Anasayfa
19 Ekim 2017, Persembe
11 kategori altında, toplam 12745 haber bulunmaktadır. Bu haberler toplam 17067016 defa okunmuş ve 222 yorum yazılmıştır.

NEDİR BU K BELGESİ MEVZUSU?

Kategori Kategori: GÜNDEM | Yorumlar 45 Yorum | Okunma 137762 Okunma | 09.02.2010 17:06:19
NEDİR BU K BELGESİ MEVZUSU?

K1 ve K2 Belgeleri ile ilgili uygulama 30 Nisan'da başlayacak. Hafif ticari araçla yük taşımacılığı yapanları birebir ilgilendiren bu uygulama ile ilgili akıldaki tüm sorulara cevap aradık. Son dönemde kamuoyunda ve basında K Belgesi ile ilgili birçok yorum yapılıyor. K1 ve K2 Belgeleri ile ilgili yönetmeliğin 2010'un ilk günlerinde yürürlüğe girmesi beklenirken Ulaştırma Bakanlığı, uygulamayı 4 ay daha erteledi. Ancak yönetmelikle ilgili doğru bilgiye pek az kişi sahip. Her kafadan bir ses çıkıyor. Ve biz de bu konunun uzmanlarından Ticaret, Ulaştırma, Gümrük, Eğitim, Danışmanlık Ltd. Şti. (TUGEM) Genel Müdürü Mehmet Tanbaş'a sorduk: "Nedir bu K Belgesi Mevzusu?" İşte K Belgesi ile ilgili sorularımıza Mehmet Tanbaş'ın verdiği cevaplar.

Nedir bu K Belgesi mevzusu?
Esasında K Belgesi mevzusu uzun süredir var olan bir konu. Yetki belgelerinin denetimi ile ilgili belirli bir geçiş süreci vardı. O süre doldu. Sürecin en sonunda yapılacak denetimler hafif ticari araçların alması gereken belgelerle ilgiliydi. Şimdi bu sürece girildi.
K Belgesi, K1, K2 ve K3 diye üç ayrı belgeden oluşuyor. Hepsi birbirinden farklı. K1, taşımacının alması gereken belge. K2, taşımacı olmayan ama kendi aracında sadece kendi mallarını taşıyanların alması gereken belge. K3 ise, ev ve büro eşyası taşıyanların alması gereken belge.

Şimdi belge alanlara yüzde 93 indirim yapılması konusu nedir?
Bakanlık hafif ticari araçlarda bir indirim yaptı. Bunu yönetmelik ile birlikte yapmıştı. Eski yönetmelikte de bu indirim vardı, yeni yönetmelikte de bu indirim var. Eskiden yüzde 88'di, sonra yüzde 94'e çıktı ve en son değişiklikle 2010 yılı için bu oran yüzde 93'e indi. Ancak burada ilginç bir durum var. Bakanlık indirim yaptığı belgelerle indirim yapmadığı belgeleri farklılaştırabilmek için indirim yaptığı K1 ve K2 Belgelerine yıldız koydu ve K1* ve K2* Belgelerini ortaya çıkardı: Bu dedi K1 yıldızlı belge, bu da K2 yıldızlı belge.

YILDIZLI YILDIZSIZ BELGE AYRIMI
K1 ve K2 yıldızlı belge nedir? Yıldızlı olmayandan farkı nedir?
Şimdi K1 için ne demiştik. Taşımacının alması gereken belge; Taşımacı olarak bu işi yurtiçinde yapıyorsam K1 belgesi alacağım. Taşımacı eğer uluslararası çalışıyorsa C2 belgesi almalı. Eğer indirimden faydalanıp K1 yıldızlı belge almak istiyorsam burada iki tane şart var. Birinci şart: Bunların hafif ticari araç olmasıdır. İkinci şart ise; sadece şehir içinde taşıma yapabilmeleri. Bakınız taşımacılar için bu iki şart gerekiyor. Sadece şehir içinde ve hafif ticari araçlarla taşıma yapanlar için yüzde 93 indirim var ve onlara bu belgeleri alırken herhangi bir kapasite şartı istenmiyor. Belgenin ismi de K1 yıldızlı belge. (K1*)

Peki K2 yıldızlı belgesi

K2 yıldızlı belge de kendi malını kendi aracı ile taşıyan ve taşıma yaptığı tüm araçların da hafif ticari araç olduğu durumlarda verilen belge. Yani taşımacı ise K1 yıldızlı, kendi malını taşıyorsa K2 yıldızlı almak zorunda.

