Gündem

THY, UÇAK PARÇASI ÜRETECEKTHY, UÇAK PARÇASI ÜRETECEK24.03.2010Son 8 yılda yolcu sayısını üçe, uçak sayısını ise ikiye katlayan THY, çok daha önemli yatırımlara yöneliyor. Hava Kuvvetleri'nin pilot ihtiyacını karşılamada aşırı yetersiz kalması üzerine kendi pilotlarını yetiştirmeye başlayan THY, kurduğu yeni şirketlerle para kazanıyor. Yazılım satışı yapan THY'nin yaptığı en önemli yatırım ise Türkiye'de uçak parçası üretimine başlaması oldu. THY Yönetim Kurulu Başkanı Hamdi Topçu, Manchester'deki sponsorluk anlaşması programında, gazetecilere konuştu. Topçu, Ekonomi Şefimiz İbrahim Acar ile birlikte. Türk Hava Yolları Yönetim Kurulu Başkanı Hamdi Topçu, İngiliz futbol takımı Manchester United ile sponsorluk anlaşması törenini izleyen Türkiyeli gazetecilerle sohbet toplantısı düzenledi. Sorulan cevaplandıran Hamdi Topçu, Türk havacılık sektörü için büyük belirten THY Yönetim Kurulu Başkanı Topçu, "Bu planlama dahilinde uçak alımları yaptık. Sadece 2010 yılında 10 tane geniş gövdeli uçağı teslim alacağız. Geniş gövdeli uçaklarda (uzun menzilde) 2011 yılında yüzde 83 büyüyeceğiz. 10 tane 330 Airbus, 12 tane de 777-300 (tek katlıda dünyanın en büyüğü) uçağı filoya katılmış olacak. Şimdiye kadar 120 yabancı kaptan pilot aldıklarını ifade etti. Gudhch adındaki bir yabancı şirket ile birlikte Türkiye'de uçak parçası üretimi için şirket kurduklarını da açıklayan Topçu, "Birlikte uçak motorlarının kenarlarındaki parçalarını üretmeye başladık. Ortaklık oranımız şimdilik yüzde 20, ancak önümüzdeki 2-3 yılda yüzde 50'ye çıkacak. Bu ortaklığımızın tek amacı, uçak parçalarının Türkiye'de üretimini sağlamaktır. Hem THY'ye parça satacak, hem başka şirketlere ürün satacak" dedi. Pilot yetiştirmek için yabancı bazı okullarla irtibat halinde olduklarına dikkat çeken THY Yönetim Kurulu Başkanı Hamdi Topçu, "Özellikle Amerika ve Kanada'daki okulların bir şubesini de Türkiye'de açmayı planlıyoruz. Bu yatırımımız) yabancı ortaklığıyla da olabilir, bilgi-teknoloji satın alarak da yapabiliriz. Bu çalışmamız sonuçlanana kadar bu okullara 120 pilot adayını daha göndererek açığımızı hızlıca kapatmaya çalışıyoruz. Bu yıl bin tane de hostes almayı hedefliyoruz. 600 tane de ikinci pilot alacağız. Bunların yanı sıra havacılıkla ilgili 2 yıllık meslek yüksek okul mezunlarını ve meslek liselerinden mezun olanları sınava tabi tutarak teknik birimlerimizde istihdam ediyoruz" şeklinde konuştu. 2003 yılına kadar THY'nin tüm pilot ihtiyaçlarını Hava Kuvvetleri Komutanlığı'ndan emekli olan personelden karşıladığını hatırlatan Hamdi Topçu, şunları kaydetti: "Filomuz çok büyüdü. 2013 sonuna kadar filomuza katmak istediğimiz 87 tane uçağın maliyeti 8 milyar doların üzerine çıkacak. Hava Kuvvetleri'nden emekli olan pilotlar, şu anda THY'nin ihtiyacının ancak yüzde 7'sini karşılayabiliyor. Geriye kalan ihtiyacımızın yüzde 93'ünü ise ya piyasadan, ya da kendimiz yetiştirerek kapatmak durumunda kalıyoruz." Türk Hava Yolları'nın hem ekibi güçlendirdiğini, hem uçuş kalitesini ve uçuş güvenliğini artırdığını anlatan Topçu, şu ilginç rakamlara da dikkat çekti: "Uçaklarımızı yeniliyoruz, ikramlarımız dünya çapında beğeni topluyor, İstanbul'dan yurtdışındaki 120 noktaya uçuyoruz. 37 de iç fırsatımız var. Star Airlines üyesi şirketlere İstanbul çıkışlı 950 noktaya bilet satabilen bir şirketiz. Taşıdığımız transit yolcu sayısı 2003-2010 arasında yüzde 371 yükseldi. Geçen gün Dubai'den gelen bir uçağımızda 22 ayrı ülkeye gitmek isteyen yolcular vardı. 2 saat içinde bu yolcuların tüm bağlantıları yaparak transfer yapılması gerekiyor." THY, bu yıl 12 yeni hat açmayı planladı. Bunlardan Bologna'nın (İtalya) seferleri başladı. Açılmaya bekleyen hatlar ise Los Angles (ABD), Washington DC (ABD), Darüsselam (Tanzanya), Dakka (Bangladeş), Acra (Gana), Ho Chi Min City (Çin), Basra (Irak), Erbil (Irak), Şiraz (iran), Soçi (Rusya) ve Entebbe (Uganda). Bilgisayar teknolojisine yılda 100 milyon dolar para harcadıklarını belirten Topçu, "Türkiye'nin en fazla bilgisayar mühendisi istihdam eden şirketiyiz. 300'e yakan bilgisayar yüksek mühendisimiz var. Hazırladığımız yazılımları başka hava yolu şirketlerine de satıyoruz. Eğitim konusunda da 18 havayolu şirketine hizmet veriyoruz. Geçen yıl bu hizmetten 26 milyon dolar kazandık" dedi. THY'nin 2003'te tek olan şirket sayısını 6'ya çıkardıklarının altını çizen Hamdi Topçu, şu bilgileri verdi: "Şu anda 6 şirketimiz var. Bunların üçü yarı yarıya ortaklıktan oluşuyor, ikram şirketimiz 22 aynı havayolu şirketine ikram ürünleri satıyoruz. Yılda ortalama 30-35 milyon dolar tasarruf sağlıyoruz. 2006'da kurduğumuz Teknik A.Ş. ise kapasitesinin yüzde 15'i oranında başka şirketlere hizmet satıyor. Daha fazla talep olduğu halde; ancak bu oranda dışarıya hizmet satabiliyoruz. Çünkü kendi uçaklarımızın bakımı da var. Bu talepleri karşılamak üzere Sabiha Gökçen Havalimanı'nda büyük bir bakım üssü kurmaya karar verdik. 12 Mart'ta ihalesini yaptık, ihaleyi 286 milyon dolar teklif veren YDA şirketi kazandı. Bu üssün 24 ayda tamamlanması öngörülüyor."
Kaynak: Anadolu Vakit
Ataköy 7-8-9-10. Kısım Mah. Çobançeşme, E-5 Güney Yanyol Cd.
NEF22 Ataköy, B-Blok, Kat:7, D:142
Bakırköy 34156 İstanbul
+90 530 960 84 24
+90 212 663 62 72