Zehir tacirlerinin 2006’da
İDÇ-1 gemisinin 1 ay bekletilmesine yol açtığı oyun, bu kez Genel Denizcilik
gemisi için tezgahlanıyor…
Güney Amerika ülkelerindeki zehir tacirlerinin Avrupa, ABD gibi bölgelere
sevkıyat için buldukları ilginç yöntemin bu seferki kurbanı bir Türk gemisi
oldu. Çukurova Grubu’na bağlı Genel Denizcilik tarafından işletilen Malta
bayraklı gemi, Venezuela’da geminin dışında kokain bulunduğu gerekçesiyle
tutuluyor.
Türk denizcileri bu yöntemle ilk kez muhatap olmuyor. 2006 yılında Gemport
Liman İşletmeciliği’ne ait Türk bayraklı İDÇ-1 gemisine de yine Venezuela'nın
Punto Fihjo Limanı'nda aynı tezgah kurulmuş, Geminin kıç kısmına, içerisinde 78
kilo 400 gram kokain dolu plastik boruyu monte eden zehir tacirlerinin ilginç
tuzağını, mürettebatın uyanıklığı ortaya çıkarmıştı. Ancak, boruyu monte eden
dalgıcı görüp yetkililere haber verildiği halde mürettebat gemiyle birlikte 30
gün boyunca limanda bekletilmiş, sonunda Dışişleri Bakanlığı’nın devreye
girmesiyle ülkeden ayrılmalarına izin verilmişti.
Niçin gemileri seçiyorlar?
Zehir tacirlerinin merkez üssü kötü imajıyla tanınan Güney Amerika
ülkeleri, özellikle son yıllarda kaçakçılara göz açtırmamaya çalışıyor. Köşeye
sıkışan zehir tacirleri ise, daha risksiz yöntemler tercih etme yolunu
seçiyorlar. İşte AQUA tanker gemisinin başına gelen de bu nedenden
kaynaklanıyor. Malta Bayraklı 115.000 DWT’lik AQUA tankeri, Venezuela’nın
Puerto Miranda Limanı PDVSA Terminali’nde yükleme operasyonunu tamamlamış ve
yola çıkmaya hazırdır. Yükünü Belçika’nın Anvers limanına boşaltmak üzere
limandan ayrılırken, gemi personeli ve gümrük nezaretinde yapılan olağan gemi
ve sualtı araması sırasında dalgıçlar tarafından (geminin dışında),
- Rudder Trunk’a konulmuş olan, sonradan içinde uyuşturucu madde olduğu
anlaşılan dört adet çanta bulunur. Kaçakçıların sıklıkla başvurduğu bu yöntem,
Amerika, Avrupa veya Kanada vb limanlara gideceği belli olan gemileri tespit
ederek, limandan ayrılmadan hemen önce, içerisine uyuşturucu madde konulmuş
olan çanta veya metal muhafazaları dalgıçlar ile göndererek, geminin su kesimi
altında kalan bölgelere saklamaları üzerine kurulu. Böylece hedefledikleri limana
varabilen gemiden emanet yine aynı yöntemle alınarak ilgili yere teslim
ediliyor.
Gemi kurtarılmaya çalışılıyor
Öte yandan, Malta’da mukim AQUA Shipping Ltd.
şirketinin donatanı olduğu ve Genel Denizcilik Nakliyatı tarafından
işletilmekte olan Malta Bayraklı tanker için PandI kulübü West Of
England’ın tayin ettiği avukatlar vasıtasıyla girişimlerde bulunulduğu
açıklandı. Ayrıca, Venezuela Türk Büyükelçiliği’nin de gerekli girişimlerde
bulunduğu bildirildi.
Kaynak: Selçuk ONUR - LOJİPORT