İndirimli olan belgelere yıldızlı indirimsiz alınacaklar yıldızsız adı ile adlandırılacaklar öyle mi?
K Belgeleri için evet.

Bu uygulama bu bütün hafif ticari araçlar için geçerli mi?
Eşya taşıması için üretilmiş ve tüzel kişilere ait tüm hafif ticari araçlar için evet, ama insan taşıyanlar için K belgesi gerekmiyor. Şehir içinde yolcu taşımacılığı yapanlara İl Trafik Komisyonu'nun verdiği belge gerekiyor.

Bu durum şehir içi servis taşımacılığı yapanları ilgilendirmiyor o zaman?
Şu an şehir içi yolcu taşımacılığı Karayolu Taşıma Yönetmeliği kapsamında değil. Sadece servis taşımacılığı için bir yönetmelik var. Özellikle şehir içi taşımacılık için D4 belgesi alınması gerekiyor. Fakat D4 belgesi bu yılın sonuna kadar alınamayacak, 2011'den itibaren alınmaya başlanacak ve indirimli olacak.

RUHSATA BAKILACAK

'Yük ve eşya taşınır' sloganı ile iş yapan hafif ticari araçların bu belgeleri kesinlikle alması gerekiyor


Aynen. Bunların K1 yıldızlı belge alması gerekiyor. Çünkü başkasının eşyasını taşıyorlar. K2 yıldızlı belge alanlar ise başkasının malını taşıyamaz, taşıma faturası da kesemez. Burada bakılacak şey, ruhsat. Ruhsatta kamyonet yazıyorsa, otomobile benzeyen hafif ticari araçlar dahi kamyonet sınıfına giriyor. Şu an binek araçlar yasanın kapsamı dışında. Binek araçla ticari eşya taşıması yapmak zaten yasaktır.

Peki ruhsatta kamyonet yazıyor ama insan nakli hanesi işaretli ise yani insan taşıyorsa bu araç sahibi de bu belgeyi almalı mı?
İlgilendirmiyor ancak denetleme yapacak yetkililer yönetmeliği bilmez ise ceza yazabilir. Bu durumda da ancak mahkemeye giderek cezanızı iptal ettirebilirsiniz.

Nedir bu belgesiz çalışmanın cezası?

Benim ruhsatta kamyonet yazan bir aracım var ise ve bu araç şirket adına kayıtlı ise aracın yük taşıyıp taşımadığına bakılmaksızın denetleme olacak. Bu bilinmeli. Çünkü yükü o anda taşıyıp taşımadığın çok önemli değil. Taşıt kartını alıp almadığım önemli olacağından dolayı; olan denetimde bana ceza yazılır. Araçta yük olmasa dahi taşıt kartının olmamasının cezası 2010 yılı için 2 bin 44 TL'dir.

BELGE FİYATLARI
30 Nisan'dan önce K1 ve K2 yıldızlı belge alanlar ne kadar ücret ödeyecekler?

K2 belgesinin fiyatı 6 bin 613 TL, Yüzde 93 indirim yapıldığında fiyat 463 TL oluyor. Ayrıca her taşıt için de 64 TL taşıt ücreti ile birlikte K2 belgesi olmak isteyen bir hafif ticari araç sahibi toplam 527 TL ücret ödemektedir. Bu ücretler 30 Nisan'a kadar değil, bu yılsonuna kadar geçerli. K1 belgesinin normaldeki fiyatı ise 13 bin 226 TL. Yüzde 93 indirim yapıldığında bu fiyat 926 TL oluyor. 926 TL K1 yıldızlı belge fiyatı ve bunun yanında 64 TL'de her taşıt için ödenen taşıt ücreti ile birlikte toplam bu yılsonuna kadar ödenecek tutar, 990 TL'dir. Belge ücreti dışında burada araç başına 64 lira ödendiğini unutmayalım.

Sizce 30 Nisan'dan sonra tekrar erteleme olur mu?
Bence artık ertelenme ihtimali yok. Şu an yönetmelik ertelenmedi, sadece denetim ertelendi.

