Gündem

GÜMRÜKTE YENİ SİSTEM AKSADIGÜMRÜKTE YENİ SİSTEM AKSADI14.07.2010

Gümrük Müsteşarlığı’nın kullandığı ‘Bilge’ sisteminde yaşanan aksaklıklardan dolayı ihracat işlemleri durma noktasına geldi.

Yeni sisteme bölge böle geçilmesinden dolayı İzmit, Ankara, İzmir ve İstanbul’a bağlı Erenköy Gümrük Müdürlüğü’nde yavaşlamalar oldu. İhracat işlemlerinin en yoğun gerçekleştiği cuma gününde yaşanan bu aksaklık, bir çok firmanın da maddi zarara uğramasına neden oldu. Gümrük Müsteşarlığı Muhabere ve Elektronik Dairesi’nden yapılan açıklamada, beklenmedik bir sorunla karşılaşıldığı belirtilerek, akşam saatlerinden itibaten sistemin düzeltildiği ifade edildi.
 
Yeni makine sorun çıkardı
 
Gümrük Müsteşarlığı’nın 1999 yılından bu yana kullandığı ‘Bilge’ yazılımı geçtiğimiz aylarda yenilenerek, merkezi hale getirildi. Ayrıca tüm gümrük idarelerinin altyapısı ve Telekom hat kapasiteleri artırıldı. Merkezi Bilge sistemine geçen Gümrük Müsteşarlığı, yeni sistemin çalışması için dünyadaki en güçlü makinelerden birini kurdu. Yeni sistem ile ihracatçı ve ithalatçı firmalara daha iyi hizmet vermeyi amaçlayan Gümrük Müsteşarlığı, beklemediği bir sorunla karşılaştı. Aşama aşama geçiş yapılan Merkezi Bilge sisteminde artan işlem yükü sorunlara neden oldu ve sistem işlemlere cevap vermemeye başladı. 

Türkiye genelinde bir çok gümrükte ithalat ve ihracat işlemleri sorunsuz devam ederken, İzmit, Ankara ve İzmir Gümrükleri Başmüdürlüğü ve İstanbul’a bağlı Erenköy Gümrük Müdürlüğü’nde ihracat işlemleri yavaşladı. Bunun üzerine, Daire Başkanlığı teknik ekibiyle birlikte soruna çözüm bulmaya çalışırken, bir yandan da işlemlerini gerçekleştiremeyen firmalara sorunu açıklamak zorunda kaldı. Akşam saatlerine doğru işlemler yeniden eski hızında yapılmaya başlandı. Ayrıca, yaşanılan sorunlara karşı her türlü yardımın yapılacağı ifade edildi.
 
Kapanıp açılma sorunu da yaşadı
 
MUHABERE ve Elektronik Dairesi Başkanlığı’ndan yapılan açıklamada Merkezi Bilge sistemine geçiş için Ankara’ya kurulan yeni makinesiyle ilgili bir kaç gün önce kendisini açıp-kapatma sorunu da yaşandı ve çözüm için yurtdışından yardım istendi. Sorunla ilgili, şu açıklama yapılmıştı: “Bizde gece gündüz çalışıyoruz. Firmalarınız ile bir sorun yaşarsanız her türlü yardıma hazırız. Biraz daha sabır ve anlayışla daha güzel çalışma ortamı kurulmuş olacak.”
 
Aşama aşama geçilse de sistem yükü kaldıramadı
 
GÜMRÜKLERDE yaşanan sıkıntılarla ilgili değerlendirme yapan gümrük müşavirleri şunları söyledi: “Artık sistem bu yükü kaldırmıyor. Müdürlüklerde bölge bölge yeni sisteme geçiliyor. Bir kaç aydan bu yana geçiş devam ediyor. Sisteme yeni geçen her gümrük idaresinde sorunlar yaşanıyor. İlgili birimler sorunu çözmek için çok uğraşsa da yeni sistemde sıkıntı var. Sistemden cevap gelmeyince de işlem yapılamıyor. Bunun ucu açık, sorunun ne zaman biteceği belli değil. Bankaların otomasyona geçtiği ilk dönemlerini hatırlatıyor.”
 
Kaynak: Hürriyet
Ataköy 7-8-9-10. Kısım Mah. Çobançeşme, E-5 Güney Yanyol Cd.
NEF22 Ataköy, B-Blok, Kat:7, D:142
Bakırköy 34156 İstanbul
+90 530 960 84 24
+90 212 663 62 72