Anasayfa / Sektörel / Sektör Haberleri / Dünyadan / SAVAŞIN DOST ETTİĞİ ÜLKE AVUSTRALYA

SAVAŞIN DOST ETTİĞİ ÜLKE AVUSTRALYA

SAVAŞIN DOST ETTİĞİ ÜLKE AVUSTRALYA29.04.2009

"Dünyanın bir ucu" olarak nitelendirdiğimiz Avustralya'yı, Çanakkale savaşı, yavrularını karınlarındaki ceplerinde taşıyan kanguruları, uçsuz bucaksız sıcaktan kavrulan toprakları, yerli halk aborjinleri, Sydney limanındaki yeni yılın ilk kutlamalarının yapıldığı köprüsü ve dahi siyasilerimizin önlerinde yapılmasından hoşlanmadıkları "Haka dansı" ile biliriz de, acaba bu ülke ile ilişkilerimiz ve dış ticaretimiz nicedir?, pek bilenimiz yoktur. 

Gelin bu konularda biraz detaya girelim ve resmi adı "Avustralya Topluluğu" olan bu ülke ile iş yapacak olan ihracatçı iş adamlarımızın ufkunu biraz açalım.

Coğrafi anlamda güney yarım kürede yer alan Avustralya 21.4 milyon nüfuslu 7.5 milyon kilometrekare yüzölçümü olan bir ada kıta ve bir ada ülkedir.

Kişi başına düşen mili geliri 2008 yılı rakamlarıyla 53.491 Avustralya doları (35.500 Amerikan doları) olup , enflasyonu yüzde 3.4 dür. Doğal kaynaklar açısından zengin, kömür, maden , metal, ve doğal gaz yanı sıra buğday, başta olmak üzere önemli bir tarım ihracatçısı konumundadır. Son yıllardaki büyümesi yüzde 3 ve 4 aralığında sürmektedir.

Tarıma uygun toprak yüzdesi düşük olmakla beraber ülkenin kilometrekare büyüklüğü ve otlaklarının zenginliği nedenleriyle tarım ürünleri ve hayvancılık ülke ihracatında önemli yer tutmaktadır. Şeker mahsul değeri bakımından buğdaydan sonra en büyük ihraç kalemidir. 2007 yılında 720 bin baş canlı sığır , 3.773 milyon adet koyun ve 90 bin keçi ihracatı ile dünyanın en büyük hayvan ihracatçısıdır.

Avustralya'ya özgü kullanılan ve temmuzda başlayıp haziranda biten mali yılında 2007-2008 yılı ihracatı 163.5 milyar Amerikan dolarıdır.

Avustralya 2008 yılı itibariyle 183 milyar Amerikan dolarlık ithalat yapmıştır. İthalatının yüzde 85'i sanayi ürünleridir. Temel maddeler ithalatı yüzde 7.3 , mamul maddeler ithalatı ise yüzde 6.3 oranında artmıştır. Ham petrol, ithalatı yüzde 10.4, yolcu taşımaya mahsus araçlar ithalatı yüzde 13.8 artış göstermiştir. Diğer ithal ürünleri rafine edilmiş petrol, bilgisayar, tıbbı ilaçlar, altın, telekomünikasyon cihazları, eşya taşımaya mahsus araçlar, İnşaat mühendisliği ekipmanları, uçak ve uçak parçaları ithalatı önde giden ithal kalemleridir.

Türkiye-Avustralya ilişkisi maalesef 1915 yılındaki Çanakkale savaşı ile düşmanca bir ortamda başlamıştır. 70'li, yıllarda Avustralya'ya az sayıda da olsa gelmeye başlayan Türk göçmenler günümüz itibariyle 100 bin kişiye yaklaşmıştır. İlk önceleri işçi olarak giden Türklerin ilişkileri daha sonra Türkiye deki sanayileşme hareketlerinin başlamasıyla şekil değiştirmiş ve giderek ticari ve ekonomik boyut kazanmıştır. 2005 yılında imzalanan "Yatırımların Karşılıklı Teşviki ve Korunması Anlaşması" nı daha sonra ikili ve çok taraflı bir ticaret politikası izlemiştir. Uzaklık faktörü Japonya ve Kore Cumhuriyetinde olduğu gibi bu ülkede de ticari ve ekonomik alanda kendini göstermiş artan bir ivmeye rağmen istenilen rakamlara ulaşılamamıştır. Zorlu grubu, TPAO , Tepe- Akfen gibi Türk firmaları Avustralyalı şirketlerle ortak yatırımlara girişmişler ve yer, yer diğer Türk yatırımcıları da bu ülkede görülmeye başlamışlardır.

