Trabzon-Gümüşhane
karayolu üzerinde, Yeni Zigana Tüneli Projesi kapsamında inşası devam eden
dünyanın ikinci, Avrupa'nın ise en uzunu olacak çift tüp tünelde her iki yönden
toplamda yaklaşık 6 kilometre kazıldı.
Doğu
Karadeniz'i Ortadoğu, Kafkaslar ve İran'a bağlayan tarihi İpek Yolu'nun da
geçtiği güzergahta Gümüşhane yönünde yapımına Nisan 2016, Trabzon yönünde ise
Ağustos 2016'da başlanan tünelde çalışmalar aralıksız sürüyor.
Gümüşhane'nin
Torul ilçesine bağlı Köstere köyü mevkisi ile Trabzon'un Maçka ilçesine bağlı
Başarköy arasında her biri 14,5 kilometre olmak üzere toplam 29 kilometre
uzunluğunda çift tünelin inşası, planlandığı gibi devam ediyor.
Gümüşhane
Valisi Okay Memiş yaptığı açıklamada, büyük yatırımlar sayesinde kentin önemli
bir atılım içinde olduğunu söyledi. Gümüşhane'de hatta bölgedeki önemli
yatırımlardan birinin de Yeni Zigana Tüneli Projesi olduğunu belirten Memiş,
tüneldeki çalışmaların sorunsuz şekilde sürdüğünü ifade etti.
Memiş, tünelin
her bir tüpünün 14,5 kilometre uzunluğunda olacağını anımsatarak, Yeni Zigana Tüneli
bittiğinde Gümüşhane'nin; dünyanın en uzun ikinci, Avrupa'nın ise en uzun çift
tüneline kavuşacağına vurgu yaptı.
Çift tüp
tünelde her iki yönden de toplam yaklaşık 6 kilometreye ulaşıldığına işaret
eden Memiş, "Jeolojik yapısı dolayısıyla çalışmalar Maçka tarafında çok
hızlı ilerlemiyor ama bizim taraf çok iyi. Günde en az 10 metre kazı
yapılabiliyor. Allah nasip ederse 2019'un sonuna doğru tamamlanacak. Sayın
Başbakanı'mızın da ifade ettiği 29 Ekim 2019'a muhtemelen yetişecek." diye
konuştu.
Memiş,
çalışmalara ilişkin hiçbir sorun bulunmadığına dikkati çekerek, şöyle devam
etti: "Günde ortalama 10
metre kazı yapılabilen tünelde yıl sonuna kadar yaklaşık 8-9 kilometreye
ulaşılması planlanıyor. Aynı müteahhit firmanın Maçka-Trabzon arasında da tünel
ve duble yol çalışmaları var. O yol, çalışmaları biraz aksatıyor çünkü ekipler
zaman zaman o tarafa kayıyor. Gümüşhane tarafı iyi. Yıl sonuna kadar Gümüşhane
tarafı Köstere'den Gümüşhane şehir geçişine kadar bitmiş olacak.
Torul-Gümüşhane şehir geçişini de yıl sonuna kadar bitirecekler."
Çalışmaların
planlandığı gibi ilerlemesinden dolayı mutlu olduklarını belirten Memiş,
"Biz de merakla bekliyoruz. Hiçbir sorun yok. Birtakım şeyler
söylenebiliyor ama öyle işi aksatacak bir konu yok. Teknik birtakım şeyler
olabiliyor ama bunların hepsi de aşılabilecek sorunlar." ifadesini
kullandı.
Memiş, projeyi
çok önemsediklerini vurgulayarak, "Çünkü Gümüşhane, Trabzon ile çok
entegre bir il. Trabzon'la ne kadar bütünleşirsek o kadar kazanacağız. Onun
için biz de tünel projesini çok önemsiyoruz. 2019'u adeta dört gözle
bekliyoruz." değerlendirmesinde bulundu. Vali Okay Memiş, projenin hayata
geçirilmesi noktasındaki destekleri dolayısıyla Cumhurbaşkanı Recep Tayyip
Erdoğan, Başbakan Binali Yıldırım ile Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı
Ahmet Arslan'a teşekkür etti.
Memiş, proje
bedeli 550 milyon lira olan tünelin toplam maliyetinin bağlantı yolları ve
diğer işlemler dolayısıyla 1 milyar lirayı bulacağının tahmin edildiğini
anımsatarak, Gümüşhane'nin Yeni Zigana Tüneli sayesinde Trabzon Limanı'na,
Trabzon Havalimanı'na kavuşacağını sözlerine ekledi.
Yeni Zigana
Tüneli Projesi
Yeni Zigana
Tüneli ile Başarköy Vadisi'nden bin 15 metre kotundan girilip, bin 264 metre
kotuna yüzde 3,30 eğimle tırmanılıp, yüzde 0,85 eğimle inerek Köstere
Vadisi'nden bin 212 metre kotundan çıkmak suretiyle Zigana Dağı geçilecek.
Mevcut Zigana
Tüneli yaklaşık bin 800 metre kotlarından geçerken, Yeni Zigana Tüneli'ne ise
yaklaşık 800 metre düşük kottan girilerek Zigana Dağı yaklaşık 560 metre düşük
kottan geçilmiş olacak.
Zigana Tüneli
boyunca havalandırma amaçlı 3 şaft yapısı oluşturulacak. Gümüşhane-Trabzon
arasındaki yolun 8 kilometre kısalacağı proje bünyesinde 2,7 milyon metreküp
kazı, 800 bin metreküp beton imalatı gerçekleştirilecek.
Zigana Dağı'nın
önce tırmanılması, ardından da inilmesi dolayısıyla Gümüşhane-Trabzon
arasındaki 100 kilometrelik virajlı yol, hava ve yol durumuna göre değişmekle
birlikte 1-1,5 saat arasında katedilebiliyor. Türkiye'nin en uzun karayolu
tünelinin ulaşıma açılmasının ardından bu yolun 40 dakikada alınacağı tahmin
ediliyor.
Kaynak: ulasimonline.com