İhracatçılar,
küresel ticarette krize dönüşen konteyner taşımacılığının çözümü için dünya
devleriyle el sıkıştı. Toplamda 600 milyon doları bulan ortaklık ve satın
almalarla krizin etkisi hafifletildi. Yerli üretim kartı da masada...
Küresel
lojistik devlerinin iflası ve Türkiye ihracatındaki canlanmaya paralel baş
gösteren konteynır sıkıntısının çözümünde sona yaklaşıldı. İhracatçılar,
Uzakdoğu'nun en büyük konteyner firması Yang Ming'in Türkiye iştiraki Yang Ming
Anadolu ile yeni bir taşıma protokolüne imza atarak bu yönde önemli bir adım
attı. İşbirliği kapsamında 14 bin TEU'luk üç özel gemi İstanbul'a geldi.
Gemiler İzmir ve Mersin limanlarına da uğrayacak. İhracatçıya cansuyu olan
anlaşmaya ek olarak Türkiye İhracatçılar Meclisi'ne (TİM) bağlı birlikler ve
Arkas Holding, Çinli firmalarla çok önemli ortaklıklara imza attı. Toplamda 600
milyon doları bulması beklenen anlaşmalarla konteyner krizinin çözülmesi
hedefleniyor. Arkas'ın Çinli Zhejiang Ouhua ile gerçekleştirdiği ticari
ortaklık kapsamında 8 yeni konteyner gemisi Türkiye'ye geliyor. 2 bin 586 TEU
konteynır kapasiteli ve 186 metre uzunluğundaki gemilerden 4'ünün teslimi geçen
hafta tamamlandı. Ayrıca bir yıldır faaliyetleri askıda olan Çinli XZhan Yu
firması ile yüzde 51 oranında ortak olmak için prensipte anlaşmaya varan
ihracatçılar, yılda 400 bin konteynırın kullanımında söz sahibi olacak.
ÜRETİM KARTI
MASADA
Konteynır
krizinin çözümünde yerli üretim kartının da masada olduğu açıklandı. Sektör
temsilcileri, "TİM ve Ekonomi Bakanlığı bu konuda ortak çalışmalar yapıyor"
açıklamasında bulundu.
YÜKSEK FİYAT
SIKINTISI SÜRÜYOR
SABAH'a
konuşan ihracatçılar sorunlarının henüz tam anlamıyla çözüme kavuşmadığını
söyledi. Konteynır piyasasını domine eden büyük hatların Türkiye'ye zorluk
çıkardığını ifade eden ihracatçılar, fiyat ve navlun dengesinin de bozulduğunu
kaydetti. Lojistik firmalarının ihracattaki artışa doğru orantılı konteyner ve
liman sefer sayısında artırıma gitmesi gerektiğini belirten ihracatçılar,
"Her hafta yüzde 10-15 arası navlunlarda artış yapan bu fırsatçılar
ihracattaki yükselişi yavaşlatıyor" dedi. UND verilerine göre Türk
TIR'larının taşımaları ilk 4 ayda yüzde 9 arttı.
Metin CAN -
SABAH
Kaynak: lojiport.com