Bu K1 ve K2 belgeleri sizce kaç aracı ilgilendiriyor?
Bakanlık 200 bin firmayı ilgilendirdiğini söyledi. Ama ben tam olarak araç sayısını bilmiyorum. Burada tekrar etmek gerekirse 2010 yılında K1 belgesini almak için 926 TL, K2 belgesi için ise 463 TL ödenecek. Bu belgeleri alan firma her bir araç için ayrıca 64 TL ödeyecek. Bu konu unutulmamalı. Burada bir tane aracın varsa da yetki belgesi ücreti ödüyorsun, bin tane aracın varsa da tek bir yetki belgesi ücreti ödüyorsun. Ancak tüm taşıtlarına alacağın taşıt kartları için araç başına 64 TL ödüyorsun. Örnek vermek gerekirse; taşıt kartı için bir tane aracı olan 64 TL taşıt ücreti öderken, 100 tane aracı olan 6 bin 400 TL ödeyecektir. Ancak yetki belgesi için aynı ücreti ödeyecekler.

400 BİN HAFİF TİCARİ ARAÇ
K1 ve K2 belgesi alması gereken araç sayısı sizce ne kadar?

Aslında ben 200 binden fazla olduğunu tahmin ediyorum. Elimizde net kaynaklar yok ama özellikle K2 yıldızlı belge alması gereken sayının çok fazla olduğunu düşünüyorum. Ben K2 Belgesi alması gerekenlerin 400 bine yakın olabileceğini düşünüyorum. Neden? Çünkü; otomobil almaktansa hafif ticari araç alanların sayısı çok fazla. Hafif ticari araçların otomobillere oranla vergi ve benzeri avantajları var. Birçok ticari araç da otomobil gibi kullanılabiliyor.
Şimdiye kadar yetki belgesi alan firma sayılarına bakıldığında K türü hariç bu zamana kadar 10 bin 941 tane belge alınmış. Bu belgeleri alanlar otobüsçüler, nakliyeciler ve benzerleri. Unutmamak lazım ki, bir firma farklı türlerde olmak üzere birden fazla belge alabiliyor. 15 Ocak 2010 itibarıyla K belgesi ile ilgili rakamlar ise şöyle: K3, 964 adet. K1 belgesi alanların sayısı 171 bin 439 adet, K2'de 166 bin 42 adet. 31 Aralık itibarıyla bu rakam 160 bine çıktı. Çoğu kimse diyor ki, bu olaydan 25 bin araç etkileniyor. Hayır. Bundan milyonlarca araç etkileniyor. Ama bu milyonlarca aracın içindeki 25 bin aracın kiralıkla ilgili problemi de var ve en çok onların sesi çıkıyor.

GÜMRÜKLER HİÇ CEZA KESMEMİŞ
K1'de ve K2'de belge almayan firma sayısı kaçtır?
400 bin rakamını K2 için söyledim. K1'de çok emin değilim ama şimdiye kadar alınan belgeden çok daha fazladır. Özellikle K1* belgesi alması gerekenlerin çoğunun bu belgeyi almadığını düşünüyorum. Çünkü şimdiye kadar hiçbiri ceza yemedi. Ama çoğu SRC Belgelerini aldılar.

Bu kadar çok aracın denetlemesi sizce başarılı olur mu?
4925 sayılı kanuna göre; 2009 yılı içinde verilen cezalar şöyle: Adana 15 milyon 708 bin TL, İstanbul, 15 milyon 330 bin TL, Ankara, 9 milyon 138 bin TL. Toplamda ise 61 milyon 997 bin 330 TL ceza kesilmiş. Örneğin Adana ile İstanbul arasında bir karşılaştırma yaptığınızda Adana'nın az da olsa önde olduğunu görüyorsunuz. İlginç bir rakam bence... K1 ve K2 ile ilgili cezalar 2010 yılında 2 bin 44 TL olacak. Bu denetlemeleri Ulaştırma Bakanlığı'nın bağlı deneticiler yapıyor. Bu cezaları kesen onlar. Emniyet 4 milyon 43 bin TL ceza kesmiş, Jandarma 2 milyon 67 bin TL ceza kesmiş. Durum böyle olunca yani asıl yol üzeri kontrolü yapması gereken Jandarma ve Emniyet Birimlerinin bu yönetmelikle ilgili hiç denetim yapmadığını görüyorsunuz. Bunun iki tane sebebinin olduğunu düşünüyorum. Birincisi, mevzuatı bilmiyorlar. İkincisi ise, henüz tam olarak bir uygulama olmadığı için denetim yapmıyor olabilir. Öte taraftan gümrükler hiç ceza kesmemiş. Burada özellikle yetki belgesi almış ve bu konuda devletin sözünü dinlemiş olanlara olanlar oluyor. Mağdur oluyorlar. Denetim yapılmadıkça da güven azalıyor.

