Her toplumda tüketilcek ürünün temin edilmesi gereklidir. Üretilen ve tüketilen şeyler ise mal, hizmet ve bilgidir. Bu üç eleman da hammaddesinin başlangıç noktasından tüketildiği ana kadar, tedarik zinciri dediğimiz hareketi içinde, etkili ve verimli bir şekilde planlanmalı, uygulanmalı, yerine getirilmeli ve kontrol edilmelidir. Lojistik bu hareketin en ideal şekilde yapılmasını sağlayan operasyon olarak tanımlanmaktadır. Akademik tanımı ile süreç optimizasyonudur.
Basit bir örnekleme ile lojistik, bir buzdolabı üretiminin hammaddeleri olan sac, boya, izolasyon malzemesi, kablo, motor, kompresör vs gibi hammadde veya yarı mamul malzemelerin en uygun koşullarda, en hızlı şekilde, stok yükü yaratmayacak bir biçimde temin edilmesi; bunlarla üretilen buzdolabının stoklarda beklemeden, mümkün olduğu kadar az miktarda el değiştirerek, müşterinin ihtiyacı olan zamanda ve yerde bekletilmeyerek hazır bulundurulmasını planlamak, sağlamak ve kontrol etmek demektir.
Bu süreç buzdolabının hurdaya çıkacak kadar eskimesi ile yenisinin alımına kadar uzanan bir süreçtir. Bu işlemin yapılması için, sürecin her noktasında yapılan işlemin kontrollü ve kayıt altında yapılması gerekir. Bu kontrol ise günümüzde uygulanabilen son teknolojilere gereksinme yaratır. Online iletişim, bar-code kullanımı, otomatik ölçümleme cihazları, uydu haberleşmesi, ve kompleks bilgisayar programları kullanılır.
Lojistiğin yarınımızı nasıl etkileyeceği konusunda biraz ip ucu vermek istiyorum. Öyle bir dünya düşünün ki buzdolabınızın kapağını açıp bir bira açtığınız an marketiniz bir dahaki biranızı ne zaman alacağınız, toptancı sevkıyatı ne zaman yapacağını, üretici ne zaman üreteceğini dağıtıcı da ne zaman dağıtacağını biliyor. Buzdolabınızda biranız biteceği zaman da son şişeyi açmadan kapınızda paketiniz hazır buluyorsunuz. Biranızı getirirken yanında sevdiğiniz patates cipsini veya kuru yemişi de ihmal etmiyorlar tabii ki. Ayrıca sevdiğiniz takım o hafta galip gelmişse 2 şişe daha fazla içtiğinizi biliyor ve sevk ederken bunu da ilave ediyorlar. Bunları yaparken markette ve toptancıda biraların beklemesi de önlenmiş, tüketime göre üretilmiş ve stok maliyetleri minimize edilmiş fiyatları da indirilmiş oluyor. Sonunda amaç müşteri memnuniyetini beklemediği oranda yaratmak. Bunun ardında büyük bir lojistik yatırım ve planlama yatmaktadır. Bu bir hayal değil. Bir kısmınızın mutfağına giren veya kısa süre içinde girecek olan akıllı buzdolaplarının bizi çok kısa bir zamanda götüreceği yeri anlattım size.
Hayat sadece bira içmek bira tüketmek değil tabii ki . Bu servisi ve memnuniyeti üretiminizde gereken ham maddelerin temininde yaşadığınızı düşünürseniz. Yaptığınızın işin yani üretimin ne kadar zevkli hale geleceğini hayal edebileceksiniz. Üretiminizin da satış ayağında aynı şeyler geçerli olacaktır. Ürünleriniz gereğinden bir an bile fazla beklemeden tüketiciye ulaşacaktır. Size her anın bilgisini vererek, riski minimize ederek ve stok yükünüzü yok seviyesine indirerek.
Günleriniz aydın, yaşamınız güzelliğini anlayacak kadar renkli olsun.
Kaynak: Dünya