadece tek yönlü transit geçiş için kullanılabildiğini ve Türk araçlarının dönüşte Rusya’dan yük almasına izin verilmediğini kaydetti. Transit geçiş belgesinin de bittiğini ve Ulaştırma Bakanlığı’nın yaklaşık 1 ay önce transit belge istediğini vurgulayan Gülkanat Rusya’nın ek transit belgelerini göndermediğini belirtti.

Dünyanın en pahalı limanları
Karadeniz Ro-Ro Genel Müdürü Ali Gülkanat diğer taraftan Rusya’nın Novorossisk limanının masrafları yönünden dünyanın en pahalı limanlarından biri olduğuna dikkat çekti. Özellikle romörkör için çok yüksek bir tarifenin uygulandığını söyleyen Gülkanat yanaşma sırasında yarım saat ve kalkışta yarım saat hizmet veren romörkör Kardeniz Ro- Ro’nun sefer başı, ortalama 12 bin dolar ödediğini ifade etti. Bu rakamı çok fahiş olarak niteleyen Gülkanat, devlet tarifesi uygulansa bu ücretin 1500-2000 Doları geçmeyeceğini savundu. Karadeniz’de kışın hüküm süren sert hava koşullarının çok ciddi zaman ve para kayıplarına sebep olduğunun da altını çizen Gülkanat, Rusya ve Ukrayna’da bulunan limanların altyapı, saha, rıhtım ve bağlantılı karayollarının yetersiz olmasının Ro-Ro taşımacılığının gelişmesi önünde çok büyük engel olduğunu belirtti.

Değişik rotalar bulunabilir
Son dönemde Ro-Ro piyasasında büyük bir hareketlilik olduğuna vurgu yapan Gülkanat, 3 tarafı denizlerle çevrili bir ülke olan Türkiye’de Ro-Ro taşımacılığının hem ülke limanları arasında hem de diğer ülkeler ile yapılan taşımalarda daha iyi noktalara gelebileceğini kaydetti. Gülkanat, var olan ülke ve limanlara yenilerinin de eklenebileceğinin vurguladı. Karadeniz Ro-Ro Genel Müdürü Ali Gülkanat ekonomik krizin yanında Rusya ile 2009 yılı Mart ayından itibaren başlayıp Kasım ayına kadar yaşanan geçiş belgesi sorununa bağlı olarak gidiş-dönüş toplam araç taşımalarında 2009 yılında Samsun-Novorossısk hattında 2008 yılına göre yaklaşık yüzde 65, Zonguldak-Skadovsk hattında ise yaklaşık yüzde 20 kayıp yaşandığını söyledi. Ki 2010 yılında da yapılan sefer ve araç taşıma sayıları istenen düzeyin çok altında.