HAFİF TİCARİ ARAÇ KİRALAMA DÖNEMİ BİTTİ Mİ?
Bu yönetmeliğin araç kiralama firmalarına yansıması ne olacak?
Bütün K belgelerindeki önemli şartlardan bir tanesi şu aracınızın kiralık olmaması gerekiyor. Yani taşıtlarınız öz mal olacak. Aracınızın ruhsatında sizin adınızın olması gerekiyor. Hatta finansal kiralama dahi buna dahil değil. Taşıtınızı finansal kiralama ile alsanız dahi bunu K belgenize kaydettiremiyorsunuz. Durum böyle olunca operasyonel kiralama ile filo kuran şirketler zorda kaldı.

Yani hafif ticari aracın kiralaması olmayacak mı?
Bu yönetmelikte her şeyi iki defa düşünmek gerekiyor. Tam olarak öyle değil. Çünkü; kiralama yapılabilen başka belgeler var. Misal L1, M gibi belgeler.

L1 belgesi alan K1 belgesi almasa da oluyor mu?
Evet. L1 belgesi almanın şartlarından biri 100 ton araç kapasitesine sahip olmak. 100 tonun 50 katı araç kiralayabiliyor. Ama tam olarak hafif ticari araçta kiralama dönemi bitti demek yanlış olur. Kiralama büyük ölçüde bitti. Kiralamayı sadece kiralık çalıştırabilen ve genelde de taşımacıların alması gereken belge sahibi firmalar yapabiliyor. Sözün özü: Artık kendi malını taşıyanlar kiralama yapamayacak.

Kaynak: Transport

Puan ver
 | Puan: 9,2 / 12 Oy | Yazdırılabilir SayfaHaberi Yazdır

Yorum Yazın

İsim:
E-Posta:
Mesaj: KalınİtalikAltçizgiliLink

Onay Kodu:

