Limancılıkta dünyada sekizinci, kromda ise üçüncü büyük
üretici olacaklarını ifade eden Yüksel Yıldırım, Ekonomist’te grubun büyüme
stratejisini anlattı.
Dünya liginde kromda dördüncü, limancılıkta 16'ıncı sırada
yer alan Yıldırım Holding, yapacağı satın almalarla daha üst sıralara taşınmaya
hazırlanıyor. 21 ülkede faaliyet yürüten Yıldırım Holding'in 1,4 milyar
dolarlık cirosu var. Grubun ana faaliyet alanı olan kromda ve limancılıkta
önemli satın almalar için görüşmeler yürüttüklerini kaydeden Yıldırım Holding
CEO'su Yüksel Yıldırım, bu satın almaları ABD'de ve Kazakistan'da yapmayı
planladıklarını söylüyor. ABD'de çok önemli bir liman işletmecisiyle yaklaşık
altı aydır masada olduklarını anlatan Yıldırım, Kazakistan'daki krom şirketi
içinse gerekli bağlantıları kurduklarını dile getiriyor. Bu satın almalar
gerçekleşirse limancılıkta dünyada sekizinci, kromda ise üçüncü büyük üretici
olacaklarını ifade eden Yüksel Yıldırım, Ekonomist’te grubun büyüme stratejisini anlatt
Grubunuz 2015 sonunda büyük bir satın alma yaptı. Bu satın
alma gruba nasıl bir değer kattı?
Ana işimiz limancılıkta Portekizli Mota-Engil Group ve Novo
Ban-co'dan, Tertir Terminais de Portugal şirketini satın aldık. Şirketin
Portekiz'de yedi, İspanya'da iki, Peaı'da ise bir konteyner limanı terminali
bulunuyor. 300 milyon Euro'luk bu satın alma ile grubumuza ait liman sayısı
20'ye ulaştı.
Limancılıkta dünya sıralamasında nasıl bir noktadasınız?
Limancılığa 2004'te başladığımda sıfırdım. Sonra yaptığımız
yatırımlarla dünya liginde yerimizi aldık. Dünya genelinde konteyner ve
elleçlemesini kapsayan liman operatörlüğünde 32'nci sırada yer alıyoruz. Fakat
Portekizli şirketi satın aldıktan sonra bu yıl bünyemize 10 liman daha katıldı.
Dolayısıyla geçen yılki tabloya göre bu yılın sonunda bizim 16'ncı sıraya
yerleşme ihtimalimiz yüksek. Şu ara bir satın alma ile daha ilgileniyoruz. Bunu
da yaparsak işte o zaman dünya sekizincisi olacağız.Benim 10 yıllık hedefimde
dünya liman operatörlüğü sıralamasında ilk 10 içinde yer almak var. Yaptığımız
satın almalarla limancılıkta bunu başaracağıma inanıyorum.
Sizi dünyada ilk 10'a taşıyacak satın almayı nereden
yapacaksınız?
Bu konuyla ilgili görüşmelerimiz altı aydır sürüyor.
Amerika'da geçen yıl satışa çıkan bir özel sermayeli şirketle ilgileniyoruz.
Satın alma ile ilgili mayıs ayında teklifler verilecek. Şirketle liman
operatörü olarak bir tek biz ilgileniyoruz. Diğer talipliler finans kökenli
gruplar. Önümüzdeki iki hafta içinde oraya gideceğiz ve bize bir sunum
yapacaklar. Şirkete ait limanlar çok iyi lokasyondalar. Fakat yatırım istiyor.
New York, Miami gibi kentlerde 80 terminal işleten bir şirket.
Bu satın almadan beklentiniz nedir? Cironuza nasıl
yansıyacak?
Tabii ticarette iki artı iki her zaman dört yapmıyor. Ya
altı ya da üç yapıyor. Dolayısıyla yaptığımız satın almadan sonra bunu
göreceğiz. Ama önemli bir katkısı olacaktır.
Bu şirketin satış bedeli nedir? Ne kadarlık bir bütçe
gerekiyor?
Beklenti 2,5-3 milyar dolar arasında olması.
Grubunuz bu satın almanın finansmanını nasıl yönetecek? Bir
konsorsiyum kuracak mısınız?
Bunun için ortak bakıyoruz ve Kanadalı fonlarla görüşüyoruz.
