“Bardak 2016’da da boş değildi, 2017’de de boş
olmayacak. Önümüzde ağzına kadar dolu bir bardak yok ama tamamen boş bir bardak
da yok” diyen Horoz Bollore Logistics Genel Müdürü Hakan Yaman, “2016 zor bir
yıldı. Beklentilerimizden de zor bir yıl oldu. Biz daha iyi bir yıl
bekliyorduk. 2017’nin daha zor bir yol olacağı yönünde bir beklenti var. Umarım
2017, beklentilerimizden daha iyi bir yıl olur” diyor.
Horoz
Bolloré Logistics, dünyanın hemen hemen her noktasına forwarder hizmeti
veriyor. Ancak tüm bu hizmetler içinde son yıllarda Horoz Bolloré Logistics’in
Afrika kıtasında iş yapmak isteyenlere yönelik sunduğu lojistik çözümler öne
çıkıyor. Bunda Türkiye’nin son yıllarda en büyük alternatif pazar olan Afrika
kıtasıyla ticaretinin artması en önemli etkeni oluşturuyor. Horoz Bolloré
Logistics, ortağı Bolloré Logistics’in Afrika kıtasındaki 50 yılı aşkın
tecrübesinden de faydalanarak kıtada iş yapmak isteyen Türk girişimcilerine ve
ihracatçılarına sunduğu özel lojistik çözümlerle onların bölgedeki rekabette bir
adım öne çıkmasını sağlıyor.
Avrupa’nın
en büyük 200 şirketi arasında yer alan Bolloré Logistics, Afrika’da işlettiği
16 limanla, demiryollarıyla, 6 bin araçlık filosu ve 281 deposuyla etkin
çalışmalar yürütüyor. Horoz Bolloré Logistics’in ortağı 54 Afrika ülkesinin
46’sında, 250 ofisi ile yılda 6 milyon TEU konteyner elleçliyor ve 6.5 milyon
ton kargo taşıyor.
Horoz
Bolloré Logistics de son dört yıldır Türkiye’den Afrika kıtasına artan ticaret
hacmiyle özel lojistik çözümler sunuyor ve 2017 yılında Afrika kıtasına yönelik
yük hacmini artırmayı hedefliyor.
www.yesillojistikciler.com
olarak Horoz Bolloré Logistics’in faaliyetleri ile ilgili Horoz Bollore
Logistics Genel Müdürü Hakan Yaman ile görüştük. Hakan Yaman’a Horoz Bollore
Logistics açısından 2016 yılının nasıl geçtiğini, 2017’ye yönelik
beklentilerinin neler olduğunu, özellikle Afrika kıtasıyla ilgili lojistik
çözümleri hakkında görüştük. İşte www.yesillojistikciler.com olarak Horoz
Bollore Logistics Genel Müdürü Hakan Yaman ile yaptığımız röportajda öne çıkan
başlıklar…
2016
ZOR BİR YILDI?
2016
zor bir yıldı. Beklentilerimizden de zor bir yıl oldu. Biz daha iyi bir yıl
bekliyorduk. 2017’nin daha da zor olacağı yönünde bir beklenti var. Umarım
2017, beklentilerimizden daha iyi bir yıl olur. 2016, sadece Türkiye’de değil,
dünya geneli için de zor bir yıl oldu. Geçmişten gelen bazı ekonomik sıkıntılar
2016’da baş gösterdi. 2016’da azalan hacimler, azalan karlılık lojistik
sektörünü dünyanın her yerinde olumsuz etkiledi. Örneğin, dünyanın en önemli
armatörlerinden biri olan Hanjin Shipping iflas etti.
