Anasayfa / Sektörel / Sektör Haberleri / Karayolu / D.ANADOLU-KARADENİZ KISALIYOR

D.ANADOLU-KARADENİZ KISALIYOR

D.ANADOLU-KARADENİZ KISALIYOR24.02.2010Karayolları 12. Bölge Müdürlüğü, 20 kilometrelik ilk proje için bu yıl ihaleye çıkmaya hazırlanıyor

Erzurum ve Doğu Anadolu'yu Karadeniz'le buluşturacak olan Kop, İspir, Tortum ve Ovit'ten oluşan 4 tünelle ilgili çalışmalar başlıyor. Karayolları 12. Bölge Müdürlüğü'nün ilk olarak Ovit Geçidi'nde İspir'den sonra 20 kilometrelik bir tünel yapılmasıyla ilgili çalışmaları proje aşamasına getirdiği ve

bu yıl içinde ihale edeceği bildirildi. Bu projenin 3 yıl içinde tamamlanması öngörülüyor. Kop Dağı Geçidi'nin altında 3 bin 176 metre, İspir'de 3,6 kilometre, Tortum Denizbaşı mevkiinde ise 2 bin 400 metre uzunluğundaki tünellerin yapılarak bölge ulaşımında önemli bir rahatlama sağlanması öngörülüyor.

Erzurum iş dünyası, söz konusu 4 tünelin, kentin kalkınmasına katkı sağlayacağını, bölge turizmine canlılık kazandıracağını belirterek, çalışmaların bir an önce tamamlanmasını istiyor.

Karayolları 12. Bölge Müdürü Şenol Altıok, yapılması tasarlanan Erzurum-Bayburt yolu üzerinde Kop Tüneli, Erzurum-Artvin yolu üzerinde Tortum Tüneli ve Erzurum- Rize yolu üzerindeki Ovit ve İspir tünelleriyle karla mücadele masraflarının azalacağını ve ulaşımın problemsiz sağlanacağını belirtti.

Tünellerin ulaşıma büyük katkı sağlayacağını ifade eden Altıok, "Karayolları 12. Bölge Müdürlüğü yetki sınırları içerisinde yapılacak olan Kop Tüneli projesi 1993 yılında yatırım programına alındı.. Yörede en yüksek rakımlı geçit olan Kop Dağı geçidi, kışın yoğun kar yağışına maruz kalıyor.Kop Bakımevi'nde kalan karla mücadele ekipleri eğimi yüzde 10 olan yolu trafige açık tutmak için  6 ay boyunca 24 saat esasına göre çalışıyor. Kop Tüneli,  kış koşulları ile mücadele anlamında çok büyük avantaj sağlayacak" diye konuştu.

Aşkale-Maden yolu güzergâhında mevcut Kop Dağı geçişinde standardın yetersiz olduğunu,

heyelanlı olan bölgede başka alternatif güzergâhın bulunmadığını aktaran Altıok,"Hayata geçirilecek 4 tünele tüm  bölgeye  ekonomik anlamda da canlılık getirecek.12. Bölge Müdürlüğü olarak her yıl karla mücadelede 10 milyon lira harcama yapıyoruz. Sözkonusu  tünellerin yapımıyla da bu rakamı azaltacağız.

 

 

İş dünyasında tünel heyecanı

 

Bölgenin ticaret hacmi gelişecek

Erzurum Ticaret ve Sanayi Odası Başkanı Lütfü Yücelik: Tüneller sayesinde mesafelerin kısalması araçlarda önemli ölçüde yakıt tasarrufu sağlayacak. Tünellerin ül0kemiz ekonomisinde de katkı sağlayacağına inanıyorum. Doğu insanı limanlara daha kolay ulaşım imkanı bulacak. Böylelikle dünyaya açılma konusunda seçeneklerimiz de artmış olacak. Tünellerin bölgenin ticaret hacmini geliştireceğini  düşünüyorum.Bu nedenle Erzurum'un kuzey-güney bağlantılarındaki önemli geçit noktaları olan Kop, İspir, Tortum ve Ovit tünellerinin yapımına bir an önce başlanılmasını istiyoruz.

 

Erzurum'a denizi getirecek

Doğu Anadolu Sanayici İşadamları Derneği Başkanı İbrahim Aydemir: Tünellerin açılması bölgede çığır açacak. Hem Karadeniz'in hem de Doğu Anadolu'nun ekonomisini olumlu anlamda etkileyecek. Mesafelerin kısalmasıyla  bölgeler iç içe olacak. Tüneller sayesinde 2.5 saatlik mesafeyle Erzurum'a deniz getirecek. Maddi durumu iyi olmayan insanların bile hayat kalitesi artacak. Bölge turizminde de canlılık sağlanacak. Tünellerin yapımı çok ciddi proje. Hükümetin  titizlikle üzerinde durarak çok fazla da zaman kaybetmeden projeye başlaması bölgenin yararına olur.

 

Ticaret hacmi artacak

MÜSİAD Erzurum Şube Başkanı Mustafa Güvenli: Tünel projeleri kısa süre içinde harekete geçirildi.

Doğu Anadolu Bölgesi'nden Karadeniz'e en kolay ve en güvenli biçimde çıkmak için bu tünellere ihtiyaç var. Bu tüneller hem güvenli ulaşımı sağlayacak, hem de Doğu ve Güneydoğu ile Karadeniz arasındaki mesafeyi kısaltacak, ticaret hacminin artmasını sağlayacak. Bakım ve işletme maliyetlerinde tasarruf olacak. Yüksek standartla birlikte yakıt tasarrufu sağlanacak, araç bakım maliyetleri azalacak.Bölgenin kalkınmasına hizmet eden altyapının önemli bir parçası oldan tünellere bir an önce hayatiyet kazandırılmalı.

 

Neler yapılacak?

 

Ovit Geçidi'nde 20 kilometrelik bir tünel yapılmasıyla ilgili çalışmalar proje aşamasına geldi. İhalesine

bu yıl içinde çıkılacak.

 

Kop Tüneli: Karadeniz sahil yolu ve yöredeki limanların Kuzey Tetek güzergâhına ve İran kapısına  bağlantısı yapılacak.Kop Geçidi zirvesine tırmanan araçların amortisman ve zaman kaybı önlenecek. 14 kilometrelik heyelanlı yol terk edilecek

 

İspir Tüneli: Erzurum-İspir yolunda Kazancık Köyü yakınlarından ayrılarak Yassı Dağı altından geçip İkizdere Yolu başlangıcına bağlanan alternatif bir güzergaha 3,6 metrelik bir tünel yapılarak Erzurum - İspir yolu 31 kilometre kısalacak. Güzergah için etüt-proje çalışmaları yapılıyor.

 

Tortum Tüneli: Tortum Gölü yöresine ulaşımda kullanılan Pinin kayalıkları mevkiindeki yolun 2 bin 400 metre uzunluğundaki standart dışı güzergahın terk edilmesi, yolun iyileştirilmesi ve trafik güvenliğinin sağlanması için proje çalışmaları yapılıyor. Tünelin boyu bin 800 metre olacak.


Kaynak: Ela KARASU - DÜNYA

Gayrettepe Mahallesi, Barbaros Bulvarı Dr. Orhan Birman İş Merkezi No:149/6 Beşiktaş 34349 İstanbul
+90 212 663 08 85 | +90 530 960 84 24
+90 212 663 62 72
utikad@utikad.org.tr