Türkiye’de
intermodal taşımacılık hizmeti vermek amacıyla kurulan ilk şirket olan Sarp
Intermodal, Avrupa’nın lider lojistik şirketlerinden Gartner KG ile olan iş
ortaklığının 3’üncü yılında basın mensuplarıyla bir araya geldi.
2014 yılında
sadece bu alana odaklanmış lojistik şirketi kurmayı bir girişimcilik olarak
nitelendiren Sarp Intermodal Yönetim Kurulu Başkanı Onur Talay, intermodal
taşımacılığın durağan seyreden sektöre rekabet getirdiğini söyledi.
Yüklerin aynı
taşıma birimi içinde, birden fazla taşıma modeli kullanılarak varış noktasına
ulaştırıldığı intermodal taşımacılık, lojistik pazarında etkisini göstermeye
başladı. Ekonomik, çevreye saygılı ve güvenli taşıma modeli olan intermodal
taşımacılığın Avrupa’daki payı yüzde 15’e ulaşırken, Türkiye’deki payı henüz
yüzde 1’e ulaşmış olsa da önümüzdeki 5-10 yıl içinde sektörü domine edebileceği
konuşuluyor.
5-10 Yıllık
Sürede Karayolu Taşımacılığının Yerini Alır
Intermodal
taşımacılığın Türkiye için çok yeni bir kavram olduğunu belirten Onur Talay,
“Avrupa lojistik pazarının yüzde 15’ini intermodal taşımalar oluşturuyor. Bu
pay Türkiye’de yeni yüzde 1’e ulaşmış durumda.” derken, intermodal
taşımacılığın karayolu taşımalarından pay alarak büyüyeceğini söyledi.
Talay’a göre
5-10 yıllık süre içinde intermodal taşımacılık karayolu taşımacılığının yerini
alabilir ve karayolu taşımacılığı sadece acil gönderiler için kullanılabilir.
Farklı Ekipmanlar
ile Büyüme Daha Hızlı Olacak
Sarp Intermodal
olarak 16 farklı ülkeye hizmet verdiklerini aktaran Talay, Gartner KG ile de
dört ülkede 2500 konteynerin operasyonunu yönettiklerini ifade etti.
Gıda, otomotiv,
tekstil ve kimya sektörlerine yönelik hizmet veren Sarp Intermodal’in
taşımalarının yüzde 80’i 45’lik konteynerler geri kalan yüzde 15’lik kısmı ise
ISO Tanklar ile taşınan yükler oluşturuyor.
Havuzlarında
farklı tipte ekipmanlar bulundurduklarını ifade eden Onur Talay, bu sayede hem
kendilerinin hem de intermodal taşımacılığın daha hızlı büyüme göstereceğini
vurguladı.
“Çevreci Olduğu
için Değil, Ekonomik Olduğu için Tercih Ediliyor”
Sarp Intermodal
Yönetim Kurulu Başkanı Onur TalayIntermodal taşımacılığı çevreci olduğu için
tercih eden firma sayısının ne yazık ki çok az olduğunu belirten Onur Talay,
genellikle ekonomik olduğu için tercih edildiklerini belirtti.
“Çevreci ise
pahalıdır algısı var ancak karayoluna nazaran yüzde 10 ila 20 arasında uygun
teklifler verebiliyoruz. Ayrıca maliyetlerimizi yıl boyunca sabit
tutabiliyoruz. 1 Ocak’ta verdiğimiz fiyat beklenmedik bir durum olmadığı sürece
31 Aralık’ta da geçerli oluyor.” diyen Talay, özellikle sınır kapılarında
yoğunlukların oluştuğu dönemlerde, bayram ve uzun tatil dönemlerinde hizmet taleplerinin
arttığını ifade etti.
“Intermodal
Taşımacılık Teşvik Edilmeli”
Lojistikte
sürdürülebilir stratejiler olmalı vurgusu yapan Onur Talay, Avrupa’da
intermodal taşımaların artmasında devletlerin uyguladığı teşvik politikalarının
önemli rol oynadığını belirtti.
Talay “Liman ve
garlardan alınan yükler belli bir çap içinde daha fazla ağırlık kotasına sahip
oluyor. Türkiye’de benzer düzenlemelerin yapılması halinde, lojistik daha yeşil
bir sektör haline gelebilir” önerisinde bulundu.
Avrupa
Başlangıç Noktası, Farklı Rotalar Plan Dahilinde
Taşımalarının
çok büyük bir bölümünün Avrupa ülkelerine olmasına da değinen Onur Talay,
hizmet verdikleri ülkelerin, mevcut demiryolu ve Ro-Ro operatörlerinin
hatlarına göre belirlendiğini ifade ederken ya hat sayılarının ya da operatör
sayılarının kesin suretle artması gerektiğini vurguladı.
Geçtiğimiz
aylarda Kuzey Afrika’da Tunus’a da taşımalar yapmaya başladıklarını belirten
Talay, önümüzdeki aylarda hizmete başlayacak olan Kars-Tiflis-Bakü tren
hattındaki gelişmeleri de yakından takip ettiklerini belirtti.
Hedefler de
Yapılan Taşımalar da Artıyor
Sarp Intermodal
olarak 2015 yılında 3500 konteyner taşıması yaptıklarını belirten Talay, 2016
hedeflerini 5000 olarak belirlediklerini, yıl sonunda 7000’e ulaştıklarını
ifade etti. Bu yıl içinse hedefi 10000 konteyner taşıyabilmek olarak
belirlediklerini, mevcut duruma bakıldığında ulaşabilir olduğunu söyledi.
Yurtdışı
Yatırımlarına Devam
2016 yılı
başında İtalya’da ofis açtıklarını, Almanya yatırımı için de plan yaptıklarını
ifade eden Onur Talay, bu ofislerin bu ülkelerdeki taşıma organizasyonlarını
yönetmeye yönelik olduğunu vurguladı.
Kaynak: kargohaber.com