Anasayfa / Sektörel / Sektör Haberleri / Ekonomi / İş Dünyası / YABANCI, PAZARA GİRİNCE TÜRK ORTAKTAN KURTULMAYA BAKIYOR

YABANCI, PAZARA GİRİNCE TÜRK ORTAKTAN KURTULMAYA BAKIYOR

YABANCI, PAZARA GİRİNCE TÜRK ORTAKTAN KURTULMAYA BAKIYOR13.01.2010

Japonların ünlü Panasonic markasını Türkiye pazarına 28 yıl önce Ayhan Bermek isminde bir girişimcimiz sokmuş. 28 yılda Panasonic markasını tanıtmış, pazarını büyütmüş. Marka pazara yerleşince ve pazar büyüyünce Panasonic, Türkiye'de kendi ofisini kurarak kendi malını kendi satmaya karar vermiş.

El sıkışarak işi Ayhan Bermek'in elinden almış.

Buna benzer haberler geçen yıl da medyaya yansımıştı. Japonların Canon şirketi, Türkiye temsilcisi Hesmak'ın işletmesini devralmıştı. Güney Kore'nin LG (Lucky Goldstar) şirketi, Türkiye temsilcisi Digicom'la ilişkisini keserek kendi pazarlama şirketini kurmuştu.

Geçen yıl LG kendi şirketini kurduğunda da yazmıştım. Yabancı firmalar pazara genelde bir temsilci (mümessil) bularak giriyorlar. Türkiye pazarını tanıyan, bilen yerli temsilci, yabancı (ana) firmanın markasını tanıtıyor, yerleştiriyor, pazar payını büyütüyor.

Yabancı firma pazarın büyüdüğünü gördüğünde yerli temsilciyi bir kenara iterek pazara kendi pazarlama organizasyonuyla yerleşiyor.

Ayhan Bermek, Koç Topluluğu'nda sahip olduğu deneyimlere dayalı olarak kendi işini kuran bir girişimci.

"Türkiye'de yazılı haberleşmede az sayıda teleks (telefon bağlantısıyla iletişim sağlayan daktilo makinesi) kullanılırdı. Bir fuarda faks adı verilen aleti gördüm. Yıl 1981. Dış ticaret mevzuatında faksın yeri yok. Büyük çabalarla 10 adet Panasonic marka faks ithal edebildim. Kurduğum şirkete de Tekofaks adı verdim.

Daha sonraki yıllarda Panasonic ofis otomasyonu için yeni ürünler piyasaya sürdü. Kordonsuz sekreterli telefonlar yaptı. 1994 yılında cep telefonunu, 2001 yılında ileri teknolojiye dayalı TV'leri üretmeye başladı. Biz Tekofaks firması ile Panasonic'in temsilcisi olarak önce Panasonic markasını, sonra ürünlerini tanıttık, ithal ettik. Tekofaks, Panasonic'in temsilcisi olarak reklam, tanıtım, ithalat, stok, pazarlama ve servis sorumluluğunun tümünü üstlendi. Panasonic sadece belli fiyatla mal tedarik ediyordu. Yıllık 100 milyon doları aşan bir iş hacmi ortaya çıktı" diyor.

Ana yabancı firmalar ile Türkiye'deki temsilcilerinin ilişkilerinin özelliklerini bilmek mümkün değil. Ama açıklıkla görünen şudur: Yabancılar bir ülkeye girerken yerli bir girişimciyle iş yapmayı tercih ediyorlar.

Yerli girişimci markanın pazara girmesini sağladıktan, bürokrasiyle ilişkileri kurduktan, markayı pazara yerleştirdikten sonra, yabancılar kendi şirketlerini kurarak, kendi politikaları doğrultusunda pazarı büyütme yarışına giriyorlar.

Daha önce de değişik yazılarda belirttiğim gibi bu durumlarda önemli olan, temsilcinin ana firmanın işlerini devraldığı tarihe kadar yaptıkları harcamaların, markayı pazara yerleştirmek için yaptıkları çabanın karşılığını nasıl alacakları ve de tam olarak alıp alamayacaklarıdır.

Son yıllarda sadece elektrikli aletler, elektronik eşya sektöründe değil, giyim sektöründe, makine, alet ve edevat sektöründe de benzer gelişmeler yaşanıyor. Özellikle giyimde Türk temsilciler belli markayı pazara yerleştirdikten sonra, ana firma Türkiye'de şirket kurarak, o markayı tanıtan ve pazara yerleştiren Türk firmadan işi devralıyor.

Kaynak: Dünya

Gayrettepe Mahallesi, Barbaros Bulvarı Dr. Orhan Birman İş Merkezi No:149/6 Beşiktaş 34349 İstanbul
+90 212 663 08 85 | +90 530 960 84 24
+90 212 663 62 72
utikad@utikad.org.tr