14-15 Mayıs
2017 tarihlerinde Çin’in başkenti Pekin’de 65 ülkenin temsilcilerinin
katılımıyla gerçekleşecek olan ve Türkiye’nin Sayın Cumhurbaşkanı tarafından
temsil edileceği İpek Yolu Zirvesi öncesi, Koç Üniversitesi Denizcilik Forumu
(KÜDENFOR), 28 Nisan 2017 tarihinde Dış
Ekonomik İlişkiler Kurulu Lojistik İş Konseyi, Koç Üniversitesi Asya
Çalışmaları Uygulama ve Araştırma Merkezi (KUASYA), Huaqiao Üniversitesi (Çin Halk
Cumhuriyeti) işbirliği ile Uluslararası Türkiye & Deniz İpek Yolu Çalıştayı
düzenledi.
Rahmi Koç
Müzesi Konferans Salonu’nda düzenlenen çalıştaya Çin, Hindistan ve Filipinler
ile Türkiye’den kamu, özel sektör, akademi ve sivil toplum kuruluşları ile
düşünce kuruluşlarının üst düzey temsilcileri katıldı. Çalıştayda Türkiye’nin
kıyısı olduğu denizler, limanlar, denizcilik şirketleri ve yatırım kapasiteyle
Deniz İpek Yolu üzerindeki rolünün altı çizildi.
Türkiye’nin
Deniz İpek Yolu güzergâhı üzerinde etkin yer almasına ve Türk- Çin
ilişkilerinin geliştirilmesine yönelik durum tespiti ile yol haritaları,
konunun uzmanları tarafından tartışıldı. Çin Halk Cumhuriyeti, Hindistan ve
Filipinler’den katılan akademisyen uzmanlar ile Türk akademisyenler, fikir
insanları ve işadamları iki ayrı panelde icra edilen 11 ayrı sunum ile Deniz
İpek Yolu’nun kapsamlı analizini ve söz konusu girişimin her kapsamda Türk –
Çin ilişkilerine etkilerini değerlendirdi.
13-14 Mayıs
2017 tarihinde Pekin’de yapılacak OBOR Zirvesi’nde Devlet Başkanı düzeyinde
temsil edilecek Türkiye’nin, 28 Devlet Başkanının katılacağı tarihi zirveden
iki hafta öncesinde Deniz İpek Yolu’na odaklı uluslararası bir çalıştay icra
etmesi, Türk – Çin ilişkilerine önemli katma değer sağladı.
Çalıştayın
açılışını yapan KÜDENFOR Kurucu Direktörü Amiral Cem Gürdeniz, 21’inci yüzyılda
değişen jeopolitik ve ekonomik parametreler üzerinde Çin’in ‘’Bir Kuşak-Bir Yol
(OBOR)” girişiminin etkilerini değerlendirerek Çin’in toplam ekonomileri 21
trilyon ABD Doları olan 65 ülkeyi ticari, endüstriyel ve sosyo-kültürel
alanlarda buluşturacak “Tek Kuşak Tek Yol” (‘One belt, one road’) projesinde
sadece kara ulaştırma bacağında yer alan ülkemizin, deniz bacağında da yer almasının
öneminin ve stratejik gerekliliğinin altını çizdi.
Ulaştırma
Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı Müsteşar Yardımcısı Dr. Özkan Poyraz açılış
konuşmasında Türkiye’nin Mersin, Çandarlı ve Filyos limanları ile Deniz İpek
Yolu’nda yerini almaya hazır olduğu belirtti. Dr. Özkan Poyraz Sayın
Cumhurbaşkanın Çin ziyareti sırasında Çin ve Türkiye arasında Kars-Edirne Tren
yolu için çerçeve anlaşmasının imzalanmasının beklendiği bilgisini
katılımcılarla paylaştı.
Çalıştayın
açılışında konuşan DEİK Yönetim Kurulu Üyesi ve DEİK/Türkiye-Çin İş Konseyi
Başkanı Murat Kolbaşı Türkiye ve Asya-Pasifik arasında ticaret hacminin 50
milyar ABD Dolarına ulaştığını, Sayın Cumhurbaşkanın Hindistan ve Çin
ziyaretlerinin karşılıklı ilişkilere olumlu yansıyacağını ifade etti.
DEİK Lojistik
İş Konseyi Başkan Yardımcısı Hakan Genç ise, Türk lojistik şirketlerinin
uluslararasılaşması için çalışan konseyin önümüzdeki dönemde Türkiye’nin “Tek
Kuşak-Tek Yol” projesindeki konumunu, beraberinde getireceği işbirliği
imkânlarını ve Türk şirketleri için oluşturacağı iş fırsatlarını değerlendirmek
üzere bir etki analizi çalışması yapacaklarını ifade ederek, DEİK’in yaptığı
diğer etki analizi ve strateji çalışmaları gibi bu çalışmanın da gerek kamu, gerek özel sektör için önemli bir
rehber olacağını sözlerine ekledi.
Çalıştay
sırasında Koç Üniversitesi Denizcilik Forumu (KÜDENFOR) ile Huaqiao
Üniversitesi ve Deniz İpek Yolu Enstitüsü (MSRI) arasında ‘’Deniz İpek Yolu ve
Denizcilik Alanında İşbirliği Mutabakat Muhtırası” imzalandı. Her iki kurum,
Türkiye ve Çin’de Deniz İpek Yolu girişimi ve denizcilik alanında ortak
projeler üreterek, Türkiye ile Çin yakınlaşmasına katkı sağlayacak.
Çalıştayın
KÜDENFOR Danışma Kurulu üyesi Amiral (E) Hakan Eraydın tarafından yönetilen
‘Deniz İpek Yolu ve Küresel Ekonomi’ başlıklı ilk panelinde Çinli uzmanlar tarafından Akdeniz ve Türkiye
değerlendirmeleri yapıldı. Panelde Türkiye’nin üstün coğrafyası ile Deniz İpek
Yolu’nda gelecekte oynayacağı tartışmasız rolün önem ve önceliğine vurgu
yapıldı. Çin tarafının sadece ekonomik ilişkilere odaklanmayıp sosyo kültürel
bağların da güçlendirilmesine ve özellikle turizm alanında işbirliğine yönelik
düşünceleri bu panelde öne çıktı.
DEİK Lojistik
İş Konseyi Başkan Yardımcısı Hakan Genç tarafından yönetilen “Türkiye’nin
Mevcut ve Potansiyel Lojistik Yeteneklerinin Deniz İpek Yolu’na Entegrasyonu”
başlıklı ikinci panelde Türkiye’nin Marmara Denizi’nde bulunan ve Deniz İpek
yoluna hizmet sağlayan konteyner limanlarının yanısıra, başta Çandarlı olmak
üzere Ege ve Akdeniz’deki diğer limanlarının durumu da tartışıldı. Türkiye’nin
girişimi olarak ortaya çıkan “orta koridorun” Karadeniz, Ege ve Akdeniz
limanlarına ve dolayısı ile Deniz ipek Yolu’na entegrasyonunun tartışıldığı
panelde, ayrıca Yunanistan’ın halen Deniz İpek Yolu’nda ana terminal olarak
gösterilen Pire Limanına karşılık, Türkiye’den de mutlaka bir merkez limanın
jeopolitik ve ekonomik nedenlerle Ege ya da Akdeniz’de mevcut olması
gerekliliği Çinli muhataplara aktarıldı.
Kaynak: lojistikglobal.com