TÜRKİYE
EKONOMİSİNİ ETKİLEYEN OLAYLAR
2016
yılında yaşanan tüm bu olumsuzluk bir anda başlamadı. Yani 1 Ocak 2016’da
başlamadı. Önceki yıllarda başlayan ve
devam eden birçok ekonomik ve politik olayların etkisi var. ABD’deki resesyon,
sonra Avrupa’nın içine girdiği ekonomik koşulların ve diğer birçok gelişmenin
2016’nın zor bir yıl olmasında önemli etkisi var. Ayrıca Suriye ve Irak’ta
yaşanan olumsuzluklar dış ticaretimizi çok etkiledi. Bu gelişmelere
sektörümüzün içinde bulunduğu daralma, düşen kar marjları eklendiğinde ortaya
böyle bir sonuç çıkıyor. Bu saydıklarım işin uluslararası boyutunu oluşturuyor.
Dünyadaki
tüm bu olumsuzluklar dışında bizim de ülke olarak içinde bulunduğumuz koşullar
bütün sektörleri olduğu gibi lojistiği de etkiliyor. Ülkemiz ekonomik olarak
zor bir yıl geçiriyor. Bu ekonomik sıkıntıların değişik nedenleri var. Bunların
başında da dış ilişkilerimizdeki dalgalanmalar ve içeride yaşanan siyasi
olaylar yer alıyor.
TÜM
OLUMSUZLUKLARA RAĞMAN HOROZ BOLLORE LOGISTICS OLARAK 2016’YI HEDEFLERİMİZE
YAKIN KAPATIYORUZ
Horoz
Bollore Logistics olarak biz bu bilinçle 2016 yılına başladık. 2016’nın çok iyi
bir yıl olmayacağını biliyorduk ve buna göre önlemlerimizi almıştık. Biz 2016’da
yaşanan tüm olumsuzluklara rağmen yılı hedeflerimize yakın bir sonuçla
kapatıyoruz.
2017
YILI İÇİN GARDIMIZI ALDIK
2017
yılı için de gardımızı aldık. 2017’nin de 2016 gibi zor bir yıl olacağını
öngörüyoruz. 2017 yılıyla ilgili gerek bizim sektörümüzün gerekse ekonomi
uzmanlarının görüşleri aynı yönde. Yani 2017 de zor bir yol olacak. Çünkü
önümüzde ümitlendirecek bir tablo yok. Ama bazen de böyle olumsuzluklardan bir
takım fırsatlar da çıkabilir. Çünkü ben her zaman bardağın boş değil dolu
tarafına bakarım. Bardak 2016’da da boş değildi, 2017’de de boş olmayacak.
Önümüzde ağzına kadar dolu bir bardak yok ama tamamen boş bir bardak da yok.
Bardak yarı yarıya dolu diyebiliriz. Bizim genellikle her yıl yüzde 10’luk bir
büyümemiz vardır. Bu yıl da bu büyümeyi sürdürmeyi hedefliyoruz.
DEĞİŞEN
KOŞULLARA GÖRE KENDİMİZİ İYİ KONUMLANDIRDIK
Horoz
Bollore Logistics olarak biz 2016 yılını az hasarla ve hedeflerimize yakın
bitirdik. Burada bizim kendimizi değişen koşullara göre iyi konumlandırmamız
önemli etken oldu. Daralan pazarları daha önceden görüp rotamızı zaten güçlü
olduğumuz Afrika kıtasına çevirdik.
AFRİKA
KITASINDAKİ 54 ÜLKENİN 46’SINDA ÇOK GÜÇLÜYÜZ
Afrika
kıtasında ortağımız Bollore’nin 50 yılı aşkın süredir faaliyet göstermesi ve
kıta çok iyi bir altyapıya sahip olması bizim için bir avantaj oldu. Afrika
kıtasındaki 54 ülkenin 46’sında rakiplerimizin hiç olmadığı ölçüde güçlüyüz.
Son yıllarda Türkiye’nin Afrika kıtasına yönelik ticaretinin artmasını da göz
önüne aldığımızda Afrika, potansiyeli çok büyük bir pazar olarak karşımıza çıkıyor.
3
yılı aşkın süredir zaten Afrika’da işimizi nasıl geliştiririz, Türk
yatırımcılara lojistik hizmetlerden nasıl destek olabiliriz diye bir takım
planlar yapıyorduk. 2016’da biraz bunun meyvelerini toplamaya başladık.
