Anasayfa / Sektörel / Sektör Haberleri / Demiryolu / LONDRA DAN ÇİN E DEMİRYOLU

LONDRA DAN ÇİN E DEMİRYOLU

LONDRA  DAN ÇİN  E DEMİRYOLU15.06.2009

Suat Hayri Aka, yapımı devam eden projeler tamamlandığında Londra'dan Çin'e kesintisiz demiryolu koridorunun sağlanacağını bildirdi.

 
 
Ulaştırma Bakanlığı Müsteşar Yardımcısı Suat Hayri Aka, yapımı devam eden Marmaray, Kars-Tiflis-Bakü Demiryolu Projesi ve Van Gölü geçişi için yeni feribotların temin edilmesiyle Avrupa ve Asya arasında taşıma koridorlarında Londra'dan Çin'e kesintisiz bir demiryolu koridorunun sağlanmış olacağını bildirdi.

Türkiye'nin de üyesi bulunduğu Uluslararası Demiryolu Taşımacılığı Hükümetler arası Örgütü (OTIF), Ekonomik İşbirliği Teşkilatı (EİT), Ulaştırma Bakanlığı ve TCDD işbirliğinde düzenlenen ''Avrupa ve Asya Arasında Demiryolu Taşımacılığı'' konulu çalıştay, Merter Green Park Otel'de başladı.

Çalıştayın açılışında konuşan Aka, 17. yüzyılda tahta raylar üzerinde kömür taşımacılığı ile başlayan ve buharlı lokomotiflerle gelişme sürecine giren raylı taşımacılığın, günümüzün en konforlu, emniyetli ve hızlı ulaşım aracı olduğunu söyledi.

Demiryollarının tek başına gelişmesi ve mesafenin kısalmasının uluslararası taşımacılıkta tek başına çözüm olarak düşünülemeyeceğini dile getiren Aka, ''Tüm dünyada hızla gelişmekte olan demiryolları 'geleceğin ulaştırma sistemi' olacağından, bölgemizde de demiryollarının geliştirilmesinin kaçınılmaz olduğunu düşünüyorum. Uluslararası taşımacılıkta özellikle sınır geçişlerinde beklemelerin azaltılması ve tek tip hukuk rejiminin sağlanması ve bunun sonucunda insanların ve malların daha kısa sürede taşınması da çok büyük bir öneme sahiptir'' diye konuştu.

 

TARİHİ İPEK YOLU'NUN YENİDEN KEŞFİ

 

Sovyetler Birliği'nin dağılmasıyla birlikte yeni bölgesel ekonomiler oluştuğunu ve Çin ekonomisinin son 10–15 yılda dünya ticaretinde aktif rol oynamaya başladığını anlatan Aka, bu çerçevede Asya ile Avrupa arasında kısa sürede ve düşük maliyetle ulaştırma ihtiyacının Asya ile Avrupa arasındaki ulaşım koridorlarını yeniden gündeme taşıdığını, tarihi İpek Yolu'nun yeniden keşfedilmesine yol açtığını söyledi.

Günümüzde taşımacılığın artık çok modlu sisteme dönüştüğünü, gelişmiş ülkelerde uzun mesafeli ve ağır yük taşımalarında, maliyet ve sınır geçişleri nedenleri ile deniz ulaşımının olmadığı kesimlerde demiryolu sisteminin tercih edildiğini kaydeden Aka, bu taşımacılığın hem taşıtıcı, hem de ülke kaynakları açısından ekonomik olduğunu vurguladı.

Aka, Türkiye'de demiryolu ve denizyolu alt taşıma modlarından beklenen faydanın sağlanabilmesi için altyapıda yaşanan sorunların en kısa zamanda giderilmesi, Karadeniz ve Akdeniz'de bulunan limanların kapasitelerinin arttırılması, taşıma sisteminin vazgeçilmezi olan lojistik köylerinin bir an evvel kurulması gerektiğini ifade etti.

Orta Asya ülkeleri ile ticaretin geliştirilmesi ve ülkelerin taşıma modlarının zenginleştirilmesi amacıyla Türkiye–İran-Türkmenistan- Özbekistan-Kırgızistan ve Kazakistan güzergahında 2002 yılında bir konteynır treni sefere konulduğunu anımsatan Aka, şöyle devam etti:

''2002 yılından bu yana taşımaları devam eden İstanbul-Alma ata blok konteynır treninin yanı sıra 2003 yılında aynı güzergah üzerinde işleyen İstanbul-Türkmenistan blok konteynır treni sefere konulmuştur. Bu trenler, haftada bir gün olmak üzere düzenli olarak işletilmektedir. Söz konusu trenlerle ülkemizden yapılan demiryolu taşımalarında İran ötesi ülkelerle tarife ve hat farklılıklarından kaynaklanan sıkıntılar yaşanmakta olup, bu sorunların çözümü ve trenlerin sorunsuz işletilerek utilizasyonunun artırılması amacıyla çalışmalara devam edilmektedir. Tarihi İpek Yolu olarak adlandırılan tren güzergahının; İstanbul'dan Avrupa'ya, Kazakistan'dan ise Çin'e uzatılması, bu amaçla Pekin Urumçi'den Mersin'e bir deneme tren seferinin başlatılması için de gerekli çalışmalar sürdürülmektedir.''

