Ulaştırma
Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Ahmet Arslan, son 14 yılda 304 milyar liralık
yatırım yapıldığını belirterek, söz konusu yatırımın 193 milyar lirasının
karayoluna, 54 milyar lirasının demiryoluna, 30 milyar lirasının haberleşmeye,
23 milyar lirasının havayoluna, 4 milyar lirasının da denizyoluna yapıldığını
bildirdi.
TBMM
Plan ve Bütçe Komisyonunda, Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı,
Karayolları Genel Müdürlüğü (KGM), Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu (BTK)
ile Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü (SHGM) bütçeleri görüşüldü.
Bakanlığının
bütçesine ilişkin sunum yapan Arslan, ulaştırma ve bilişim sektöründe bölgesel
farklılıkların ortadan kaldırılması ve her yerin erişilebilir olması tezini
savunduklarını belirterek, "Ülkemizin her tarafının kalkınması ama en
önemlisi de bölgesel farklılığın ortadan kaldırılması adına gayretimizi ortaya
koyacağımızı ifade etmek isterim." dedi.
Bugüne
kadar karayollarında 24 bin 891 kilometrelik bölünmüş yol ağı ile 76 ili
birbirine bağladıklarını ifade eden Arslan, özellikle yüksek hızlı tren
hatlarında bin 213 kilometreye erişildiğini, havayolunda faal olan havalimanı
sayısını 26'dan 55'e çıkardıklarını, denizyolunda 8,3 dedveyt ton olan Türk
sahipli filoyu 29,1 milyon dedveyte çıkardıklarını anlattı.
Bilgi
toplumuna dönüşüm hamlesi çerçevesinde 20 binler mertebesinde olan genişbant
abone sayısını bugün 59 milyona çıkardıklarını dile getiren Arslan, "Bütün
bu işleri yaparken 14 yıllık periyotta yaklaşık 304 milyar lira yatırım gerçekleştirdik."
diye konuştu.
Arslan,
Bakanlıkça yapılan çalışmaların yaklaşık 240 bin kişinin çalışmasıyla yerine
getirildiğini bildirdi.
Planlamalarını
yaparken Türkiye'nin içinde bulunduğu coğrafyanın getirdiği avantajlardan
yararlanmak istediklerini dile getiren Arslan, uluslararası taşıma
koridorlarının geçtiği bölgenin doğru planlamalarla desteklenirse bunun ilave
katma değer oluşturduğunu, dolayısıyla Asya ile Avrupa arasındaki taşıma
koridorlarından ülke adına katma değer oluşturacak gelir elde etmeyi
hedeflediklerini söyledi.
Arslan,
ulaştırma türlerini birbiriyle entegre etmek istediklerini dile getirerek,
"Denizyolu, karayolu ve demiryolunu bağımsız düşünmeden üç ulaştırma
türünü entegre edip, bulunduğumuz coğrafyadan yararlanmak istiyoruz." ifadesini
kullandı.
"14
yılda 304 milyar liralık yatırım yaptık"
Bakanlığının
son 14 yılda kamu özel iş birliği yatırımları da dahil olmak üzere 304 milyar
liralık yatırım yaptığını belirten Arslan, bu kapsamda 193 milyar lira
karayoluna, 54 milyar lira demiryoluna, 30 milyar lira haberleşmeye, 23 milyar
lira havayoluna, 4 milyar lira da denizyoluna yatırım gerçekleştirdiklerini
kaydetti.
Arslan,
kamu özel iş birliğiyle yapılan yaklaşık 80 milyar liralık yatırımın 39 milyar
lirasının tamamlandığını, 41 milyar liralık kısmında ise çalışmaların devam
ettiğini bildirdi.
Bakanlığın
yatırım programında bulunan proje portföyünün 3 bin 598 olduğu belirten Arslan,
bunların toplam bedeli olan 273 milyar liranın 133 milyar liralık kısmının
gerçekleştiğini anlattı.
"4,5G
abone sayısı 45 milyonu aştı"
Arslan,
haberleşme sektöründe e-Devlet ve siber güvelik alanlarında politika ve
strateji geliştirme, koordinasyon ve proje geliştirme faaliyetlerine değindi.