ORTADOĞU’DA
İŞLERİMİZİ GELİŞTİRDİK, AFRİKA’YA AĞIRLIK VERDİK
Öte
yandan Ortadoğu yine her zaman bizim için iyi bir ihracat bölgesi olmaya devam
ediyor. Ortadoğu derken Irak, Suriye gibi iç karışıklar ve savaşların yaşandığı ülkeler dışındakileri kastediyorum.
Daha çok Körfez ülkeleri Katar, Suudi Arabistan, Ürdün, Kuveyt gibi ülkelerden
söz ediyorum. Ortadoğu’daki işlerimizi geliştirerek ve ağırlığımızı Afrika’ya
vererek kendimize yeni alternatif bir pazar ve yeni alternatif lojistik
çözümler sağlayacak şekilde konumlandırdık.
2017’DE
AFRİKA’DAKİ FAALİYETLERİMİZİ GENİŞLETEREK SÜRDÜRMEYE DEVAM EDECEĞİZ
Öte
yandan Avrupa, ABD ve Uzakdoğu ile ilişkilerimiz de sürmeye devam ediyor. Fakat
Avrupa, ABD gibi bölgelerdeki daralmalar nedeniyle Afrika’daki yapılanmamız
bize avantaj sağladı diyebiliriz. 2017’deki planımız da yine Afrika’daki faaliyetlerimizi
genişleterek sürdürmek şeklinde devam edecek. Ben 2017’de 2016’dan daha kötü
bir yıl geçireceğimizi düşünmüyorum. Hatta 2016’dan daha iyi bir yıl bile
olabileceğini düşünüyorum.
ÖZEL
ÇÖZÜMLERİMİZ VAR
Horoz
Bollore Logistics, havayolu taşımacılığı, denizyolu taşımacılığı, konteyner,
hava kargo ve konteyner dahili taşımacılığı yapıyoruz. Bizim işimiz denizyolu
ve havayolu taşımacılığı yapmak. Yılda 115 bin TEU’luk konteyner taşıma
hacmimiz var. 6 bin ton da hava kargo ithalat ve ihracat yükü taşıyoruz. Bunun
dışında özel çözümlerimiz var. Ağırlıklı olarak inşaat ve enerji sektörüne
proje kargo taşımacılığı yapıyoruz. Bunun için ayrı bir departmanımız var. Bir
de genel kargo kapsamı altında hizmet veremediğimiz sektörlere özel
çözümlerimiz var. Örneğin, uzay havacılık sanayine yönelik özel bir ürünümüz
var. Bu da Türkiye’de uydu yapan TAİ, Airbus gibi firmalara hizmet verdiğimiz
bir alanımız bulunuyor. Tıp alanına yönelik özel çözümlerimiz var. Bizim esas
işimiz bunlar. Horoz Bollore Logistics’in işlerinin yüzde 85’ini denizyolu
yüzde 15’ini hava kargo oluşturuyor.
DÜNYADA
PROJE KARGO KONUSUNDA YAPTIĞIMIZ CİDDİ İŞLER VAR
Özel
ürünlerimizde iddialıyız. Bu hizmetleri Türkiye’de her forwarder firması
veremez. Önemli olan bu özel lojistik hizmetlerine uygun ofislerinizin,
depolarınızın ve çalışanlarınızın olması. Bu hizmetleri verebilmek için
dünyanın çeşitli noktalarında birimlerimiz var. Proje kargo departmanımız
önemli. Çünkü dünyada proje kargo konusunda yaptığımız ciddi işler var. Sağlık
sektörüne yönelik geliştirdiğimiz ürünlerimiz var. Yeni bir ürünümüz var
İlaç+medikal cihazların taşınmasına yönelik. Bu konuda dünyada çok iyi
yapılanmış konumdayız. Türkiye’yi de o halkanın içine katmaya çalışıyoruz. Bu
özel ürünlerimizle farklılaşmaya çalışıyoruz. Bu ürünlerimiz bizi
rakiplerimizin önüne taşıyor. Bir de bölgesel gücümüzden kaynaklanan
hizmetlerimiz var. Burada Afrika çok öne çıkıyor.
