Japonya
merkezli 3 hat operatörü, NYK LINE, MOL ve K LINE konteyner operasyonlarını tek
çatı altında toplamak ve küresel rekabette söz sahibi olmak amacıyla geçen
hafta ONE markası altında tek bir şirket altında birleşti.
1 Nisan
2018'den itibaren NYK Line, MOL ve K Line şirketleri, konteyner operasyonlarını
Merkezi Singapur'da 200 milyon dolar sermaye ile kurulan Ocean Network Express
(ONE) üzerinden yapmayı başlarken, yıllık 1 milyar dolarlık tasarruf
sağlayacak. 1 Nisan 2018'den itibaren ilk planda 144 gemi ile operasyonlara
başlayacak ONE, birleşme sonrası yüzde 7 pazar payı ile dünyanın 6'ncı büyük konteyner
hat operatörü olacak.
Dünyanın
altıncı büyük konteyner hat operatörü koltuğuna oturacak yeni şirketin, yüzde
38'ini NYK Line kontrol ederken, yüzde 31'i K Line, diğer yüzde 31 hisse ise
MOL tarafından yönetilecek.
1 milyon 440
bin 555 TEU taşıma kapasiteli 234 gemiyi kontrol eden Japon konteyner
operatörleri, 2019'dan itibaren teslim alacağı yeni inşa gemilerle taşıma
kapasitesini 1 milyon 600 binin üzerine çıkaracak.
NYK Line, MOL
ve K Line ortak olduğu Ocean Network Express isimli yeni şirketin CEO'luğuna
Jeremy Nixon'ın getirildiği açıklanırken, Şirketin operasyon merkezi Singapur,
Holding merkezi ise Japonya olarak belirlendiği kaydedildi.
COSCO'NUN,
OOIL'İ SATIN ALMASI, TAŞLARI YERİNDEN OYNATACAK
Çinli
COSCOCS'in iştiraki COSCO Shipping Container Line'ın, Tung ailesinin
kontrolünde bulunan ve dünyanın 7'nci büyük kontyener hat operatörü OOCL'ın
çatı şirketi Orient Overseas International'ı, 6 milyar 300 miyon dolara satın
alacağını açıklamasından sonra, 2018'de konteyner pazarında taşlar yerinden
oynayacak
Dünyanın 3'ncü
konteyner hat operatörü Fransız CMA CGM, 4'üncülüğe düşerken, COSCO Shippping
ise yüzde 11.5 pazar payı ile üçüncülüğe çıkacak.
2018'NİN İLK
ÇEYREĞİNDE DÜNYA PAZARI
2018'in ilk
çeyreğine kadar birleşmeler ve satın almalarla birlikte ilk 10 konteyner hat
operatörü gruplar, dünya konteyner pazarının yüzde 82'sine sahip olurken, diğer
90 konteyner hat operatörü pazardan yüzde 18 pay alacak.
1 - APM -
Maersk Grubu: (Maersk Line, Safmarine, MCC Transport, Seago Line, Mercosul
Line, Hamburg Süd, Aliança ve CCNI) - Danimarka
2 -
Mediterranean Shipping Company Grubu: (MSC - WEC Lines) - İsviçre
3 - China COSCO
Shipping Grubu: (COSCO, OOCL, CSCL, SPS, GSS) - Çin
4 - CMA CGM
Grubu: (CMA CGM, APL, ANL, FAS, Cheng Lie Navigation, CAGEMA, MacAndrews, OPDR,
CoMaNav) - Fransa
5 - Hapag -
Lloyd Grubu: (Hapag-Lloyd + UASC) - Almanya
6 - Ocean
Network Express - ONE: (NYK + MOL + K Line) - Japonya
7 - Evergreen
Marine Grubu: (EMC, EM-UK, EM-HK, İtalia Marittima) - Tayvan
8 - Yang Ming
Marine Transport - Tayvan
9 - PIL Grubu:
(Pacific International Line, ACL, PDL, MELL) - Singapur
10 - ZIM Grubu:
(ZIM, Gold Star Line ) - İsrail
NOT: Brezilya
Rekabet Kurulu, Maerks’in Hamburg Süd ile birleşmesine Güney Amerika ve
Brezilya konteyner pazarında güçlü bir yere sahip olan Mersocul’u satması
şartıyla izin vermişti. APM-Maersk Grubu, Mercosul Line şirketini CMA CGM'e
satmak için geçen ay anlaşmaya vardı.
Haber: Recep
CANPOLAT / Deniz Haber Ajansı
Kaynak: lojiport.com