Günümüzde
hangi proje yapılırsa yapılsın bilişim ve haberleşme teknolojilerinin
kullanıldığını anlatan Arslan, "Bakanlığımızın sektördeki öncelikli
politikaları, altyapının güçlendirilmesi, etkin rekabetin sağlanması, yerli ve
milli üretimin desteklenmesi, e-Devlet ve siber güvenlik alanlarında milli
çözümlerin oluşturulması ve bilgi toplumunun geliştirilmesi şeklinde
özetlenebilir." diye konuştu.
Sektördeki
gelişmelere bakıldığında mobil abone sayısının 28 milyondan 74 milyona,
genişbant abone sayısının 20 binden 59 milyona yükseldiğini, 4,5G abone
sayısının 45 milyonu aştığını belirten Arslan, sabit abone sayısının ise 19
milyondan 11 milyona gerilediğini söyledi.
Arslan,
siber güvenlik konusunun küresel bir sorun olarak ortaya çıktığını ifade ederek,
bu sorunla hep birlikte mücadele edilmesi gerektiğini vurguladı.
Siber
güvenlik alanında yürütülen çalışmaları anlatan Arslan, Bakanlığın
koordinasyonunda siber güvenliğe yönelik üç ulusal ve uluslararası tatbikatı
başarıyla gerçekleştirdiklerini ve ülkelerle ikili iş birliği üzerinde
çalıştıklarını ifade etti.
"Çamlıca
TV Radyo Kulesi gelecek yılın ortalarında bitecek"
Vericilerden
kaynaklanan görüntü kirliliğini ortadan kaldırmak amacıyla başlatılan Çamlıca
TV Radyo Kulesi'nin gelecek yılın ortalarında bitirilmesinin hedeflendiğine
işaret eden Arslan, söz konusu projenin aynı zamanda İstanbul'a değer
katacağına işaret etti.
Arslan,
bugün e-Devlet kapısı kullanıcı sayısının 30 milyonu geçtiğini anlatarak, 281
kurumun bin 690 hizmeti buradan verdiğini söyledi.
PTT
AŞ'nin 4 bin 468 otomasyona açık iş yeri, 6 bin 785 araçla kargo hizmeti ve 40
bin personelle hizmet sunduğunu dile getiren Arslan, bu yıl 600 milyon klasik
posta hizmetinin verildiğini bildirdi.
Arslan,
Türkiye'de bin 480 yerleşim yerinde banka olmadığını, söz konusu hizmetin
PTTBank aracılığıyla sunulduğunu kaydetti.
Denizcilik
alanında tersane sayısının 37'den 79'a, uluslararası liman sayısının 152'den
172'ye, balıkçı barınağı sayısının 293'ten 384'e yükseldiğini, yük
elleçlemesinin yaklaşık iki kat arttığını bildiren Arslan, döviz bırakan bir
sektör olan yat bağlama kapasitesinin de 2,5 kat arttığını, hedeflerinin bunu
daha da ileriye taşımak olduğunu ifade etti.
Kanal
İstanbul ile ilgili birçok alternatif güzergah çalışmasının yapıldığını ve son
aşamaya gelindiğini belirten Arslan, "Özellikle imar çalışmalarında sona
yaklaşıldı. Bu çok büyük bir proje. Burada finansman modelinde özel olarak
çalışıyoruz ki çok daha uygulanabilir ve ülke yararına olabilir bir finansman
modeli ortaya koyalım. Böylece projeyi, kazandırmış olalım. İstanbul Boğazı ve
tarihi şehrimiz olan İstanbul üzerindeki tehlikeli taşımacılıktan kaynaklanan
riskleri bertaraf etmiş olalım." diye konuştu.
Ovit
Tüneli'nde ışık görünüyor
Arslan,
sunumunda şu bilgilere yer verdi:
"1915
Çanakkale Köprüsü'nün de yer aldığı 'Malkara-Gelibolu-1915 Çanakkale Köprüsü ve
Çanakkale Bağlantısı' kesimi için ihaleye çıktık, 26 Ocak'ta tekliflerini
alacağız. 1915 Çanakkale Köprüsü, 2023 yılını simgeleyecek şekilde 2 bin 23
metre orta açıklığa sahip olacak. Cumhuriyetimizin 100. yılında açmayı
hedefliyoruz. 330 kilometre uzunluğundaki Ankara-Niğde Otoyolu projesi için
süreçler tamamlandı, ihalelerine çıkacağız. Menemen-Aliağa-Çandarlı Otoyolu
için bugün itibarıyla ilana çıkıldı."