Görüşme halinde olduğumuz bir Kanadalı emeklilik fonu var. Tabii bu gibi emeklilik
fonları 15-20 yıl kalmak istiyorlar. Bu da bizim açımızdan önemli. Kısa zamanda
çıkmasını istemiyoruz, uzun dönemli bir ortaklık gerekiyor. Bu noktada 20
limanı tek çatı altında tutan Yılport Holding'de yatırımcıya küçük bir hisse
satmayı da planlıyoruz. JP Morgan'a yetki verdik ve sanırım bir ay sonra süreç
başlayacak.
Ne kadarlık bir hisse satışı öngörüyorsunuz? Bunun getirişi
ne olur?
Yatırımcılar içinden karar verip yıl sonuna kadar holding
için yüzde 20-30 arası hisse vereceğiz. Tabii bu satışı Amerika'da
planladığımız satın almayı fonlamak için yapacağız. Bizim gibi yatırımcılar
fonlarla hareket etmek zorunda. Dolayısıyla biz dünyada limancılık alanında bu
modelle, yaptığımız önemli satın almalarla en hızlı büyüyen şirketlerden
biriyiz.
Grubun büyüklüğünü tarif eder misiniz? Bu yılkı hedefiniz
nedir?
Grubumuz başta maden, metal, limancılık, gübre, enerji olmak
üzere 11 alanda faal. 21 ülkede 11 bin çalışana sahibiz. 1,4 milyar dolarlık
ciromuz var. Fakat biz ciro değil kâr odaklı bir firmayız. 300 milyon dolarlık
net kâr söz konusu. Bunun önemli bir kısmı da büyük satın almalar nedeniyle
borç ödemeye gidiyor.
Grubun üzerindeki borç yükü ne kadar?
Grup yaklaşık 2 milyar dolarlık bir borç taşıyor. Buna
Portekiz'de yaptığımız son satın alma da dahil. Bu yıl yaptığımız satın alma
ile ciromuz 1,5 milyar doların üstü olacak. Ebittamız da 500 milyon dolar gibi
olacaktır. Tabii bu noktada şunu söylemek isterim. Biz kromda en büyük
üreticilerden biriyiz. Geçen yıl emtia fiyatları çok düştüğü için bu bizim
cirolarımızı da ister istemez düşürdü. Metal ve maden bizim ciromuzun yüzde
35'ini kapsıyor. Bu oran emtia fiyatları yüksekken yüzde 50 idi.
Grubun gelirlerinin dağılımı nasıl?
Enerji, limancılık, maden ve gübre ana işlerimiz. Metal ve
maden yüzde 35, limancılık yüzde 27 civarında paya sahip. Gübre yüzde 20
civarında. Enerji yüzde 10. Yüzde 3-5'te diğer işlerimizden geliyor.
Grubun gelirlerinde yurt dışının payı nedir?
Gelirlerin yüzde 60'ı yurt dışından. Tabii satın alma ve
büyümelerle bu pay artacak.
Krom işinde de iddialısınız. Grup bu alanda nasıl bir
vizyonla ilerliyor?
Kromda dünyanın en büyük şirketlerinden birini satın almaya
çalışıyoruz. Kazakistanlı ve kromda bir numara olan bu şirket, şu an ciddi bir
borçla karşı karşıya ve zor durumda. Bu şirket için Kazakistan Cumhurbaşkanı
ile önümüzdeki hafta tanışmaya gideceğim. Ya krom kısmını ya da tamamını satın
alacağız. Olmazsa Afrika'da fırsatlara bakacağız.
Kromda grubun şu an üretim gücü nedir?
Üretim açısından dünya sıralamasında ilk sıralardayız.
Kazakistan, Rusya, isveç ve Türkiye'deki şirketlerimizi konsolide ettiğimizde,
kromda dünya dördüncüsüyüz. Dört ayrı ülkede riskleri hedge eden bir şirketiz.
Ferro kromda ise üretimde bize piyasanın Bentley'i diyebiliriz.
Rusya gerginliği oradaki faaliyetlerinize nasıl yansıdı?
Türkiye Rus uçağını düşürdükten iki gün sonra fabrikamız
yandı. Temmuz ayına kadar çalışmayacak. Rusya 'kaza' dedi, biz 'sabotaj' dedik.