 

HIZLI TREN ÇALIŞMALARI

 

Ankara-İstanbul hızlı tren hattının 1. kesimi olan Ankara-Eskişehir hattının 13 Martta hizmete açılmasının bölge için bir milat niteliğinde olduğunu ifade eden Aka, Ankara-Konya Hızlı Tren Projesi'nin ise altyapı çalışmaları tamamlanarak üstyapı çalışmalarına devam edildiğini söyledi.

Ankara-Sivas hızlı tren hattının inşaatına ise kısa bir süre önce başlandığını, Kars-Tiflis-Bakü demiryolu inşaatının devam ettiğini belirten Aka, Bandırma-Bursa-Osmaneli, Ankara-İzmir, Halkalı- Bulgaristan hızlı tren projelerinde ise son aşamaya gelindiğini anlattı.

 

TÜRKİYE'NİN YÜZYILLIK RÜYASI

 

Türkiye'nin yüzyıllık rüyası olan Marmaray Projesi ile kısa bir süre sonra Asya ve Avrupa'nın demir ağlarla birbirine bağlanacağını kaydeden Aka, ''Yapımı devam eden Marmaray, Kars-Tiflis-Bakü Demiryolu Projesi ve Van gölü geçişi için yeni feribotların temin edilmesiyle Avrupa ve Asya arasında taşıma koridorlarında Londra'dan Çin'e kesintisiz bir demiryolu koridoru sağlanmış olacaktır''dedi.

Ayrıca, İran'ın Pakistan bağlantısını sağlayan Kerman–Zahedan hattının tamamlandığını ve yakında resmi açılışının yapılacağını ifade eden Aka, böylece bölgenin ve İran'ın Pakistan üzerinden Çin ile bağlantısının sağlanmış olacağını söyledi.

Aka, bu bağlamda, bu hat üzerinden İstanbul–İslamabat arasında bir deneme konteynır treninin Ağustos ayından itibaren sefere konulmasının kararlaştırıldığını dile getirdi.

Bölgede hızlı ve kesintisiz demiryolu koridorları oluşturmak üzere ortak projeler geliştirmek zorunda olunduğu vurgulayan Aka, Avrupa'dan Ortadoğu ve Orta Asya yönüne ve tersi yönde olan ticari ilişkilerin demiryolu sistemi ile kesintisiz yapılmasının tüm ülkelerin ortak menfaati olacağını sözlerine ekledi.

 

EİT VE OTİF FENEL SEKRETERLERİ

 

EİT Genel Sekreteri Kurshid Anwar de Avrupa ile Asya arasındaki demiryolu taşımacılığında hızlı artış olacağını düşündüğünü belirterek, bu nedenle bugünkü çalıştayın Avrupa ve Asya EİT üye devletleri için son derece önemli olduğunu söyledi.

EİT'e üye ülkelerin 8 milyon kilometrekare alanda 400 milyon nüfusu barındırdığını anlatan Anwar, artık beklentilerin karşılanması ve eksik olan bağlantıların geliştirilmesi gereğine dikkati çekti.

Yüksek tarife ve bürokrasinin getirdiği yükün kaldırılması gerektiğini dile getiren Anwar, ayrıca 6 bin 500 kilometre uzunluğundaki İslamabat-Tahran-İstanbul demiryolu projesinin tamamlandığını, Ağustos ayı içinde deneme seferlerinin başlayacağını kaydetti.

Uluslararası demiryolu taşımacılığı alanında daha sıkı ve devamlı işbirliğine ihtiyaç olduğunu vurgulayan Anwar, demiryolu taşımacılığının umut vaat eden bir alan olduğunu, ekonomik, ticaret, kültürel ve tarımın gelişmesinde önemli role sahip olduğunu ifade etti.

OTİF Genel Sekreteri Stefan Schimming de OTİF'in amacının üye devletler arasında demiryolu ile yapılan uluslararası demiryolu direk yolcu, yük ve bagaj taşımacılığında tek tip hukuk rejimini düzenlemek ve bu rejimin uygulanması ve gelişmesini sağlamak olduğunu kaydederek, kuruluşun 43 üyesi bulunduğunu kaydetti.

Schimming, merkezi Bern'de olan örgütün çalıma dillerinin Almanca, İngilizce ve Fransızca olduğunu söyledi.

 

MUTABAKAT ZAPTI

 

Yapılan açılış konuşmalarından sonra EİT ve OTİF arasında, hukuki ve teknik işbirliği konularını içeren bir mutabakat zaptı imzalandı.

Genel olarak COTIF (Demiryolu ile Uluslararası Taşımalara İlişkin Sözleşme) ve eklerinin uygulanması, Avrupa ve Asya arasındaki yük ve yolcu taşımacılığında karşılaşılan sorunlar, Kars-Bakü-Tiflis demiryolu bağlantısı, sınır geçişleri gibi konuların ele alınacağı çalıştay, yarın sona erecek.

Çalıştaya, OTIF, EIT, BM, Uluslararası Demiryolları Birliği (UIC) ve Demiryolu Taşımacıları Komitesi (CIT) gibi kuruluşların yanı sıra Türkiye, Azerbaycan, Beyaz Rusya, Bulgaristan, Hindistan, İtalya, Kazakistan, Özbekistan, Pakistan, Romanya, Ukrayna ve Ürdün'den temsilciler katılıyor.

Kaynak: LOJİPORT

 

Gayrettepe Mahallesi, Barbaros Bulvarı Dr. Orhan Birman İş Merkezi No:149/6 Beşiktaş 34349 İstanbul
+90 212 663 08 85 | +90 530 960 84 24
+90 212 663 62 72
utikad@utikad.org.tr