Avrasya
Tüneli'nin 20 Aralık'ta hizmete açılacağını vurgulayan Arslan, İstanbul
Boğazı'na yapılacak 3. Tünel'in günde 6,5 milyon yolcuya hizmet vereceğini ve
10 ayrı raylı sistemle entegre olacağını açıkladı.
Arslan,
bugün itibarıyla 315 tünel bulunduğunu ve 2023 hedeflerinin 470 tünele ulaşmak
olduğunu belirterek, "Cuma günü inşallah en büyük tünelimiz olan Ovit
Tüneli'nin "ışık göründü" törenini yapacağız." dedi.
"YHT'lerle
29 milyon yolcuya hizmet verildi"
Demiryolları
sektörü için hedeflerini; yüksek hızlı ve hızlı tren hatlarının
yaygınlaştırılması, mevcut hatların yenilenme süreçlerinin tamamlanması,
hatların tamamının elektrikli ve sinyalli hale gelmesi, yerli ve milli
demiryolu sanayinin geliştirilmesi, lojistik merkezlerinin yaygınlaştırılması,
sektörün serbestleştirilmesi uygulamasının hayata geçirilmesi olarak özetleyen
Arslan, bugün itibarıyla 12 bin 532 kilometre demiryolu ağında işletmecilik
yapıldığını kaydetti.
Arslan,
yüksek hızlı trenlerle (YHT) bugüne kadar 29 milyon yolcuya hizmet verildiğine
belirterek, "Ankara- Eskişehir arasında demiryolu ile taşınan yolcu sayısı
YHT ile yüzde 8'den yüzde 72'ye yükselmiştir. Ankara-Konya arasında ise toplam
yolcunun yüzde 66'sı YHT ile taşınmaktadır." değerlendirmesinde bulundu.
"96
sette hedefimiz en az yüzde 51'ini yerli yapmak"
Yolcu
taşımacılığını geliştirmek için bu yıl YHT filosuna 6 set dahil ettiklerini
anımsatan Arslan, "İlave 10 set daha almak için çalışma sürecini
başlattık, devamında ise 96 set almayı planlıyoruz. Bu 96 sette hedefimiz en az
yüzde 51'ini yerli yapmak." ifadesini kullandı.
Arslan,
asrın projesi Marmaray ile bugüne kadar yaklaşık 160 milyon insana hizmet
verildiğine işaret ederek, Marmaray'ın devamındaki banliyö hatlarıyla ilgili
ihale süreçlerinde talihsizlikler yaşandığını, projenin metro ve YHT hatlarıyla
entegre edilmesi için çalışmalarının devam ettiğini söyledi.
Demiryollarında
serbestleşme hamlesi için gerekli temel mevzuatın tamamlandığını anlatan
Arslan, "Demiryollarının havacılık sektöründe olduğu gibi altyapı ve taşımacılık
olarak ayırdık. Sektör serbestleşiyor. Önümüzdeki yılbaşından itibaren özel
sektör de tren işletmeciliği yapabilecek. Şu an özel sektörün yaklaşık 4 bin
vagonu var, onlarla hizmet veriyor." diye konuştu.
"Havacılıkta
dünya ortalamasının 3 katı büyüdük"
Arslan,
havacılıkta dünya ortalamasının 3 katı büyüme sağlandığına dikkati çekerek,
başarılı kamu-özel işbirliği uygulamaları, yerli ve milli uçak yapımı, uzay ve
havacılık teknolojilerinin yerlileştirilmesi çalışmalarının devam edeceğini
ifade etti.
Dünya
hava trafiği ağırlık merkezinin doğuya doğru yer değiştirdiğine işaret eden
Arslan, Türkiye'nin bu anlamda merkez olması adına hedefler belirlediklerini
aktardı. Arslan, İstanbul Yeni Havalimanı'nın 90 milyona hizmete edecek 1.
etabını 2018'in ilk çeyreğinde açmayı hedeflediklerini söyledi.
