Tofaş CEO’su Ali Pandır, Avrupa pazarının 12 milyon civarına düştüğünü belirterek, “Türkiye’nin yeni pazarlar geliştirmesi lazım” dedi.
Pandır, Kalder Bursa Şubesi’nin Bursa Sanayicileri ve İşadamları Derneği’nin (BUSİAD) işbirliğiyle düzenlediği “8. Kalite ve Başarı Sempozyumu” kapsamında gerçekleştirilen “Değişen Dünya Düzeni, Yeni İklim, Yeni Ekonomi, Yeni Yaşam” konulu oturumda, Türkiye’nin yerini görmek için dünyanın krizden sonra, nasıl bir şekil alacağını kestirebilmek gerektiğini söyledi.
Kriz maskeyi düşürdü
Pandır, Fiat Başkanı Sergio Marchionne’nin “Otomotiv sanayi zaten senelerdir krizin içindeydi, bu global kriz sadece onun maskesini düşürdü” şeklindeki sözlerini hatırlatarak, şunları dile getirdi: "Şimdi krizden çıkışta ne olacak? ABD’de fazla kapasite vardı. Onu halletti Amerika, 2 tane firma iflas etti. Amerika fazla kapasite sorununu büyük ölçüde halletti. Ama Avrupa halledemedi. Avrupa’da Amerika’daki gibi fabrika kapatmak o kadar kolay değil. Sosyal demokrat hükümetler var, sendikalar güçlü. Dolayısıyla Avrupa’da hâlâ bir yüzde 15-20 fazla kapasite sorunu var ve o devam ediyor. Onun da bize olan etkileri var. Şimdi bunun üzerine bir de krizden sonraki gelişmede şu andaki tahminlere göre Amerika pazarı kriz öncesi 17-18 milyonlara yılda varan bir hacimdeydi. O hiçbir zaman oraya gelmeyecek. 10-11 milyonlara düştü geçen sene. Bu sene biraz, 1-2 milyon gelişecek, ama Amerikan pazarının 2020 yıllarına doğru en fazla 15 milyon civarına gelebileceği tahmin ediliyor. Çünkü, o 18 milyona geldiğindeki fazla 3 milyon araç, zaten Amerikada krizin nedeninin bir parçası, çünkü insanlar bir tane ev alıp, onuda üst üste 3 kere ipotek edip, o parayla ikinci, üçüncü araba, bir tane de pikap, bir tane de spor alalım diye işin balonunu patlattılar sonunda ve oradaki pazar hiçbir zaman oraya gelmeyecek.”
Türkiye ne yapmalı?
Pandır, Türkiye’nin neler yapabileceğini şöyle anlattı: “Bizim ‘BRIC’ ülkelerine, yani Rusya, Brezilya, Hindistan ve Çin’e buradan otomobil ihraç etmemiz biraz zor, hatta imkansız gibi. Amerika pazarı, var ufak tefek ihracatlar ama o da zor. Çünkü, kıtalararası ihracat otomotivde çok büyük lojistik zorluklara sebep oluyor. Dolayısıyla bizim yine bugüne kadar yoğun ihracat yaptığımız Avrupa pazarı bize kalıyor. Orada da maalesef çok büyük bir gelişme olmayacak. O zaman Türkiye ne yapması lazım? Türkiye’nin yakın doğu tarafına bakması ve yeni pazarlar geliştirmesi lazım. İran ile Orta Doğu’da bundan sonraki düzen nasıl kurulacaksa Irak’ta ve diğer Orta Doğu ülkelerinde, bunların çoğu biliyorsunuz petrol zengini ülkeler, aslında kaynakları da zengin. Ama çeşitli politik veya şu ya da bu nedenle bugüne kadar oralarda ya bizim ticaretimiz olmadı ya oralarda düzgün bir piyasa kurulamadı. Türkiye’nin şansı, bence o tarafa doğru bundan sonra kendine bir an önce yeni pazarlar araması. Aksi taktirde bu 2 milyon hedefimize ulaşmak biraz zor olacak.”
Kaynak: Lojiport