Avustralya'nın standartlar, gümrük ve karantina konularındaki birçok Avrupa ülkesinden daha katı olan uygulamaları nedeniyle ülkemiz ürünlerinin pazara girmeleri zaman, zaman sıkıntılar ile karşılaşmışlardır. DTM'nin Avustralya ile yaptığı Karma Ekonomik Komisyonu (KEK) toplantıları ile iki ülke arasındaki ticari ilişkilerdeki gelişmeler gözden geçirilmiş, ikili ticaret konseyleri kurulmasının teşvik edilmesi konusunda anlaşmalar yapılmış, ekonomik ve teknik alanda işbirliği yapılacak alanlar yeniden vurgulanmış, karşılıklı ticaretin yanı sıra özellikle enerji, tarım, turizm,ulaştırma, eğitim, sağlık, çevre ve orman gibi konularda ekonomik ve ticari işbirliği konuları üzerinde durulmuştur.

Avustralya kaynaklı verilere göre 2007-2008 mali yılında 163.5 milyar dolarlık ihracatının 592 milyon doları (binde 3.6) Türkiye'ye yapılmıştır. 183 milyar dolarlık ithalatından ise Türkiye 365 milyon dolarlık (binde 2) ihracat yaparak küçük bir pay alabilmiştir. İki ülke arasındaki 227 milyon dolarlık dış ticaret açığı Türkiye aleyhinedir.

İhraç kalemlerimiz içerisinde meyve, kuruyemiş, eşya taşımaya mahsus araçlar, yolcu taşımaya mahsus araçlar, Konserve ve sebzeler, mücevher, ev eşyaları, işlenmiş altın, oto lastiği, giyim eşyaları, inşaat malzemeleri, traktör, dokuma ve sentetik kumaşlar, bitkisel yağlar, metal işleme makineleri, tekstil iplik ve kumaşları gibi ürünler dikkati çekmektedir.

İthal kalemlerimiz içerisinde ise, kömür, alüminyum, altın, kurşun, tıbbi ilaçlar, ham deriler, demir cevheri, yün, elektrikli makineler ve parçaları, pamuk, kimyasallar ve kimyasal maddeler, gıda ve canlı hayvanlar başı çekmektedirler.

Türk ihracatçısının önündeki en büyük engel, Avustralya'nın Çin, Tayland gibi ucuz mal üreten ülkelere yakın olması ve bölge ülkeleri ile ticarete ağırlık vermesidir. Bu engeli aşmak için fuarlara katılmak önemli bir hareket noktasıdır. Ülke tanıtımı çok önemlidir. Çanakkale savaşı ardından doğan yakınlık tanıtım anlamında değerlendirilebilir. Bu durumda kişisel ilişkiler ve beceriler önem kazanmaktadır. DEİK gayretleri ile kurulacak iş konseyi ve Türkiye-Avustralya Ticaret ve Sanayi Odası TOBB'a önemli işadamlarının karşılıklı birbirlerini tanımaları anlamında bu kurumlara önemli görevler vermektedir.

İhracatçılarımızın dikkat edecekleri bir başka konu da ambalajlama ve etiketleme kurallarına sıkı, sıkıya uymalarıdır. Bu standartlar her ürünün özelliğine göre değişmekte ve çok sıkı bir şekilde denetlenmektedirler.

İnşaat sektörü önemlidir. Hastane, okul, hizmet binaları türündeki yapılar hayli eskidir ve yenilenmeleri konusunda yoğun bir çaba vardır. Bu fırsat müteahhitlik ve inşaat malzemeleri sektörlerinin değerlendirebilecekleri bir fırsattır. ABD ile imzaladıkları Serbest Ticaret Anlaşması (STA) 2005 başında yürürlüğe girmiştir. Bu girişim Avustralya'nın komşu ülkelerin ötesindeki ülkelerle ilişki içerisinde olma arzusunun göstergesidir. Birleşik Arap Emirlikleri, Malezya, Japonya gibi ülkelerle STA görüşmelerine başlaması da bu arzularını somutlaştırmaktadır. Çanakkale savaşı sonrasında doğan derin dostluklar turizm açısından değerlendirilebilir.       

9 saatlik saat farkı ve bu farkın yarattığı uzaklık iticiliği günümüz iletişim imkanları içerisinde artık sorun edilmemelidir. Halkının satın alma gücü hayli yüksek olan bu ülkede Türk ihracatçılarının yapabilecekleri çok sayıda iş imkanı bulunmaktadır

referans

Gayrettepe Mahallesi, Barbaros Bulvarı Dr. Orhan Birman İş Merkezi No:149/6 Beşiktaş 34349 İstanbul
+90 212 663 08 85 | +90 530 960 84 24
+90 212 663 62 72
utikad@utikad.org.tr