Arslan,
İstanbul'a çok ödenek aktarıldığına ilişkin eleştiriye değinerek, Türkiye'nin
Asya ile Avrupa arasındaki ulaştırma koridorlarının birbirini bütünleyecek
şekilde yapılması gerektiğini vurguladı.
Doğuya
gittikçe 4-5 hat ana koridorun oluştuğunu, İstanbul'a gelince özellikle
Anadolu'dan Avrupa'ya çıkışta tek boğazda sıkışıldığını bildiren Arslan, şöyle
devam etti:
"Hal
böyle olunca da 7-8 ilde yapılan koridor kesişmesi İstanbul'da bir araya
toplanıyor. İstanbul'un böyle bir özelliği var. İkincisi burada büyük projeleri
örnek olsun diye veriyoruz, böyle verince de sadece İstanbul projelerini vermiş
oluyoruz. 81 ilde özellikle nüfus başına oranlarsanız yaptığımız yatırımlar,
İstanbul'dan geri kalmıyor. Yap-işlet-devret modeli dahil olmak üzere büyük
projeleri talebin yoğun olduğu yerlerde yapıyoruz."
Havacılık
sektöründe bugüne kadar 17 kamu özel iş birliği projesinin hayata
geçirildiğini, 7'sinde yolcu garantisi verildiğini dile getiren Arslan, projelerdeki
garanti miktarının 93 milyon yolcu olduğunu aktardı.
Arslan,
devletten firmalara bugüne kadar garanti kapsamında 40 milyon avro ödendiğini,
garanti üstü gerçekleşen yolcu sayıları nedeniyle de 411 milyon avro gelir elde
edildiğini anlattı.
Türksat
AŞ'nin kanalları kapatması konusunda Arslan, Radyo ve Televizyon Üst Kurulu
(RTÜK) tarafından lisans iptali veya iletişimle ilgili sonlandırma kararı
olmadan Türksat AŞ'nin işlem yapmadığını belirtti.
Bakan
Arslan, Türksat'ın borcun ödenmemesiyle ilgili ihbarda bulunduğunu, bunun
gereğinin yerine getirilmediği durumda işlem yapıldığını bildirdi.
"Amacımız,
Türksat 6A'nın tamamen yerli ve milli olması"
Türkiye'nin
uydu filosu ve kapsama alanlarına ilişkin de bilgiler veren Arslan, şöyle devam
etti:
"Türksat 5A ve 5B'nin ihale süreçlerine
devam ediyoruz. Türksat 5A'yı 2018 sonunda, 5B'yi de 2019 sonunda hizmete
sokmuş olmayı hedefliyoruz. Bu konuda Inmarsat ile önemli bir anlaşma yaptık.
Türksat 6A ile ilgili çalışmalarımız devam ediyor. Amacımız, Türksat 6A'yı
tamamen yerli ve milli olarak yapabilmek."
Arslan,
Türkiye Uzay Ajansının kuruluşuna dair Kanun Tasarısı Taslağı hazırlandığını ve
Başbakanlığa sunum aşamasına getirildiğini belirterek, "İnşallah daha
sonra da Meclisimizin huzuruna gelecek." dedi.
VPN
kullanıcıları
İnternet,
sosyal medya ile VPN kullanıcılarıyla ilgili eleştirilere de değinen Arslan,
şöyle konuştu:
"Bazen
yoğun kullanımdan, bazen network arızalarından, bazen de siber saldırılardan
dolayı yavaşlatma ve kesintiler olabilmektedir. Mahkeme kararı ve özellikle
güvenlik gerekçesiyle de yapılan kesintiler, hukuka uygun olarak yapılmakta.
Ulusal ve kamu güvenliği gerekçesiyle zaman zaman geçici tedbirlere
başvurulabilmekte diye arkadaşların ifadesi var ama VPN kullanıcılarının fişlenmesi
gibi bir durum kesinlikle söz konusu değil. Bu, doğru bir ifade değil. Alınan
tedbirlerle terör gibi amaçlarla kullanımların kısıtlanmasına yönelik tedbir
uyguluyoruz."