Fabrikamıza Çalışma Bakanlığı'ndan 20 kişi gönderildi, arandı ve tertemiz
çıktı. Orada üretime devam edeceğiz. Üretim gücü büyük değil ama niş bir ürün
üretiyor. Ferro kromda titanyumu düşük ürünü Rusya'da üretebiliyoruz.
Emtia fiyatlarında Çin etkisiyle ciddi bir düşüş yaşandı.
Yükselme bekliyor musunuz? Bu yıl nasıl olacak?
Fiyatlarda yükselme beklemiyoruz. Geçen hafta dünyanın en
büyük krom üreticilerinden Glencore fiyatları 10 cent düşürdü. Onlarla
yaptığımız görüşmede bunun sektör için iyi olmayacağını söyledik. Bunu bilerek
yapıyorlar. Piyasadan çıkması gereken bir sürü küçük şirket var. Güney Afrika,
Hindistan ve Çin'deki zayıf olan şirketlerin piyasadan çıkması yönünde bir
karar bu. Dolayısıyla konsolidasyon isteniyor.
Emtia fiyatlarındaki düşüşün ciroya yansıması ne oldu?
Toplamda ne kadarlık bir kayıp yaşadınız?
Geçen yıl 250 milyon dolar gibi bir ciro kaybımız var. Bu
kaybı limanlar ve HES'lerin katkısıyla aşmaya çalıştık. Gruba baktığınızda her
yıl organik olarak büyüyor.
Beş yıllık süreçte nasıl bir yatırım projeksiyonu var?
Enerjide toplamda 5 milyar dolar, limancılıkta Amerika'daki
şirketi alırsak ortalama 5 milyar dolar civarında bir satın ama olacaktır.
Enerjide yatırım portföyünüzde ne var?
Enerjide HES'te 150 megavatlık üç santralimiz var. Bunun
dışında da belli lisanslarımız var. Bunlardan biri de termik santral.
Arkadaşlarımız önümüzdeki günlerde Çin'e gidiyor. Birkaç ay içinde
santrallerimizin teknik yapımı için imza atılacak. Çinli firmaya vereceğimiz bu
santral yapımında Avrupa kökenli ürünler kullanılacak.
Bu yatırım nerede olacak?
Çanakkale'de dört etaplı, toplamda 3 bin 200 megavatlık
termik santral yapacağız. Bu da beş yıllık bir süreçte 4 milyar dolar üstü bir
yatırım olacak.
Satın almada Amerika dışında şu an en çok hangi bölgede
fırsat görüyorsunuz? Diğer hamleleriniz nereden gelecek?
En iyi fırsatları barındıran bölge Afrika. Fakat orada ciddi
bir Fransız üstünlüğü söz konusu. îki ihale aldım, Fransız baskısıyla iptal
edildi ve Fransızlara verildi. Dolayısıyla orada böyle sıkıntılar var. Latin
Amerika'da ise Türkiye'ye yakın bir yapı var. Türkiye'yi onların 20 yıl
ilerisinde görüyorum. O ülkelere gittiğimde rahat hissediyorum. Limancılık
dediğinizde Avrupa'da ise çok eskimiş bir altyapı var. Şirketlerin yatırım
bütçesi kalmamış. Biz böyle strese girmiş firmalardan limanlarını alıp daha
modern bir yapıya getirmeye çalışıyoruz.
Latin Amerika ve Afrika'da ilgilendiğiniz satın almalar var
mı?
Kolombiya'da bakıyoruz fakat fiyatlar pahalı, biraz
düşmesini bekliyoruz. Ekvador'da aldık. Şili'ye ba-kıyoruz fakat oradaki
limanlar hoşuma gitmedi. Dökme yük elleçleyen bir yapı var. Ben çok amaçlı
limanlarla ilgileniyorum.
Peki, grupta satın almaların ardından satış dönemi ne zaman
başlayacak?
Neticede bunlar bize babadan kalmadı. O yüzden her şeyi
satabilirim. Fakat bugün satma değil, satın alma dönemi. Dipte alım yapılır.
Biz kötü günde iyi günlere yatırım yapıyoruz. O nedenle hızlı büyüyoruz. Bu yıl
dibe vurma yılı. İkinci yarıyılda veya 2017 yılında satın alma ve birleşmeler
olur. Sonrasında da çıkış başlar.
Kaynak: ekonomist