Türkiye'de
bu yıl, teknolojisi ve yatırım büyüklüğü dolayısıyla merakla beklenen projeler
hayata geçirildi.
Türkiye'de
bu yıl, yatırım bütçesinin büyüklüğü ve teknolojisi dolayısıyla merakla beklenen
dev projeler hizmete alındı.
Dünyanın
en genişi olan Yavuz Sultan Selim Köprüsü, deniz altından karayoluyla iki
yakayı birleştiren Avrasya Tüneli, İstanbul ile İzmir arasındaki ulaşım
süresini 9 saatten 3,5 saate indiren Gebze-İzmir Otoyolu Projesi kapsamında
inşa edilen Osman Gazi Köprüsü hizmete alınırken, Ilgaz Dağı'nı dize getiren
Ilgaz 15 Temmuz İstiklal Tüneli de bugün hizmete açılıyor.
Yapılan
derlemeye göre hizmete sunulan ulaşım projelerin önemli bir kısmı dünyanın en büyükleri
arasında yer alıyor.
Osmangazi
Köprüsü
Birçok
"ilk"leri bünyesinde barındıran Osmangazi Köprüsü'nün hizmete
alınması, sadece Türkiye’de değil, dünyada merakla beklendi. 252 metre kule
yüksekliği, 35,93 metre tabliye genişliğine sahip köprü, bin 550 metre orta
açıklığı ve toplam 2 bin 682 metre uzunluğuyla dünyanın 4'üncü en büyüğü oldu.
Zaman ve yakıt tasarrufu sağlaması bakımından örnek gösterilen köprü, 30
Haziran’da Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan ve Başbakan Binali Yıldırım'ın da
katıldığı törenle hizmete açıldı. Köprü, Körfez çevresinde 2 saate yakın süren
yolu 4 dakikaya düşürdü.
Boğaz'ın
yeni incisi
İstanbul
Boğazı'nın üçüncü incisi Yavuz Sultan Selim Köprüsü de birçok özelliğiyle dünya
mühendislik tarihi için önemli bir yere sahip. 59 metre genişliği ile dünyanın
en geniş asma köprüsü konumunda bulunan köprünün, bin 408 metre ana açıklığı ve
yan açıklıklarıyla toplam boyu 2 bin 164 metreye ulaşıyor. Bu yönüyle üzerinde
raylı sistem bulunan dünyanın en uzun asma köprüsü Yavuz Sultan Selim Köprüsü,
26 Ağustos’ta hizmete alındı.
Deniz
altında ikinci gerdanlık Avrasya
Avrasya
Tüp Geçişi, denizin 106 metre altında inşa edildi. Dünyada, denizin en
derininde yapılan ilk projenin uzunluğu 14,6 kilometre ve bunun 3,4
kilometrelik kesimi denizin altından tünelle geçiliyor. Marmaray’ın kardeşi
olarak görülen Avrasya Tüp Geçişi, 20 Aralık'ta hizmete girdi.
Ilgaz'ı
dize getiren tünel
İlk
kazmanın 2012'de vurulmasının ardından yer altında yüzlerce metre yol
katedilerek bin 875 metre yüksekliğindeki Ilgaz Dağı dize getirilerek inşa
edilen tünel, bugün törenle hizmete girecek.
İç
Anadolu'yu Batı Karadeniz'e bağlayacak tünelin giriş ve çıkışları "köpek
balığı ağzı" şeklinde projelendirildi. Biri 5 bin 370, diğeri ise 5 bin
391 metrelik iki tüpten oluşan tünelle, özellikle kış aylarında trafik
kazalarıyla gündeme gelen Ilgaz Dağı'nda ulaşımın daha hızlı ve güvenli sağlanması
amaçlanıyor.
Tünel
açıldıktan sonra 16,8 kilometre olan Ilgaz Dağı yolunun uzunluğu 5,4 kilometre
kısalarak, 11,4 kilometreye inecek. Yolda herhangi bir sıkıntı olmadığında
yaklaşık 35 dakikada aşılan Ilgaz Dağı yolunu geçiş süresi, 8 dakikaya düşecek.
Projesi hazırlanmış tüneller arasında 3. sırada olan tünel, kullanılmaya
başlandığında, "trafiğe açık en uzun tünel" unvanını alacak.
Tünelle
ortalama seyahat süresinde yıllık 345 bin 655 saat, akaryakıt tüketiminde de 8
milyon 300 bin litre tasarruf sağlanması bekleniyor. Tünelin ekonomiye
katkısının 38 milyon 200 bin lira olacağı tahmin ediliyor.
Keşif
ve gözlem uydusu GÖKTÜRK-1
TSK'nın
hedef istihbaratına yönelik uydu görüntüsü ihtiyacını karşılayacak Göktürk-1
Uydusu'nun montaj ve entegrasyon faaliyetleri, proje yüklenicisi Telespazio
(İtalya)-Thales Alenia Space (Fransa) tarafından Fransa'nın Cannes şehrindeki
tesislerde gerçekleştirildi.
TUSAŞ
Akıncı yerleşkesinde yer alan, Türkiye’nin ilk Uzay Sistemleri Entegrasyon ve
Test (USET) Merkezinde çevresel testleri yapılan uydu, yörüngesine fırlatılmak
üzere Fransız Guyanası’nda bulunan Koruou Fırlatma Merkezine gönderildi. Uydu,
5 Aralık'ta Türkiye saatiyle 16.51'de uzaya fırlatıldı.
Yaklaşık
90 dakikada dünya çevresinde bir tur atan uydunun, yılda 60 binden fazla
görüntü çekmesi öngörülüyor.
Ulaştırma
alanında dev projelerin hizmete alındığı Türkiye'de, mobil iletişimde de yeni
bir teknoloji geçildi. Mobil haberleşmede 3G'ye göre 10 kat daha hızlı olan
4,5G teknolojisi 1 Nisan itibarıyla kullanılmaya başladı.
Kaynak:
ulasimonline.com