Yorumlar

turgay { 02 Agustos 2013 13:52:19 }
k 1 belgesidiye belege verdiniz ben bir koop başkanıyım benim üyelerimin k 1 belgesi var belgenin altında şöyle birşey yazıyor bu yetki belgesi yurt içi taşımacılığı yapmak üzere verilmiştir yazıyor neden eşya taşırken ikibin altıyülira ceza yazılıyor bana bunu açıklarmısınız
sefer { 15 Nisan 2013 11:41:04 }
bu k belgesi bize ne gibi bir faydası var bundan kim faydalanıyor bize ne faydası var askeri üçret ne kadar olduğundan bunların haberi yok herhalde vatandaş zahten zar zor geçiniyor zorla bu milleti çileden çıkartmaya çalışıyorlar 24 saat çalışıyoruz yinede zor geçiniyoruz kahrolsun bunu çıkartanlara
özgür { 13 Nisan 2013 09:14:43 }
iyi calışmalar konuya nasıl girecegımı bilmiyorum nasıl acıklasam aslında ben kamyom almayı düşünüyorum k1 belgesini anladımda bu 25 ton muhabbeti hakkında nasıl bilgi alırım onu nasıl kımden ögrene bilirim 25 ton konusunda devlete yüklü mıktarda 50bın tlının üstünde para yatırmamız gerekıyor diye söylendi bu konu hakkında sizden bilgi almam mümkünmü acaba şimdiden size kolay gelsin hayırlı çalışmalar bilgilendirirseniz çok memnün olurum saygılarımla
Sevgin { 24 Subat 2013 16:19:08 }
Cezalar yüksek, belge fiyatları da yüksek. Kime yüksek; bizlere. Bu cezayı ve belge fiyatlarını belirleyenler bizleri çok büyük paralar kazanıyor zannedebilir ya da kendi maaşlarıyla kıyaslama yapıp komik bir rakam olmasın diye kendi maaşlarına endeksleyip koyuyorlar. Hak vermek lazım tabii ne diyelim tok açın halinden anlamaz.
hülya { 24 Ocak 2013 20:50:11 }
ben orman ıscısıyım arabam K1 belgesı olan baska sahsın uzerıne kayıtlı ve ben ondan yaptıgım ısımı cekebılmek ıcın kıralamıs gorunuyorum. 2 yıldır bu sekılde calısmaktayım ve 5 yıllık kıralama sozlesmem var. koopertıfın uyesıyım ama su an bana ıs verılmemekte ve naklıye kesılmemekte. bu sekılde ısıme devam etme ımkanım varmı yoksa k1 belgesı almak zorunda mıyım. arabam 1993 model yıldızlı K1 belgesı alsam gecerlı olurmu ısımı yapabılmek ıcın.
hülya { 24 Ocak 2013 20:37:31 }
bizim as 950 kamyonumuz var. ve orman ıscısıyız. tomruk tasımacılıgı yapıyorum. su an K1 belgem olmadıgı ıcın ıs verılmemekte ve naklıye kesılmıyor. ben yıldızlı K1 belgesı alsam ısım ve nklıye kesılmesı ıcın gecerlı ve yeterlı olurmu
isa yirmibeş { 24 Ocak 2013 20:22:29 }
ben ormanda calısıyorum as 950 kamyonum var. tomruk tasıyorum ve su an K1 belgem olmadıgım ıcın kooparatıf ıs dagıtımı naklıye kesımı yapmıyor. ben yıldızlı K1 BELGESI ALSAM YETERLI VE GECERLI OLURMU.
Savaş AYDOS { 04 Ocak 2013 23:05:51 }
Ben şehir içi nakliyeciyim bu konuda çok maduruz okadar kaçak çalışan var ki şu an işe bile gidemiyorum mazot parası cebimizden gidiyor akkımıza kimse sahip çıkmıyor vergimizi veremez olduk   soruyorum sizlere bunun sorumlusu kim acaba bu konuda ilgililerin yardımcı olmasını rica ediyorum.
iskender vehbi Türk { 02 Ocak 2013 20:36:40 }
Sayın yetkililer K BELGELERİ yüzünden kesilen cezalar yüzünden namuslu vatandaşları da yoldan çıkaracaksınız.Arabada yük taşıma yok Kbelgesi yok ceza 2400000TL .Bu benim vatandaşım bunu nasıl ödeyecek diye soran yok.İstiap haddini geçti ceza 3600000 TL öde kardeşim. Nasıl ödeyeyim? Sayın yetkilim devlete çalışıyoruz. Mazot dışarıda 1tl Türk vatandaşına 4.3 TL vergileri çok çok ödüyoruz.Çifte vergileme hatta 4lü vergileme. Diğer KDV. ÖTV.DOLAYLI VERGİ   .......VB...Ne yapsın vatandaş Deli Dumrul gibi koyuyorlar öde öde bitmiyor.Hep yeni yeni vergiler yeni oranlar.Namuslu vatandaş olmak suçmu? Mdem büyüyoruz niçin çok ceza yazıyor niye yeni vergiler icat ediyorsunuz sayın yetkililer.Beğenilmeyen 1981...1986 yıllarında vergi mükellefiydim. Yılda 1 kez gelir vergisi ödüyorduk.Başka kdv.ötv emlak vergisi dahi yoktu.Ozaman devlet fabrikalarıda kendisi yapıyordu. Maaşta veriyordu ne oldu.büyük TÜRKİYEMİZE..İnsanlarımızın iyi niyetini suistimal ediyorlar. Kaçakçılar. on numara yağcılar ve hertürlü kaçakçılara bir bakın.7.8 sene hiç bir şeyi olmayan insanlar köşeyi dönüveriyor nerden buldun kardeşim niye demiyorsunuz? Gariban yerli sermaye kamyoncuya yaz K belgesi ..tonaj ...kar lastiği... vb. vb. ceza ceza ceza.... Bu benim yerli sermayem biterse bir daha bedava para versen yine yapmaz.Yabancıların eline geçtimi o zaman bu ülke bu vatandaş aç kalır.İstanbula 2 gün kamyoncular mal götürmese aç kalmazmı? Sayın yetkililer vatandaşlarımızı ezmeyelim. Hep beraber yaşayabilmek için bütün sektörler çok önemli. Selamlar.
metin { 20 Aralik 2012 21:35:03 }
BENIM K 1 BELGEM VAR VE FİAT DOBLO KAMYONET ARACIM 4 1 KOLTUK SAYISI BEN BU ARACLA NE İŞ YAPA BİLİRİM BEN BUNU MALİYEYE VE ULAŞTIRMAYA SORDUM BANA AYNEN ŞU CEVABI VERDİ SEN BU ARACLA ŞEHİR İCİ YÜK VE YOLCU NAKLİ YAPABİLİRSİN DEDİLER AMA TİRAFİK YAPAMAZSIN DİYOR CEZA YAZARIM DİYOR BU ARAC TİCARİ K PİLAKALI ARAÇ DOGRUSU HANGİSİ BANA BU KONUDA YARDIMCI OLURSANIZ MEMNUN OLURUM TEŞEKKÜRLER
Diğer Sayfalar: 1. 2. 3. 4. 5. 
© 2005-2009