Bakü-Tiflis-Kars
demiryolundan gelen ticaret yükünü göğüslemek için Kars’a 412 bin ton
kapasiteli lojistik merkezi inşa ediliyor. 350 bin metrekareye kurulacak
merkezin maliyeti 100 milyon lira olacak.
Türkiye'yi
bölgesinde bir lojistik üs haline getirmek ve yakın coğrafyanın 31 trilyon
dolarlık ticaret yükünü göğüslemek için Serhat şehri Kars'a lojistik merkezi
inşa ediliyor. Paşaçayır Yolu üzerindeki çimento fabrikası ile Organize Sanayi
Bölgesi (OSB) arasında 350 bin metrekareye kurulacak lojistik merkezi, 412 bin
ton yük kapasiteli olacak. Hizmete alındığında 500 kişinin de istihdam
edileceği merkezin toplam maliyeti ise 100 milyon lira.
STRATEJİK
ÖNEMİ İLE DİKKAT ÇEKİYOR
Demir
İpek Yolu olarak adlandırılan Bakü-Tiflis-Kars hattı, Azerbaycan'ın başkenti
Bakü'den Gürcistan'ın Tiflis ve Ahılkelek şehirlerinden geçerek Kars'a
ulaşıyor. Uluslararası taşıma koridorlarının geçtiği Kars, Türkiye'nin hem
batısına ulaşımı hem de Kafkaslardan Orta Asya'ya erişimi sağlayacak olmasından
dolayı stratejik önem taşıyor. Azerbaycan'la Türkiye'yi birleştirmeyi amaçlayan
Kars Lojistik Merkezi'nin uygulama ve güzergah projeleri tamamlanmak üzere.
AZERBAYCAN'A
GEÇİŞLERDE KOLAYLIK
Lojistik
Merkezine ulaşım için Kars-Erzurum Demiryolu arasında 6 kilometre uzunluğunda
bir ara bağlantı hattı inşa ediliyor. Ardahan, Kars, Iğdır ve Erzurum'u,
Gürcistan'a açan Aktaş Sınır Kapısı da; Azerbaycan'a geçişleri kolaylaştıracak.
Bu sebeple bölünmüş yol çalışmalarına ağırlık verilen Ardahan'ın yanı sıra
Kars-Arpaçay-Çıldır güzergahında da menfez ve asfaltlama işleri A1 standardında
yürütülüyor. Türkiye, böylelikle uluslararası koridorların dışında bir orta hat
oluşturma hedefine doğru hızla ilerliyor.
MİLYAR
DOLARLIK EKONOMİK KATKI
Asya'dan
Avrupa'ya taşınması muhtemel 240 milyon ton yükün yüzde 10'unun dahi
Türkiye'den geçecek olması 412 bin ton kapasiteli Kars Lojistik Merkezi'ni
gerekli kılıyor. Kullanılan kilometre başına ücret avantajı sağlayacak
demiryolu hattıyla birlikte lojistik merkezinin de tamamlanması hem güzergah
üzerindeki illere, hem de yükün konaklayacağı Kars'a yıllık milyar dolarlarla
ifade edilen bir ekonomik katkı sunacak. Serhat şehrine gelecek ticaret
mallarının daha hızlı bir şekilde gönderilebilmesi amacıyla da Ankara-Kars
Hızlı Tren Projesi hayata geçirildi. Bu proje Cumhuriyetin 100. kuruluş yılı
olan 2023'te bitirilecek.
AVRUPA'YA
ULAŞIM 15 GÜNE DÜŞECEK
Marmaray'a
paralel olarak, Bakü-Tiflis-Kars Demiryolu Projesi hayata geçirildiğinde Çin ve
Avrupa arasında demiryoluyla kesintisiz yük taşınması mümkün hale gelecek.
Böylece Avrupa ile Orta Asya arasındaki yük taşımalarının tamamının demiryoluna
kaydırılması planlanıyor. Türkmenistan ve Azerbaycan, Hazar denizinde
çalıştırmak üzere ilave tren ferileri aldı. Yine Çin özellikle deniz yoluyla
batıya göndermek istediği yıllık 240 milyon ton yükün büyük bir kısmını trenle
taşıyacak. Deniz yoluyla gidildiğinde 45-60 gün süren yolculuk, Bakü-Tiflis
bittiğinde Avrupa için 12-15 güne kadar düşecek.
35
MİLYON TON YÜK KAPASİTELİ
Toplam
uzunluğu 840 kilometreye varan demiryolu hattında travers ve rayların döşenmesi
işleri sürüyor. Doğu'daki kış şartları nedeniyle yeni yılın ortalarında devreye
alınması beklenilen Bakü-Tiflis- Kars demiryolu hattından başlangıçta 6,5 milyon
ton yük taşınması öngörülüyor. Demir İpek yolundan geçecek yükün orta vadede
ise 35 milyon tona çıkacağı tahmin ediliyor. Ayrıca Türkiye'nin Doğusu ile
Batısı arasına serilecek demiryolu hattı, 1 milyon yolcuya da hizmet verecek.
Yolcu ve yük trenlerinin arızalanması durumunda bakım ve onarım çalışmaları da
yine Kars Lojistik Merkezi'nde yapılacak.
Kaynak:
lojiport.com