"Yasa
dışı dinleme söz konusu değil"
Arslan,
2013 yılından sonra Telekomünikasyon İletişim Başkanlığındaki (TİB) personelin
yaklaşık yüzde 85'inin uzaklaştırıldığını, Kanun Hükmünde Kararname yetkisiyle
de ilişiklerinin kesildiğini kaydetti.
Arslan,
yasa dışı dinlemenin söz konusu olmadığına dikkati çekerek, "TİB, şimdi
Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumunun (BTK) içine alındı. BTK'nın böyle bir
şey yapması söz konusu değil. Kaldı ki, gayri resmi böyle bir şey olması
durumunda hem suç olduğunu hem yasal olarak da bir anlam ifade etmediğini
vurgulamakta fayda var." değerlendirmesinde bulundu.
Arslan,
yeni düzenlemelerle internet fiyatlarının düşürülmesiyle ilgili BTK olarak
çalışmalarının bulunduğunu sözlerine ekledi.
"Oger
Telekom'un borcu, Oger'in kendi meselesi"
Türk
Telekom'un borçlarına ilişkin soru üzerine Arslan, Türk Telekom ortaklarından
Oger Telekom'un borcunun, Oger'in kendi meselesi olduğunu ve Türk Telekom'un
işleyişini, mali durumunu etkilemeyeceğini vurguladı.
Arslan,
Türk Telekom'un kredibilitesi ve mali durumu çok kuvvetli bir şirket olduğuna
işaret ederek, ortakların kendi borçlarının ileride sorun oluşturmaması ve Türk
Telekom'un korunması için tüm adımları takip ettiklerini dile getirdi.
Türk
Telekom'un 10 yıl sonra devlete devredileceğini hatırlatan Arslan,
"Şirketin devredildiği anda da o güne kadar yapması gereken yatırımları
yaparak zamanın teknolojisine uygun olarak sistemini devam ettirmesi lazım.
Bunun takibini yapıyoruz. Aksi takdirde, mevcut haliyle devam ederse 10 yıl
sonra görece olarak diğer şirketlerin gerisinde kalmış olacaktır." diye
konuştu.-"PTT, kamuya yük olan değil, kaynak sağlayan bir kurum"
"SOME
sayısı 515'e ulaştı"
Siber
güvenlik alanında yapılan çalışmalara yönelik sorulara da cevap veren Arslan,
bu kapsamda Ulusal Siber Olaylara Müdahale Merkezi (USOM) ile Siber Olaylara
Müdahale Ekipleri (SOME) kurulduğunu, USOM'un Bilgi Teknolojileri ve İletişim
Kurumu (BTK) bünyesinde çalışmalarına devam ettiğini, SOME'lerin sayısının da
515'e ulaştığını belirtti.
Arslan,
8-14 Temmuz'da 183, 5-11 Ağustos'ta 407, 12-18 Ağustos'ta 753 siber saldırı
gerçekleştirildiğini bildirerek, "Eylül, ekim ayları düşünüldüğünde
haftada ortalama 500 siber saldırı olmakta. Özellikle USOM marifetiyle uyarılar
dışında 622 siber olaya direkt müdahale edilmiştir." değerlendirmesini
yaptı.
Projeler
hayata geçirilirken çevreciliğin göz ardı edildiğine ilişkin eleştirilere
açıklık getiren Arslan, şöyle konuştu:
"Tüm
projelerimizde çevrecilik boyutunu önemsiyoruz. Özellikle karbondioksit
emisyonundan kaynaklı salımı azaltmamız bile başlı başına çok önemli. Yavuz
Sultan Selim Köprüsü'nün de olduğu otoyol ve bağlantı yollarında, 3.
Havalimanı'nda kesmek zorunda kaldığımız ya da yer değiştirdiğimiz ağaç sayısı
384 bindir. Buna karşılık her iki projede diktiğimiz ağaç sayısı yaklaşık 5
milyondur. Projelerin sonunda bu ağaçlara karşılık 9 milyon ağaç
dikeceğiz."
Bakan
Arslan'ın milletvekillerinin soru ve eleştirilerine verdiği yanıtların ardından
Bakanlık ve bağlı kuruluşlarının 2017 yılı bütçeleri kabul edildi.
Kaynak:
T.C. ULAŞTIRMA, DENİZCİLİK VE HABERLEŞME BAKANLIĞI