utikad@utikad.org.tr
+90 212 663 08 85 / +90 530 960 84 24
ENGLISH
MENÜ
Uluslararası Taşımacılık ve Lojistik Hizmet Üretenleri Derneği
ENGLISH
KURUMSAL
Hakkımızda
Tarihçe
Temsil Haritası
Tüzük
UTİKAD Kuralları
UTİKAD Mesleki Etik Kuralları
Organizasyon Şeması
Kurumsal Sorumluluk
Faaliyet Raporları
UTİKAD ÜYELİK
Üyelik Başvurusu
Üyelik Kazanımları
Üye Listesi
İş Birlikleri
HİZMETLER
UTİKAD Yayınları
Ticari Belge ve Ürünler
Kütüphane
Emisyon Hesaplama
SEKTÖREL
Bilgi Bankası
Mevzuat
Duyurular
Haftalık Bültenler
Sektör Haberleri
Üye Firmaların İş İlanları
Etkinlikler
LOJİSTİK EĞİTİM
Lojistik Eğitim Takvimi
Mesleki Eğitim Seminerleri
Kuruma Özel Lojistik Eğitimleri
FIATA Diploma Eğitimi
MEDYA MERKEZİ
Basında UTİKAD
Basın Bültenleri
E-Bültenler
Fotoğraf Galerisi
Video Galerisi
İLETİŞİM
Anasayfa
/
Sektörel
/
Sektör Haberleri
/
Gündem
/
TESLA BAŞARABİLİR Mİ?
TESLA BAŞARABİLİR Mİ?
Yıl Seçiniz
2024
2023
2022
2021
2020
2019
2018
2017
04.12.2017
Tesla, geçtiğimiz hafta itibariyle “elektrikli kamyon” lansmanı ile gündeme oturma başarısını gösterdi. Tesla'nın elektrikli kamyonu (Tesla Semi) tek şarj ile tam yüklü olarak yüksek hızda 300 ve 500 millik iki alternatifi kullanıcılarına sunuyor. 500 mil hedefli elektrikli kamyonun fiyatı ise 180.000 dolar olarak belirlenmiş durumda. İçerisinde Wal-Mart'ında olduğu birçok firma şimdiden ön siparişlerini vermiş durumdalar. 16 Kasım da ön siparişe açılan Tesla Semi'nin ön sipariş fiyatı da 5.000 dolardan 20.000 dolara çıkarak pazarın üst düzeyde ilgisini çekmiş durumda.
Her ne kadar Tesla Semi'nin lansmanı yapılmış olmasına rağmen gündemde birçok soru yer almakta. Bunlardan ilki, kamyonun standart paketinde hangi özelliklerinin olduğu ve hangi özelliklerin ekstra kapsamına gireceği. Diğer bir konu ise, bataryaların ağırlığı ile ilgili. Bataryaların ağırlığı doğal olarak satın alacak lojistik firmalarının bilmesi gereken en önemli konulardan biri olarak karşımıza çıkmakta. Buna göre lojistik işletmelerinin taşıyabileceği maksimum yük miktarı belirlenebiliyor.
Ama asıl en önemli konu ise, Tesla Model 3 (binek otomobil) ile hala sorunlar yaşayan firmanın söz verdiği gibi 2019 yılında ürüne piyasa sunup sunamayacağı. Pazarın en çok ilgisine çeken soru/sorun bu aslında. Model 3 hala nakit harcayan ve firmanın önemli sorunlar yaşadığı bir konu. Bu sorunların başında da tedarik zinciri yönetimi geliyor.
Teknoloji mi ? Tedarik Zinciri mi?
Otomotiv sektörünün son 20 yılda gerçekleştirdiği hızlı dönüşüm tedarik zinciri yönetimindeki gelişime önemli derecede dayanmakta. Özellikle, müşterilerin farklılaşan ihtiyaçlarını düşük maliyetler ile çevik metodları kullanarak karşılama olgusu otomotiv sektörünün vazgeçilmez bir unsurudur. Bu çerçevede, otomotiv sektörünün bilinen markalarının özellikle 1980'li yıllardan sonra bu konuda kaslarını geliştirdiğini ve kendi sistemlerini çok etkin işlettiklerini biliyoruz. Volkswagen, Ford, Mercedes gibi markaların sadece teknoloji temelli değil aynı zamanda tedarik zinciri temelli uygulamalarının da pazar başarılarının önemli bir unsuru olduğu çok açık.
Bu kapsamda Tesla örneğini incelediğimizde ise çok ciddi aksamaların ve know-how eksikliklerinin olduğunu tespit etmekteyiz. Kasım ayı içerisinde, firma tarafından binek arabası Model-3 için üretim hedefini düşürme kararı açıklaması da bunun en temel göstergesi. Tesla, Model-3 kapsamında şu ana kadar 14 yılda sadece 250 bin araç üretmiş durumda ve 2020 yılında da yılda 1 milyon araç üretmeyi hedeflemekte.
Otomotiv sektörünün tedarik zinciri başarısının en önemli göstergelerinden biri, tedarikçilerden temin edilen girdilerin çok hızlı bir şekilde fabrikada montajının yapılması ve stokta girdilerin bekletilmemesidir. “Work in progress” adını verdiğimiz stokta bekleyen girdilerin yarattığı maliyet BMW'de toplam satışların yüzde 2'si, Volkswagen'de yüzde 4'ü olarak hesaplanmaktadır. Tesla'da ise bu oran yüzde 14'e kadar çıkmaktadır.
Sonuç, teknolojiniz ve ürününüz konusunda ne kadar geliştirme yaparsanız yapın eğer tedarik zinciri konusunda etkin bir kurgu ortaya koyamazsanız pazarda başarı şansınız çok düşüktür. Tesla'nın yaptığı işlere bir de bu gözle bakmanın gerekli olduğunu düşünüyorum.
Prof.Dr. Okan TUNA
Dokuz Eylül Üniversitesi DETTO Koordinatörü
otuna@deu.edu.tr
Kaynak:
yesillojistikciler.com
KURUMSAL
Hakkımızda
Tarihçe
Temsil Haritası
Faaliyet Raporları
Tüzük
UTİKAD Kuralları
UTİKAD Mesleki Etik Kuralları
Organizasyon Şeması
Kurumsal Sorumluluk
UTİKAD ÜYELİK
UTİKAD Üyelik Kazanımları
UTİKAD Üyelik Başvurusu
UTİKAD Üye Listesi
HİZMETLER
UTİKAD Yayınları
Ticari Belge ve Ürünler
Kütüphane
Emisyon Hesaplama
SEKTÖREL
Bilgi Bankası
Mevzuat
Duyurular
Haftalık Bültenler
Sektör Haberleri
Üye Firmaların İş İlanları
Etkinlikler
LOJİSTİK EĞİTİM
Lojistik Eğitim Takvimi
Mesleki Eğitim Seminerleri
Kuruma Özel Lojistik Eğitimleri
FIATA Diploma Eğitimi
MEDYA MERKEZİ
Basında UTİKAD
Basın Bültenler
E-Bültenler
Fotoğraf Galerisi
Video Galerisi
© Copyright 2022 utikad
BİNT Ajans
© Copyright 2022 utikad
BİNT Ajans