Afrika’da
bazı ülkelerde bizim tek rakibimiz oradaki yerel firmalar. Globaller açısından
bize rakip olabilecek bir firma yok. Bu bizim için bir farklılık. Afrika
gelişen bir kıta. Türkiye son yıllarda hükümetin de teşviki ile ciddi artışlar
var.
TÜRKİYE’DEN
AFRİKA’YA EN ÇOK TAŞIMA YAPAN FORWARDERLARIN BAŞINDAYIZ
Afrika
içinde lojistik hizmetlerimiz hazır. Türkiye’den Afrika’ya gidişler için
geliştirdiğimiz ürünlerimiz var. Türkiye’den Afrika’da artacak lojistik
talepleri karşılamak için çalışıyoruz. Türkiye’den Afrika’nın herhangi bir
limanına gidebiliyorsunuz. Ancak Afrika’da ülke içinde herhangi bir teslimat yapılacaksa
ya da denizi olmayan ülkeye gidecekseniz bu iş çok zor. Bu işin uzmanı biziz.
Örneğin Afrika’nın her noktasında depolama, havalimanlarında ve limanlarda
gümrükleme hizmeti verebiliyoruz. Armatörleri saymazsak Türkiye’den Afrika’ya
en çok taşıma yapan forwarderların başındayız. Şu an Türkiye için en büyük
alternatif pazar Afrika’dır. Afrika’da pazar dediğiniz zaman çok büyüktür.
Yapılacak çok işi var.
AVRUPA’DA
DA İLK 200 İÇİNDE YER ALIYOR
Horoz
olarak, bizim Bollore ile ortaklığımız yüzde 50-50. Bollore Holding, dünyanın
en büyük 500 şirketi arasında bulunuyor. Sadece lojistikte değil, başka
alanlarda da faaliyet gösteriyor. Avrupa’da da ilk 200 içindedir. Geçen yıl
Bollore gruptaki tüm şirketleri tek çatı altında toplama kararı aldı. SDV’de
bunlardan biriydi. Hepsini birleştirdiler, tek çatı altında ve tek isim
altında. Buna da Bollore Logistics adını verdiler. Biz de doğal olarak ismimizi
Horoz Bollore Logistics olarak değiştirdik. Bollore, dünyanın ilk 10 forwerdar
şirketinden biridir. Şu an 9. sıra yer alıyor. Bizim Bollore ile ortaklığımız sadece
Türkiye için geçerlidir.
HOROZ
BOLLORE LOGISTICS HAKKINDA…
2000
yılında Horoz iştiraki ile "joint venture" olarak kurulan Horoz
Bolloré Logistics, Denizyolu-Havayolu Forwarding, Konteyner Dahili Taşımacılık
ve Proje Kargo Taşımacılığı alanlarında müşterilerine hizmet veriyor. Horoz
Bolloré Logistics, ortağı Bolloré Logistics’in 105 ülkede 601 ofis ve 21.000
çalışanı ile oluşturduğu büyük ve güçlü “network”ün bir üyesi olarak üst düzey
bilgili ve deneyimli profesyonellerden oluşan uzman ekibiyle birlikte
müşterilerinin özel lojistik çözüm taleplerine tek elden çözüm sunuyor. Bolloré
Logistics bugün, bir yandan Afrika kıtasında geçmişten beri süregelen liderlik
pozisyonunu korurken, diğer yandan operasyonlarını Avrupa, Amerika, Orta Doğu,
Güney Asya ve Asya Pasifik bölgelerinde de genişletmeyi ve hizmetlerini daha
geniş bir coğrafyaya yaymayı sürdürüyor.
Kaynak:
yesillojistikciler.com